Advies gevraagd a.u.b. - insuline-resistent

Mojita

New member
Hallo, ik ben nieuw hier. Ik ben insuline-resistent en zie door de bomen het bos niet meer qua tegenstrijdigheden over de juiste voeding. Ik ben al jaren aan het lezen en heb heel veel dingen uitgeprobeerd. Ik heb eindelijk bijna geen hypo's meer doordat ik koolhydraatarm brood eet en meer rauwe en gekookte groenten. Geen aardappels, pasta, rijst. Wel o.a. zoete aardappels, kokosolie, rauwe cacao sinds kort, chlorella, bijna elke dag 1 avocado. Maar ik heb nu zoveel gelezen, de één zegt dit, de ander zegt dat. Hoe weet je nou wat wél goed is. Hoe kan ik dan afvallen? Ik heb als ik het goed begrijp teveel insuline in m'n bloed en als dat niet verbrandt, dan wordt het opgeslagen als vet. Als ik na werk thuiskom val ik in slaap, veel te vroeg en daarna weer wakker met als resultaat, ik word 's ochtends doodmoe wakker. Dat is al een tijdje aan de gang. Ben sinds 2 dagen weer aan het sporten, na een half jaar niet gesport te hebben. Tja ik weet het ook niet meer wat ik kan doen aan de vermoeidheid en mijn toenemende vet. Wie kan mij helpen met wat advies? Bijvoorbeeld hoeveel koolhydraten kan ik dagelijks tot mij nemen en in welke vorm? Is mijn vermoeidheid ontstaan doordat ik de aardappelen pasta en rijst laat staan? Ik moet afvallen maar zou ik dan veel of weinig vetten eten in combinatie met weing suikers/koolhydraten??

 
Hoi Mojita, volgens mij heeft zoete aardappel nog vrij veel koolhydraten: 21 gram koolhydraten per 100 gram.

Indigo van dit forum zou je goed kunnen adviseren denk ik.

 
elke dag een avocado is wel erg veel. Is erg gezond maar volgens mij ook veel calorieën.

Een chroom supplement kan helpen bij het reguleren van je bloedsuikerspiegel.

 
Dag Mojita,

Welkom op dit forum. Herkenbaar wat je schrijft. Ik heb dezelfde klachten als jij beschrijft gehad.

Als je van je insuline-resistentie / koolhydraatverslaving af wilt komen én af wilt vallen, dan is er maar één gezonde weg, en dat is zorgen dat je in de vetverbranding komt en blijft door je koolhydraatinname drastisch beperken en verder volgens de adviezen van Weston Price eten.

Op www.voedingisgezondheid.nl lees je wat allemaal wel gezond voor je is.

Globaal eet je het volgende:

Veel verzadigd dierlijk vet kokosvet en rode palmolie, zoveel als je lust en je nodig hebt om je lichaam een verzadigd gevoel te geven.

Eiwitten: per kilo lichaamsgewicht, 1 gram eiwit. Dus als je 80 kilo weegt, 80 gram eiwitten per dag.

Minimaal tot geen koolhydraten: maximaal 5 gram koolhydraten per maaltijd en maximaal 20 gram koolhydraten per dag.

Dus zoete aardappelen, koolhydraatarm brood (zitten nog te veel koolhydraten in) helemaal laten staan. Aan rauwe cacao zitten andere nadelen.

Avocado, chlorella, kokosolie zijn prima!

Om van je insulineresistentie / koolhydraatverslaving af te komen moet je minimaal 1,5 jaar strikt koolhydraatarm eten. Gedurende die periode worden alle lichaamscellen vernieuwd met de nieuwe programmering, zonder die insulinerestentie dus. Niet dat je daarna weer moet terugvallen in oude patronen natuurlijk, maar als het goed is ben je dan al zo aan het genieten van de gezondheidsvoordelen van WAPF dat je niet meer anders zou willen. Zo vergaat het mij nu tenminste wel.

Wat je zoal zou kunnen eten is het volgende:

(het liefst natuurlijk allemaal van biologische-dynamische kwaliteit)

vlees (denk ook aan orgaanvlees!)

vis

kip

eieren

bottenbouillon

biogarde (max. 150 gram per keer vanwege de koolhydraten en dan vet gemaakt door er boter en/of kokosolie doorheen te smelten)

kaas, harde kazen, zachte kazen

worst,

crème fraiche

slagroom (max. 100 ml per keer i.v.m. de koolhydraten)

Kefir op basis van rauwe melk (max. 100 ml keer i.v.m. de koolhydraten)

baksels van kokosmeel met roomboter / kokosolie en kruiden

groenten, waarbij avocado perfect is.

Wat je niet eet:

granen

fruit,

noten en zaden

alles waar suiker en producten eindigend op "ose" in zitten

alles wat uit pakjes, zakjes, etc. komt.

en hoewel het een belangrijk ingrediënt van WAPF is, geen rauwe melk (te veel koolhydraten).

I.v.m. je vermoeidheidsklachten is het van belang om je bijnieren te ondersteunen d.m.v.:

- rust, rust, rust en nog eens rust. Uiterlijk om 10:00 uur 's avonds naar bed en als het in je leven past, niet voor 9:00 uur 's ochtends (zomertijd) opstaan. Als het kan, 's middags rond drie uur een dutje doen.

- inname van verzadigde vetten van dierlijke oorsprong

- magnesium (insmeren met magnesiumolie), om te beginnen elke dag maar eens flink je hele lichaam insmeren.

- vitamine C, denk aan zo'n 7 tot 10 gram per dag (7000 tot 10000 mg)

Quote:
Is mijn vermoeidheid ontstaan doordat ik de aardappelen pasta en rijst laat staan?



Dit is een vraag die een plekje bij de FAQ's verdiend 8)

Antwoord: Nee, doordat je je koolhydraatinname flink verminderd merk je pas wat de werkelijke staat van je lichaam is. (Over)vermoeid dus (bijnieruitputting). Door koolhydraatinname kun je je vermoeidheid verbloemen en hou je jezelf staande in een overlevingsmodus. Nu voel je hoe moe je lichaam feitelijk is.

Als je je koolhydraten verminderd, maar onvoldoende om in de vetverbranding te komen (wat bij jouw wellicht het geval kan zijn) dan herstel je niet van je insulineresistentie.

Je kunt bij de apotheek Ketose teststrips kopen waarmee je aan de hand van je ochtendurine kunt testen of je werkelijk in ketose (=vetverbranding) zit.

Als je begint met zo koolhydraatarm mogelijk te eten en je houdt aan de regel van niet meer dan 5 gram KH per maaltijd en maximaal 20 gram KH per dag dan kom je na 2 tot 7 dagen in de vetverbranding.

Zodra je echt in de vetverbranding zit ga je weer meer energie krijgen. Het verbranden van het vet dat je inneemt en het verbranden van je lichaamsvet geeft veel energie, veel meer energie dan die van koolhydraten. Dus je zult dan langzaamaan (of misschien wel snel) merken dat het veel beter gaat met je energieniveau.

De 2 tot 7 dagen die het je lichaam kost om in ketose te komen is vaak een moeilijke periode om te overbruggen. Hou hier rekening mee en stel je er op in. Eet vooral in deze periode vééél eiwitten (zodat je spieren niet als brandstof verbruikt worden) en zoveel vet als je maar op kunt.

Nadat je in ketose bent gekomen zul je merken dat je nog amper "honger" voelt en dat de kilo's er vrij snel afvliegen. Het is wel belangrijk om veel vet, en het aantal eiwitten te blijven eten dat past bij je lichaamsgewicht, liever meer dan minder.

Op dit forum past het een opmerking te maken over een mogelijke vervelende bijwerking van koolhydraatarm gaan eten. Buiten dit forum heb ik dit nog nooit meegemaakt en ook nog nooit eerder van gehoord, maar hier wordt melding gemaakt van symptomen van "crashen", vooral bij vrouwen, die te laag in de koolhydraten zitten.

Ik weet uit eigen ervaring dat wanneer je echt zware benen voelt als gevolg van koolhydraatarm eten dit vrij eenvoudig te verhelpen is met:

- heel veel water drinken

- sole van Keltisch Zeezout (om de cellen beter te hydrateren)

- kalium supplement

- vitamine C

- veel vet en voldoende eiwitten blijven belangrijk!

Een teveel aan insuline, waarvan sprake is bij een koolhydraatverslaving, is, net als bijnieruitputting, ook een belangrijke oorzaak van een verstoorde hormoonhuishouding.

(Waarschijnlijk staat hier het één ook niet los van het ander.)

Wanneer je dit wilt oplossen zul je ergens de negatieve spiraal moeten doorbreken.

Koolhydraatarm eten is hierin een zeer effectief middel omdat insuline de receptoren van de vrouwelijke hormonen bezet houdt. Je moet dus zo snel mogelijk van de aanmaak van insuline af om je hormoonhuishouding in evenwicht te brengen.

"Crash-symptomen" schijnen zich voornamelijk bij vrouwen voor te doen. Dat heeft mij op de gedachte gebracht dat het in het geval zich, ondanks alle bovengenoemde maatregelen, toch een "crash" voor zou (blijven) doen, het helpend kan zijn naar arts te gaan die bereid is je te laten testen op voldoende aanwezigheid van (vrije) testosteron, of door zelf te gaan experimenteren met suppletie van een DHEA-supplement die de aanmaak van (vrije) testosteron ondersteunt.

Nou, een heel verhaal Mojita, maar ik hoop dat ik je hiermee op een, voor jou werkend, spoor kan zetten. Ik heb er alle vertrouwen in. Succes ermee!

 
Allen bedankt voor de reacties! Ik heb nog wel een aantal opmerkingen en veel vragen.

Ik heb vandaag bijv. 2 gebakken eieren in kokosolie met spinazie op en soep met groente en veel vlees en een stuk kaas en noten. Dat zijn toch niet teveel eiwitten?

Noten en zaden waarom niet, ik eet bijna elke dag een handje vol maar is dat dan teveel koolhydraten of eiwitten?

Hoe moet ik mijn bord zien, als voorbeeld; meer dan de helft groente, een kwart vlees/vis/kip en een beetje vetten? Of een kwart groente, de helft vlees/vis/kip en een kwart vetten?

Ik dacht dat hoe meer vlees hoe beter was, maar dat zijn nu teveel eiwitten als ik het goed begrijp?

1,5 jaar koolhydraatarm hoe hou je dat vol? Ik denk nu elke dag en de hele dag door aan eten en aan chocolade. En dan stop ik pas met denken hieraan als ik chocolade op heb.

Biologisch vlees en kip is te duur voor mij, ik koop alleen maar goedkoop vlees en kip helaas met antibiotica en andere troep. Avocado's zijn ook niet goedkoop maar ja, je moet toch wat eten wat goed vult.

Ik lust geen vette vis helaas, dus dan maar tonijn uit blik. Vissticks zijn erg lekker (de buitenkant vooral) maar ja dat zijn koolhydraten... Wortels net als zoete aardappel maar laten staan? Ik dacht dat rauwe wortel goed was, i.i.g. minder glycemisch dan gekookte?

Dus om in de ketose te komen is hooguit een week nodig met max. 20 g koolhydraten per dag. Ik lees; liever meer dan minder eiwitten en vetten eten in de ketose. Maar waarom dan tegelijk ook maar 1 gram eiwit per kg lichaamsgewicht?

En als ik bijvoorbeeld een lekker vet engels ontbijt (zonder bonen) ga eten, wat zou ik dan als diner moeten eten om niet boven de maximum eiwitten te komen.

Wel eten: kefir op basis van rauwe melk, niet eten: rauwe melk?

Fruit ook niet dus ook geen zuur fruit? Echt moeilijk om alle producten met koolhydraten te weten. Sorry voor zoveel vragen!

 
Quote:
Ik heb vandaag bijv. 2 gebakken eieren in kokosolie met spinazie op en soep met groente en veel vlees en een stuk kaas en noten. Dat zijn toch niet teveel eiwitten?

Noten en zaden waarom niet, ik eet bijna elke dag een handje vol maar is dat dan teveel koolhydraten of eiwitten?


Wat is veel vlees? Hoeveel eet je dan?

In een ei zitten ca. 7 gram eiwitten, in een ons kip of vlees ongeveer 20 gram

eiwitten, in een ons kaas ongeveer 25 gram eiwitten.

Kun je zelf uitrekenen wat je minimaal nodig hebt.

Je mag best wat meer eiwitten eten, maar dat is niet persé nodig. Wat wel belangrijk is dat je vééél vet eet. Je kunt je dus beter gewoon voldoende eiwitten eten je je verder "vol" eten met verzadigd vet.

Ik ben niet zo'n expert in vet, maar ondertussen heb ik wel geleerd dat dierlijk verzadigd vet alle belangrijke vitamines (ADEK) bevat. Vet orgaanvlees (ook een stuk goedkoper trouwens!) bevat ook nog de in vetoplosbare variant van vitamine C.

Daarnaast werkt dierlijk verzadigd vet kalmerend op je bijnieren, stimulerend op het legen van je galblaas (en dus goed voor je spijsvertering) en zorgt vet ook nog voor extra zuurstof in je cellen. Dus liever vééél vet en gewoon het aantal eiwitten dat je nodig hebt en als je persé wil, dan neem je wat meer.

Je moet echter tegen meer eiwitinname wel voldoende vet zetten om niet het risico te lopen dat eiwitten alsnog in glucose worden omgezet. Dat zou je weer uit de vetverbranding halen.

Noten en zaden bevatten fytinezuur en die werken als een anti-nutriënt. Daar kun je op dit forum veel informatie over vinden. Bovendien bevatten de meeste noten en zaden ook veel koolhydraten.

Quote:
Hoe moet ik mijn bord zien, als voorbeeld; meer dan de helft groente, een kwart vlees/vis/kip en een beetje vetten? Of een kwart groente, de helft vlees/vis/kip en een kwart vetten?


Hoeveelheden op je bord zeggen niets. Groente hoef je niet persé te eten. Die eet je alleen omdat ze lekker zijn en voor afwisseling en vulling zorgen. Dus afhankelijk van hoeveel je van groente houdt eet je naar behoefte groente. Wortels en zoete aardappels en andere knolgroenten zitten vol zetmelen en dus koolhydraten. Die zou ik voorlopig even laten staan. Wil je nog enige voedingswaarde uit je groente halen, dan moet je ze goed koken of bakken.

Quote:
1,5 jaar koolhydraatarm hoe hou je dat vol? Ik denk nu elke dag en de hele dag door aan eten en aan chocolade. En dan stop ik pas met denken hieraan als ik chocolade op heb.



Dat went snel genoeg zodra je echt in de vetverbranding zit! Als je gaat merken hoe aanmerkelijk beter je in je vel gaat zitten dan wil je echt niet meer terug.

Behoefte aan chocolade duidt op zowel een bijnieruitputting als een tekort aan magnesium.

Quote:
Biologisch vlees en kip is te duur voor mij, ik koop alleen maar goedkoop vlees en kip helaas met antibiotica en andere troep. Avocado's zijn ook niet goedkoop maar ja, je moet toch wat eten wat goed vult.

Ik lust geen vette vis helaas, dus dan maar tonijn uit blik. Vissticks zijn erg lekker (de buitenkant vooral) maar ja dat zijn koolhydraten... Wortels net als zoete aardappel maar laten staan? Ik dacht dat rauwe wortel goed was, i.i.g. minder glycemisch dan gekookte?


Ik ben wel eens benieuwd wat anderen hier van vinden. Is het liever niet-biologisch vlees dan geen vlees?

Ik denk dat je er aan moet gaan wennen ook hierin serieuzer c.q. creatiever met jezelf om te gaan. Orgaanvlees, ook van biologische oorsprong is heel goedkoop en uitermate voedzaam. (Ik heb vanavond gesmuld van bijna 3 ons niertjes, biologisch-dynamische kwaliteit voor nog geen 2 euro.) Bottenbouillon is ook een perfecte voedingsbron en kost bijna niets. Je kunt denk ik toch maar beter biologisch vlees kopen en dan maar wat minder dan een plofkip.

Quote:
Dus om in de ketose te komen is hooguit een week nodig met max. 20 g koolhydraten per dag. Ik lees; liever meer dan minder eiwitten en vetten eten in de ketose. Maar waarom dan tegelijk ook maar 1 gram eiwit per kg lichaamsgewicht?


Ik ben toch wel benieuwd hoeveel gram eiwitten jij dan nu op een dag eet en hoeveel je weegt?

De meeste mensen komen al na 2 dagen in ketose, maar als je bijvoorbeeld over weinig testosteron beschikt of als je te weinig vet inneemt kan het wel tot een week duren.

Quote:
En als ik bijvoorbeeld een lekker vet engels ontbijt (zonder bonen) ga eten, wat zou ik dan als diner moeten eten om niet boven de maximum eiwitten te komen.


Ik stel me bij een vet engels ontbijt voor dat je twee eieren en ca. 1 ons aan bacon en worst eet. Dan kom je op ca. 35 gram eiwitten uit. Afhankelijk van je gewicht kun je daar dus nog wel het nodige aan toevoegen op een dag.

Quote:
Wel eten: kefir op basis van rauwe melk, niet eten: rauwe melk?



In Kefir is een deel van de melksuiker omgezet door de kefirkorrels die de lactose als voedingsbron gebruiken. Er zitten dus minder koolhydraten in dan in rauwe melk, terwijl het verder wel alle voordelen van rauwe melk heeft, plus nog het voordeel van de probiotische werking, vitamine K en de lichtere verteerbaarheid.

Quote:
Fruit ook niet dus ook geen zuur fruit? Echt moeilijk om alle producten met koolhydraten te weten.


Om te beginnen ook geen zuur fruit. Als je langer bezig bent kun je zo nu en dan wel wat zuur fruit nemen, maar maak er zeker geen gewoonte van en hou het op piepkleine porties.

Op bijvoorbeeld www.valtaf.nl kun je een account voor jezelf maken waarbij je een dieetdagboek invult. Niet dat dit leuk is om te doen, maar in de database staan werkelijk alle producten die je maar kunt bedenken en dan krijg je een goed inzicht in de verhouding vet, eiwitten en koolhydraten die je neemt. Als je dat en tijdje doet dan zul je zien dat het nog snel oploopt met die koolhydraten. Zeker als je met zuur fruit aan de slag gaat.

Quote:
Sorry voor zoveel vragen!



Geen probleem. Ik wil zelf ook altijd alles weten en vooral snappen. :lol:

 
Ik denk dat de verwarring over hoeveelheid gaat over dat wanneer je 80 gram eiwit leest, veel mensen denken dat ze maar 80 gram vlees/vis/kaas mogen. Net zo er gedacht wordt dat 20 gr koolhydraten 20 gr rijst/pasta is.

Mojita even een site opzoeken met voedingsmiddelen tabel en je weet in no-time alles over je eten.

Ik zou zelf geen goedkope plofkippen of vlees uit de bio-industrie eten, maar inderdaad op zoek naar goedkope alternatieven. Indigo gaf al goede tips mbt orgaanvlees en bottenbouillon. Als je nog geen goede adressen hebt gevonden kun je beginnen met biologisch gehakt en boter Lidl, Greenfield rundvlees (suddervlees voor stoofschotels) biologische kippenvleugeltjes van AH msc koolvis (diepvries) is goedkoop en beter als tonijn uit blik.

De lekkere trek (choco cravings) gaat snel voorbij als je meer vet gaat eten, meer voedingsstoffen binnen krijgt en je minder kh gaat eten.

 
Wat is veel vlees? Ik heb 400 gram in de soep gegooid en ook zoveel groente zodat het bijna niet te roeren is. En als ik vlees bij m'n groente eet, is dat meestal 2 of 3 stuks, bijv. 3 slavinken, 2 grote gehaktballen of 2 schnitzels.

Ik dacht altijd dat er in een ei veel meer eiwitten zaten... Ik weeg 66 kg geloof ik, dus dan mag ik maar 66 gram eiwitten per dag. Dan eet ik nu veel te veel! Soms op één dag 2 gekookte eieren, een stuk kaas, 2 slavinken, 2 bakjes yoghurt, handje noten, naast de groenten en salade en veel thee.

Quote:
Groente hoef je niet persé te eten.

8O Huh, ik sta hiervan te kijken, de eerste keer dat ik zoiets lees, nooit geweten.

Quote:
Ik ben wel eens benieuwd wat anderen hier van vinden. Is het liever niet-biologisch vlees dan geen vlees? Orgaanvlees, ook van biologische oorsprong is heel goedkoop en uitermate voedzaam. (Ik heb vanavond gesmuld van bijna 3 ons niertjes, biologisch-dynamische kwaliteit voor nog geen 2 euro.) Bottenbouillon is ook een perfecte voedingsbron en kost bijna niets.

:oops: Bottenbouillon heb ik nog niet over gelezen, ga ik zo doen. En ook maar adresjes opzoeken waar je dan bijv. dat orgaanvlees kan halen. Ik ben even geschrokken maar je hebt gelijk.

Tanja, dat gehakt van de Lidl heb ik ook maar ik dacht zal dat echt waar zijn, het is zo goedkoop.

Ik ben de voedingswaardetabel aan het uitprinten, dat wordt een heel pakket :D

Bedankt voor jullie antwoord, ik ben weer een stukje verder met deze puzzel :wink:

 
Mojita, zoals ik al aangaf, je vergist je. Als je 2 eieren( 15 gr), 2 slavinken(35gr) en 50 gr kaas(25gr) eet op een dag kom je aan 65 gr eiwitten, precies goed dus, als je de noten laat staan. 400 gr schenkel is ongeveer 90 gr eiwitten, kijk maar:

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/?q=schenkel

Ik neem aan dat je die soep niet alleen in één dag opeet?

Mag ik vragen hoe lang je bent?

Ik zal niet beweren dat het bio gehakt van de Lidl topkwaliteit is, maar beter als het reguliere vlees(geen groeihormonen, minder anti-biotica en biologisch voer), ik neem aan dat ook het eko keurmerk van de Lidl wordt gecontroleerd.

Quote:
Groente hoef je niet persé te eten.

[8O] Huh, ik sta hiervan te kijken, de eerste keer dat ik zoiets lees, nooit geweten.


:lol:

 
Dank je wel Indigo!!

Deze post van jou komt helemaal binnen. Ik heb afgelopen weekend ketosestrips gekocht en ik ben NIET in de vetverbrandmodus, terwijl ik dacht, na 4 maanden WAP, dat ik dat wel was.

Ik ga dit draadje zometeen uitprinten en nog eens heel goed lezen, misschien kom ik dan eindelijk van mijn vetschort(je) af.

Raad je me overigens aan om het boek van Yvonne L. (GOK) te kopen?

 
Quote:
Dank je wel Indigo!!


Graag gedaan 8)

Quote:
Raad je me overigens aan om het boek van Yvonne L. (GOK) te kopen?


Het boek van Yvonne Lemmers is zeker een aanrader voor mensen die eigenlijk nog geen kennis hebben van de fenomenen vetverbranding en suikervergisting, geen inzicht hebben in hun koolhydraatverslaving en nog niet durven geloven dat het echt wel gezond is om zonder of met heel weinig koolhydraten te leven.

Ook die mensen die niet goed snappen waarom je echt zo weinig koolhydraten moet eten om in de vetverbranding te komen helpt zij op weg door het wetenschappelijk onderzoek dat zij hiernaar heeft verricht. (En dat nog wel als regulier geschoold diëtiste, alles wat ze heeft onderzocht en schrijft druist rechtstreeks in tegen hetgeen ze in haar studie geleerd moet hebben....)

Ik vermoed zo dat dit voor jou niet meer van toepassing is. Alles wat je hier op dit forum leert over WAPF en vetverbranding / suikervergisting is weer zoveel meer waard dan wat Yvonne Lemmers te vertellen heeft. Zij benadert koolhydraatarm eten puur vanuit de invalshoek van gezond afvallen of op gewicht blijven en van je koolhydraatverslaving afkomen. Ze is echter zeker niet WAPF-proof!

Je bent inmiddels zelf ervaringsdeskundige. Je bent je bewust van je koolhydraatverslaving, wéét je dit met een koolhydraatarm dieet kan oplossen en welke voedingsmiddelen je werkelijk voeden. Je weet dat je met weinig, maar nog wel te veel koolhydraten, niet in de vetverbranding komt en je kent nu de richtlijnen die je helpen om wel in de vetverbranding te komen.

Het is altijd interessant om te lezen hoor! Misschien kun je het wel lenen in de bibliotheek. Maar ik vermoed zo dat het kopen van dit boek zonde is van je geld omdat het nog weinig aan jouw kennis zal toevoegen.

Ik ben benieuwd Laigueglia hoe het je zal vergaan. Hou je ons op de hoogte?

 
Indigo, heel veel dank voor je verhelderende bijdrage, ben er erg blij mee!

Ik lees me helemaal suf op dit forum, en probeer alle stukjes en beetjes met elkaar te combineren. Ik voel me al veel beter dan een jaar geleden, dat wel, maar dat overgewicht wil er maar niet vanaf en de vemoeidheid speelt me ook nog parten.

Jouw bijdrage zet nog eens alles duidelijk op een rijtje.

Ik heb inderdaad een paar keer een crash ervaren door te weinig koolhydraten te eten, en dat is niet prettig! Daarom eet ik te veel koolhydraten en kom niet in ketose.

Maar ik zal je advies met de extra hulpmiddelen eens toe gaan passen, kijken of het dan beter gaat.

 
Quote:
Indigo, heel veel dank voor je verhelderende bijdrage, ben er erg blij mee!



Wederom, graag gedaan :lol:

Quote:
Ik lees me helemaal suf op dit forum, en probeer alle stukjes en beetjes met elkaar te combineren.


Heel herkenbaar!!! :roll: Met zijn allen komen we een heel eind!

Quote:
Ik heb inderdaad een paar keer een crash ervaren door te weinig koolhydraten te eten, en dat is niet prettig! Daarom eet ik te veel koolhydraten en kom niet in ketose.

Maar ik zal je advies met de extra hulpmiddelen eens toe gaan passen, kijken of het dan beter gaat.


Wat waren jouw symptomen van de crash Marianu?

Laat je het weten of je in een crash komt en zo ja, of je er ook weer uit kunt komen zonder direct je koolhydraten op te hogen?

Wat ik ook nog zat te denken: als een crash inderdaad een directe link blijkt te hebben met je hormoonhuishouding kan het ook nog helpend zijn ervoor te zorgen dat je extra cholesterol (b.v. rauwe eierdooiers) en omega 3 (vette vis en/of visoliecapsules) binnen krijgt. Cholesterol is de grondstof van hormonen en omega 3 stimuleert de juiste hormoonbalans.

 
kun je eigenlijk tussendoor (of ochtends) water met citroen drinken of is dat ook beter van niet ivm de koolhydraten?

En welke boeken zou je wel aanraden om aan te schaffen indigo?

 
Als we die crash toch eens konden verklaren/oplossen/verhelpen! nietwaar Indigo ;) Ik vond jou verklaring ook wel aannemelijk:

Quote:
doordat je je koolhydraatinname flink verminderd merk je pas wat de werkelijke staat van je lichaam is. (Over)vermoeid dus (bijnieruitputting). Door koolhydraatinname kun je je vermoeidheid verbloemen en hou je jezelf staande in een overlevingsmodus. Nu voel je hoe moe je lichaam feitelijk is.


Als je de tijd neemt om aan de vermoeidheid toe te geven is dat natuurlijk eigenlijk het beste, zodat je eindelijk de rust neemt die nodig is.

Dit (in essentie) bijnierprobleem van crashen, herinnert mij eraan dat ik ooit naar een lezing over bijnieren ben geweest, die er voornamelijk op was gericht om therapeuten te informeren welke supplementen zij konden inzetten (lees:verkopen). Ik ga hier gewoon wat opschrijven wat ik daar heb opgepikt, misschien zit er iets tussen waar mensen baat bij hebben. Ze hadden overal een pilletje voor, maar er zijn ook veel zaken uit de voeding te halen, die heb ik er bij gezet.

Wat ik heb onthouden is dat er veel glutamine nodig is om afbraak hiervan in de spieren en vooral de darmen te voorkomen. Dit zit veel in bottenbouillon, kwark, yoghurt, melk en eieren. Allereerst wordt biocean aangeraden, nou dan kun je je geld beter aan keltisch zeezout uitgeven en sole maken, klamazol (algen en dus chlorofyl, chlorella/spirulina/veel bladgroen is dan ook prima lijkt mij). Om beter te kunnen ontspannen een capsule waar inzit: valeriaan, st Janskruid andoorn, passiebloem, slaapmutsje, citroenmelisse en krachtig vit b complex, (natuurgist, stuifmeelkorrels(wel weer kh)).

Daarnaast wordt zink(oesters, (rood)vlees),vit K2 (boterolie), pro-biotica (dus kefir/yoghurt) en magnesium aangeraden, maar ook orgaanconcentraten zoals bio-glycozyme forte (hierin zit o.a. concentraat uit:bijnieren, dunne darm, hersenen, hypofyse/hypothalamus, leverconcentraat, pancreas concentraat, zie hier de oplossing is organen opeisen bij de slager en organen hersenen en hormoonklieren opeten)voor suikermetabolisme/insuline resistentie en voor de verstoring van de hormonen cytozyme F(http://www.vitamins4you.com/product...F_(Female)&manufacturer=Biotics_Research) of multi Gland (bijnierextracten) en optimal EFA's (dus omega 3/vette vis).

Eigenlijk zie je dat we nu in deze belastend tijd waar we orgaanvlees het hardst nodig hebben, het niet of nauwelijks beschikbaar is voor ons, behalve in dure pillen...

 
Naast het bijnier probleem speelt het volgens mij ook een rol dat je stofwisseling nog niet 'getraind'is in het vrijmaken van energie uit vet.Ik denk dan vooral aan enzymatische processen.Daarnaast speelt het nu wegblijven van opiaat achtige stoffen die vaak een íngredient'van de koolhydraat houdende voedingsmiddelen zijn ook een rol in het crash gevoel.

Zelf heb ik minimaal last gehad van het overstappen op low carb.Ging wel gelijk de eiwit inname iets verhogen to ongeveer 160 gr per dag en zonder restrictie een verhoogde vet inname.

ad

 
Quote:
kun je eigenlijk tussendoor (of ochtends) water met citroen drinken of is dat ook beter van niet ivm de koolhydraten?


Ligt eraan hoeveel citroensap je in een glas water doet. 50 ml citroensap bevat al bijna 5 gram koolhydraten. Verdeel je dit over de dag door dan zul je er niet veel van merken. Ik zou er zelf niet voor kiezen. Als je aangezuurd water wilt drinken kun je wellicht appelazijn gebruiken.

Quote:
En welke boeken zou je wel aanraden om aan te schaffen indigo?


Ligt er natuurlijk een beetje aan waar je precies naar op zoek bent. Ik denk dat je hier op het forum wel zo ongeveer alles gelezen hebt wat van belang is als het gaat om vetverbranding / suikervergisting, het gebruik van vet, eiwitten en koolhydraten. In het alleen-lezen gedeelte staat nog een mooi artikel van Mike.

Ik ken niet echt een boek waar precies in staat wat met mijn ervaringen overeenkomt. Het is toch een kwestie van overal iets lezen en horen, combineren, logisch nadenken en vooral op je zelf uitproberen.

"Eet vet, wordt slank" van Barry Groves vind ik op zich wel een aanrader. Het is erg informatief. Het enige waar ik het niet mee eens ben is dat hij schrijft dat je met een inname van tussen de 50 en 100 gram koolhydraten per dag in de vetverbranding komt. Misschien dat dit voor mannen geldt, maar ik heb nog nooit een vrouw ontmoet bij wie dat zo werkt. Hooguit dat je op den duur met 50 tot 100 gram koolhydraten in de vetverbranding kunt blijven, maar dan moet je geen koolhydraatverslaving hebben en ik vermoed dat dan ook je bijnieruitputting geheeld moet zijn.

De boeken van Dana Carpender over low-carb eten, vond ik, toen ik ze las, ook wel informatief. Maar, ik heb dit soort boeken, alsook die van Yvonne Lemmers, gelezen zonder de kennis waar jullie nu al over beschikken via dit forum. Dus of je er werkelijk nog veel uit haalt? Maar dat kun je het beste zelf bepalen.

 
Quote:
Naast het bijnier probleem speelt het volgens mij ook een rol dat je stofwisseling nog niet 'getraind'is in het vrijmaken van energie uit vet. Ik denk dan vooral aan enzymatische processen.


Nou Ad, dat vraag ik me af. Net als jij kon ik toch zonder enig probleem van suikervergisting naar vetverbranding over stappen. Mijn lichaam wist heel goed wat het moest doen, trainen was niet nodig hoor :lol:

Als je lichaam slecht eiwitten en/of vet kan verteren, ja dan heb je natuurlijk wel een ander probleem....

Quote:
Daarnaast speelt het nu wegblijven van opiaat achtige stoffen die vaak een íngredient'van de koolhydraat houdende voedingsmiddelen zijn ook een rol in het crash gevoel.


Hmmm, daar zit wat in! En vergeet de bijwerkingen van het ontgiften niet....

Quote:
Als we die crash toch eens konden verklaren/oplossen/verhelpen! nietwaar Indigo [;)] Ik vond jou verklaring ook wel aannemelijk:


Ik heb er alle vertrouwen in Tanja, dat we dit met alle kennis hier kunnen oplossen!

Na alles wat ik gelezen heb hierover is bij mij de gedachte blijven hangen dat "crashen" vooral voorkomt in combinatie met het GAPS-dieet. Oftewel, bij mensen die dus verteringsproblemen hebben. Als je slecht eiwitten en/of vet kunt verteren dan is het inderdaad wel lastig om zomaar koolhydraatarm te gaan eten, want als je niet genoeg eiwitten en vet naar binnen werkt c.q. kunt verteren dan kan de vetverbranding zich niet handhaven. Als je dan ook geen koolhydraten als brandstof binnenkrijgt... Dan kan ik wel snappen dat je "crasht".

In dat geval zal het onderliggende probleem eerst opgelost moeten worden. Op dit forum laten natuurlijk in verhouding veel meer mensen met ernstige gezondheidsklachten en verteringsproblemen van zich horen, dan die je zo in het dagelijkse leven tegen komt.

Met alle voedingsadviezen die je beschrijft zit je dus gewoon op WAPF hè? :lol:

En ja, het draait allemaal om het in balans krijgen van je hormoonhuishouding!

Dat is wel de boodschap die, in alles wat ik tegenkom op mijn zoektocht, het meest helder doorklinkt.

 
Quote:
Met alle voedingsadviezen die je beschrijft zit je dus gewoon op WAPF hè?


Ja goed hè, ben al 3 jaar geleden naar die lezing geweest en nu pas kan ik vertaalslag naar de voeding maken, omdat ik toen nog in mijn raw/vega fase zat, en dan wordt het toch pillenslikken ;)

 
Quote:
Ja goed hè, ben al 3 jaar geleden naar die lezing geweest en nu pas kan ik vertaalslag naar de voeding maken, omdat ik toen nog in mijn raw/vega fase zat,



En wat dacht je toen? Want als raw/vega bij een lezing van Mike Donkers? Dat lijkt mij toch het ultieme WTF? moment?! :lol:

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.626
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan