Voorstellen: Olivier/Moondust - verbeteren spijsvertering en energieniveau

Moondust

New member
Lieve lezers,

Ik struin al een aantal weken wat af op dit forum. Ik ben met golven al vele jaren bezig met voeding en gezondheid, maar nooit mijn draai gevonden. Het voelde tot op heden altijd behoorlijk doelloos. Dan weer dit, dan weer dat uitgeprobeer, maar nooit het gevoel gekregen dat ik iets goeds te pakken had. Mijn gevoel zegt me dat ik op dit forum grote stappen kan maken. Over het algemeen is mijn gezondheid goed. Ik ben bijna nooit ziek, maar er spelen wel wat chronische zaken. Even de belangrijkste op een rijtje.

Kouwelijk

Als ik 's ochtends wakker word ben ik heerljik warm onder de dekens, maar zodra ik uit bed ga heb ik binnen een paar minuten ijskoude handen. Met name in de winterperiode kunnen de koude handen (en algemene rillerigheid) soms de hele dag aanhouden. Als ik warm word kan ik vaak niet zeggen waar dat door komt. Ik heb weleens dagen gehad dat ik begon met warme havermoutpap met verse gember, groene thee dronk, 's midddags een bouillonetje en toch werd ik niet warm. De houtkachel opstoken tot een kamertemperatuur van 23 graden ontdooit mij doorgaans wel, maar fijn vind ik het niet. Mijn koude handen zijn rimpelig en wit. Het voelt akelig. Ik tennis 1-2 keer per week. Het duurt dan ong. 10 minuten voordat ik goed warm ben. Dus goed bewegen zorgt er wel voor dat ik opwarm. Na het douchen heb ik na een paar minuten alweer ijskoude handen.

Slijm in de keel

Ik heb meestal het gevoel dat er achter mijn tong, dus in mijn keel een slijmprop zit. Ik probeer deze weg te slikken (automatische reflex), maar dat lukt niet. Geeft een heel ongemakkelijk gevoel. Vaak roggel ik bij de wasbak wat slijm weg, maar in notime voel ik weer een prop zittten die niet weg wil. Alsof er in mijn keel een soort chronisch ontsteking zit. Veel water drinken helpt niet.

Vermoeidheid

Ik geef het direct toe, ik ga te laat naar bed. Gemiddeld tussen 00:00 en 01:00 op werkdagen. Ik het weekend slaap ik dan uit tot 10:00-11:00, maar op werkdagen ga ik rond 7:45 op. Langer kan ik het niet rekken, anders komen mijn zoon en ik niet op tijd op school/werk. Als ik uitgeslapen wakker wordt ben ik vaak in het begin van de middag alweer moe. Er kan dan ineens echt een enorme moeheid over me heenkomen. Veel gapen, achter elkaar. En dan ineens is het weer over en lijk ik weer fit om vervolgens rond etenstijd weer moe en geeuwerig te worden. Hetzelfde vaak nog rond 20:00 maar vanaf 21:00 voel ik me vaak weer helemaal wakker. Dan kan ik doorgaan tot 02:00-03:00 voordat ik echt heel moe begin te worden. Ik breng veel van mijn avonden achter de computer door. Ik weet dat het slecht is, maar het zuigt. Ik verveel me geen moment achter dat ding. Ik heb nog niet voldoende energie en motivatie om mijn vrije tijd anders in te delen, maar wil dat in mijn hart wel graag.

Winderigheid

Ik heb last van een bovengemiddelde winderigheid. Soms valt het mee en valt het me niet op, maar ik heb geregeld dagen dat ik bijna de hele dag scheten aan het laten ben. Soms weinig geurend maar af en toe echt niet te harden zo vies. Het geeft mij het gevoel dat er in mijn buik echt iets niet klopt. In de ochtend lijkt het ook alsof er een steen in mijn buik zit. De winderigheid komt van mijn vaders kant in de familie. Mijn vader, ooms en broer hebben hetzelfde. Heel af en toe is het wel hilarisch, zoals vroeg bij het afwassen. De ene nog harder dan de andere, tot schaamte van mijn moeder. Maar in the end ervaar ik het als een vervelend probleem. Ik zou erg graag leren begrijpen waardoor dit veroorzaakt wordt en wat ik eraan kan doen. Mijn gevoel zegt me dat ik met aanpassing van mijn dieet en eventueel supplementen mijn spijsvertering beter kan bedienen en de winderigheid tot normale proporties kan terugbrengen. Ook betere nachtrust zal wel helpen.

Vieze smaak in mond

Na het tandenpoetsen (inclusief tong) voelt mijn mond schoon en fris, maar na een uurtje voelt dat al heel anders. Vooral als ik gegeten heb, voelt mijn speeksel dun en troebel aan. Het lijkt alsof alle etensresten niet goed weggespoeld kunnen worden. Vaak heb ik een witte aanslag achterop mijn tong, waar deze wat ruwer is. Dagelijks ervaar ik een vieze smaak in mijn mond. Ik krijg geen klachten over mondgeur van anderen, maar ik doe altijd mijn best te vermijden dat anderen mij ruiken. Misschien werkt dat goed, maar het kan ook het taboe zijn. Mijn mond voelt vaak droog aan, alsof ik te weinig speeksel heb. Veel water drinken helpt wel een beetje om de stroom op gang te houden, maar ik heb de overtuiging dat hier iets niet goed zit. Het houdt me erg bezig, zeker als het gaat om sociale contacten.

Ik kom uit een semi-vegetarisch nest. Geen vlees bij het avondeten, maar wel ham en salami op brood. Nooit vis. Wel spekblokjes met kaas door de macaroni. Bakken deed mijn moeder met zonnebloemolie en er stond margarine en halvarine in de koelkast. Veel brood ook. Op basis van wat ik hier lees dus een dramatisch voedingspatroon.

Wat eet ik nu?

Ten opzichte van het dieet van mijn ouders eet ik sindskort vlees van grasgevoerde koeien en maak ik mijn eigen runderbouillon. Heerlijk! Ook eet ik minstens eenmaal per week vis en kies ik geregeld voor witte rijst, maar de pasta kan ik nog niet laten staan. Ook heb ik moeite om brood te laten staan. Dat zit toch wel vrij diep. Ik bak uitsluitend in kokosolie of roomboter, maar ik heb nog niet de goede vorm van kokosolie (extra virgine) in huis, omdat ik eerst 2 potten met gestoomde geurloze moet opmaken. Qua supplementen gebruik ik geregeld H2O2, keltisch zeezout, Glucosamine visolie, Green Pasture boterolie, maar ik moet toegeven dat ik niet heel erg gedisciplineerd ben. Dat hangt ook samen met het feit dat ik eigenlijk maar wat aanklooi en weinig merk van veranderingen die ik doorvoer in mijn eetpatroon. Enige begeleiding zou ik daarom wel erg fijn vinden. Graag zou ik op jullie advies e.e.a. uitproberen en hier rapporteren, zodat ik op basis van de feedback weer verder kan. Ik ben echt op het punt aangekomen dat ik serieus mijn gezondheid wil bevorderen. Mijn doel is een goede spijsvertering en veel energie, warmte en (wils)kracht.

Tot zover even. Hopelijk willen jullie mij ondersteunen.

 
Hoi Olivier,

Welkom,

heb je de site van Poekie al gelezen op www.voedingisgezondheid.nl daar vind je ook een hoop tips en informatie

 
Olivier,

Voor je spijsvertering: Drink 's ochtends 2 glazen water met sole en (troebele) appelazijn of citroensap. Dat zorgt beide voor meer maagzuur en meer maagzuur zorgt voor een goede eiwitvertering.

Verder duidt (boeren) en winden op een slecht werkende alvleesklier, daar zou je bica voor kunnen gebruiken.

Maar in een ander topic heb ik ook al aangegeven dat je niet te hard van stapel moet lopen. Als je heel veel dingen tegelijk aan gaat passen/gebruiken loop je kans op een verstopping. Je lichaam moet de ontgifting ook goed af kunnen voeren. En als dan je nieren en lever/galblaas het niet aan kan.....

Een serie lever/galblaasreinigingen zou ook goed voor je kunnen werken.

En ga je darmflora versterken dmv van gefermenteerde producten: rauwe gefermenteerde zuurkool, kombucha, maak zelf yoghurt en kefir van rauwe melk, zijn allemaal probiotica voor je darmen.

Dus werken aan de spijsvertering is voor jou een must.

Je hebt ook een bijnieruitputting, gezien je kouwelijkheid, je dips in de middag en avond en later je opleving zodat je laat naar bed gaat. Probeer daar regelmaat in te krijgen en tussen 22-23uur naar bed te gaan, je pleegt op dit moment roofbouw op je lichaam. Slaap heelt.

Bovendien zou je voor je bijnieren ook Adrenal of Adrenanorm kunnen gaan gebruiken.

En lees ook het 'alleen lezen forum' eens door.

Je gebruikt visolie, als die op is stap dan eens over op de levertraan van www.vitavie.nl.

Zorg dat je niet te laag gaat in koolhydraten, blijf rond de 100 gram droog gewicht, bedenk dat in 100 gram droge rijst 78 gram koolhydraten zit. Vervang zolang je brood blijft eten je brood door zuurdesembrood van spelt of rogge, besmeer het dik met roomboter en rauwmelkse kaas of een lekkere dikke omelet. Drink er een beker rauwe melk of kefir bij.

Je kunt ook 's ochtends beginnen met een heerlijke yoghurtsmoothie, daar blijf je lang verzadigd door.

En verder, niet te hard van stapel lopen. En Mike heeft in een ander topic tegen Clara gezegd: rust, rust en nog eens rust. In jouw geval is dat op tijd naar bed en lekker slapen.

Lia

 
@sheila

Ik ben inmiddels een trouwe bezoeker van de site van Poekie. Heb daar o.a. kennis gemaakt met de beestenbottensoep en die bevalt echt zeer goed. Heerlijk! Heb ook echt het idee dat het op een goede manier werkzaam is in mijn lichaam, maar wellicht is dat autosuggestie. ;-)

@Poekie

Bedankt voor je uitgebreide suggesties.

Sole

De sole gebruik ik al alleen minder (1 theelepel op 1 glas water), dubbele hoeveelheid dus. Appelazijn vind ik echt smerig, ik krijg het nog slechter weg dan H2O2 waar ik ook van gruwel. Maar wat je zegt, rustig beginnen, kleine hoeveelheden, hoeft niet gelijk van 0 naar 100.

Bica

Bica gebruik ik al voor het tandenpoetsen (samen met 3% H2O2 en keltisch zeezout), maar blijkbaar kan je het ook innemen. Daar moet ik me nog even in verdiepen.

Lever- en galblaaszuivering

Ik heb het boek van Moritz al ruim een jaar in huis, maar nog geen letter in gelezen. Ik zie er tegenop zo'n heel boek te lezen en zoveel te moeten voorbereiden voor een flush. Ik wil het liefst een kant en klaar lijstje met een stappenplan hebben en dat gewoon uitvoeren. Maar dat voelt dan weer te kort door de bocht. Ik moet er wel klaar voor zijn. Momenteel is er nog teveel onrust in de basis van mijn voeding. ben erg zoekende nu naar die basis.

Probiotica

Ik heb gisteren probiotica besteld om mezelf even een kickstart te geven op dat gebied. later wil ik de capsules vervangen door voeding, b.v. kefir. Maar voor kefir geldt hetzelfde als voor de lever- en galblaaszuivering, het is nog even een stap te ver. Wellicht dat als ik volgende week voor het eerst rauwe melk ga halen in Winsum (boederij Kleikracht) dat dit dan ook begint te leven. Ik merk dat ik alles compleet omgooien eigenlijk niet goed aan kan geestelijk. Ik word er immens onrustig van. Ben nu ook behoorlijk prikkelbaar en daar heeft mijn zoon ook last van.

Bijnieruitputting

Ook gisteren Adrenal voor besteld, de 100mg capsules van Nutricology. Ik was bij het bestellen nogal in verwarring door de verschillende soorten...100mg, 250mg, 300mg? In Nederland kon ik alleen de 100mg krijgen dus uiteindeljik die maar genomen. vroeg me alleen af of ik er daar nou meer van moet nemen omdat de dosering Adrenal lager is. Beginnen met 1 bij het ontbijt?

Visolie/levertraan

Ik heb nog 5 potjes met visoliepillen liggen en die wil ik eerst opmaken. Ik slik die in combinatie met Green Pasture boterolie. Als de visolie op is ga ik over op Green Pasture Blue Royal. Overigens heb ik weinig gevoel bij de dosering. Ik neem nu 2 visoliepillen en 2 boteroliepillen bij het ontbijt. Kan ik dat voor het avondeten ook doen of moet ik het dan halveren?

Brood

Ik eet nu speltbrood en roggebrood, inderdaad met veel roomboter. Veel vet vind ik trouwens van nature erg prettig. Er zijn mensen die ervan gruwelen, maar mij kan eht niet vet genoeg. Ik kan brood alleen afbouwen als er voldoende voor mij geschikte alternatieven voor in de plaats komen. De yoghurtsmoothie lijkt me een goed idee. Ik zat even bij de ingredienten te lezen en verbaasde me over de H2O2. Die reageert toch met voedsel? Nu begin ik de dag met sole en H2O2 op een nuchtere maag. pas na minimaal 30 minuten ga ik ontbijten. Is dat niet beter dan de H2O2 door de smoothie te doen?

Slaap

Ik heb zovaak mezelf voorgenomen eerder naar bed te gaan, maar de computer zuigt echt gigantisch bij mij. Als ik ergens mijn zinnen op heb gezet, dan blijf ik zoeken en lezen. Maar goed, wellicht dat met de ondersteuning op dit forum en van mijn nieuwe liefde ik een gezonder slaapritme kan creëren. Ik durf geen beloftes te doen, die heb ik in het verleden al te vaak gebroken waardoor ikmezelf als ongeloofwaardig ben gaan ervaren.

Ik stel de interactie zeer op prijs. Dat motiveert mij weer om er mee aan de slag te gaan. Bedankt!

 
Overigens ben ik vergeten in mijn startpost te vermelden dat ik 1.90m lang ben en ong. 75kg weeg. Ik ben atlethisch gebouwd, maar wel vrij tenger. Vooral mijn benen zijn erg dun. Ik denk dat mijn vetpercentage erg laag is. Ik zou er graag een kilootje of 8-10 bij willen hebben, zodat ik me wat massiever en steviger voel. Ik ben dus zo'n type die echt kan eten wattie wil zonder een grammetje aan te komen. Minder eten wordt direct afgestraft met gewicht kwijtraken. Qua lichaamsbeweging doe ik niet veel. In de winter tennis ik een uur per week, in de zomer is dat een uur of 3. Mijn conditie is niet heel goed, maar ook niet heel slecht. Een paar kilometer hardlopen lukt me wel, al ben ik dan wel buiten adem. Ik zit erover te denken om Super Slow Fitness te gaan doen. Daarbij maak je zeer langzame bewegingen totdat je letterlijk niet meer kan. Kost relatief weinig tijd en het schijnt zeer effectief (hoge hormoonafgifte) te zijn al moet er veel tijd worden genomen voor herstel. Dus max 3 keer in de week, maar liefst 1 of 2 keer. De gulden middenweg (2x per week) lijkt me wel haalbaar voor me, in combinatie met voldoende rust en goede voeding dan natuurlijk.

 
Quote:
De sole gebruik ik al alleen minder (1 theelepel op 1 glas water), dubbele hoeveelheid dus. Appelazijn vind ik echt smerig,



Wij gebruiken ook 1tl op een glas water. En je kunt de appelazijn ook langzaam vermeerderen. Begin gewoon met een klein scheutje, wij moesten ook wennen aan de smaak maar krijgen het nu goed weg.

Hier staat een lijstje met hoe de lever/galblaasreiniging te doen: http://www.voedingisgezondheid.nl/lever-_en_galblaas_reiniging.html

Gewoon een keertje doen en ervaren.

En niet te kort door de bocht he? Je moet tijd en energie investeren in je gezondheid, het gaat niet vanzelf. Maar dat heb jezelf vast ook al verzonnen.

Waarom is kefir een stap te ver? Het is zo gemakkelijk om te maken en zo goed voor je darmen/gezondheid, ook gewoon doen.

alternatieven voor brood:

eieren met spek

boerenomeletten

beestenbottenbouillons

yoghurt met kruiden en appel, honing, slagroom

gekookt ei, beker melk, blokjes kaas, plak leverworst

yoghurtsmoothie

Er is zoveel dat je kunt eten ipv brood. Wij missen het absoluut niet.

De H2O2 in de yoghurtsmoothie kan tot maximaal 4 druppels 35%. Op de hoeveelheid smoothie kan dat wel. Je kunt het natuurlijk ook apart nemen en dan wachten met eten, zoals je nu al doet.

Ik snap je wel hoor, voor wat betreft de computer, ik vind ook enorm veel dingen interessant en vooral dit forum. Maar je kunt ook een wekker zetten op een bepaalde tijd en dan gewoon stoppen met internetten. Wel die wekker ergens zetten dat je overeind moet om hem uit te zetten en dan eerst je computer uitzetten voor je naar de wekker toeloopt. :mrgreen:

Lia

 
Haha Lia, de 'truuk' met de wekker heb ik al zo vaak geprobeerd. Werkt niet. Net zo min als dat ik 's ochtends slaperig rond mijn bed loop om de wekker uit te zetten en vervolgens weer onder de dekens verdwijn tot het moment waarvan ik weet dat ik in de problemen kom als ik het nog meer uitstel. uitstelgedrag zit diep in mij, maar als ik motivatie voel het anders te doen, dan lukt het me ook. De vraag is hoe ik mezelf gemotiveerd kan houden. Deze draad openen draagt eraan bij, dat is zeker.

Je tips ga ik proberen op te volgen de komende weken. Ik zal hier geregeld e.e.a. rapporteren.

 
Oliver,

Je zult merken naarmate je betere voeding tot je neemt dat je op een gegeven moment de knop om kunt zetten en zelfs geen wekker meer nodig hebt....

Lia

 
Dat lijkt me fantastisch! Een wekker is een heel onnatuurlijk ding. Van de week nog gemerkt toen ik een keer om 23:00 in bed lag (ongekend). Ik werd de volgende dag voor de wekker van 7:30 wakker.

 
Quote:
Ik zit erover te denken om Super Slow Fitness te gaan doen. Daarbij maak je zeer langzame bewegingen totdat je letterlijk niet meer kan. Kost relatief weinig tijd en het schijnt zeer effectief (hoge hormoonafgifte) te zijn al moet er veel tijd worden genomen voor herstel.


Klinkt allesbehalve gezond. Wat ik heel sterk merk bij jou is voortdurend over je eigen grenzen willen gaan. Ook met dat late naar bed gaan. Dit is een pure uitputtingsslag en je bijnieren varen hier niet wel bij!

Mike

 
@ Moondust

Niet erg dat je Moritz niet ziet zitten. :wink:

Zoals Lia aangeeft gewoon alle dagen starten met 1 koffielepel sole met citroen sap in een glas water 1/2 uur voor het ontbijt en ontgiften met chlorella die je 3 maal daags voor de maaltijd inneemt. Goede chlorella is verkrijgbaar bij Ron. Hij biedt capsules van 250 mg aan. Dosering geleidelijk aan opbouwen van 1 tabletjes naar 5 in totaal tot op het moment dat je weer fit bent. Daarna volstaat de onderhoudsdosering van 2 tot 3 tabletjes voor elke maaltijd.

Het gevoel van koude hangt samen met de schildklier die te langzaam werkt. Ik vraag me om deze reden af of je voldoende jodium uit je voeding haalt. Lia had het al over de eieren. Is een goede bron. Andere goede bronnen hiervan zijn kabeljauw, zalm, hollandse nieuwe en zeevruchten. Zie je dit niet zitten, dan kan je ook nog altijd aan de Lugol's.

Zelf heb ik het gelukkig niet vaak meer koud. Wel draag ik ter ondersteuning nog de authentieke edelstenen Pietersiet (voor bloedcirculatie en hormonenhuishouding) en rode toermalijn / Blauwe jaspis bij me te ondersteuning van de schildklier.

Wat Lia van de wekker vertelt klopt exact ! Tegenwoordig wordt ik hier altijd spontaan voor de wekker wakker,.... :lol:

 
@Mike

Je hebt gelijk, ik zoek altijd de grenzen op, bang om dingen die 'goed' voor me zijn te missen. Ik ga vol inzetten op genoeg nachtrust. Het streven is 22:00 in bed, maar uiterlijk 22:30 (er kan altijd iets zijn dat toch even handig is om te doen). Toen ik dit eergisteren deed werd ik 's ochtends om 5:30 wakker, half uurtje wakker gelegen en toen weer ingeslapen tot 7:30 toen de wekker ging. Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen als ik dagelijks om 22:00/22:30 naar bed ga. Super Slow Fitness zie ik maar vanaf. Maar wil toch wat doen aan kracht en toning, dus ga 2x per week een klein uurtje gerichte krachttraining doen. Daarnaast werk ik weleens hard in de tuin en heb ik als hobby houthakken, maar dat is nogal incidenteel beide. Vandaar iets structureels, wat ook mijn tennisspel ten goede zal komen denk ik. Na het trainen een gezonde smoothie!

@Vivianne

Bedankt voor de tips. :)

 
Streef ernaar om tussen 7.00 en 9.00 u 's ochtends te slapen, dat zijn de kwalitatief belangrijkste uurtjes voor de bijnieren. Daarnaast: STOP MET SPORTEN!!! GEEN krachttraining, GEEN tennis, alleen maar RUST, ABSOLUTE RUST!

Mike

 
Qua supplementen gebruik ik nu best een hoop. Mijn streven is om dat uiteindelijk zoveel mogelijk af te bouwen. Ik beschouw de komende tijd als overgangsperiode totdat ik een goede gevoel heb bij de dagelijkse voeding.

Fenegriek

3 x 2 capsules per dag

Voor bevordering gewichtstoename en galproductie. Afwachten wat het doet, ik ben net begonnen. Als ik geen verschil merk of gewichtstoename is geen wens meer stop ik ermee.

Probiotica (AOV Forte en gewone)

1 capsule per dag van Forte of 2 x 1 capsule per dag van de gewone

Zodra ik hier voldoende alternatieven voor heb zoals rauwemelkse yoghurt en kefir, dan kan ik dit weglaten.

Adrenal (Nutricology 100mg)

3 x 1 capsule per dag

Voor herstel bijnieruitputting. Is afwachten wat het effect is, ik begin vandaag.

Boterolie (Green Pasture)

2 x 2 capsules per dag

Visolie (Gluscosamine.com via Ron Fonteine)

2 x 2 capsules per dag

Hiervan heb ik nog 4 busjes staan en wil ik eerst opmaken, daarna gefermenteerde cod liver oil van Green Pasture (liefst de Royal zodat ik gelijk de boterolie heb)

Chelated magnesium (Solgar)

2 x 1 capsule per dag

Pot had ik nog staan.

In de smoothie doe ik:

- Vital Whey van biologisch van grasgevoerde runderen (kan vervangen worden door rauwe melk als ik die heb)

- Verse gember

- Kaneelpoeder (Ceylon variant van Ron Fonteine)

- Kurkuma (Blauwe Huis)

- Zuur fruit (appel of kiwi)

- Kraanwater

- Chlorella (van Ron Fonteine)

- Spirulina (van Ron Fonteine)

- Acerolabespoeder (van Ron Fonteine)

- Bijenpollen (Mattison)

- Koudgeslingerde honing (klein beetje)

Zaken als karwijzaad, kardemon, etc. moet ik nog regelen. Ik ga er lekker mee experimenteren en zal vanzelf wel op een smoothie uitkomen die voor mij goed voelt.

 
@Mike

Hoe kan ik als ik om 22:00 ga slapen nu doortukken tot 9:00? Nog even afgezien van het feit dat ik mijn zoon altijd naar school moet brengen en daarvoor toch echt om 7:30 mijn bed uitmoet om zonder stress alles rond te krijgen. Op ma, di en do ga ik daarna gelijk door naar mijn werk. Op wo en vr werk ik thuis.

En waarom is sporten zo verschrikkelijk? De oermens moest toch ook flink aan de bak? Of bedoel je dat ik het vanwege bijnieruitputting tijdelijk niet zou moeten doen? Graag iets meer uitleg aub. Ik wil graag weten waarom ik iets wel of niet moet doen, anders kan ik mezelf niet motiveren het door te voeren. Tennissen valt overigens mee hoor. Dat is een uurtje per week en daar wil ik eigenlijk niet vanaf. In het zomerseizoen tennis ik gemiddeld 2 keer per week een uurtje.

 
Uit jouw verhaal blijkt dat je al veel te lang voortdurend over je eigen grenzen heen bent gegaan. Jouw bijnieren moeten inderdaad helen en zijn hierbij gebaat bij absolute rust en geen enkele stimulering of (over)belasting. Als je om 7.30 u op moet, dan is dat natuurlijk niet anders, niks aan te doen.

Mike

 
@Mike

Bedankt weer voor je reactie.

Welke tijd moet ik uittrekken voor herstel van de bijnieren? En wat kan ik naast een WAPF-dieet, tijdelijk Adrenal en veel rust nog meer doen? Of is het voornoemde al een garantie voor herstel? En waar merk ik het aan dat de bijnieren herstellen?

Wat betreft de slaapuren. In het weekend kan ik wel vaak tussen 7:00 en 9:00 slapen, maar dat gaat natuurlijk niet lukken als ik de avond ervoor om 22:00 naar bed ben gegaan. Hoe zie je het voor je de bedtijd van 22:00 en het slapen tussen 7:00 en 9:00 te combineren?

 
Quote:
Welke tijd moet ik uittrekken voor herstel van de bijnieren? En wat kan ik naast een WAPF-dieet, tijdelijk Adrenal en veel rust nog meer doen? Of is het voornoemde al een garantie voor herstel? En waar merk ik het aan dat de bijnieren herstellen?


Is per persoon verschillend en zeer afhankelijk van de opgebouwde schade. Pas als je absolute rust hanteert, ga je merken hoe doodop je werkelijk bent. Je moet dan niet gek opkijken als je in het weekend met gemak 12 uur of meer slaapt! Gaandeweg zal je energieniveau toenemen. Een zeer goede graadmeter is: uitgerust en fit wakker worden en geen 4-uursdip in de middag.

Quote:
Hoe zie je het voor je de bedtijd van 22:00 en het slapen tussen 7:00 en 9:00 te combineren?


Zoals gezegd moet je niet gek opkijken als je ineens 12 uur of langer kan slapen. Mogelijk moet je ook middagdutjes gaan doen. Geef hieraan toe, hoe meer rust hoe beter!

Mike

 
Poeh, dat is nogal een omslag die ik daar moet maken. Ik ga je ebook over bijnieruitputting lezen, dat kan alleen nog maar meer verduidelijken. Fitness kan ik nog wel afzeggen, al vind ik het jammer. Tennissen kan ik niet afzeggen (i.v.m. de aankomende competitie) en wil ik eigenlijk ook niet. Dus dat blijf ik wel doen op minimaal inspanningsniveau. En veel en goed slapen. Ik laat in dit draadje van tijd tot tijd weten hoe de veranderingen me bevallen.

 
Beste Moondust,

Het is zeker een omslag ik had in het begin ook zoiets van pfft... dit wordt me te gek.Ik wilde alles in 1 week geregeld hebben de boodschappen nou dat gaat dus niet.

Mezelf teruggefloten.

Elke week komt er nu iets bij qua kruiden en noem maar op.

Ik heb recepten uitgeprint en schrijf op mijn lijstje wat ik deze week ga kopen.

Zo heb ik dat ook met die levereiniging van Moritz gedaan. Gekeken wat ik nodig had en rustig eens proberen hoe ik er op reageer. Uitreksel gemaakt en ook de leverreinigingen die ik hier gelezen heb uitgeprint en rustig lezen. Er komt veel op je af. k red het niet in 1 week om alles om te gooien dacht ik. Dus stapje voor stapje.

Met lezen en hulp van Lia ben ik nu intussen een maandje verder en nog zie ik steeds weer nieuwe dingen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan