Adhd-diëten populair, maar niet wetenschappelijk onderbouwd

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Tuna
  • Startdatum Startdatum

Tuna

New member
Uit de Volkskrant van vandaag:

Te veel kleurstoffen, te veel E-nummers, te weinig omega-3 vetzuren. In de strijd tegen adhd valt de verdenking geregeld op voeding. Er is echter voorlopig geen wetenschappelijk bewijs voor een relatie tussen voeding en de gedragsstoornis adhd, blijkt na vier jaar onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). .

Al die claims zijn niet wetenschappelijk onderbouwd, oordeelt een expertpanel van het RIVM.

Het rapport verschijnt nu adhd-diëten juist aan populariteit winnen. Nederland telt inmiddels vier zogeheten Pelsser RED Centra. Daar krijgen kinderen voor 850 euro op maat gemaakte voedingsadviezen tegen adhd. De wachtlijst is opgelopen tot een half jaar, mede door de media-aandacht voor spectaculaire onderzoeksresultaten van de oprichtster Lidy Pelsser. Bij haar promotie aan de Radboud Universiteit, in oktober 2011, concludeerde ze dat adhd-symptomen bij zes op de tien kinderen verdwijnen met aangepaste voeding.

'Vreemd'

Pelsser is niet onder de indruk van het RIVM-onderzoek. Ze vindt dat overheidsinstanties medicijnen tegen adhd makkelijker bewezen effectief verklaren dan diëten. Pelsser: 'Dat is op z'n zachtst gezegd vreemd.'

Een belangrijke co-auteur van haar studie naar adhd-diëten, de Nijmeegse hoogleraar Jan Buitelaar, is gevoeliger voor de kritiek. Twee jaar geleden vond Buitelaar nog op de website van de Radboud Universiteit dat een dieet 'standaard moet worden toegepast bij kinderen met adhd'. Nu komt hij daarvan terug. Buitelaar: 'De relatie tussen voeding en adhd blijft veelbelovend, maar ik vind het bij nader inzien te vroeg om kinderen met adhd te behandelen met een dieet. Dit zou alleen in een onderzoekssetting mogen gebeuren.'

Vervolgonderzoek

Ook andere experts, zoals de Wageningse voedingswetenschapper Marianne Geleijnse, pleiten voor vervolgonderzoek. De keuze van de controlegroep is daarbij cruciaal, vindt ze. Bij het Nijmeegse onderzoek volgde één groep een strikt dieet en de andere groep niet. Hierdoor is de dieetgroep gevoelig voor het placebo-effect: wie denkt dat hij de 'echte' behandeling krijgt, rapporteert eerder positieve resultaten.

Geleijnse: 'De echte groep en de controlegroep moeten het even zwaar hebben. Krijgt de een alleen paardenvlees met peer te eten, dan de ander alleen geitenvlees met appel. Bovendien zou ik graag een biologische theorie horen. Waaróm zouden kinderen gaan stuiteren van een bepaald voedingsmiddel?'

Volgens Jan Buitelaar van de Radboud Universiteit is de vondst van zo'n biologisch mechanisme wel gewenst, maar niet noodzakelijk. 'Van veel medicijnen weten we ook niet precies hoe ze werken'.

 
Het lijkt net taal uit een kinderboek. Of van het jeugdjournaal. Korte zinnen. En dan heb je het uit en denk je nou de wetenschappers zijn er nog steeds niet uit en zij kunnen het weten.

 
Wedden dat een combinatie van het zgn. dieet met magnesiumsuppletie veel betere resultaten oplevert ? Vandaar dat ik alle zgn. deskundigen adviseer om het volgende boek een keer nader te lezen ‘Magnesium, dé oplossing’ van Dr. Marianne Mousain-Bosc een Franse kinderarts. ISBN: 9789079872183 alvorens onderzoeksresultaten naar buiten te brengen.

Lees dit maar even :

ADHD

Ook ADHD schijnt van oorsprong een familiaire en genetische oorsprong te hebben en uit zich in een metabolismestoornis van magnesium.

Een magnesiumsuppletietherapie, met magnesium, vitamine B6 en zink, geven spectaculaire verbeteringen. In dat geval is het aan te bevelen om binnen de familie ook onderzoek te doen naar een mogelijk magnesiumtekort.

 
Quote:
Buitelaar: 'De relatie tussen voeding en adhd blijft veelbelovend, maar ik vind het bij nader inzien te vroeg om kinderen met adhd te behandelen met een dieet. Dit zou alleen in een onderzoekssetting mogen gebeuren.'



Ik las van de week dat kinderen met autisme vooral vanaf 2 jaar maar zo Risperdal voorgeschreven krijgen, een antipsychotica die niet/nooit voor kinderen is onderzocht, dat mag dan wel maar zo makkelijk en wordt niet in onderzoekssetting gedaan.

Wat Tanja schrijft houdt steek denk ik dan : wie geneest heeft gelijk!

 
Quote:
Twee jaar geleden vond Buitelaar nog op de website van de Radboud Universiteit dat een dieet 'standaard moet worden toegepast bij kinderen met adhd'. Nu komt hij daarvan terug. Buitelaar: 'De relatie tussen voeding en adhd blijft veelbelovend, maar ik vind het bij nader inzien te vroeg om kinderen met adhd te behandelen met een dieet. Dit zou alleen in een onderzoekssetting mogen gebeuren.'


Zucht...ja adhd behandelen met een dieet is natuurlijk ook wel heel radicaal.Dat mag echt alleen in een "onderzoekssetting" gebeuren. Stel je voor dat mensen zelf hun kinderen e nummers, suiker en een overdaad aan koolhydraten en omega 6 onthouden! Sommigen zouden zelfs zo ver kunnen gaan om hun kind geen brood meer te geven!

Voorlopig houden ze het dus toch gewoon bij de cocaine derivaten en anti-psychotica. Dan zit je altijd safe.. :roll:

Edit: Marijan, toen ik mijn reaktie poste had jij ondertussen min of meer dezelfde reaktie geplaatst. Grappig :-)

 
Hier thuis hebben we trouwens een prachtvoorbeeld rond lopen waarbij een eliminatiedieet het einde betekende van concentratiestoornissen en vermoeidheid en het begin van de broodnodige absorptie van alle benodigde mineralen en voedingsbestanddelen.

Wat ons betreft werkt een aangepaste voeding beter dan Risperdal wat voor mij het begin is van een medicijnenhoofdstuk waar je in veel gevallen levenslang aan vast zit tenzij de bijwerkingen je tot een ander inzicht brengen,...

 
Fantastisch Vivianne!

Hoe reageert de omgeving op dit succes? Ik bedoel dan vooral andere ouders met kinderen met dezelfde klachten.

Mijn ervaring is dat je in dit ssort situatie's vaak een 'leuk voor je dat het voor jou werkt maar ik hou het liever bij dat wat wetenschappelijk bewezen is' (drugs dus) reaktie krijgt.

 
Vivianne, onze dochter heeft ook een hele korte periode Risperdal (paar maanden of zo, weet niet meer precies omdat dit al minstens 7 a 8 jaar geleden is) gekregen, gelukkig werd haar epilepsie erger daardoor (bijwerking bleek bekend) en zijn we er snel weer mee gestopt.

De Risperdal was ook niet onze keus maar we werden met de rug tegen de muur gezet door de opvang waar ze toen zat omdat ze anders niet meer daar kon zijn :evil:

We hebben toen heel snel een ander adres gezocht waar het wel goed ging, jaren lang

 
@ Pike

De juf en zijn begeleiders zien het verschil met vroeger en hebben me er al meerdere malen over aangesproken. Ze zijn hier aangenaam door verrast en zien het als heel vormend. Zelf vind ik dit positief.

Ik geef dan altijd de boodschap mee dat ontwikkelingsproblematiek vaak zonder medicijnen en door een aangepaste voeding kan opgelost worden. Het is voor hun uitdaging om dit richting de andere ouders over te brengen.

Zelf geef ik dan altijd aan dat andere ouders met problemen op dit vlak bij ons terecht kunnen, echter veel ouders durven er niet mee naar buiten te komen. In Vlaanderen is er meer een mentaliteit van ieder voor zich en lang leve de huisdokter,....

In familieverband zijn ze aangenaam verrast en steunen ze me.

@ Marijan

Wat je schrijft, komt me bekend voor. Er zijn hier zelfs scholen in onze omgeving die het gebruik van Ritalin bij ADHD-kinderen verplichten. Zelf vind ik dit niet kunnen. Mij is een geval bekend van ouders bij ons in de buurt die om deze reden hun kind naar een andere school gestuurd hebben.

Een groter probleem momenteel is het gegeven dat de zgn. kwalitatief betere vrije scholen de waarden van attentie en respect voor elkaar aan het vervagen zijn. Ons dochtertje is hier heel gevoelig voor en voelt zich momenteel om deze reden daar niet altijd op haar plek. Als je het aanzwengelt, wordt er van alles beloofd maar de respons die je verwacht komt er dan uiteindelijk niet.

 
Quote:
Een magnesiumsuppletietherapie, met magnesium, vitamine B6 en zink, geven spectaculaire verbeteringen.


Hmm, interessant, aangezien gebrekkige opname van magnesium, B6 en zink klassieke symptomen van bijnieruitputting zijn!

Mike

 
@ Vivianne,

Nou dat is iig wel positief, maar toch wel weer erg jammer dat andere mensen met dezelfde problemen daar dan toch geen gebruik van willen maken.

 
Mike

Dus eerst de bijnieren aanpakken en dan neemt het lichaam die vitaminen en mineralen ook beter op dus.

Moet het wel voldoende in de voeding aanwezig zijn natuurlijk.

 
Quote:
Een magnesiumsuppletietherapie, met magnesium, vitamine B6 en zink, geven spectaculaire verbeteringen.


keltisch zeezout is rijk aan magnesium.

 
Wij gebruiken keltisch zeezout hier in tal van gerechten in plaats van het traditionele zeezout en het is nog lekker ook :lol:

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan