acupunctuur

Dirtsa

New member
Gister heb ik mijn eerste acupunctuur behandeling gehad. Mijn moeder was hier eerder naar toe geweest en wilde graag dat ik er ook eens heen ging., Ze dacht dat ze iets voor me konden betekenen ivm de hoofdpijnklachten.

Het was een mooie en vreemde ervaring..

Eerst werd mijn pols gevoeld en hij keek naar mijn tong. Hij vroeg me een aantal dingen die gek genoeg precies klopte: de vele dromen, de druk op mijn ogen, de pijn tussen mijn borst, moe na opstaan, spierpijnen ect..

Hij vertelde me dat mijn lever energie waarschijnlijk helemaal op is, zo ook die van de galblaas (want deze twee werken samen) gek, want dit is dus wat ik hier op het forum ook steeds teruglees..

Hij heeft veel naaldjes gezet, op die punten die van belang zijn voor de lever en galblaas. Het was erg pijnlijk, gek dat punten in je voeten zo in verband staan met je hoofd

De naaldjes zouden geen pijn hoeven doen wanneer de energie gewoon goed stromen. Je kunt dus nagaan hoe deze energieen bij mij verstoord zijn.

Na de behandeling had ik overal pijn, een vreemd zwaar gevoel..

Geen prettige behandeling, maar het is wel boeiend hoe die chinezen kijken naar ziekten en deze behandelen.

Hebben jullie dit weleens gedaan>

 
Hoi Ikke, ik heb ook een tijd acupunctuur gedaan voor een cyste op mijn eierstokken en de cyste was na een tijdje ook echt weg.

Lang leve de acupunctuur!

 
Nou Ikke, toevallig zat ik er vandaag ook over te denken of acupunctuur mij misschien een klein eindje in de goede richting kan helpen. Ik denk zeker te weten dat er iets moet gebeuren met mijn lever, maar zoals mijn leverreiniging is gegaan, doe ik 'm niet graag nog een keer zomaar. Dus ik heb vanavond gezocht of ik in mijn buurt een acupuncurist kon vinden (maar nog niet gevonden).

Ben benieuwd hoe het jou blijft vergaan. Als je ons (of in ieder geval mij) op de hoogte wilt houden.... Misschien ga ik binnenkort ook wel. Hoop alleen dat het wel voor een gedeelte vergoed wordt...

 
@lievergezond

Wat goed zeg! Vreemd he dat dit kan...

@ pinklady

Ja, ik las je ervaring met de reiniging, bij mij was dit ook zo.. ging niet echt soepeltjes, vond het echt vreselijk!

Ik denk dat acupunctuur nooit kwaad kan doen, hoe het werkt? tja ingewikkeld.. maar het is zo dat je door de naaldjes je lichaam de kans geeft zijn zelfhelendvermogen aan te spreken.

Het was zeker geen pretje, maar als het me helpt is dat iets wat ik erbij neem. Hopelijk doen de naaldjes de volgende keer minder pijn.

Wanneer je aanvullend bent verzekerd kan het vaak wel vergoed worden, maar je moet dan wel opletten dat deze is aangesloten bij de beroepsvereniging.

 
oh ja,

wat ik vergeet..

Deze man kon me ook vertellen dat mijn An verleden direct in verband stond met de organen als lever en galblaas.

 
Interessant. Maar ik ben toch altijd een beetje bang om bij een kwakzalver terecht te komen. Ga er eens over zoeken. Geloof toch dat acupunctuur, ook al zou het pijn doen, beter bij me past dan mijn leverreiniging uitkotsen. Niet om te zeggen dat ik nooit meer een levereiniging doe, maar als ik kan kiezen, heb ik liever voorspelbare pijn waarbij ik mijn kiezen even op elkaar kan zetten. Ik ga er eens iets over zoeken.

 
Een heel bijzonder verhaal Ikke! Het klinkt alsof je een goeie hebt gevonden. Ik ben ook erg benieuwd hoe het jou nu verder blijft vergaan. Aan acupunctuur voor de lever had ik nog niet gedacht maar inderdaad.... Een goeie!

 
Er zijn veel verschillende acupuncturisten, ze werken ook allemaal anders. Mits aangesloten bij beroepsvereniging wordt dit vergoed bij alternatieve geneeswijzen. per maatschappij verschillend en ligt eraan of je aanvullend verzekerd bent.

Ik heb bij 2 mensen verschillende acupunctuur gehad, de eerste deed dit alleen samen met eliminatie-dieet. Als acupuncturiste heb ik er in het begin heel veel aan gehad, mijn oogzenuwontsteking was na een uur weg. Ik had ook veel echt pijnlijke punten.

Pas geleden heb ik bij een chinese in Glanerbrug nog weer behandelingen gehad. De eerste zette de naalden vanaf mijn hoofd(kruin), de rug, de handen,de voeten, echt tot in het puntje van mijn tenen(zo pijnlijk)

de tweede vertelde dat dit puur sympoombestrijdend was, zij zette de naalden in mijn hand, soms wel 30 a 40 bij elkaar en sommigen echt heel heel erg pijnlijk.

Mijn zwakke punten volgens haar: nieren/milt/longen

Beide keren niet veel resultaat op de lange termijn.

 
Hoeveel behandelingen kost het meestal of verschilt dat per klacht? Kan daar namelijk niet heel veel over terugvinden.

 
Ik ben de eerste keer ongeveer 1.5 jaar lang behandeld, in het begin om de twee weken, later 1 x per maand, tot 1 x per 3 maanden. In het begin echt veel vooruitgang, later kwam ik er juist vaker slechter vandaan dan ik erheen ging.

In september dus weer begonnen, 5 x 1.5 uur , toen was het budget op...ze wist erg veel, ik had het idee dat ze zeer kundig was, maar ik ben niet vooruit gegaan door de acupunctuur.

 
De keren dat ik acupunctuur liet doen deed het geen pijn. Het was echt hop, hop, hop en de naalden zaten er in. Ik voelde ook de energie verplaatsen en ging er heerlijk op dutten een half uur.

De man werkte voorheen als afdelingshoofd in een ziekenhuis in Hong-Kong, maar wilde liever mensen in het westen hetzelfde aanbieden en is toen naar Nederland gekomen. Die man weet echt wel wat hij doet, want zijn praktijk hangt vol met brieven van mensen die hij heeft succesvol heeft geholpen.

 
Ik ben 5 maanden bij Li-Liu in Arnhem geweest.

Wat een ervaring..hij kan precies vertellen wat er is alleen maar door je polsen

te voelen.

Li-Liu behandelt 30 a 40 mensen tegelijk...sommige liggen, andere zitten en weer

anderen moeten lopen of oefeningen doen..

Je krijgt ruim 1 uur naalden..en een behandeling kost 40 euro.

Bij mij prikte hij vaak op de galblaas-meridiaan..wat ik vaak deed was die plekjes

masseren.

Dia.

 
@Dirtsa..

In eerste instantie geruststelling..

Ik heb febr. 2010 een hart-infarct gehad. Li-Liu wist daar niks van..en het

eerste wat hij zei.."jij bang hart..hoeft niet..hart gezond"

Maar er was nog genoeg werk aan de winkel..en zoals ik al schreef..prikte hij

bij mij altijd op de galblaas...en die staat in de chinese geneeskunde voor

heel veel dingen..reuma, schildklier, oren, tanden, slikproblemen, , hoofdpijn,

duizelig..

Ik ben er in ieder geval erg van opgeknapt.

Dia.

 
Dat klinkt goed, ik denk ook nog steeds dat acupunctuur, ter ondersteuning, erg goed kan zijn.

De chinese die hier vlak bij zit had ook jarenlang in chinees ziekenhuis gewerkt, haar moeder was erg bekende acupuncturiste en de vader arts in hetzelfde ziekenhuis.

Het mooit vind ik de aandere kijk die ze hebben op het lichaam, hoe ze diagnostiseren, En al snel uitkomen bij verschillende organen, en dan ook kunnen vertellen welke symptomen daarbij passen.

Maar ik denk ook dat alleen acupunctuur niet genoeg is, je zult ook je voeding moeten aanpassen. De meesten weten echt veel meer dan de gemiddelde arts hier, ze kijk naar je gezicht/voelen aan je pols/kijken naar je tong en zien duidelijk meer het geheel.

Ik had wel eens discussies, Mike heeft het bijvoorbeeld niet op nachtschades, bijv. aardappel. Volgens haar moest ik juist aardappel eten, in china wordt dit gezien als medicijn, volgens haar.

 
De chinese arts die mij acupunctuur gaf, gaf ook gelijk een mengsel van kruiden en wat niet meer. Hij vertelde ook dat acupunctuur is 1, voeding/kuur is het ander. Hij zegt, dat kan niet zonder elkaar. Hij kan geen acupunctuur doen zonder de organen de juiste stoffen te geven. En zonder acupunctuur prikkelt hij de energiestromen niet genoeg om de stoffen te laten functioneren. Heel boeiend.

Alleen al hoe ze hop, hop, hop die naalden kunnen plaatsen met de wetenschap dat ze duizenden vitale punten moeten kennen en bij welke energiebaan die horen.

 
ja...ik vind alles van die chinezen intrigerend.

Ik heb ook div. boeken over acupressuur..dat kan iedereen zelf.

Dan masseer je gewoon die punten.

Heb ook een workshop guasha gedaan..dat is dat schrapen met een steen

En hoe weet je nu dat je goed zit....overal waar een punt zit..heb je een heel klein kuiltje in je bot.

Dia.

 
Ik heb 3x acupunctuur geprobeerd.

Eerste keer was in Groningen - het heette elektroacupuntuur. Het was een westernse arts die naar de acupunctuur was overgestapt. Ik was samen met een vriendin daar begonnen. We vonden het zonde van ons geld - achteraf verkeerde diagnoses, en tzt geen verbetering. Deze meneer raadde een vegetarisch dieet met volkoren (zuurdesem) granen aan - echt het slechtste voer voor mijn maagproblemen heb ik gemerkt.

Tweede keer als studente in Leiden - een westernse natuurarts. Mogelijk tijdelijke positieve werking, maar door een ongezond uitziende meneer wat ik een beetje een afknapper vond. Hij hield zich niet met voeding bezig.

Derde keer nu in Amsterdam. Dit is een natuurarts van Chinese afkomst met Nederlandse opleiding. Ik ben er nu 6x geweest. De behandeling is wekelijks (net terug van 10 dagen vakantie dus eventjes niet geweest). Tijdens de behandeling naaldjes in handen, voeten, soms voorhoofd, buik of rug. Hij meet dan via de pols de energiewegen (bij mij zijn maag, dikke darm en lever het zwakst). Ik krijg dan ook mininaaldjes en druk knobbels in mijn oren geplaatst waar ik dan de hele week mee rond loop. Ik voel me beter na de behandeling - meestal in de avond gaat er iets mis qua maag, maar de volgende dag weer een stapje vooruit. Hij werkt met dieetaanpassingen en supplementen/geneeskruiden. Eerst mocht ik op GAPS blijven - dat hij erg goed keurde. Maar toen hadden we het idee dat ik te veel suikers in nam dus honing en zoet fruit moesten eruit, maar ik kon geitenyogurt, kaas en noten proberen toevoegen - waarvan yogurt mogelijk blijft. Het idee is om het idee is om dit vol te houden tot alle klachten verdwijnen en dan stapsgewijs andere voeding toevoegen. verder met zijn hulp neem ik een antischimmelwerkende kruid en een homeopathische remedie voor maag/darm in en bouwen we de probiotica op.

Pluspunten:

* wekelijkse aandacht voor hoe het gaat

* gestructureerde aanpak

* minder dagelijkse focus op gezondheid - hou een klein dagelijkse gezondheids-rapport bij en verder niet mee bezig tot de volgende afspraak

* voorlopig goede dieet heb gevonden

Minpunten:

* financieel - gelukkig voldende verzekerd, en hij heeft een aangepaste regeling qua betaling wanneer dat moeilijk gaat.

* supplementen - nog niet zeker of ik het eens ben met wat hij aanraad, maar dit wordt net zoals dieet structureel geanalyseerd en aangepast.

* werkt de acupunctuur echt? of is het een soort van placebo-effect?

Conclusie:

Ik zal nooit weten of het "echt" werkt. Maar ik zal ermee doorgaan totdat het niet meer goed voelt of ik het niet meer kan betalen.

 
Heb je inmiddels al een tweede behandeling gehad, Ikke?

Zelf ben ik gisteren ook voor het eerst eens geweest. Persoonlijk vond ik het erg opvallend dat de vrouw naar me keek en ongeveer precies begon over de resultaten van de dingen die vorig jaar bij mijn natuurarts waren getest. Mijn klachten had ik nog niet genoemd, ik had algemeen gehouden dat ik moe was en me niet zo goed kon concentreren.

Vervolgens ging ze mijn medische geschiedenis af en begon ze exact over die (psychische) zaken, waar ze in de kliniek pas na een maand of 9 achterkwamen. Heel apart was dat.

Of het echt iets voor me zal doen, moet ik nog ervaren. De naaldjes vond ik niet zo geweldig, maar ik zal wel zien.

 
Pinklady,

Goed om te horen, ik heb mijn tweede behandeling nog niet gehad. Eigenlijk was dit deze week gepland, maar er is iets anders tussendoor gekomen wat ook erg boeiend was!

Gek he, dat ze meteen de juiste plekken weet te vinden.. Bij mij deden de naaldjes erg veel pijn, een vreemd gevoel en trok ook vaak door naar andere plekken.

Ben je bij een chinees vrouwtje?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.685
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan