Mooi artikel. Helemaal mee eens. China is a country that lacks ethics. Chinezen klagen er zelf ook over, en zelfs dan... de meest creatieve geesten komen niét uit China.
Er gebeurt wel iets in Japan en Korea. En ik ben ook positiever over de Chinezen buiten China, d.w.z. families (grote families) die het land hebben verlaten vóór de tijd van Mao.
Maar China als natie is echt een drama, geen wonder dat het zo groot gemaakt wordt.
Mao was desastreus, en dan ook nog eens die hele éénkind-politiek. En het gaat maar door, de booming economy creeert een hoop verloren zielen die niet weten wat ze met hun geld aanmoeten. Het Chinese onderwijssysteem is ook al zo weinig positief; ze leren niets over de rest van de wereld. Ze leren dat beschaving is begonnen in China, en dat mensen daarvoor apen waren. En ze verlaten hun land ook massaal he?
Een vriend van mij komt uit Beijing, en hij vertelde dat zijn opa hem waarschuwt om niets van de televisie te geloven. Daar horen ze tegenwoordig dat dierlijke vetten ziek maken, en zijn opa zegt dan 'Dat is onzin! Wij hebben hier altijd varkensvet gegeten, en we zijn allemaal nog gezond!'.
Maar dan The Dutch? Ik weet het niet hoor. Er gebeurt op het moment meer in de VS en Australie dan hier. En in Europa: Denemarken heeft films, Zweden heeft RedIce, Duitsland heeft inhoudelijke debatten. Frankrijk heeft nog een hele traditie van opvoeding, en van eten natuurlijk.
Veel mensen in Nederland zitten in dat hele politieke discours, voor je het weet gaat het gesprek over verkiezingen, alsof we hier een democratie zouden hebben.
Honest zijn we wel, maar dat is ook maar een stijldingetje. Het is vaak nog maar afwachten of mensen iets te melden hebben. Met 40 jaar onderwijsvernieuwing is inhoud er behoorlijk uitgehaald.
En Moral, ja dat is het opgeheven vingertje, dat valt buitenlanders idd op. Maar het zou handig zijn als we dat ondersteunen met wat inhoud.
Maar misschien zeggen mensen later wel: Nederland? Dat is toch dat land waar Weston Price werd herontdekt?