ADH Vitamines en Mineralen

Padrick

New member
Graag zou ik de volgende (algemene) vraag willen voorleggen;

Stel ik ga naar een diëtist om de EXACTE aanbevolen hoeveelheid vitamines en mineralen voor mij uit te laten rekenen en ik heb de volgende details;
• Man van 31 jaar, lengte 175cm en gewicht 75kg.
• Ik weet precies (door tijdje bij te houden) wat voor producten ik eet en hoeveel.
• Ik weet nagenoeg precies hoe vaak ik zit (op werk bijvoorbeeld), sta, loop en beweeg (naar de sportschool, hardlopen, rennen etc. en ook hoe intensief).

Kan de diëtist dan exact voor mij uitrekenen hoeveel vitamines en mineralen ik nodig zou hebben en/of juist hoeveel ik mis van degene die ik niet binnen krijg?

En, waar ik het meest nieuwsgierig naar ben;
• Stel ik ben 30 jaar of 32 jaar ipv eerder genoemde, zullen deze ADH dan ietsjes veranderen en in hoeverre?
• Stel ik ben 68 of 78 kg ipv eerder genoemde, zullen deze ADH dan ietsjes veranderen en in hoeverre?
• Stel ik zit alleen hele dag OF ik zit alleen op het werk maar s’avonds ren ik vaak en ga naar de sportschool, zullen deze ADH dan ietsjes anders zijn en in hoeverre?

Waar ik met deze vragen of uit ben, is:
- of de ADH vitamines en mineralen persoonlijk kan worden ”berekend”.
- of iemand die naar de diëtist gaat een iets andere ADH vitamines en mineralen zou krijgen dan iemand anders die nagenoeg ”hetzelfde” is, echter bijvoorbeeld net ietsjes ouder of jonger is of juist meer of minder traint of juist iets meer of minder weegt.
 
Je bent hier compleet aan het verkeerde adres. We zijn hier geen neurotische calorieentellers. De kerst moet voor jou een pure hel zijn!

Mike
 
ADH is vaak een ondergrens. Ga er lekker ruim boven zitten zou ik zeggen, dan zit je altijd goed. Bovendien is er zoveel over voeding dat we nog niet weten, het is alles behalve exacte wetenschap.
 
De materie is te gecompliceerd om het uit te kunnen rekenen. Je lijft heeft een minimale hoeveelheid nodig, maar dat hangt niet alleen af van wat je in je mond stopt, maar ook van hoe goed de stoffen uit het voedsel opgenomen worden. Verder zijn omstandigheden ook zeer bepalend voor de hoeveelheid vitaminen en mineralen die je nodig hebt. Stress kost je erg veel vitaminen, bij ontstekingen zijn veel grotere hoeveelheden vitamine C nodig dan normaal, bij fluoridevergiftiging heb je veel boor nodig, bij kwikvergiftiging veel B-vitamines, zink, selenium en nog een heleboel. Het is per individu verschillend en dat varieert ook nog per individu. Hoe zou dat uit te rekenen zijn?
Eet gezond, hoe dat moet daar kan je hier erg veel informatie over vinden.
 
Dank jullie voor de reacties! :)
Met name de punten die Gerard noemde zijn erg goed!
Tanja: Inderdaad, alleen ik vind het wel interessant om te kijken naar de aanbeveling die er nu zijn.
Mike: Ik snap je reactie, echter ik tel geen calorieen, vitamines of mineralen, en dat ben ik ook niet van plan. Ik stel deze vragen puur vanuit grote nieuwsgierigheid en ook ben ik erg benieuwd naar in hoeverre dietist een specifiek individu kan helpen met de ADH vitamines en mineralen.

Dus stel dat iemand naar de dietist gaat en bepaalde voedselvergiftiging heeft opgelopen of iemand die bijvoorbeeld veel stress heeft op het werk. Daarnaast heeft die persoon alle andere informatie die ik eerder genoemd heb:
- Wat voor producten hij/zij eet en hoeveel.
- Hoe vaak hij/zij zit (op werk bijvoorbeeld), staat, loopt en beweegt (naar de sportschool,
hardlopen, rennen etc. en ook hoe intensief).
- En uiteraard leeftijd, geslacht, gewicht, lengte, etc.
Kan een dietist dan nagenoeg de exacte hoeveelheid vitamines en mineralen “berekenen” die die specifieke individu nodig heeft? Heetgeen kan lijden tot het aanvullen van de kost van die persoon met bijvoorbeeld een vitamine D supplement of een multivitamine?

Daarnaast lijkt mij tevens, dat als het antwoord nee is, dat een dietist een redelijk overbodig vak is. Dat klinkt wellicht crue, maar iedereen weet in principe wat gezonde voeding is en als iemand een vraag heeft over voeding kan men dit altijd googlelen. :)
* let op: ik val niemand aan, ik gooi alleen maar wat balletjes in de lucht om te kijken hoe verschillende mensen dit zien, lijkt me niks verkeerd met dingen te discussieren. :)

Gr, Padrick
 
Voor supplementen en kennis over je vitaminestatus kun je bij een goede orthomoleculair/kpni therapeut terecht of een lab onderzoek aanvragen.
En ja je kunt alles googelen, waarom stel jij dan hier jou vragen?
 
Eens met Tanja , beter is het om naar een orthomoleculair therapeut te gaan. Een een diëtist kijkt meer naar je beweging en gewicht en zal je dan adviseren zoveel koolhydraten, zoveel eiwitten en dan pas vetten. Beetje het omgekeerde van wat je hier op het forum vindt :-)
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan