Advies gevraagd, vergevorderd tandbederf

Gemberthee

New member
Bij deze wil ik graag jullie advies vragen.

Door een vervelende periode heb ik jarenlang mijn gebit verwaarloosd. Ook ben ik jaren niet bij een tandarts geweest. Hierdoor is er aanzienlijke schade ontstaan. Bruine plekjes op mijn voortanden, en gaatjes in veel van mijn kiezen. Van sommige tanden zijn stukjes afgebroken, en een aantal kiezen hebben zwarte plekken vanaf het tandvlees tot halverwege de kies. Ik schaam me daarvoor en houd het verborgen voor anderen. Als ik samen met vrienden ben moet ik oppassen wanneer ik lach, want ik wil niet dat mijn tanden gezien worden.

Hoe lang die gaatjes al aan het ontwikkelen zijn geweest weet ik niet, in die periode durfde ik niet eens in de spiegel te kijken hoe het eruitzag, omdat ik al vermoedde dat het niet best was. Sinds ongeveer een jaar begon ik ook kiespijn te krijgen. Sinds een half jaar is die kiespijn een stuk erger geworden. Na elke maaltijd heb ik nu zeker een half uur lang pijn. Zeker bij dingen die zuur en koud zijn zoals yoghurt, is de pijn na het eten daarvan behoorlijk heftig. Harde dingen eten is lastig, een rauw worteltje of een taai stukje vlees eten is een kwelling.

Sinds een aantal jaren ben ik op mijn voeding gaan letten. Nu eet ik vrijwel geheel WP-voeding, dus dat moet in ieder geval alvast een verbetering zijn. Maar zulke schade verdwijnt natuurlijk niet zomaar. Pas sinds een maand of twee ben ik mijn gebit weer een beetje bij gaan houden. Daarvoor heb ik eerst al een behoorlijke drempel over moeten gaan, want om dat te doen moest ik natuurlijk ook in de spiegel kijken naar de staat van mijn gebit. Alweer een kleine overwinning dus. Maar goed, gezond eten en tanden poetsen helpen ook niet genoeg om de problemen weg te nemen natuurlijk. Ik heb voorlopig niet het idee dat de bruine en zwarte plekken minder worden, en de pijn evenmin. Al is het natuurlijk wel wat vroeg om dat na twee maanden al te zeggen.

Maar ik zal waarschijnlijk toch op korte termijn een tandarts moeten bezoeken. En dat is een behoorlijk probleem. Er zal veel moeten gebeuren. Heel veel gaatjes moeten worden gevuld, wellicht moeten er ook kiezen geheel uit. Ik wil niet aan amalgaamvullingen beginnen, maar wat is nu de beste soort vulling? En wat is nu een verstandige keuze qua tandarts? Maar nog lastiger is dat ik er helemaal geen geld voor heb. En wat er bij mij allemaal moet gebeuren, dat zal een fortuin gaan kosten. Ik zal iets aan mijn zorgverzekering moeten veranderen. Ik heb nu de goedkoopste zorgverzekering, met maximaal eigen risico. Dat vrijwillig eigen risico kan ik natuurlijk voor volgend jaar naar 0 zetten, want het eigen risico zal ik zeker vol maken. Vermoedelijk heb ik dan ook een aanvullende tandartsverzekering nodig. Waar ik dus eigenlijk allemaal het geld niet voor heb. En dan is het nog maar de vraag wat er uberhaupt vergoed wordt, aangezien ik al jaren niet bij een tandarts voor controle ben geweest. Ik ben dus bang dat ik er enorm veel voor moet gaan betalen. En dat kan ik simpelweg niet. En dan is het misschien (misschien ook niet) nog eens extra duur als ik een biologische/holistische tandarts bezoek.

Ik heb zelf ook al een beetje rondgekeken, maar ik vind het moeilijk om uit te zoeken wat nu het verstandigste is om te doen. Ik woon zelf in Rotterdam, dus het liefst zoek ik iets hier een beetje in de buurt.

En anderzijds denk ik er ook over om het gewoon nog een tijdlang aan te kijken. Gezond blijven eten, en mijn tanden blijven poetsen. Als het goed is moeten de problemen dan niet (veel) ernstiger worden dan ze nu na jaren van verwaarlozing zijn, toch? De pijn is vervelend, maar uit te houden. Mezelf diep in de schulden steken is ook iets waar ik niet graag aan begin. En er komt ook nog eens bij dat ik er vreselijk tegenop zie om een tandarts te bezoeken, nog eens afgezien van de kosten.
 
Je kan naar een tandarts gaan voor een intake, dan maakt hij een offerte op en dan kan je kiezen wat je noodzakelijk vindt.
 
Waarschijnlijk wil de tandarts alvorens een offerte te geven in ieder geval een foto maken.
Ik begrijp best dat er mensen zijn die weinig of geen geld hebben voor de tandarts. Bekijk je financieen nog eens en kijk of je nog ergens op kunt bezuinigen.
Ga je wel op vakantie bv, heb je een auto bv.
Als ik in jouw schoenen stond zou ik in ieder geval de pijnlijke tanden/kiezen laten doen. want niet ieder gaatje geeft pijn. Dan kun je ook gemakkelijker poetsen. Na het poetsen 10 minuten met olie spoelen helpt misschien. En in ieder geval voor de nacht tussen de tanden "raggen". Succes.
 
Er zal veel moeten gebeuren. Heel veel gaatjes moeten worden gevuld, wellicht moeten er ook kiezen geheel uit. Ik wil niet aan amalgaamvullingen beginnen, maar wat is nu de beste soort vulling? En wat is nu een verstandige keuze qua tandarts? Maar nog lastiger is dat ik er helemaal geen geld voor heb. En wat er bij mij allemaal moet gebeuren, dat zal een fortuin gaan kosten. Ik zal iets aan mijn zorgverzekering moeten veranderen. Ik heb nu de goedkoopste zorgverzekering, met maximaal eigen risico. Dat vrijwillig eigen risico kan ik natuurlijk voor volgend jaar naar 0 zetten, want het eigen risico zal ik zeker vol maken. Vermoedelijk heb ik dan ook een aanvullende tandartsverzekering nodig. Waar ik dus eigenlijk allemaal het geld niet voor heb. En dan is het nog maar de vraag wat er uberhaupt vergoed wordt, aangezien ik al jaren niet bij een tandarts voor controle ben geweest. Ik ben dus bang dat ik er enorm veel voor moet gaan betalen. En dat kan ik simpelweg niet. En dan is het misschien (misschien ook niet) nog eens extra duur als ik een biologische/holistische tandarts bezoek.

Dat gaat inderdaad een hoop geld kosten. Ik kan je daarmee niet helpen, wel raad ik Peter Dros in Kerkdriel aan (zie Mondzorg Maasdriel bij de Vrienden rechts hier of onderaan als je op je mobiel bezig bent). Peter kan met je een degelijk behandelingsplan opstellen dat zo goed en gezond mogelijk is voor jou en zpveel mogelijk binnen de perken blijft qua kosten. Maar maak je geen illusies, dit gaat hoe dan ook een dure grap worden!

Mike


 
Je kunt ook het boek "genees tandbederf" van Ramiel Nagel proberen te lenen, wie weet heeft de bibliotheek van Rotterdam dat boek.
Spoelen/gorgelen met Keltisch zeezout is ook betaalbaar.
Kun je je Green Pasture levertraan veroorloven?
 
Pleister ("leukopor") op de mond snachts als je weet dat je door de mond adem haalt en anders misschien ook: na een half jaar dit telkens doen slaap je bijna zeker automatisch met de mond dicht : http://www.otago.ac.nz/news/news/otago527804.html via http://www.leefbewust.com/2016/global/060216.html
Mouth breathing while sleeping may increase tooth decay risk

Ik heb een tijd flink door mijn mond adem gehaald snachts. In die tijd explodeerden mijn aantal voedselallergieen en -intoleranties. De oorzaak lag niet bij de mondademhaling denk ik: die was weer het gevolg van dat mijn schildklier aan het opzetten was doordat die de antistoffen aanmaak niet aankon door die voedselallergieen. Het staat vast dat mensen met hashimoto vaak ook last hebben van apneu: ademhalingsproblemen snachts. Die schildklier spelt daar dus een rol bij. Voor je het weet kom je in een cascade aan problemen terecht net zoals ik, waarbij je meer weet wat wat beinvloedt. En het duurt jaren voor je erachter bent hoe en wat.
 
Dry mouth causes acid levels to rise, eroding teeth Breathing through mouth dries it out - removing protective effect of saliva
Saliva has natural ability to kill the bacteria in the mouth that produce acid
As acid levels rise through the night, tooth erosion and decay can begin
Some mouth sleepers mouths, acidity levels rose as high as pH 3.6
This is high akin to having glass of orange juice or fizzy drink before bed Read more: http://www.dailymail.co.uk/health/a...-levels-rise-eroding-teeth.html#ixzz40dEpC1YJ via http://www.leefbewust.com/2016/global/060216.html
 
Misschien een te late reactie, maar er is aanvullende verzekering die onbeperkt vullingen vergoedt, deze verzekeringen heeft weer andere beperkingen, waardoor je toch een deel van de behandeling zelf moet betalen, zoals tandvleesbehandelingen. Ik zou zeker je gebit laten herstellen, ontstekingen in de mond hebben een veel groter effect op de totale gezondheid dan dat algemeen wordt aangenomen.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan