advies gevraagd voor een meisje van 4

clara

New member
Hallo medeforummers

Mijn dochter van vier is een grote fan van WAPF. Ik moest altijd hemel en aarde bewegen om haar aan het brood, pasta, rijst te krijgen. Ze at namelijk letterlijk, al sinds ze een maand of 7 was, de kaas van het brood :) Avondeten ook, ze dook en duikt altijd als eerste op de vis, ei, en dergelijk af. Groente als haar hoofd er naar staat, maar koolhydraten zijn altijd lastig geweest. Vlees eet ze sinds een paar weken en is ze een enorme fan van. Toch knap hoe zo'n klein kind beter aanvoelt wat goed voor haar is dan ik, en ik voel me ook schuldig over wat ik haar eerder (niet) te eten gaf.

Maar de laatste tijd heb ik toch het idee dat het niet zo goed met haar gaat...

- ze is erg moe en klaagt hier ook over, ook over "pijn" maar onduidelijk waar precies

- ze is ook vaker chagrijnig, ik merk dat ze niet lekker in haar vel zit

- ze is al een maand erg aan het hoesten, echt zo'n vastzittende kriebel hoest

- maar ze heeft ook veel momenten waarop ze erg vrolijk is

- ontlasting is gelig of groen of heel licht geelbruin maar nooit de 'goede' kleur

Zou het kunnen dat ze in de vetverbranding zit? Ze heeft wel een zoetig ruikende adem, vooral 's ochtends. Ik vind het echt zo'n (aangenaam) babygeurtje. Zitten babies niet altijd in de vetverbranding, aangezien ze alleen maar rauwe moedermelk tot zich nemen? Mijn dochter heeft 2,5 jaar borstvoeding gehad.

Is ze misschien aan het "crashen" door een koolhydratentekort en moet ik haar toch meer koolhydraten proberen te laten nemen? Kan ik haar water met bica geven tegen het vastzittende slijm (los van of ze het wel lust)? Wat zou er nog meer met haar aan de hand kunnen zijn?

Ik ga liever niet naar de huisarts. Ze heeft nog nooit antibiotica of andere medicijnen gehad. Bloed laten prikken bij zo'n kleintje zie ik ook tegenop.

Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken!

 
Ik denk dat de kleine aan het ontgiften is en dat ze daar tegelijkertijd ook last van heeft. Ze krijgt nu waar ze echt behoefte aan heeft en is de rotzooi eruit aan het gooien. Ik heb nu bijna een jaar meermaaldaags gelige of groenige ontlasting.

Misschien de vetten nog omhoog doen. Laat haar naar keus lekker boter eten wanneer ze wil, of blokjes kaas of worst. Ik denk dat het chagrijnige niet zozeer in de koolhydraten zit, maar schommeling nog van de bloedsuiker. Vraag haar waar ze behoefte aan heeft, ze kan vast wel zeggen wat ze heel graag wil eten.

 
ach gossie wat naar :( echt heel moeilijk om dit zo te zien, en dan ook nog als gevolg van mijn slechte keuzes :( ik hoop niet dat het een jaar duurt.

Ze houdt heel erg van eieren en vraagt daar ook om, daar krijgt ze nu ook lekker veel van, in roomboter gebakken. En van lever en zalm. En "slagroommelk". Het is echt een geboren wapf-er :) daar ben ik wel blij om, ze vraagt nooit om snoep en dergelijke. Intuïtief op de goede dingen af.

Maar ik hoop wel dat ze hier snel uitkomt, want ze heeft het moeilijk.

 
Wees blij dat je haar nu geeft wat ze nodig heeft! Voor hetzelfde geldt was zij degene die net als andere jeugdigen hier op t forum hun ouders moeten onderwijzen. Zij weet echt wat ze nodig heeft, geef haar dus ook waar ze om vraagt. Ze zal zich niet overeten.

 
Daar ben ik ook blij om. Het is heel mooi om te zien dat ze het zelf zo goed weet. En ik ben ook zeker blij dat ze niet al die troep krijgt die ik andere kinderen zie eten. Maar, als moeder om je kind het moeilijk zien te hebben is gewoon erg moeilijk. Mijn oudste van 5 eet trouwens (ongeveer) hetzelfde en voelt zich kiplekker. Maar misschien is het zelfs beter om wel te ontgiften.

 
Jeetje Clara, wat een heerlijke kleine wijsneus zeg. Mijn dochtertje van 4 doet het haar niet na, maar eet ook steeds vetter en beter. Haar ontlasting is vaak ook geel/groen, vooral de eerste maanden na het omschakelen zeg maar. Zou kunnen dat je dochter aan het ontgiften is. Drinkt ze sole en/of water met citroen/appelazijn? Misschien heeft ze moeite met verteren/maagzuur.

 
Het is zeker een wijsneus :) Haar sterrenbeeld is Ram. Ze is koppig en standvastig, en ze weet precies wat ze wel en niet wil. Appelazijn wil ze bijvoorbeeld niet. Ik heb het ook wel eens gemengd met honing en met diksap, maar dat heeft ze feilloos door. "wat daar in zit, dat lust ik niet". Ben benieuwd of bica wel lukt.

(Overigens heeft mijn oudste laatste de halve fles appelazijn opgedronken, stiekem. "Mama, deze appelsap smaakt wel een beetje gek" :oops: :D ) Sole krijgt ze in haar water maar ze drinkt heel slecht, weinig dorst zegt ze (hierin lijkt ze dus niet op mij haha). Keltisch zeezout vinden ze allebei lekker om zo (los) te eten, en dan de grootste / gekst gevormde korrel te zoeken. Helpt het dan ook voor het maagzuur?

Tanja, had jouw dochtertje ook andere klachten de eerste maanden, bijvoorbeeld moe?

 
Clara, Het is me niet echt heel sterk opgevallen. Het omschakelen naar wapf viel samen met het naar school gaan dus gaf ik dat de schuld. Ik laat die van mij alleen in de middag naar school gaan als ze dat zelf graag wil (gelukkig niet zo vaak ;) ), omdat ze nog wel eens moe is van alle indrukken, maar is ook een gevoelig meisje wat dat betreft.

 
Hier precies hetzelfde. Mijn dochter gaat ook pas een paar maanden naar school en dat gaat helemaal niet goed. Dus nu ook halve dagen of niet. Volgend jaar gaat ze naar het speciaal onderwijs, een klasje van 12. Dat is 14 kinderen minder. Om daar een indicatie voor te krijgen is ze onlangs helemaal doorgelicht door een kinderpsychiater (dat is verplicht) die haar gelijk een viertal etiketjes heeft opgeplakt. Daar probeer ik me ook niet zo veel van aan te trekken, zo werkt het systeem blijkbaar. Ik hoop dat ze zich straks beter in haar vel voelt op de andere school. Vooral als ze straks 'echt' leerplichtig is.

Vandaag voelde ze zich ook echt niet lekker, en ze is vandaag natuurlijk niet naar school geweest, dus ik denk dat voeding ook meespeelt.

 
Waarom gaat ze naar het speciaal onderwijs? Om iets wat je allang van haar wist? Of omdat ze gewoon niet kan wennen? Het is allemaal vrij onnatuurlijk hoe reguliere scholen omgaan met 4 en 5-jarigen, en er zijn dan vrijere scholen waar kinderen ineens kunnen opbloeien.

 
Daar zit ik inderdaad al een tijdje over na te denken. Ik ben alleen een beetje bang voor de reactie van de natuurarts: "U geeft uw kind een half pakje roomboter per dag?!". Maar daar zou ik me niets van aan moeten trekken natuurlijk. Maandag toch maar even bellen. Bedankt!!

 
@ Thijs. Ze ontwikkelt zich al sinds haar geboorte anders. En dat viel altijd al op door alle check-lists en screeningsinstrumenten die consultatiebureau's en peuterspeelzalen er op na houden. Er waren al "zorgen" voordat ze naar deze school ging, en ze blijkt de (negatieve) verwachtingen waar te maken. Ze is slecht qua concentratie, prikkelverwerking, werkhouding en sociaal emotioneel. Daarom 'heeft' ze nu: ADD, PDD-NOS en DCD. En ze heeft een hoog IQ. Nu is dit allemaal geen verrassing want ik 'heb' dat ook allemaal. Het is een soort zichzelf herhalende geschiedenis (het screenen, het diagnosticeren...). Maar hoe men het noemt terzijde, ik ben het er mee eens dat zij het beter zal doen in zo'n rustig klein klasjes met twee juffen op 12 kinderen. Ik denk dat dat eigenlijk voor bijna alle kinderen geldt. We hadden in ieder geval een prettig en beter gevoel bij de 'speciale' school, door de sfeer van rust en aandacht die daar hing. Dus hebben we ingestemd met deze procedure om haar daar te krijgen.

 
Grappig om dit van jullie kleintjes te lezen. Heeeel vroeger ging mijn oudste zoon ook alleen in de ochtend naar de kleuterschool. ,s-middags was hij moe en ging slapen.

Al vanaf de geboorte lag hij de hele dag te slapen. Al mijn kinderen slapen zeer snel in en zijn niet wakker te branden. Ik noem het altijd een familie-kwaal van mijn man zijn kant. En van WAP had ik nog nooit gehoord. Zelf slaap ik altijd slecht in en snel wakker, nog steeds. Mijn kleinkind van 6 krijgt - hoorde ik van de week van mijn dochter - ook opeens problemen. Er zijn kinderen die al kunnen lezen en zij nog niet. Haar mamma denkt dat ze zich daar nu al zorgen over maakt, dus doen we thuis spelletjes met letters, niet te veel. Er wordt ook wel erg veel van die kleintjes gevraagd, laat ze lekker spelen als ze klein zijn!!!

Mijn man lag als kind langdurig in bed te schommelen, mijn dochter ook,ging met bed en al aan de haal, mijn kleinkind van 6 ook. Duidelijk een familie-kwaal.

@ Clara. Misschien een leugentje om bestwil over die roomboter? Duidelijk dat hij er niets of weinig van snapt. Ik ben ervan overtuigd dat alle moeders intuitief weten wat goed is voor hun kinderen. Wees blij dat ze in een klein klasje komt, lekker rustig voor haar. Ik heb geen hoge pet op van die psychiaters. L L L (lekker laten lullen). Speel gewoon het spelletje mee.

 
@Liesje. Ik ben ook blij voor haar dat ze in een klein klasje terecht kan straks. De drukte nu zal ook een deel van het probleem zijn.

Maar even de rest samenvatten, ze is aan het ontgiften, dat kan lang duren en behalve sole en citroensap is er weinig aan te doen om het te versnellen/makkelijker te laten verlopen? En als ze aan ontgiften is, zit ze niet in de vetverbranding.

Bedankt hoor iedereen, voor het meedenken!

 
@Clara
Quote:
En als ze aan ontgiften is, zit ze niet in de vetverbranding.


Deze conclusie kom ik hierboven niet tegen in de reacties. Maar is wel een interessant punt. Klopt dit wel?

Dat zou betekenen dat zolang je nog aan het ontgiften bent, je ook niet afvalt als je overgewicht hebt. Of sla ik nu compleet de plank mis?

 
Volgens mij heb ik ergens op dit forum gelezen dat je niet in de vetverbranding kunt komen als je 'unfinished business' hebt, dus stress, bijnieruitputting, en ook gifstoffen redeneer ik dan. Maar je kunt denk ik beter het antwoord afwachten van een echte expert.

Met afvallen heb ik geen ervaring. Wel heb ik hier regelmatig gelezen over mensen die klagen dat ze maar niet afvallen, ook al eten ze minimaal koolhydraten. Dus je redenatie zou best wel eens kunnen kloppen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan