Voorstellen Pinklady

ikke

New member
Laat ik Gerrit dan maar volgen.

Mijn naam is Pinklady, ik ben 21 jaar en fysiek gezien al een wrak zo lang als ik me kan herinneren. Begonnen met longontstekingen, bronchitis, astma en andere ademhalingsproblemen, kreeg ik op een gegeven moment darmproblemen, allergieën en nog meer. Na het herstellen van een langdurige eetstoornis ben ik inmiddels beland bij uitgeputte bijnieren, nog steeds darmproblemen en nog wat andere dingen.

In mijn zoektocht naar gezondheid heb al diverse dingen geprobeerd, en nu ben ik via GAPS in aanraking gekomen met WP. Ik ben meer WP dan GAPS, maar ik noem mezelf WAPS'er (met dank aan Joey van GAPS). Full WP is een beetje te heftig voor een ongezond lijf als het mijne en full GAPS is een beetje te heftig voor mijn bijnieren.

In wat overblijft van het dagelijks "leven" studeer ik psychologie.

 
Hallo Pinklady, we hebben elkaar al een beetje ontmoet op dit forum. Ik reageer op je bericht omdat ik wat dingen herken.

Ik ben 48 jaar en heb van mijn 18 tot ongeveer 38 een eetstoornis gehad, waarvan de eerste 4 jaar het hevigst.

Mijn lichaam heeft zeer zeker ook schade opgelopen. Allerlei intoleranties ontwikkeld. Fijn dat je zo jong als je bent al zo bewust met voeding aan de slag gaat. Kei goed van je.

Ik heb zelf een zoon van jouw leeftijd, die hevige weerstand vertoont als het om gezond eten gaat. Terwijl zijn lichaam het echt wel zou kunnen gebruiken.

Ik ben psychiatrisch verpleegkundige op een crisis afdeling in de forensische psychiatrie.

Je berichtje is nu 3 maanden oud, hoe is het nu met je als je het vergelijkt met 3 maanden geleden?

Enne.. aangenaam kennis maken ;-)

Sylvia

 
Hoi Sylvia,

Sorry, trage reactie.

Om eerst maar even antwoord te geven op je vraag: ik weet het niet goed. Mijn ideale eetpatroon heb ik ook nog niet ontdekt en mijn lijf doet ook zeker nog niet wat het moet doen. Op zich heb ik ook weinig te klagen vergeleken bij bijna 2 jaar geleden, maar uiteraard blijft er een heleboel te wensen over.

Je werk lijkt me reuze-interessant... Forensische psychiatrie... TBS (of iets dergelijks) dus? Lijkt me vrij heavy ook trouwens, zeker als het de crisisafdeling is.

Wat betreft jouw zoon, mensen vertellen dat ze iets anders moeten doen, is niet het meest makkelijk. En sommigen hebben ook gewoon echt hele erge eetgewoonten. Laatst ging ik een dagje met een vriendin op pad. Als ik zag wat zij allemaal wegwerkte, vroeg ik me echt af of dat nou representatief is voor de gemiddelde 20-/21-/22-jarige 8O

Haar hele dagmenu bestond uit energydrink, frikadebroodjes, chips, drop en snoep. 's Avonds kwam daar nog patat bij. Ik bedoel: als je dan nog gewoon boterhammen en avondeten ofzo eet.... maar dit vond zelfs ik enigszins schokkend.

 
Hoi Pinklady, ook ik heb mijn ideale eetpatroon nog niet ontdekt. Op dit moment mix ik verschillende theorieën door elkaar, wat naar ik heb begrepen, eigenlijk niet mag. Weston Price, Gaps, SCD en daarnaast ook nog een beetje ongezond zo nu en dan (chipje en een glaasje wijn)

Mijn lichaam lijkt zich wel heel goed te voelen bij de soep met veel dierlijk vet. Ik zeg nog voorzichtig 'lijkt', omdat ik me zo lang niet lekker voel al. Sinds een paar weken gaat het wat beter.

Belangrijk voor mij is dat ik kan genieten van wat ik eet. Dit heb ik heel lang niet gekund door de eetstoornis. Dat is pure dwangmatigheid en heeft niets met echt genieten te maken. Ook de jaren van mijn herstel bleef genieten moeilijk. Nu gaat het eigenlijk best goed. Een dieet blijft moeilijk voor me, omdat ik nog steeds de neiging heb het dan obsessief te gaan doen. Om dit bij mezelf te doorbreken en niet door te slaan, geef ik wel eens toe aan een bakje chips of een glaasje wijn. En sta ik mezelf dan ook echt toe van de smaak te genieten. Ook maak ik mijn ochtend shake nog regelmatig van rijstemelk uit een pak. Gewoon omdat ik dit nog lekkerder vind dan de eigen gemaakte. (Eerst een goed recept hebben)

Ik ga zelden uit eten. Het is een gedoe met al mijn intoleranties. Laatst ben ik een keer gegaan en heb ik de teugel ook wat losser gelaten. Ik genoot van de maaltijd. De dagen erna voelde ik me dan wat minder vanwege klachten, maar het was nog te handelen voor me.

Ik werk in een Penitentiair Psychiatrisch Centrum. (PPC, zijn er vijf in Nederland) Ja heel interessant.

De reden die jij benoemt is dan ook de reden dat ik mijn zoon niet te veel op de hielen zit. Hoe meer ik ga duwen richting gezonde voeding, des te meer afwerend wordt hij. Ik hoop dat hij het nog eens anders gaat doen. Ik kan niet meer doen dan het goede voorbeeld geven.

Wat jij zegt over je vriendin, is inderdaad schokkend. Zo ervaar ik dat ook. Het lijkt soms wel of mensen steeds onbewuster worden wat betreft voeding.

Vanochtend nog een gesprek gehad met een collega, die aan het wit brood met jam zat en light boter vol transvet. Ik merk dat het anti vet er nog zo in zit. Ze kijken me vaak ook wat meewarig aan, zo van oh daar heb je haar weer. Zeker omdat ik vaak last heb van mijn spijsvertering, krijg ik vaak te horen: eet toch gewoon eens 'normaal'. Of je hebt last van je darmen omdat je zo vreemd eet. Van die dingen..

 
Sylvia, van wie zou je niet mogen mixen ( de verschillende dieeten ).

Doen wat goed voelt mag volgens mij altijd, vooral van jezelf :D

En dat is het allerbelangrijkst.

 
Hoi dirtsa, ik ben het met je eens. Doen wat goed voelt. Ik ga trouwens weer kippelevertjes kopen dank zij jou :)

Mezelf de tijd geven om aan iets nieuws te wennen is in deze ook belangrijk denk ik. Volgens mij was het ook jij die me schreef dat ik te snel ging. Die neiging heb ik zeer zeker, goede observatie van je was dat.

Volgens mij vertelde rapunzel me in een mail dat het beter is om gaps en WP niet te "mixen". Maar wellicht heb ik dat niet correct begrepen hoor.

 
Wisten we het maar of het beter is ja/nee, Sylvia! Maar we weten het niet en ik vraag me werkelijk af of we het ooit zullen weten. GAPS/SCD zegt duidelijk geen enkel graan.

Anders genees je niet. Zo simpel is het.

 
Maar dat zal toch zeker niet voor iedereen gelden? En ik ben een beetje allergisch voor dieeten die voorschrijven wat allemaal niet mag, waar je je echt aan moet houden. Dat is denk ik het grote verschil met WP, in ieder geval zoals ik het lees. Dat gaat meer over wat goed is om te eten, wat natuurvolken allemaal eten en hoe het met deze mensen gaat.

Ik voelde meteen bij het lezen een heerlijke ontspanning over mij komen, het is zoveel gemakkelijker om te denken aan wat allemaal goed voor je is, dan te moeten denken aan wat allemaal slecht voor je is en hoe ziek je bent.

Verder klinkt het mij zoveel logischer in de oren. En er zullen mensen zijn die tegenwerpen dat je darmen ernstig ziek zijn, en dat je die eerst moet herstellen.

Ik betwijfel of dit moet met een spartaans regime, of zou je lichaam dit ook zelf kunnen als je vertrouwen hebt in ditzelfde lichaam en je geniet van gezonde voeding. Als je eenmaal hebt gelezen wat eigenlijk gezonde voeding is. En waarom dit gezond is.

 
Laten we eens bij het Alexander concept blijven: als jij ervan overtuigd bent dat het WAPF dieet je geneest, dan genees je. Zo simpel is het. Je geeft je brein de opdracht.

 
Maar als dit op deze manier werkt, dan hoeven wij ons toch niet eerst jarenlang te kwellen met erg moeilijke dieeten?

Dan zouden wij ook kunnen genezen als we ons maar voorhouden dat mc donalds goed voor ons is.

En daar geloof ik dus weer niet in. Mijn brein ging pas beter functioneren nadat ik ben gaan eten volgens de wp principes. En pas daarna ging ik positiever denken. Dus precies andersom.

Eerst het goede eten, en je daarna langzamerhand steeds beter voelen. Beter kunnen denken, meer zelfvertrouwen.

En ik vind dat er in gaps erg veel goede adviezen zitten, ik was zeer onder de indruk van de video's en verbeteringen met kinderen. Maar ik ben minder onder de indruk van de resultaten die ik heb gelezen op het forum.

 
Er zijn ook mensen die durven beweren dat je op McDonald's/een Mars gezond kunt blijven. Maar ik denk dat je dan wel zo'n hoge staat van bewustzijn moet hebben bereikt, dat je verlicht bent. :lol:

En aangezien ik nog helemaal onderaan in de angstfase zit gaat dat niet lukken...

 
Het eten van McDonald's of een Mars getuigt per definitie van een laag bewustzijn. Je kunt niet een hoog bewustzijn hebben en dan menen dat je met dergelijke vulling weg kunt komen, want dan heb je stiekem toch een laag bewustzijn en houd je jezelf alleen maar voor de gek.

Mike

 
Ik denk er hetzelfde over als jou, Dirtsa. En ook wat Mike zegt, ik heb al vaak mensen meegemaakt die een hoop "spiritueel" geblabla hebben, ik kon dit nooit rijmen met hun slechte voeding. Wat mezelf betreft, voel ik me op dit pad nog in de kinderschoenen staan.

 
Ik ken ze nog niet, maar volgend weekend ga ik een spirituele cursus doen bij mensen die supermarktenvoer eten en er fantastisch gezond uit moeten zien! Ik ben benieuwd! :D

 
Goh Rapunzel, ik ook!

Misschien zijn ze desondanks toch bewust met hun voeding bezig en selectief in wat ze eten? Hun darmflora zal er waarschijnlijk sterk genoeg zijn en kan misschien wat meer hebben dan bij ons.

Ik eet ook regelmatig dingen van de supermarkt, in principe wel biologisch en vlees in ieder geval scharrelvlees.

Om het wat betaalbaar te houden.

 
biologisch grasgevoerd vlees kun je bij verschillende boerderijen direct bestellen, wordt geleverd ingevroren en verpakt. Omdat de tussenhandel ertussen wegvalt is dit vaak goedkoper dan het scharrelvlees in de supers(en betrouwbaarder en grasgevoerd dus).

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.684
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan