advies omtrent dyslexie

G

Guest

Guest
Mijn neef heeft een zoontje van 9 met Dyslexie.

Naast veel emotionele problemen (scheding ouders) lijkt zijn dyslexie te verergeren.

Hij is opnieuw getest en daaruit kwan, zoals mij verteld is, de ergste vorm van dyslexie.

Wel hij hij een hoog IQ.

Nou heeft hij mij gevraagd om advies. Omdat ik enige tijd geleden had aangeven dat er wel iets te doen valt aan Dyslexie.

Omdat ik nog lerende en zoekende ben op dit forum vraag ik jullie om advies.

Wat kan ik hem aanraden??

Ik denk zelf dat het goed is dat de vaccinaties worden 'ontstoord' en daarnaast zullen er dingen moeten veranderen aan hun voedingspatroon. Te beginnen met de margarine's de deur uit en starten met rauwe melk en levertraan.

Hij vroeg mij of bio coherentie therapie iets zal zijn. Wat raden jullie aan?

alvast bedankt!

 
hierover ben ik al eens iets tegengekomen, citaat van Mike:

Quote:
Dyslexie is een teken van ondervoede hersenen. Deze draaien op vet, cholesterol, mineralen en water.


Ik denk om te beginnen, geen suiker meer, geen chemische toevoegingen, goede vetten en sole. Rauwe melk en levertraan had je zelf al bedacht, nou als ze dat allemaal al oppakken, zou fantastisch zijn.

 
Dag Deniece,

Vorige week hadden we het op het forum uitgebreid over het kinderen met een vertraagde ontwikkeling op vlak van de motoriek en een stukje dyslexie onder het topic ontwikkelingsachterstand.

Noor weet meer over het doceren van kinderen met gebaren op basis van de Davis methode dat goed bij kinderen met dyslexie werkt. Zelf is bij mijn zoontje van 4 momenteel nog niet duidelijk of hij dyslectisch is, maar hij heeft wel problemen met zijn oog/handcoördinatie en vandaar dat ik even hier verder op gegoogled heb. In Vlaanderen valt hierover niet veel terug te vinden maar ik weet dat er in Nederland mensen zijn die hierin opgeleid zijn.

Misschien dat Noor zich vanzelf meldt en je met gegevens van therapeuten of docenten verder kan helpen.

Zelf heb ik goede ervaringen met edelstenentherapie. Authentieke edelstenen worden in de kussensloop gestopt en bevordert de ontwikkeling van de hersenen. Hier even gezocht en bij dyslexie blijken sugiliet (soms luvuliet)en zwarte toermalijn heilzaam te werken.

 
hoi,

de dyslexie van onze oudste zoon is enorm verbeterd na het bezoeken van een psycholoog in Nijmegen die neurofeedback-therapie geeft. Ik ben er iets van 27 keer geweest en werd destijds grotendeels vergoed door onze verzekering. Toen was hij 14 en nu 23.

Hij heeft zo goed als geen schrijffouten meer.

Marijan

 
Bedankt voor jullie reacties!

ik ga me er in verdiepen.

Edelsteen therapie klinkt ook erg interresant!

wat raden jullie aan om vaccinaties te 'ontstoren' bij mijn kinderen hebben we dat gedaan dmv bio coherentie therapie. Maar ik heb ergens hier ook weleens andere methodes gelezen? Ik dacht iets met homeopathie?

 
Hallo deniece,

Ik heb de zelfde "probleem" met mijn kinderen. En heb me de laatste tijd erg in verdiept.

Lang geleden ben ik een artikel tegen gekomen over beeld denkers. Ik ben zo'n beeld denker. Ik wist niet dat het bestond totdat ik die artikel over had gelezen. Heel erg interessant. Een wereld ging voor mij open.

Dyslexie is eigenlijk zoals het word gepresenteerd een afwijking. Maar eigenlijk is het geen afwijking, het is enkel een ander manier van denken/leren.

In de loop der jaren heb ik mezelf geleerd om leren lezen, schrijven etc. Dus dyslecten kunnen zeer zeker goed leren lezen en schrijven.

Al hoewel ik me er van bewust ben dat ik hier heel wat spellingsfouten achter laat :wink:. Maar dat komt omdat ik hier voor mijn ontspanning zit en supersnel typ zonder de moeite willen doen om het te veranderen. Maar ik kan het zeer zeker wel.

Door mijn kinderen ben ik weer genoodzaakt om die zoektocht voort te zetten.

Ik ben begonnen met de kern visie methode van wim bouwman.

http://www.kernvisiemethode.nl/

Hier legt hij uit dat er twee manieren zijn van denken. De links oriënterende hersen helft. Waartoe de meerderheid van de bevolking toe behoren. En de rechts oriënterende hersenhelft. De zogenaamde beeld denkers.

In mijn tijd was het vooral een afwijking, waar niets aan gedaan kon worden.

De methode slaat heel erg goed aan bij mijn dochtertje.

Ze leren daar hoe ze de informatie die ze op school krijgen te verwerken.

Beeld denkers leren niet door herhaling. Maar door het woordbeeld in je hoofd te printen. En als het goed word opgeslagen dan staat het direct in je lange termijn geheugen. En doe je het nooit meer fout.

Ik ben zelf nu oververmoeid en heb hele korte nachten achter de rug. Ga dus nu rusten en zal er later op terug komen.

 
De volgende personen waren allemaal dyslectisch :wink:

Waarom zelfs heel slimme mensen niet kunnen lezen en hoe ze het kunnen leren.

Albert Einstein, Winston Churchill, Whoopi Goldberg, Walt Disney, Henry Ford - veel van 's werelds succesvolste mensen danken hun succes aan dezelfde gave die hen verhindert op 'normale' wijze een boek te kunnen lezen. Dat is de stelling van Ron Davis, zelf dyslectisch, die in zijn jeugd gezien werd als een dommerdje maar uiteindelijk een geslaagd ingenieur, zakenman en beeldhouwer werd.

Ron Davis ontdekte een manier om een boek in slechts een paar uur te kunnen lezen. Dat was de inspiratie voor zijn methode, die inmiddels vele tienduizenden mensen heeft geholpen om 'gewoon' te kunnen lezen, schrijven en studeren. Daarmee veroorzaakte hij een doorbraak in de behandeling van dyslectici.

Het dyslexie-syndroom kent een groot aantal variaties in symptomen. Om die reden geven experts een groot aantal verschillende definities. De meesten herkennen kenmerken als letter voor letter lezen en spellen, schrijfvertragingen en het omdraaien van lettertekens. Andere symptomen zijn tijd- en plaatsverwarring, ongeorganiseerdheid en begripsproblemen.

Deze nieuwe editie is geheel herzien en aangevuld met nieuwe gegevens over de Davis-procedures en de Symbol Mastery-methode. De gave van dyslexie wordt gebruikt door diverse onderwijsinstellingen.

Read more: http://www.dyslexia.com/dutch.htm#ixzz2FiwMk4I5

 
Waar gaat het mis?

Ons huidige onderwijssysteem is gebaseerd op een linksgeoriënteerde leerstijl en reikt de informatie aan voor de linkerhersenhelft. De leerproblematiek ontstaat doordat deze categorie kinderen een voorkeur hebben om met hun rechterhersenhelft te werken. Dit sluit dus niet aan. Het is niet het onvermogen van het kind, want als het de informatie op een andere manier krijgt aangeboden kunnen ze het wel.

Op school willen we kinderen door middel van een spellingsregel laten beredeneren hoe een woord geschreven moet worden en op deze wijze een woordbeeld laten creëren. De rechtsgeoriënteerde denker haakt halverwege af bij deze uitleg. Hij wil direct naar het woordbeeld.

De Kernvisie methode stelt het kind in staat om het woordbeeld direct in het lange termijngeheugen te plaatsen en blijvend te reproduceren. Het einddoel, het woordbeeld is bereikt, omdat dit aansluit op zijn leerstijl.

Voorkeur

Zo’n 35% van de mensen heeft een voorkeur om visueel te denken met als tweede systeem het gevoelssysteem. Daarnaast heeft zo’n 25% van de mensen een voorkeur om gevoelsmatig te denken met als tweede systeem het visuele systeem. Dit betekent dat ongeveer 60% van de mensen een rechtsgeoriënteerde leerstijl heeft. Gelukkig is het overgrote deel van deze groep in staat om het op school goed te doen, maar vanzelf gaat het niet.

Zo’n 15% van deze groep – dit is zo’n 5 tot 10% van de totale populatie – ontmoet leerproblemen. Je herkent ze zo in de klas. Het zijn vaak hele slimme ietwat ondeugende, gezellige en meestal vrolijke kinderen, maar in de praktijk worden ze als probleemgevallen gezien en krijgen ze etiketten als dyslexie, ADD en ADHD opgeplakt. Zouden deze kinderen de informatie op een andere wijze aangeboden krijgen, dan gaan ze met sprongen vooruit.

 
Hoi Noor,

Het is echt een pré als je je rechterhersenhelft kunt leren gebruiken, of dat van nature al doet. Het hele drama waar voeding deel van uit maakt komt voort uit de enorme nadruk die is gelegd op onze linkerhersenhelft, de laatste paar duizend jaar.

Mensen worden er ogenschijnlijk in beloond: in de hogere functies in wetenschap, onderwijs, zakenwereld, advocatuur, politiek, denkt vrijwel iedereen uitsluitend in de linkerhelft. Dat is taal, het geschreven woord, de analyse. Mensen zijn vaak echt in de waan dat dat de enige juiste manier van denken is, want "hard" te maken, aan te tonen, te beredeneren. Je moet van jongs af aan heel moedig zijn om daar niet in mee te gaan. 's wereld grootste bierverkoper Freddy Heineken was trouwens ook kunstenaar en beelddenker.

Ik vermoed dat mensen die intuïtief denken, in patronen denken, in beelden, veel minder makkelijk te controleren zijn. Daarom is het wat mij betreft een pré. Heb je bepaalde talenten qua helderziendheid, voorgevoel, kun je mensen makkelijker inschatten? Maak er gebruik van!

Soms wordt gezegd dat de meerderheid van de bevolking van nature nu eenmaal het meest de linkerhelft gebruikt. Dat geloof ik niet. Dat de meeste mensen in analyse en taal zijn gaan denken heeft inderdaad alles te maken met ons onderwijs, ons hele denken in regels en wetten etc.

Dat begint al heel jong. Jonge kinderen met andere talenten krijgen van ouders vaak al te horen dat ze zich maar vreemde dingen inbeelden, dat het allemaal niet belangrijk is. Op school scoor je er ook al geen punten mee. En dus gaan veel kinderen uit zichzelf verleren waar ze van nature goed in waren. Je talent weggestopt, alle aandacht voor dat zesje voor taal, pas dan is de meester tevreden, en je ouders ook. Hoe anders was dat een duizend jaar terug.

Hersenonderzoeker Leonard Shlain heeft een boek geschreven over linker vs rechterhelft, die man gelooft zelfs dat oorlogen ontstaan als mensen te veel in analyse en taal denken. Ik heb er ook een stukje op mijn blog over staan 'het geschreven woord'.

 
thijs
Quote:
Mensen zijn vaak echt in de waan dat dat de enige juiste manier van denken is, want "hard" te maken, aan te tonen, te beredeneren. Je moet van jongs af aan heel moedig zijn om daar niet in mee te gaan. 's wereld grootste bierverkoper Freddy Heineken was trouwens ook kunstenaar en beelddenker.


Vroeger was er nauwelijks iets bekend over beelddenkers. En als je niet of moeilijk kon lezen dan kreeg je dyslexie etiket opgeplakt. Om vervolgens je als kansloos te zien. Ik heb het heel erg moeilijk gehad in mijn jeugd en eigenlijk nog steeds. Maar ondanks dat heb ik altijd goed gefunctioneerd in de maatschappij. Als 20 jarige allochtoon die amper een diploma had ben ik heel succesvol geweest. Ik had een baan op hbo niveau en dito salaris. Onze creatieve manier van denken brengt ons naar datgene waarnaar we streven.

Quote:
Ik vermoed dat mensen die intuïtief denken, in patronen denken, in beelden, veel minder makkelijk te controleren zijn. Daarom is het wat mij betreft een pré. Heb je bepaalde talenten qua helderziendheid, voorgevoel, kun je mensen makkelijker inschatten? Maak er gebruik van!


Verder ben ik ook een echte gevoels mens. Door de kernvisie methode van wim bouwman ben ik er achter gekomen dat dat ook een vorm van denken is. Alle puzzel stukjes vallen opeens op de juiste plek. Soms heb ik het gevoel dat ik gek word door zoveel informatie die bij mij binnen komt.

Een tijdje terug had ik een topic geopend over mijn dochtertje dat ze een ontwikkeling achterstand zou hebben in haar leervermogen.

Ik ben dankbaar dat ik op mijn gevoel af ben gegaan en haar heb laten testen op het beelddenken.

Ik heb inmiddels in slechts 1 week tijd 8 weken leerachterstand ingehaald. Het is nu zo fijn om te zien hoe je kind op ziet bloeien. Ben nu dus ook in strijd met school die mij wil dwingen om te geloven dat mijn kind niet leerbaar is. Ik ben nu "stiekem" de achterstand aan het inhalen. Met de voordeel dat ze nu vakantie hebben. Ze zullen versteld staan over haar leervermogen na de kerstvakantie. Mijn kind is niet enkel leerbaar. Een achterstand van 8 weken in 1 week inhalen getuigd van voldoende intelligentie. Door deze manier van denken zie je oplossingen in een veel bredere perspectief en ga je niet enkel af van wat je hoort en ziet. Want door hetgeen wat je soms waarneemt kan een persoon heel bedrogen uitkomen.

Wat is het adres van je blog. Ben erg benieuwd naar je stuk. Geloof best dat alle ellende begint bij een verkeerde denkpatroon.

 
Het onderwijs is heel dubbel: aan de ene kant werken er mensen met de beste intenties - hart voor het kind en voor het vak, van hen kun je leren. Maar aan de andere kant: ze werken in een bedrieglijk systeem dat erop uit is om kinderen afhankelijk te maken (en dus dat kinderen niet hun volledige potentie gebruiken).

Het werkt echt zo he? Er is geld voor kinderen met een etiketje.. en dus gaan sommige scholen ook echt denken in etiketjes.

Als je dochter het naar haar zin heeft en lekker in haar vel zit, zul je zien dat ze ineens heel snel dingen gaat leren. Ik geloof dat ieder kind ervan houdt om dingen te leren. Op school zijn er vast mensen die dat zien, omdat er op scholen altijd mensen werken met hart voor het kind, misschien niet de directie maar wel daaronder. Misschien kun je met hen gaan praten?

Mijn tekst staat hier. (klik op 'hier').

Een speech van die hersenonderzoeker staat hier, hij beredeneert uitvoerig dat de vroege middeleeuwen in Europa heel vreedzaam waren omdat mensen in die tijd niet lazen maar vertelden. In tegenstelling tot de Romeinen die lazen, en wij die ook lezen. Het is wel een bijzondere gedachte, maar hij lijkt het soms wat ver door te voeren.

 
Ik ben ook een beelddenker.

Het is dat ze in de jaren 60 nog geen stickertjes plakte op mensen, anders had ik ook een ADHD sticker gehad.

Ik vind het heel erg, als ik zie hoe veel kinderen pillen slikken, zelfs mijn buurjongetje en zo ken ik er nog wel meer.

Gelukkig heb ik nooit pillen gehad en zal ook nooit niks slikken.

Beelddenkers zijn heel creatief, maar hebben wel moeite met lezen en met antwoorden geven.

Ik reageer niet veel op forums, omdat ik alles drie keer moet lezen en ik ook alles letterlijk lees en dat is wel lastig.

Verder is er niks mis mee, maar door pillen slikken, krijg je zeker meer problemen.

@ Noor, doet me goed om te lezen en blijf je gevoel volgen.

Ook al valt dat niet altijd mee in deze tijd.

 
Ook ik herken hier veel.

(wiskundesommen oplossing zonder berekening omdat ik het antwoord "zag" en dan een berekening erbij gaan maken voor de punten)

Een goede/fijne/rustige/meedenkende school is ook belangrijk.

Ik heb familie in het onderwijs, bij mij in de omgeving weet ik eventueel een paar goeie normale scholen.

(het zijn er niet veel)

 
@thijs

Interessant stuk. Hoewel ik er zelf anders over denk. Maar dat is weer een ander verhaal.

Ik ben heel slecht in luisteren. Dat is weer een nadeel van een beeld denker die niet in taal denken. Daarom vind ik het jammer dat ik de engels talig versie over de hersenonderzoek moeilijk kan volgen. Het duurt ook vrij lang dus dan begin ik er niet aan.

Deze eigenschap word ook vaak gezien als lui of ongeïnteresseerd. Terwijl het meer in het onvermogen ligt. Beeld denkers moeten eerst de beelden vertalen naar taal. En bij een nieuwe taal moeten we in onze hersens twee keer gaan vertalen. Eerste keer van beeld naar het Nederlandse taal en vervolgens voor de tweede keer van het Nederlands naar het engels. Super vermoeiend. Ik spreek dan enkel voor mezelf dan.

Mijn dochtertje heeft weer plezier in het leren. En leest nu woorden waarvan ik denk, hoe kan jij dat nu lezen? Heel gek.

 
Ik heb pas een boek gelezen, ´sudbury valley school´ op een sudbury school krijgen kinderen geen les. Ze moeten een bepaald aantal uren aanwezig zijn en mogen die helemaal zelf in vullen, de kinderen zijn ook allemaal samen, leeftijden door elkaar. Kinderen leren daar allemaal lezen en schrijven, maar altijd omdat ze het zelf willen leren, op hun eigen initiatief, en dan leren ze het ook heel snel. Ik las in dat boek over kinderen die met 4 beginnen met letters oefenen maar er was ook een kind dat pas met 12 jaar aan lezen en schrijven begon. Op die scholen hebben ze nooit kinderen met dyslexie. Je zou dat volgens hen juist krijgen door kinderen te forceren in iets waar ze gewoon nog niet aan toe zijn. http://www.sudbury.be/index.php?p=11&i=12&nav=1

 
Mybody
Quote:
Beelddenkers zijn heel creatief, maar hebben wel moeite met lezen en met antwoorden geven.

Ik reageer niet veel op forums, omdat ik alles drie keer moet lezen en ik ook alles letterlijk lees en dat is wel lastig.


Ik vind het jammer om te lezen dat je jezelf tekort doet en er van uit gaat dat beeld denkers moeilijk kunnen lezen. Ik denk dat je dit school uit hebt meegekregen en er nooit meer overheen bent gekomen. Beeld denkers kunnen heel goed lezen en schrijven. Alleen is het probleem dat we stof krijgen aangeboden op school wat enkel aansluit bij kinderen die links georiënteerd zijn. Dat is dus het hele probleem wat ik dus meemaak met mijn dochtertje. Vandaar dat dus de lesstof thuis "vertaal" voor haar op die manier wat wel bij haar aanslaat.

Het letterlijk lezen dat herken ik wel en zorgt soms voor hilarische beelden in je hoofd.

Elke persoon is uniek. Of je een beeld denker bent of niet. Als we onze krachten bundelen dan werken we samen verder aan een beter, schoner en veiliger maatschappij. Je moet je zeker niet verschuilen. Want ook jou reacties zijn waardevol in deze forum.

 
Laatst zag ik een documentaire over verschillende vormen van intelligentie. Hierin kwam Howard Gardner aan bod, die 8 verschillende vormen van intelligentoe onderscheidt:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Meervoudige_intelligentie

Jullie posts deden me hieraan denken.

Mike

 
nou, dan ben ik toch intelligenter als ik dacht :mrgreen:

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.689
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan