1 oog minder zien (kind)

KaMaMa

Well-known member
Ik kan zo snel geen topic vinden dus open een nieuwe.
Mijn zoon (bijna 4) had vandaag ogentest en daaruit bleek dat hij met zijn rechteroog een stuk minder zag dan met zijn linker. Ik heb nu een verwijzing voor de oogarts.

Om eerlijk te zijn werd ik nogal overrompeld en had ik dit niet verwacht. Hij neemt al meer dan 2 jaar levertraan en eet ook erg graag leverworst dus ik had verwacht dat het met zijn vitamine A (en dus zijn ogen) wel goed zou zitten.

Heeft iemand tips (of een verwijzing naar een topic waarin zoiets al eerder ter sprake is gekomen?)
 
hoi Kamama, als het een lui oog is dan lijkt het een neurologisch probleem. Meestal is er dan niets mis met de ogen zelf. Maar ik weet niet of dat het is.
 
Is het mogelijk dat er een teveel aan vitamine A wordt toegediend als je zoon zo dol is op leverworst? Leverworst en levertraan zijn heftige voedzame voedingsmiddelen en ik vraag me af of dit wel in grote hoeveelheden genuttigd moet worden.
Leverworst bevat vaak kruiden en andere stoffen welke het zo lekker maken. Zouden we 'gewoon' lever eten, puur in zijn vorm, dan zouden we er zeer waarschijnlijk veel minder van eten. Ons instinct laat dan wel weten dat het zo wel weer genoeg is. Door de samenstelling van de leverworst wordt dit instinct overruled.
 
Dat lijkt me zeer sterk, Heksje. We hebben in de westerse wereld eerder tekort aan vit. A dan overschot. Bovendien constateerde Weston Price dat natuurvolken maar liefst 10 keer vetoplosbare vitamines consumeerden dan westerse bevolingen. Dat is dus ook 10 keer vit. A! Price bexchouwde vit. A als de koning van de vetopolosbare vitamines. Toen hij zeehondenolie van eskimo's analyseerde had hij nog nooit zo'n hoog vit. A-gehalte gezien en met de ogen van deze mensen was niets mis!

Mike
 
Dank je Mike, dan is die vraag in ieder geval uit de wereld.

Ik heb zelf de ervaring dat als mijn lever overbelast is, een oog minder goed meewerkt. Wellicht is het zinvol om eens goed te bezien of hier sprake van is. Al is het natuurlijk altijd moeilijk om te bepalen wat belastend is, zowel lichamelijk als psychisch.
 
Ik vermoed dat het een degeneratieve aandoening is en dus juist W.P. voeding zeer aan te bevelen is om het oog de beste kansen te geven tijdens een eventuele af-plak (occlusie) therapie .

Had ik dat destijds maar geweten...
 
Ik zou persoonlijk proberen om eerst weer even opnieuw te "meten". Bijvoorbeeld weer bij het cb, of wellicht bij de huisarts. En ook spelenderwijs thuis eens doktertje spelen en bij elkaar eens een oog test doen.
Succes!
 
@ KaMaMA

Hier pas nu je topic gevonden en het goede nieuws is dat je zoontje zijn ogen nog aan het ontwikkelen zijn. Bij mijn zoon heeft dit ook gespeeld en het vinden van de oorzaak en een passende behandeling is bij de leeftijd van 4 jaar heel belangrijk.

Vandaar dat je naast de oogarts vooral een mogelijk bezoek aan edu-kinesioloog en in 2e instantie een functioneel optometrist dient te overwegen. Dit is vooral belangrijk in het geval er bij de geboorte een trauma gespeeld heeft zoals navelstrengomstrengeling met zuurstoftekort of overgevoeligheid van vaccinaties gespeeld heeft.

Nu is vooral de vraag : gaat het om bijziendheid, verziendheid, een neurologische ontwikkelingsvertraging waarbij meerdere zaken spelen en die mogelijk hand in hand gaan met problemen met het scherpstellen van de ogen en oogsamenwerking wat dan weer leerproblemen en problemen met het leren lezen kan veroorzaken.

Een oogarts meet alleen bijziendheid en verziendheid. Een functioneel optometrist gaat verder en kijkt ook naar het scherpstellen en de oogsamenwerking wat door middel van de bioptor en TVSP-3 test gemeten wordt.

Een kinesioloog kan 1 oog met mindere werking in bepaalde gevallen recht trekken met reflex integratieoefeningen van het INPP en Masgutova. Pas na een half jaar kinesiologie heeft visuele training zin om de reden dat de reflex integratie oefeningen de basis leggen !

Bij mijn zoon is na ruim 6 jaar uiteindelijk naar boven gekomen dat het B12-tekort aanleiding was voor een vertraagde visuele ontwikkeling. Tevens bleek pas na 7 jaar dat dubbele navelstrengomstrengeling en zuurstoftekort door vermoedelijk verkeerd moment van het doorknippen van de navelstreng de verklaring te zijn voor ontregelde reflexen en het feit dat de ontwikkeling van zijn linkeroog achterblijft achter blijft ten opzichte van zijn rechter, terwijl hij niet bijziend en niet verziend is.

Het goede nieuws is dat er visueel gerichte reflex integratie oefeningen zijn die deze disbalans wegwerken. Hiervoor is MNRI-behandelaar die ook vertrouwd is met het INPP een goed aanknopingspunt.

Inmiddels gaat met mijn zoon hier alles naar wens. Rekenen gaat goed en qua lezen zien we een mooie evolutie. Gisteren vroeg hij zelf of hij nu aan de AVI-3 mag. Hij is er nu klaar voor.

Bijgaand nog enkele links voor je :
http://www.betervoelen.nl/kinesiologie.html
http://www.inpp.be/bij-welke-problemen-kan-inpp-helpen/
http://masgutovamethode.nl/reflexen/
http://www.schutteoptometrie.nl/de-toegevoegde-waarde-van-de-functioneel-optometrist
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.629
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan