Afgebroken kies

G

Guest

Guest
Momenteel ben ik op vakantie in Frankrijk. Gisterenmorgen tijdens het ontbijt brak er een stuk van mijn kies af. Het is een met amalgaan gevulde kies. De vulling zit er al ontzettend lang in. Je kijkt nu zo tegen de vulling aan.

Het is alleen een stuk kies wat ik uit mijn mond haalde. De vulling is in zijn geheel blijven zitten. Het is niet pijnlijk, maar na wat ik hier allemaal over amalgaan vullingen heb gelezen, maar maak ik me een beetje zorgen.

Ik zie het niet zitten om hier naar een tandarts te gaan en we gaan over een week pas naar huis.

Heeft iemand tips wat ik nu het beste kan doen?

 
Ellendig dat dit je net overkomt op vakantie,als je geen pijn hebt en de vulling blijft zitten,dan zou ik niets doen.Kauwen aan de andere kant van de mond en thuis de tandarts vragen de vulling met gebruik van cofferdam en afzuiginstallatie te verwijderen.

Of de kies laten trekken.

 
@Dirtsa

De kies doet geen pijn en de vulling blijft gewoon zitten. Dus ik laat het maar zo en ga thuis naar de tandarts. Kauwen doe ik ondertussen ook aan de andere kant.

@Dia.

Bedankt voor de tip. Zal voor deze vakantie niet lukken maar ga het zeker onthouden voor een volgende keer.

 
Nadat mijn kies 3 weken geleden is afgebroken op vakantie kon ik deze week eindelijk bij de tandarts terecht. De kies deed nog steeds geen zeer maar doordat er een stuk is afgebroken is er een groot deel van de amalgaan vulling bloot komen te liggen.

De tandarts wilde direct verdoven en het een en ander repareren door een nieuwe vulling te maken. Ik heb gevraagd of hij de coverdam kon gebruiken maar daarvoor moest ik een andere afspraak maken omdat dat hem nu teveel tijd kost. Over 2 weken kan ik nu terecht.

Wat me nu wel is opgevallen de laatste weken is dat ik regelmatig (soms zelfs tijdens het slapen) mijn kaken stevig op elkaar klem. Hierdoor verkrampt mijn gezicht en daarop volgt hoofdpijn. Dit doe ik echter compleet onbewust en af en toe betrap ik mezelf daarop. Ook heb ik de laatste weken weer meer spierpijn, niet alleen in mijn schouders en nek maar ook in mijn onderrug. Vreemd want ik was daar sinds een half jaar helemaal van af.

Mijn vraag: kan er een verband zijn tussen die vrijliggende amalgaanvulling en deze klachten? Vind het namelijk toevallig dat dit allemaal samenkomt.

 
Hoi Gif-vrij, tandenknarsen is een neurologisch verschijnsel. Daar heb je geen invloed op, behalve misschien overdag proberen je stress te verminderen, want wat ik vernomen heb werkt stress het wel in de hand. Bij de tandarts kun je daarvoor ook een bitje laten maken dat maakt dat je er snachts je tanden niet mee kapot bijt. Dat/als je kies afbreekt kan daarnaast ook een gevolg zijn van mineralentekort (in de jaren opgebouwd misschien?).

Bij mij persoonlijk: ik kan mineralen tot me nemen oraal zoveel als ik wil, maar mijn spijsvertering neemt het vooralsnog niet zo goed op.

Daarom zorg ik zelf ook dat ik regelmatig voetenbadjes neem met keltisch zeezout erin.

Ga je naar een biotandarts?

Wat ik lastig vind aan normale tandartsen is dat ze als ze er weer een vulling bijdoen dat ze eerst nog eens een stuk van je tand gaan afboren.

Dat laatste ben ik zat en ik wil daarom nog een biotandarts vinden of een tandarts die niet opnieuw een stuk van een tand/kies hoeft af te halen voor die een stuk erop zet.

Je houdt zo niets meer over!

Blijven doorgaan (als je het al deed) met boterolie/levertraan tot je nemen.

 
Hoi Gif-vrij, Ik herken dit probleem, ook ik klemde in mijn slaap mijn kaken zo vast dat ik er last van kreeg en mijn kiezen er erg onder lijden. Heb nu wel allemaal witte vullingen en zeker een jaar een bitje in gehad. De laatste paar maanden slaap ik blijkbaar ontspannen en draag nu geen bitje meer. Ik zal zeker een bitje aanraden en alle tips van lievergezond.

 

Quote:
Fix and repair a broken or chipped tooth

Published on Jun 30, 2013

This is a step-by-step instructional video. For about ten dollars, you can fix a chipped or broken tooth. It does work, but I'm not a dentist and I'm not endorsing it. So if you attempt the procedure shown in the video, you do so at your own risk.

NOTE: Thanks to viewer comments, I may have found a way to permanently adhere the resin to the tooth without the crude superglue method mentioned in the video. Use "Dental Bond" BEFORE applying the Resin. It acts as a primer so the Resin has something to hold on to. The cheapest I found is $11, but worth the additional expense. Search for: "Prime-Dent Light Cure Dentin/Enamel Bonding Adhesive". I haven't tried it yet, but if it works correctly then this will complete the procedure and your results will be as good as the dentist's. So now the steps are: 1: clean your mouth, 2: apply dental bond, 3: apply dental resin.


 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.675
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan