In het kader van de deeltijdopleiding Natuurvoedingskundige schrijf ik een werkstuk over de zin en onzin van ‘'levende” enzymen. Mijn vraag gaat over enzymen en het argument van de raw food beweging om rauw voedsel te nuttigen. Rauwe voeding bevat volgens de raw food beweging zogenaamde levende enzymen (gebaseerd op de theorie van dr. E. Howell). Levend betekent actief; de enzymen zijn niet verhit waardoor ze hun werking behouden. De theorie achter het eten van rauw voedsel is volgens Howell en dus ook de raw food beweging deze: voor de spijsvertering zijn voedselenzymen nodig. Als we gekookte voeding eten doen we een aanslag op de beperkte voorraad enzymen in ons lichaam om dit te verteren (koken doodt enzymen, dat is sowieso een feit). Het eten van zoveel mogelijk rauw plantaardige voedsel zorgt er voor dat de metabolische enzymen (aangemaakt door het lichaam zelf) zich kunnen concentreren op plaatsen in het lichaam waar ze nodig zijn, in plaats van het voedsel te verteren.
Het lichaam maakt zelf enzymen aan, maar een extra voorraadje is wenselijk. Rauw voedsel zorgt voor het op peil brengen van de enzymenvoorraad in het lichaam, en voorziet de voorraad van veel verschillende enzymen die het lichaam goed kan gebruiken. Het aanvullen van enzymen uit voedsel kan klachten verminderen en meer energie geven. Vullen we ons enzymenvoorraad niet aan dan ontstaan er klachten en een vervroegd verouderingsproces, volgens de raw foodisten.
Kunnen voedselenzymen meehelpen met in ons spijsverteringsproces? Is er verschil tussen een enzym in een plant dat voedsel is, het zogenaamde voedselenzym, en een enzym dat gemaakt is in het menselijk lichaam? Kunnen enzymen in een plant dezelfde werking hebben als de werking van de enzymen in ons lichaam. Komen in een plant dezelfde enzymen voor als in ons lichaam?
Fijn als iemand hier iets nuttigs, zinnigs over weet te vertellen of mij kan doorverwijzen. Alvast bedankt.
Het lichaam maakt zelf enzymen aan, maar een extra voorraadje is wenselijk. Rauw voedsel zorgt voor het op peil brengen van de enzymenvoorraad in het lichaam, en voorziet de voorraad van veel verschillende enzymen die het lichaam goed kan gebruiken. Het aanvullen van enzymen uit voedsel kan klachten verminderen en meer energie geven. Vullen we ons enzymenvoorraad niet aan dan ontstaan er klachten en een vervroegd verouderingsproces, volgens de raw foodisten.
Kunnen voedselenzymen meehelpen met in ons spijsverteringsproces? Is er verschil tussen een enzym in een plant dat voedsel is, het zogenaamde voedselenzym, en een enzym dat gemaakt is in het menselijk lichaam? Kunnen enzymen in een plant dezelfde werking hebben als de werking van de enzymen in ons lichaam. Komen in een plant dezelfde enzymen voor als in ons lichaam?
Fijn als iemand hier iets nuttigs, zinnigs over weet te vertellen of mij kan doorverwijzen. Alvast bedankt.