Voorstellen Sonja-Helena: Crohn

Sonja-Helena

New member
Ik wil me bij deze graag voorstellen, ik ben Sonja-Helena, bijna 62 jaar en 32 jaar Crohn. Twee operaties achter de rug en dit voorjaar 8 jaar onderweg met nieuwe ontstekingen, die niet te stoppen zijn. Spuit nu 15 maanden Humira in de hoop, dat het te stoppen is. Tot zover loopt het niet uit, maar stoppen doet het ook niet. Maar zegt de internist "bij een volgende operatie, is je dunne darm te kort en zonder dunne darm ga je dood"! Zo, dat was schrikken!!

Ik ben op 28 december 2012 begonnen met een experiment, een jaar zonder suiker. Ik wil zien wat het efect op mijn darm is. Ik heb het via de mail laten weten aan de internist, zodat ze kan nadenken over mijn galzouten. Die bevatten per zakje zomaar 3,8 gram sucrose. Vermits mijn laatste stuk weggeseden is, heb ik van mezelf geen galzouten en krijg daavoor Questran. Dat is een colestorol velagend middel. Eingelijk te gek, want daavoor heb ik het niet nodig. Maar als ik dat niet neem, kan ik niet functioneren. Dan moet ik wel 30 keer naar de wc. Ook niet vol te houden! Dan neem ik nog Calci D3, want ik heb een erg laag vit D. En daar zitten zowaar 3 zoetstoffen in! Laatste keer is mijn vit D van 12 naar 6 gekelderd. Dat is ook in de zomer zo laag, en dat terwijl ik dan 'minstens' twee uur buiten loop. Om de 3 maanden nog een vit B12 injectie. Prednison weiger ik nog te nemen, daar ben ik erg resoluut in!

Ik heb gedurende die 32 jaar natuurlijk ook het alternatieve opgezocht, maar niemand kon me helpen. Terwijl ik nu, alsmaar meer het idee heb, dat het nu wel zou kunnen.

Maar ik woon nu eenmaal in Zeeuws-Vlaanderen en nergens een Otho-Moloculair arts in de buurt.

Ik hoop dat er paar tips komen waar ik mee vooruit kan.

Alvast bedankt

Sonja-Helena

 
ednewtreatments heelde zichzelf van Crohn op basis van voeding die zeer veel overeenkomsten vertoont met waar wij het hier op dit forum over hebben. Hier zijn verhaal:

http://www.newtreatments.org/mijnverhaal.php

Quote:
Aanpassing dieet

Samengevat heb ik het dieet zo aangepast:

Basis: SCDiet

Alle hoogglycemische voedingswaren verwijderd uit het dieet

Meer vet en eiwitten in de plaats (olijfolie en eieren, vlees, kaas, amandelen, groente)

Hieronder nog even een samenvatting van mijn symptomen en hoe die verdwenen zijn:

ROOD betekent: symptoom is verdwenen

GROEN betekent: nieuw symptoom

Misselijkheid

Opgeblazen gevoel

Gewichtsafname

Stekende buikpijn

Veel boeren

Winderigheid

Overgeven

Slijm in ontlasting

Verkleurde witte tong

Futloosheid

Rode ogen door geknapte adertjes

Trillerig

Nachtzweten

Acne

Koude handen en voeten, gezwollen en pijnlijke knokkels

Hoge oogsmeerproduktie


Hier zijn site:

http://www.newtreatments.org/dutchindex

Ed genas zichzelf op basis van het SC-dieet. Een variant hierop die meer in overeenstemming is met de bevindingen van Weston Price is het GAPS-dieet: http://www.gapsdieet.nl/.

Mike

 
@Sonja-Helena,

Dat is al een hele tijd: 32 jaar Crohn. Je bent in ieder geval wel zelf op zoek gegaan.

Kijk ook eens op mijn site bij 'juiste voeding' - bij 'darmen' en bij 'ontstekingsziekte'.

Op mijn site staat informatie vanaf die forum overzichtelijk bij elkaar.

Ook het 'alleen lezen forum' geeft veel informatie, ook het stuk onderaan van Weston Price himself.

Het is inderdaad zo dat je bij Crohn en elke andere (ontstekingen)ziekte het van binnen uit moet aanpakken.

Je moet de zogenaamde 'mesthoop' opruimen anders blijven er 'vliegen' op af komen. Oftewel je darmen opschonen zodat de bacteriën (lees opruimers) geen voeding meer hebben.

Lia

 
Dank je wel Mike voor de reactie. Ik ken het SC diet en Atkins. Ik voelde me met Atkins altijd goed, maar het duiveltje met 'het is niet goed' speelde toch altijd. Ik eet nu drie weken suikervrij, en mijn voedingspatroon begint steeds meer op Atkins te lijken. Als ik lees waar de heer Goes allemaal last van heeft...! Nou ik heb weinig last, voel me best goed. Maar of je Crohn nu goed of slecht verloopt, het komt uiteindelijk op hetzelfde neer! Na de 2e operatie, een jaar aan de Prednison gezeten en 17 kilo eraan. Die zijn er nu eindelijk af. Combinatie WW en Atkins, voelde me altijd schuldig met Atkins, ondanks dat ik me goed voelde. Ik woog na de Prednison 94 kilo, afgevallen naar 79 kilo, maar daar stopte het. Na drie weken suikervrij -2.2 kilo. Ben nu benieuwd wat mijn natuurlijk gewicht is. Ben 1.67 cm. Door de opstoten val ik in ieder geval niet af, in tegendeel, ik kom aan, makkelijk 2 kilo. Ik ben in ieder geval benieuwd, wat een jaar suikervij 'en Atkins' eind december voor me zullen doen?

Ik neem iedere dag 1 multi, 2 x vit C en 3x omega 3. Ik ga een andere vit D kopen, ik dacht aan Solgar, of kan ik beter een ander merk kopen?

 
Hoi Lia, ja ik zoek al vele jaren en toch kon niemand me helpen!

Maar als de internist zegt "je kunt je geen 3e operatie permiteren' en de ontsteking wil niet stoppen...tja dan moet je iets proberen, dus ik dacht 'een jaar suikervrij' en zien wat het me brengt. Liever de rest van mijn leven suikervrij, dan een te korte dunne darm!

Dank je wel voor je reactie.

 
Hoi Sonja-Helena,

Wat bedoel je precies hiermee?
Quote:
Maar of je Crohn nu goed of slecht verloopt, het komt uiteindelijk op hetzelfde neer!



Edwald Goes is volkomen genezen van zijn ziekte van Crohn in ieder geval.

 
Nou het gebeurd wel dat mensen zeggen "hoe kun jij nou "Crohn hebben" je ziet er altijd goed uit, en je bent altijd op je werk. haha, dat valt me in mindere tijden ook wel een keer zwaar. Ik bedoel dus, je ziet niets aan me, maar ondertussen loop ik al 8 jaar met een onsteking die niet weggaat. En mijn ervaring is, dat ik het 10 jaar kan uitstellen en dan zit alles potdicht, zodat er weer een stuk uit moet. Een Crohnpatiënt die erg afziet en vermagerd, moet vaak niet sneller geopereerd worden. Uiteindelijk moet er bij allebei een stuk uit. Bij de laatste coloscopie was er geen opening meer te zien. Vermits ik er alles aan doe, om gezond te leven, is dat toch weer schrikken. Het is dan de 3e keer. Nu met het vooruitzicht op een te korte dunne darm. Maar met dokters valt er nog steeds niet te praten over voeding!

Vorig jaar had ik zo'n erge opstoot, dat ik 4 maand zwanger leek 'beetje raar op mijn leeftijd haha', dus ging gelijk over op Atkins 'wou niet naar het ziekenhuis'. Na 10 dagen terug een platte buik. Bij controle zeg ik dat tegen de dokter en dan is het antwoord "geen koolhydraten"? Of het iets was wat ze niet kende en er werdt verder niets over gezegd!

Ik sluit af, moet morgen vroeg beginnen!

 
Pike, was Ewald Goes geopereerd? Ik hoop dat het feit dat ik dat wel ben geen rol speelt! Ik ga er in ieder geval alles aan doen. Suikervrij gaat me 'gelukkig' goed af!

Ik ga zijn relaas dinsdagavond 'dan ben ik er weer' met aandacht doorlezen.

Welterusten!

 
Dat kan ik nou echt niet volgen. Atkins levert succes op, maar je stopt ermee 'uit schuldgevoel'. Zo heb ik een diabeet als vriend en die viel af op Atkins en zijn glucosewaarden daalden, maar hij 'kon het uiteindelijk niet volhouden'. Huh? Wil je nu helen of niet? :?:

Mike

 
Tuurlijk, ik heb eindelijk mijn jaren van verstand bereikt. Er wordt je steeds voorgehouden dat Atkins slecht is. Dus...ik doe nu wat ik zel wil! Vandaar dat ik op 28 december het heft in eigen hand heb genomen. en ik kan het goed volhouden, dat is geen enkel probleem.

Zowel in het reguliere als in het alternatieve, moest je niet met Atkins aankomen. Ik eet wel twee sneetjes desem brood per dag, voor de rest geen aardappelen, pasta of rijst.

Nog iets anders, wat doe ik met een peesontsteking en slijmbeursontstking in mijn linkerschouder? Ik heb er behoorlijk last van, Diclofenac gekregen, maar niet genomen. Is zulke troep! Maar er moet wel iets gebeuren, ik krijg mijn arm, met heel veel pijn achter mijn rug. Tja, als vrouw moet je wel je BH dichtkrijgen. Wat doe ik er aan?

 
Hoi Sonja, welkom.

Als je al zo lang Crohn hebt zul je wel weten dat de ontstekingen daarmee verband kunnen hebben. Ik zou toch eens serieus naar de tips van Mr Goes/Gaps dieet gaan kijken. Dan kom je ook uit bij de bouillons van Poekie welke heilzaam voor de darmen werken, te beginnen met kippenbouillon.

 
Welkom op het forum. Bij ons in de familie heeft ook iemand de ziekte van Crohn.

Ik kan je in ieder geval adviseren om, naast alle andere tips, dagelijks kefir te drinken. Deze natuurlijke probiotica is zeer bevorderlijk voor het herstellen van het milieu in de darmen. En je kunt het ook nog eens zeer eenvoudig zelf maken van rauwe melk.

 
Quote:
Er wordt je steeds voorgehouden dat Atkins slecht is.


WEES ZELFDENKEND!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :!:

Mike

 
@Sonja-Helena,

Eet je veel nachtschades? (tomaat, paprika, aubergine, aardappel)

Het kan zijn dat de pijn in je schouder overgaat als je die weg laat; het heeft bij mij goed geholpen tegen pijn in mijn schouder. Wel een paar weken volhouden, voordat je resultaat merkt.

 
Quote:
Maar ik woon nu eenmaal in Zeeuws-Vlaanderen en nergens een Otho-Moloculair arts in de buurt.Ik hoop dat er paar tips komen waar ik mee vooruit kan.


@ Sonja-Helena

Goed dat jezelf op zoek gegaan bent. De artsen communiceren vaak niets over het verband tussen voeding en gezondheidsklachten. Orthomoleculaire geneeskunde is niet altijd de oplossing. Zelf heb ik na jaren voedingssupplementen deze afgebouwd en mijn voeding aangepast. Hierdoor ben ik van heel wat klachten afgekomen.

Zoals je aangeeft zitten er in Zeeuws-Vlaanderen inderdaad geen orthomoleculair artsen. Er zit er eentje in Gent. Desgewenst mail ik zijn gegevens naar je door.

Ook adviseer ik je het boek Waar de meeste ziekten beginnen van Andreas Moritz te gaan lezen. Hierin wordt het verband gelegd tussen darmklachten en andere gezondheidsklachten.

Solgar bevat hulpstoffen. Het merk Puro niet. Volgens mijn informatie is dit verkrijgbaar bij Innatura in Terneuzen.

 
Quote:
Wel een paar weken volhouden, voordat je resultaat merkt.

(de nachtschades)

Gewoon schrappen uit je menu. :)

Lia

 
Nou, hier gaan we,

Ontbijt:

Om de dag: twee sneden desem brood, bio boter, kaas

de andere dagen, omelet natuur of met extra ontbijtspek

Lunch: Een gemengde sla, bestaande uit verschillende soorten sla

met blikje tonijn of zalm, twee keer in de week vette vis

beetje mayo

Kan ook gebakken kipfilet zijn

Avond: kipfilet, brocolie en heb paar plakjes ondbijtspek meegebakken

alles gebakken in diezelfde boter.

rond 20:30 2 plakjes rosbief

Door de dag heen, 3 koppen koffie, water.

Niets waar ook maar suiker inzit

De laatste die weken nog geen tomaten gegeten, te duur op het ogenblik.

Aardappelen en granen, eet ik nu niet.

Sinds ik gestopt ben met opletten waar suiker inzit, geen enkele behoefte aan zoet of tussendoortjes1

Dat was mijn dag vandaag.

Had vandaag om 17:00 gegeten, vanwege de oppas op een peuter van 18 maanden.

Vandaar de plakjes rosbief.

Maar hij slaapt en ik kan hier op de computer, dus ga nu lezen wat meneer Goes schrijft.

Bedankt voor de reactie's

 
In tegenstelling tot meneer goes, zijn mijn bloedwaardes 'buiten D' perfect. toen ik twee jaar geleden mijn coloscopie kreeg, zat ik zo vol met ontstekingen als maar zijn kom en aan mijn bloed niets te zien!

Ik heb ook nooit acne, heb een mooie gladde huid.

En ik kreeg gisterennamiddag, plots zoveel energie, dat ik er niet kon van slapen haha!

 
Als het mijn dunne darm was die op de tocht stond vloog de koffie er uit. Veel vet vind ik ook niet terug behalve de boter en een beetje mayo. Kokosolie is heel gezond voor de darmen en tegen ontstekingen. Rauwe bladgroenten zijn moeilijk te verteren en kun je beter vervangen door gekookte/gestoomde/gewokte groenten.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan