Aankomen na stoppen met roken

autumn

New member
Zo her en der raak ik wel eens met mensen in gesprek over de schadelijke gevolgen van roken. Het valt me vaak op dat met name vrouwen als argument voor het roken aandragen: als ik stop met roken kom ik te veel aan. Veel vrouwen durven niet te stoppen met roken of zijn erin ontmoedigd doordat ze vermoeden of eerder ervaren hebben dat ze er van aankomen.

Ik sprak laatst een vriendin die zei dat ze na het stoppen iedere week een kilo aankwam. Na 20 kilo extra gewicht was dat voor haar voldoende reden om weer met roken te beginnen. Volgens de dokter is dit een stofwisselingskwestie zei ze. Dit kan te maken hebben met dat mensen meer gaan snoepen of koolhydraten gaan eten, omdat de ene verslaving dan verschuift naar de andere, maar misschien of waarschijnlijk gebeurt dit aankomen sowieso omdat je lichaam niet meer gewend is om zonder de tabakstoffen te functioneren.

-Heeft iemand hier een verklaring voor of ervaring mee?

-Is dat aankomen slechts tijdelijk en gaat dit daarna weer weg?

-Wordt na het stoppen met roken pas duidelijk hoe dikmakend hun voedingspatroon is?

Ik vind het toch wel behoorlijk heftig dat roken zo veel invloed op je spijsvertering, stofwisseling en gewicht kan hebben...

 
Er zijn ook de nodige mensen die zonder een sigaretje 's ochtends helemaal geen fatsoenlijke stoelgang hebben! Roken versnelt dus de stoelgang en omgekeerd vertraagt de stoelgang als je stopt met roken. Wat dan duidelijk wordt is de werkelijke stand van zaken, nl. een vertraagde spijsvertering en stofwisseling. Hoe lang dit duurt na het stoppen is voor iedereen verschillend. Roken berooft je van zuurstof en zuurstof is verantwoordelijk voor de voedselverbranding. iedere sigaret bevat maar liefst 4.000 kankerverwekkende stoffen, waarvan sommige radioactief zijn! Hoe lang het lichaam erover doet om dat allemaal weg te werken hangt af van de voeding, de leefstijl en de mentaliteit van het individu.

Mike

 
Eerst verdiepen in voeding, beginnen met gezond eten ( je weet wel, wp), en dan stoppen met roken. Zodat je al verzadigd eet, bezig bent met het maken van bouillons, zuurdesembrood, yoghurt, rauwe melk halen etc en je absoluut geen behoefte meer hebt aan snaaien.

 
Wat Dirtsa beschreef heb ik dus gedaan. Ik ben dan ook zeker niet vervangend gaan eten sinds ik gestopt ben met roken. Mijn voedingspatroon is hetzelfde gebleven, maar de kilo's zijn er desondanks wel aangevlogen. Absoluut geen reden om weer te beginnen met roken, maar wel weer iets erbij om aan te gaan pakken.

Voor de zuurstof in ieder geval in de ozon blijven slapen 's nachts. Ik heb een kapotte machine, dus die blijft cocntinue draaien. En de schildklier weer op orde krijgen. Dat is waarschijnlijk mijn grootste boosdoener. Bijnieren zijn ook nog niet helemaal optimaal, dus dat werkt elkaar ook nog een beetje tegen.

 
Mijn moeder is sinds kort bezig met lobelia en ze krijgt inderdaad minder trek in sigaretten te roken.

Nu is haar angst ook om te stoppen omdat ze voorheen ook aankwam in gewicht en bijna letterlijk een tonnetje rond werd.

Ik denk dat het ook met name een hormonale kwestie is. Roken beinvloed bepaalde triggers in het lichaam o.a. een soort gelukshormoon. Daarnaast neemt het stress weg (misschien wel hetzelfde hormoon).

We weten allemaal dat stress van invloed is in toename van gewicht en het verwerken van voedingstoffen of gifstoffen. Ik denk dat hier met name een rol ligt in de toename van stress als dit niet langer onderdrukt wordt door het roken.

Er zijn voldoende mogelijkheden om de neiging van roken te verminderen. De tweede stap is dus de hormonen in balans krijgen en de longen de gelegenheid te geven om te ontgiften. Dat is per persoon verschillend en kan soms jaren duren, afhankelijk van hoe zwaar en hoe lang iemand aan roken is geweest.

 
Staat je moeder open om met haar hormonen aan de gang te gaan? Ik denk dat stress "wegroken" eigenlijk ook een teken is van bijnieruitputting. Als je bijnieren in orde zijn, ervaar je ook geen of minder stress, waardoor je deze ook niet hoeft weg te blazen.

 
Ik bemerk nu sinds ik een paar weken Adrenal slik, en de leverreinigingen doe en darmspoelingen onderga de lichamelijke behoefte aan roken afneemt, zo werk ik naar het stoppen toe.

Een schoon lichaam duldt geen vergif meer is mijn idee en gevoel.

Nu de gewoonte nog afleren en dan is voor mij het moment om te stoppen.

 
Een groot deel van de verslaving zit hem inderdaad in gewenning, voor mij dan toch. Daarom ben ik gestopt toen ik naar een andere baan ging. Ik heb op deze werkplek geen gewoontes opgebouwd en men kent mij niet anders dan niet-roker. Dat maakt het een stuk makkelijker volgens mij. Thuis is t gelukkig ook geen probleem.

 
Ja dat is zo. Ik ben met 15 begonnen en nu bijna 50, dus is heel groot deel van mijn leven, en ik weet eigenlijk niet wat het is om zonder te zijn. Is eigenlijk een vriend, maar toch ook een "advocaat van de duivel".

 
Lekkere vriend, hij stinkt, kost klauwen met geld en berooft je van je gezondheid, tijd voor 'echte' vrienden Henk.

 
Ja, gelijk heb je, stinken dat vind een roker niet hoor :D

Echte vrienden heb ik ook, maar die roken ook. Dus dan is extra moeilijk om te stoppen, maar gaat me lukken hoor.

Ja en dat geld ga ik gebruiken om benzine te betalen voor de melk te halen :D

 
Ik ben gestopt in dezelfde week dat ik met vakantie ging - een compleet andere omgeving, andere dagindeling - met iemand die niet rookte. Ik voelde me soms een beetje chagrijnig maar een toffe vakantie maakt dan echt een hoop goed. Je denkt er in ieder geval niet steeds aan. Na twee weken was het makkelijker om weer in het dagelijkse patroon te komen, maar dan zonder sigaretten.

Maar los daarvan, het werkt alleen als je een knop in je hoofd omdraait, zo van nu ga ik het helemaal anders doen. Anders blijft het steeds bij pogingen. Bij mij was dat pas mogelijk toen ik merkte dat ik ging hoesten, vrij lang. Het heeft ook nog eens drie jaar geduurd voordat dat echt weg was. Maar nu voel ik me vrij, energiek en gezond!

 
weet ik uit ervaring, na eens gestopt te zijn geweest, maar dat is ergste niet vind ik. Geestelijke duurt langer, veel langer in mijn geval dan.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan