Voorstellen Ronald / gezonde voedig

ronaldsurf

New member
Hallo,

Deze week had ik al snel een topic geopend zonder me voor te stellen. Ik ben dus Ronald en ben al een poos op de "gezonde" tour. Ik vermijd e-nummers en eigenlijk alles waar synthetische kleur, geur en smaakstoffen in zit. Mijn water filter ik, etc. Dit alles heb ik via ahealthylife en via deze site ben ik ook op dit forum terecht gekomen.

Door mijn "gezondere" levensstijl ben ik ook 10 kilo afgevallen. Dit komt mede doordat ik nu haast geen bier meer drink, maar ook door sport. Ik surf, snowboard, mountainbike en doe aan hardlopen. Vooral door het hardlopen ben ik afgevallen. Of dat gunstig is is de vraag, want ik heb voor m'n gevoel minder energie nu en ben 's avonds echt moe.

Nu had ik afgelopen week een voedingsanalyse bij een Herbalife coach. Er kwam uit dat mijn vetpercentage 6,7% is. Ze had er van alles voor, maar ik doe het liever met gezonde voeding.

Net heb ik ook het topic over sporten gelezen. Dus ook in minder mate sporten is misschien wel verstandig. Ik werk nl. in de bouw dus heb overdag ook al aardig wat beweging.
Ik hoop dat jullie wat tips hebben om mijn vetpercentage weer op peil te krijgen. Bedankt alvast!

Groeten Ronald
 
Welkom Ronald,

Je hebt t over je vetpercentage, maar mijn ervaring is dat de metingen in het algemeen niet accuraat zijn. 6.7% is echt heel laag hoor, je hebt dan waarschijnlijk continue honger. Wat weeg je en wat is je gewicht?

Eet je Wapf? Post eens precies wat je eet op een dag, dan stromen de tips wel binnen. Wat betreft al dat sporten naast een fysiek actieve baan, daar zou je toch mee moeten minderen wil je aankomen, je bent mijn inziens je eigen lichaam aan het opeten.

Groet Joost
 
Welkom Ronald,

Dit is ons idee over wat gezonde voeding is.





Zoals je ziet is dat iets anders dan waar Juglen het meestal over heeft, het gaat ook iets verder.
 
Hee Joost!

Zelf weet ik ook niet echt of die 6,7% klopt. Ik weeg 74kg en mijn lengte is 184cm.

Wat ik per dag eet is het volgende. Ik begin met een bak havermout met een eetlepel hennepzaad, quinoa, gojibes, chiazaad, speltgraan, kokos en een theelepel kaneel er doorheem. Ik kook het met water.
Verder eet ik op mijn werk 2 tosti's 2 sneden met banaan, 5 crackers (wasa zuurdesem) met bio pindakaas en hazelnootpasta. Een appel, kiwi, sinaasappel. En elke dag pure chocolade 85%. Elke week een reep. 's Avonds warm eten met zoveel mogelijk groente, aardappelen en vlees. Als er nog plek is griekse yoghurt met een halve gestampte banaan. Later op de avond nog wat noten of fruit. Dat is het ongeveer.
Ik eet gezonder dan een paar jaar terug maar heb minder energie. Ik denk zelf dat ik m'n vet percentage wat op moet veizelen. Alle tips en opmerkingen zijn welkom!

Groeten Ronald
 
Die filmpjes zijn vast interessant maar mijn engels is dus niet zo goed dat ik de draad kan volgen.
Één vraag nog. Wat is wapf eten? Ik heb geen idee of ik zo eet.
 
Je BMI is gewoon goed (21,6) maar mag hoger als jij dat wilt, over je vetpercentage zegt dit naar mijn idee niet zoveel. Ik heb 90 kilo gewogen bij 1,71m officieel net obesitas dus, terwijl mijn middelomtrek goed was en nog geen eens licht overgewicht aangaf. Ik had toen ook fysiek zwaar werk, wel geen 5 hele dagen.

Je eet wel te weinig vet en te veel gefocust op superfoods en granen en fruit. En ga de havermout eerst een nacht weken met iets zuur (een lepel appelazijn of zo) en een beetje boekweitmeel (voor meer fytase, om de fytinezuur in de havermout beter af te kunnen breken) want havermout zelf heeft het als ik het me goed herinner vrijwel niet. Dacht ik op het forum gehoord te hebben, ik eet het alleen zelf helemaal niet omdat ik er nu niet tegen kan. En begin een keer met de griekse yoghurt en eet er dan nog wat koolhydraten achterna. In plaats van het er een enkele keer achteraan te eten als je je met de rest niet krijgt vol gepropt.
 
Hallo,

Heb het één en ander weer gelezen en gekeken. Verhelderend was het zeker. Ik zal alleen nog een stuk meer moeten lezen, maar dat komt helemaal goed!

Mijn eten bestaat idd te veel uit granen. De havermout week ik altijd de hele nacht in water, maar dit is dus niet voldoende. Boekweitmeel heb ik ook, dus dat kan er door. Maar wat is nu precies het voordeel ervan?

Hoe eten jullie oeverdag? Als ik op mijn werk ben kan ik geen maaltijden gaan klaar maken. Ik ben heel benieuwd of jullie tips hebben om bijv. Brood te vervangen!

De rauwe melk is ook een goeie! Dat wil ik zeker gaan drinken. Was er net helemaal met gestopt. Dat was wel de gepasteuriseerde melk. Hoelang is dat houdbaar normaal gesproken?

Groeten Ronald
 
Mijn eten bestaat idd te veel uit granen. De havermout week ik altijd de hele nacht in water, maar dit is dus niet voldoende. Boekweitmeel heb ik ook, dus dat kan er door. Maar wat is nu precies het voordeel ervan?

Havermout is verhit waardoor fytase (het enzym dat fytinezuur afbreekt) verloren gaat. Boekweitmeel bevat redelijk veel fytase, dus op die manier kun je dit weer toevoegen. Ik gebruik er zelf altijd roggemeel voor, bevat ook veel fytase. Wel een beetje azijn of iets anders zuurs erbij, want de reactie verloopt beter in een zuur milieu.

Best is om van het idee af te stappen van granen als basisvoedsel. Het is prima om er af en toe iets van te eten, voor het lekkere, niet om te vullen. Om mee te nemen is dat inderdaad wat lastiger, boterhammen zijn nu eenmaal zo lekker makkelijk. Maar met een goede lunchbox is het al een stuk eenvoudiger om mee te nemen wat je maar wilt. Dan kun je het vantevoren klaarmaken en kant en klaar meenemen.

Ik zie behalve fytinezuur ook erg veel suikers in je menu zitten. Veel fruit, hazelnootpasta, chocola. Je ontbijt bestaat praktisch geheel uit koolhydraten. Dit zou je bijvoorbeeld makkelijk kunnen vervangen door rauwe melk/yoghurt/griekse yoghurt. Of een smoothie met veel kokosmelk of avocado, zoiets. Dan heb je in ieder geval alvast een goed begin van de dag.
 
Hallo,

De havermout is duidelijk! Zo ga ik het voortaan doen.
Je zegt dat er veel suiker in mijn eten zit. Hazelnoot pasta klopt idd. In fruit zit ook suiker, maar dit gaat wel om natuurlijke suikers. Zoals ik het altijd begreep wordt dit vergezeld met vezels en andere hulpstoffen. Eten jullie nauwelijks of geen fruit?
Ook pure chocolade (85% cacao) lijkt me niet een bron van suikers.
Brood wil ik al langer mijden, maar ik ben echt benieuwd wat jullie eten op een dag.
In iedergeval bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Groeten Ronald
 
Fytinezuur zorgt er voor dat je de mineralen en andere voedingstoffen uit het brood, de havermout en ook noten niet goed kan opnemen en fytinezuur afbreken door het lichaam kost dacht ik zelfs ook mineralen. Daarom eten mensen vroeger ook altijd zuurdesem brood (moet je wel zuurdesembrood hebben zonder gist in de ingrediënten anders is het gewoon brood met een zuurdesem smaakte want dat is in tegenwoordig en de fabriek wil het natuurlijk goedkoop en snel hebben).

In fruit zitten inderdaad nog meer voedingstoffen die niet in geraffineerde suiker zitten, maar die zitten allemaal in veel grotere aantallen in andere voedingstoffen vooral dierlijke. Maar blijft wel suiker.

Als alternatief voor brood is er echt heel veel mogelijk, een maaltijd salade (zorg wel voor iets er in dat vult alleen groen voer daar doe je het niet een hele dag op), yoghurt-smoothie, kliekje van de vorige dag is vaak op kamer temperatuur ook lekker, gehaktballetjes met saus, melk-kefir, stukje kaas. Het is ook niet erg om een beetje brood te eten maar niet zo veel. Je kan ook naast wat ik hier boven noem een zuurdesem boterham mee nemen met daarop 3-5 cm zelf gemaakte leverworst en boter en dat mag zo dit zijn als dat je met een kaasschaaf plakjes van een kaas haalt (of nog dikker als je dat lekker vind).
Als ontbijt schijnt het ook heel erg lekker te zijn om gebakken eieren met spek te eten en in het bakvet van de spek ananas of bessen of iets anders te bakken. Volgens Sally fallon heb je niet geleefd als je nog nooit ananas hebt gegeten gebakken in spekvet, ik heb het eerlijk gezegd nog steeds niet geprobeerd. Gebakken appel en omelet zijn ook een goede combinatie vreemd meer best lekker alleen niet voor elke dag. En dan een beetje water met boter bij de appel zodat je een sausje krijgt.
Pompoen met pompoenkruiden of gember of knoflook of rozemarijn tijm met boter en ook een klein water ook weer voor een sausje (behalve bij de rozemarijn en tijm) en dat eventueel ook weer bij een omelet of worst(jes).
 
Hoi Ronald,
Dit maak ik zelf om koud mee te nemen.
Veel gerechten zoals rendang kun je in keer een pan vol van maken.
In Indonesie moest het een maand zonder koeling goed blijven dus hier zeker.
Rendang met kleefrijst.
Thaise rundvleessalade.
Gebakken kipdijfilet in zijn eigen vet en wat gekookte bietjes met rauwe uitjes in olijfolie.
Gehaktballen in hun eigen vet, gekruide kippenpoten.
Gebakken sausijzen en gekookte eieren.
Koude omelet.
Koude lamskoteletten of ribkoteletten met een lik mosterd.
Je kunt er nog wat koude sperciebonen in olijfolie of pindasaus bij doen.
Een aardig voorbeeld staat in onderstaande video over masakan padang (Sumatraans).
Alles wordt koud geserveerd met warme rijst, dat dan weer wel.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan