Zelf zuurdesem maken met lactobacillus reuteri

Jacq

Active member
Hoi,

Heeft hier iemand ervaring met zelf zuurdesem maken? Voorheen gebruikte ik een starter uit een duitse supermarkt van rogge. Daar deed ik water en volkoren speltmeel bij. Helaas ging mijn moeder desem na verloop van tijd steeds om. Dus heb ik dat uiteindelijk opgegeven. Ook omdat de kinderen het niet aten omdat ze supermarktbrood wilden.

Nu experimenteren we al een tijdje met zelf reuteri yoghurt maken. Dat gaat prima. Ik heb een instant pot met sousvide functie aangeschaft. Daar stop ik volle houdbare melk in, reuteri poeder/yoghurt/wei (1 van de 3 doet de truc) en inuline, alles bio kwaliteit. 36 uur op 38° en huup huup barbatruc. Dat gooien we dan in een ultrafijne filter om de wei te scheiden. De hangop is nl wat minder zuur. Als hij te dik wordt doen we er wat ongescheiden yoghurt bij.

De wei kun je drinken, maar dat vinden we geen feestje. Dus wil ik kijken om die anders te verwerken.

Ik heb net wat wei met volkoren speltmeel geroerd en buiten de koelkast gezet. Ik ga ervan uit dat ik elke dag moet voeden met wat meel en wei of water. Tot het goed bubbelt.

En dan? Iemand een lekker recept? Hoe lang rijzen? Tips? Alle info is welkom! Ik doe alles maar altijd op intuïtie met wisselend resultaat 🙈😊. Alvast dank!

Forum statistieken

Onderwerpen
4.611
Leden
8.689
Nieuwste lid
Adriaan1960
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan