Windows 10 - Altijd weer verrassend!

colonquixote

New member
Even dacht ik dat het een grap was toen mijn vriend Ron Smit, een ervaren automatiseringsschrijver en -journalist, me belde over de intussen 'uitrollende', halfjaarlijkse september-oktober upgrade van Windows 10. Ik heb ook een carrière in de automatisering achter de rug, dus van de meeste hoaxes, fake warnings en nep virus-scares, ruik ik van verre het broodje-aap gehalte, en zijn verhaal leek ook te belachelijk om serieus te nemen.

Een upgrade van 's werelds grootste besturingssysteem die bij een niet te verwaarlozen aantal gebruikers alle documenten en foto's spoorloos laat verdwijnen? Kan niet waar zijn. Maar helaas, een groot aantal berichten in de 'officiële' media en in betrouwbare tech forums bevestigden de zoveelste uitglijder van Microsoft, ditmaal van een nog nooit eerder vertoond gehalte. Als je data niet meer veilig zijn bij een upgrade, wat wil je dan nog, wat kan je dan nog met zo'n besturingssysteem?

Twee keer per jaar krijgen we zo'n update door de strot geduwd, meestal zonder dat het bruikbare vernieuwingen oplevert, maar waarbij wel tegelijkertijd een verzameling bugs binnengesluist worden, privacysettings teruggezet worden, Microsoft onwelgevallige programma's worden verwijderd en ga zo nog maar even door.

Bij deze dus een welgemeend advies: als Windows vraagt om een upgrade te laten installeren, wijs dat dan in eerste instantie af en maak een backup van uw persoonlijke gegevens. Programma's kan je meestal wel opnieuw installeren, maar oef, al die persoonlijke instellingen weer terugzetten is geen feestje. Foto's en documenten kwijt is heel wat erger. De meest volledige beveiliging is een 'image' van de interne schijf maken vóór de upgrade en misschien tijdens de upgrade externe schijven even te ontkoppelen. Alles zou dan bewaard moeten zijn in de toestand van het moment van aanmaken.

Al uw data kwijt? Foto's? Correspondentie? Links en adressen? Probeert u zich de stress daarvan eens voor te stellen. En stress is een van de meest ongunstige factoren voor uw gezondheid. Toch niet helemaal off topic voor mij dus, deze post. :)

Even een link naar het artikel van Ronald Smit hierover:
https://blog.computercreatief.nl/windows-10-upgrade-delete-alle-gebruikersbestanden/
Hierin vindt u ook een link naar een post waarin Win10 Pro gebruikers de upgrade kunnen uitstellen tot een -hopelijk veiliger- moment. Of tot een overstap op een Apple of Linux computer. Het wordt steeds aantrekkelijker.

Laat Microsoft uw computer niet "opschonen"!
Succes!
 
Dank voor het delen Colon!
Vond dit artikel ook nog:
https://www.gratissoftwaresite.nl/blokkeer-verberg-windows-10-onderdelenupdate-upgrade-versie-1809-windows-update
Moet het zelf nog even allemaal rustig doornemen hoor...
 
Gelukkig bleek ik de Windows Pro versie te hebben en kan ik de upgrade dus vrij makkelijk uitstellen.
 
die updates kun je in elk geval niet tegenhouden. Ik heb ze een lange tijd geblokkeerd en teruggedraait omdat ik een oudprogramma had die dan niet meer wou draaien. Maar ze regelen het zo dat op een gegeven moment je computer niet meer fatsoenlijk werkt zonder de update. Vast iets met vervaldatums in programma's ofzo. Ik was 1 programma kwijt door dit alles, verder is mij niets opgevallen
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.085
Leden
8.631
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan