Wendy Zita stelt zich voor

WendyZita

New member
Hallo allemaal,

Ik ben Wendy, 32 jaar oud en werkzaam als woonbegeleider in de psychiatrie en verslavingszorg.

Omdat ik last heb van melasma in mijn gezicht (nooit zwanger geweest maar ik heb duidelijk last van hormonale disbalans), was ik aan het googlen naar manieren om hier op een natuurlijke wijze van af te komen. Via een omweggetje kwam ik uiteindelijk uit op de mogelijke oorzaak: bijnieruitputting en dat leidde me tot dit (fantastische) forum. Ik moet zeggen dat er een wereld en een schat aan informatie voor me open gegaan zijn hier, en ik blíjf maar lezen, van het ene forumonderwerp naar het andere, linkjes volgend en aangeraden webpagina's lezend, e-booken downloadend, etc.

Inmiddels ben ik een paar weken verder in mijn zoektocht naar de genezing van mijn melasma, maar het is inmiddels meer dan dat. Ik heb de vragenlijst ingevuld om te zien of ik bijnieruitputting had, en deze sloeg uit aan de hoge kant: ernstige bijnieruitputting. Ik ben terug gaan kijken in mijn verleden en ik moet helaas tot de conclusie komen dat dit er bij mijn geboorte al in heeft gezeten. Veel symptomen herken ik ook bij mijn moeder, zelfs mijn oma. Dus ben ik met niet optimaal functionerende bijnieren op aarde gekomen met alle gevolgen tijdens mijn jeugd van dien, en wil ik nu alles op alles zetten om aan mijn herstel te werken.

Ik wil weer bruisen van de energie, 's ochtends makkelijk mijn bed uitkomen, zin hebben in dingen te doen, niet pas laat op de dag energie krijgen. Sterker in mijn schoenen staan. Een mooie huid hebben.

Ik heb in het verleden niet altijd de gezondste keuzes gemaakt waardoor ik persoonlijk heb gezorgd voor verergering van de sypmtomen. Als ik vroeger had geweten wat ik nu weet, dan zou ik andere keuzes hebben gemaakt (was ik bijvoorbeeld nooit 2 jaar vegetariër geweest).

Ik ben al goed op weg, maar het kan nog beter. Ik gebruik Adrenalcomplex 1013, Vitamine C (1000), Chlorella/Spirulina en heb vandaag van een oplossing sole (uit Himalayazout) zelfgemaakte wei (uit biogarde stand) mijn eerste pot gefermenteerde groenten gefabriceerd. Ik maak nu al 2 weken achtereen zelfgemaakte biologische kippensoep die ik uren laat trekken totdat de kip van ellende uit elkaar valt. Ik eet zelfs de botjes op! (en dat terwijl ik vroeger niet eens wilde kluiven, vond ik vreselijk). Van de bouillon maak ik ijsblokjes voor tussendoor een gezond 'cup-a-soupje'.

Ik eet biologische leverworst (kip en rund) en stond van de week met een bakje kippenlevertjes in m'n handen, maar heb het (nog) niet gekocht. Moet toch ergens een grens over, nog. Maar daar werk ik aan. Ik ben gestopt met cafeïne en drink nu 1 a 2 kopjes cafeïnevrije koffie per dag, voor de rest sole en appelazijn in m'n water, groene thee en zoethoutthee. Zo bijna elke dag een eitje, gebakken in kokosvet of roomboter. 2 a 3 maal per dag een eetlepel lijnzaadolie en/of kokosvet.

Ik ben nu nog op zoek naar een plek in of vlakbij Den Haag waar ik rauwe melk kan kopen. Rauwmelkse kaas koop ik al wel, maar die melk hebben ze helaas niet bij de bio-winkel. En zodra ik die rauwe melk dan weet te vinden, ga ik ook aan de kefir.

Ik weet nog niet of ik zelf vaak dingen zal posten op het forum, maar ik ben altijd erg blij met het lezen van ervaringen van anderen en ben benieuwd naar alle inzichten die nog de revue zullen passeren. :D

Groetjes, Wendy Zita

 
Hoi Wendy, welkom

Hier vind je adresjes voor 'rauwe melk' en 'goed vlees'.

En we hebben een kaart gemaakt met allerlei adresjes in heel NL.

Hou er rekening mee dat je nog een lange weg te gaan hebt: heb geloof, geduld en vertrouwen in je lichaam dat het goed komt.

Je bent al aardig op weg. De cafeinevrije koffie is nog veel erger dan normale koffie, en die kun je beter al laten staan. Voor cafeine vrij worden de bonen chemisch behandelt.

Koffie fokt de bijnieren op, foute boel, gewoon niet meer drinken.

https://www.fatsforum.nl/topic/koffie#post-11224

https://www.fatsforum.nl/topic/koffie#post-14882

https://www.fatsforum.nl/topic/koffie#post-15157

Lia

 
Ik mis in je opsomming het eten van vlees, roomboter, yoghurt, slagroom, creme fraiche.

En neem je nog wel koolhydraten tot je, je kunt nog niet zonder hoor.

Je bent vast wel al op mijn site geweest: http://www.voedingisgezondheid.nl/Juiste_voeding.html

Een stukje over koolhydraten eruit gelicht:
Quote:
Als je koolhydraten wilt minderen zet daar dan vetten tegenover.

Maar omdat de meeste mensen in een suikerverbranding zitten i.p.v. in een vetverbranding is het wel zaak om nog maximaal 100 gram (droog gewicht) koolhydraten te blijven gebruiken.

De juiste koolhydraten zijn: honing, glutenvrije granen (witte basmatirijst, quinoa, gierst en boekweit). Ook groentes zijn koolhydraten maar ze tellen niet mee voor de 100 gram droog gewicht inname.

Om vanuit een suikerverbranding in een vetverbranding te komen gaat heel wat tijd overheen.

Onder suiker verstaan we niet alleen de witte geraffineerde suiker maar ook de suikers in koolhydraten en zetmeel. Dus o.a. brood, aardappels en pasta’s.

Zie hier een lijst met voedingsmiddelen met daarin o.a. vermeld het aantal koolhydraten per 100 gram.



Lia

 
Welkom Wendy,

Je klinkt heel gemotiveerd en je bent al goed begonnen met veranderingen door te voeren. Ik hoop dat je wel een beetje geduld kunt opbrengen, want je legt de lat voor jezelf wel hoog:
Quote:
Ik wil weer bruisen van de energie, 's ochtends makkelijk mijn bed uitkomen, zin hebben in dingen te doen, niet pas laat op de dag energie krijgen. Sterker in mijn schoenen staan. Een mooie huid hebben.


Ik hoop dat je je realiseert dat dit niet van vandaag op morgen haalbaar is.

En de lijnzaad olie is niet stabiel (wordt snel ranzig) en vol fyto oestrogenen, kun je beter weglaten.

 
Hoi Lia,

Bedankt voor je aanbevelingen. Ik ben inderdaad al meer dan eens op jouw site beland (en daar veel blijven hangen). :)

Dat van die cafeïnevrije koffie heb ik helaas over het hoofd gezien, maar die pads gaan nu dus ook regelrecht de prullenbak in! Ach, ze zijn in ieder geval even 'goed' geweest om mijn koffieverslaving mee op te heffen. Vroeger dronk ik minstens 5 koppen koffie op een dag, als het er niet meer waren. Die tijd is voorgoed voorbij, gelukkig.

As kind kreeg ik 's ochtends altijd Brinta mét suiker, dus sowieso geen gezond ontbijt. Uit onwetendheid wisten mijn ouders niet beter dan dat het goed voor ons was. (zo heb ik ook jaren fluortabletjes gekregen wat 'goed' zou zijn voor mijn tanden..) In het weekend kregen we havermout, 's avonds brood met allerlei zoet beleg en op zondagavond frituur. Doordeweeks 's avonds: aardappelen, groente en vlees. En ik hield niet van vlees dus nam daar het minste van (ik begreep ook dat zelfs dit een symptoom is van bijnieruitputting: de wens vegetariër te zijn. Bizar hoe dat doorwerkt tot in je persoonlijkheid).

Nou heb ik havermout de laatste paar maanden ook veel als ontbijt genomen, maar sinds ik heb gelezen dat dit ook niet goed is, eet ik nu dus yoghurt als ontbijt, óf een gebakken/gekookt eitje op zuurdesembrood. Ik probeer niet teveel brood te eten, maar als ik het eet, dan is het zuurdesem.

Suikers probeer ik al geruime tijd te vermijden, evenals e-nummers.

Ik bedoel dan ook inderdaad niet alleen de suiker die ik van huis uit gewend ben in mijn koffie, maar ook qua niet snoepen en weinig tot geen aardappels te eten, en niet te vaak pasta (ik at wel eens biologische durumpasta, maar die heeft ook gewoon z'n koolhydraten).

Het nadeel van mijn werk (voorheen vond ik het juist erg handig) is dat ik regelmatig 'pedagogisch mee-eet' met bewoners. Voordeel is dat wanneer ik mee kan om met hen de boodschappen te doen, ik een beetje de vinger in de pap heb als het gaat om gezonde keuzes te leren maken in de supermarkt. Dat leidt toch al vaak tot het vermijden van E-nummers, bijvoorbeeld.(Maar vanwege het krappe budget komt er dan toch nog wel eens plofkip op tafel. Of aardappels. Of sperziebonen uit een potje. En willen de bewoners graag bakken in dikke lagen zonnebloemolie. Of graag pasta eten want dat is zo makkelijk klaar te maken. Liefst met tomaten (nachtschades). Zo kan ik nog wel even doorgaan...).

Aanvullend eet/gebruik ik zelf trouwens graag vis, nori, koudgeslingerde honing, extra vierge olijfolie, rode vruchten (bosbessen, blauwe bessen, aalbessen), walnoten en macadamianoten (maar die moet ik dus zelf gaan roosteren begrijp ik), rijst (moet nu dus basmati gaan worden en géén zilvervliesrijst of bruine rijst meer), en rundergehakt of ander rundvlees, kip, kalkoen, roomboter, pindakaas, tahin, agavesiroop, kwark, yoghurt en ben ik een beetje aan het uitzoeken welke groentes ik wel en niet mag eten volgens gaps/wapf (lettend op zetmeel, fytinezuur etc). Dus wel in ieder geval sla, spinazie, broccoli? Ik vergeet vast nog wel e.e.a. op te noemen nu...

Voor varkensvlees ben ik allergisch, dus dat eet ik niet.

Ik zal quinoa, gierst en boekweit gaan onderzoeken, ik ben met alledrie nog niet bekend.

De eerste poging tot fermenteren (vandaag gestart) is een mix van sperziebonen, zwarte snijbonen en dille met een paar teentjes knoflook. De wei die ik had verkregen kwam van zelfgemaakte hangop, die ik lekker heb opgepeuzeld. Dus ik eet vanaf nu ook graag hangop. ;) Yum!

Ik zal inderdaad gaan kijken hoe ik het voor elkaar krijg om maximaal 100 gram drooggewicht inname koolhydraten binnen te krijgen. Ik denk dat ik toch wel wat meer op een dag binnenkrijg, al is het alleen al via rijst bijvoorbeeld bij het avondeten.

Ik heb nog een lange weg te gaan inderdaad, maar ik moet zeggen dat het ook een ontzettend interessante leerweg is om het juiste voedingspatroon te ontwikkelen. Het gezond willen (w)eten werkt bijna verslavend! :D

 
Hoi Tanja,

Die lijnzaadolie.. Wat dat betreft is het soms zo'n doolhof op internet, ik had juist begrepen dat dit erg goed zou zijn voor je. Maar dan gaat die ook maar uit het assortiment. Losse lijnzaad is dan wel goed om te blijven gebruiken, toch?

Ik gebruik naast lijnzaadolie sowieso veel kokosolie, olijfolie en roomboter, dus ik kan 'm wel missen in het rijtje. Misschien wissel ik 'm dan wel in voor ghee. En komt er gefermenteerde levertraan bij op het menu (van Greenpastures).

Ik weet inderdaad dat ik niet van de ene op de andere dag gezond zal zijn. Zeker niet na 32 jaar verkeerde voeding/leefstijl én het stukje erfelijkheid wat voor mijn geboorte al roet in het eten heeft gegooid. Maar ik heb geduld! :)

 
Hallo Wendy,

Goed dat je iets gaat doen aan je klachten. Ben je ooit bij een arts geweest voor je klachten?

Ik woon in Den Haag en koop rauwe melk bij Hoeve Biesland. Dat is een biologisch dynamische boerderij in Delft/Delfgauw.

Lijnzaad bevat volgens mij oestrogenen, ook de zaadjes.

Dat wil je denk ik niet hebben als de hormoonwerking al is verstoord.

 
Dat het verwarrend is al die tegenstrijdige informatie is gewoon waar. Af en toe wat losse lijnzaad zie ik het probleem niet van in, maar levertraan is een veel betere bron van omega 3, nog beter is de combinatie met boterolie. Ghee is fijn om vlees in te bakken, sommige happen het zo weg.

De agavesiroop is ook al niet zo gezond als men je laat geloven, die bevat ontzettend veel fructose.

Goed dat je geduld hebt.

Succes

 
welkom wendy,

ik kom ook uit den haag, en ik ga naar het geertje in zoeterwoude.

ze hebben rauwe melk, maar ook biologisch dynamisch vlees; rauwe melkse kaas,

en bio eieren, en je hebt ook nog boeren in de buurt die verschillende biologische

groentes verkopen.

zizou

 
@Edwin

Ik ben inderdaad al meer dan eens bij de huisarts terecht gekomen, om uiteenlopende redenen. Al enkele jaren geleden vanwege het feit dat ik voortdurend moe was. Er is toen bloedonderzoek gedaan, waar niet meer uitkwam dan dat ik een verhoogd aantal witte bloedlichaampjes had. Verder was er niets 'mis'.

Daarnaast ben ik meerdere perioden in mijn leven depressief geweest, waarvoor ik een aantal keer ad voorgeschreven heb gekregen. Dat 'hielp' tijdelijk maar bood ook geen oplossing. In mijn zoektocht naar wat het kon zijn waardoor ik al mijn leven lang zo emotioneel instabiel was, kwam ik via HSP jaren later terecht op ADHD. Het leek erop dat ik dat had. Ik wilde het beestje ook zo graag een naam geven, dan kon ik er tenminste wat aan gaan doen. Vervolgens bleek ik dan een gecombineerde vorm van ADHD/ADD te hebben, met depressieve episoden en neiging tot bipolariteit. Weer verschillende vormen van medicatie geprobeerd, die het er ook allemaal niet beter op maakten. Ook zelfmedicatie hielp natuurlijk niet. Uiteindelijk heb ik mijn arme bijnieren alleen maar meer belast met alles.

Ik sprak gisteren mijn moeder, die al 22 jaar medicatie krijgt voor haar schildklieren. Ik wilde haar enthousiast vertellen over bijnieruitputting en wat je er zelf al wel niet aan kan doen. Zij wordt a.s. maandag 62, en zegt dat ze nu al zo lang trouw is aan haar schildkliermedicatie, dat ze denkt dat het weinig zin heeft om nog iets anders te proberen. Ze zegt bovendien dat de medicatie haar goed bevalt... Ik denk dat ik haar het boek van James Wilson maar cadeau ga doen. :)

 
Je bent nooit te oud om te veranderen. Mijn moeder wordt over 2 weken 79 jaar en is 3 jaar geleden ook finaal omgegaan op WAP voeding.

Er wordt elke keer vreemd opgekeken als ze zegt dat ze geen enkel medicijn gebruikt en ze voelt zich prima en energiek.

Dit zal ze ook wel zien want ze leest alle dagen mee op het forum. Hi mam.

Lia

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan