Voorstellen Milkenhunnie

G

Guest

Guest
Hoi,

Al geruime tijd houd ik mij bezig met gezonde voeding.

Ik ben een frequent bezoeker van de lezingen van Mike. Sinds april jl. heb ik mij 'gestort' op de rauwe melk, omdat ik denk dat dit complete voeding is. Tot overmaat en afschuw van mijn omgeving drink ik deze melk het liefst zuur (gebeurt vanzelf) en ik voel mij er prima bij. Verder gebruik ik dagelijks keltisch zeezout, kurkuma, moringapoeder en een rauw ei, dit alles gemengd in tomatensap en wat olijfolie. Verder eet ik zoveel mogelijk biologisch (dynamisch). Mijn laatste 'ontdekking' is het bakken van pannenkoeken van puur speltmeel (met uiteraard de rauwe melk en vier eitjes).

Verder denk ik dat alles begint met een gezond lichaam en dito voeding. Hoe kun je duurzaam leven en je druk maken om het milieu als je het belangrijkste, je lichaam, verknoeit met allerlei rommel?

Ik hoop hier veel informatie op te doen; ik geloof in de 'wisdom of crowds'.

Heb verder heel weinig vertrouwen in de zgn. medische wetenschap, omdat die mi. niet gericht is op het beter maken van mensen.

 
Sorry, was nogal laat toen ik berichtje maakte. Ik ben een man van 52 jaar. En, inderdaad: milk and honey. Ik heb mij ooit eens laten testen door René Martina (broer van de arts Roy), die bij mij een vorm van insuline-ineffciency constateerde, wat de oorzaak zou zijn van mijn regelmatige 'middagdip' na de lunch. Tijdens cursussen ed. blijkt dat bijna iedereen daar last van heeft en dus zou je gaan denken dat het er nu eenmaal bij hoort. Tegenwoordig denk ik toch meer aan de mate van (snelle) koolhydraten die je nuttigt. Probeer daar dan ook rekening mee te houden bij de lunch, omdat de dip toch meestal op de loer ligt. Ook koffiegebruik zal daar vermoedelijk wel debet aan zijn...

 
Hallo Milkenhunnie!

Knap hoor dat je eieren rauw eet en melk dan ook nog zuur!

Ik zag vroeger eens een programma ik geloof over Mongolie en daar is dacht ik zure melk ook volksvoedsel nummer 1 (maar heel zeker weet ik het niet meer:)).

Zou het Arak zijn?

Ik weet wel dat ik toen al dacht: ¨die zijn gek¨.

Nu denk ik daar wel anders over natuurlijk.

Welkom!

 
(Ik had hier een reactie geplaatst, maar kan die dus niet 'verwijderen' o.i.d.)

 
Als ik pannekoek maak, vooral voor de jongste, doe ik daar ook nog gesmolten roomboter in. Dan hoef je geen boter in de pan te doen, aangezien deze snel verbrand.

Alleen voor de eerste pannekoek wat olijfolie of kokosvet.

Ik gebruik naast spelt, ook boekweitmeel en gierst.

 
Quote:
Als ik pannekoek maak, vooral voor de jongste, doe ik daar ook nog gesmolten roomboter in. Dan hoef je geen boter in de pan te doen, aangezien deze snel verbrand.

Alleen voor de eerste pannekoek wat olijfolie of kokosvet.


Hoi Dirtsa,

is dit beter/lekkerder dan iedere keer een scheut olijfolie in de pan? Je zou dus ook een scheut olijfolie door het beslag kunnen doen.

 
Tip 1: Je kunt ook karnemelk of verzuurde rauwe melk gebruiken voor het beslag; dat doe ik wel eens. Het beste is om het meel een nacht in de verzuurde melk te laten fermenteren op kamertemperatuur. De volgende dag maak je het beslag af met eieren, keukenzout (wie hapt er? :p) en wat je er eventueel nog aan toe wilt voegen. Het is een recept uit "Voedzame tradities". Voor wie het nog niet kent; dit is een Ebook die je kunt downloaden. Het is een verkorte NL-se versie van het Amerikaanse info- en kookboek Nourishing Traditions. Echt een aanrader!

http://www.leefbewust.com/themas/voedzame_tradities.html

(Staat die niet op deze site Mike?!?)

Tip 2: Kokosmelk/room ipv melk is ook erg lekker!

Quote:
Dan hoef je geen boter in de pan te doen, aangezien deze snel verbrand.


Tip 3: Je kunt ook ghee gebruiken. Die verbrandt niet zo snel.

 
Quote:
Hoe kun je duurzaam leven en je druk maken om het milieu als je het belangrijkste, je lichaam, verknoeit met allerlei rommel?


Helemaal mee eens! Je kunt de wereld nog zo zuiver en vrij willen hebben, maar waarom zou je de innerlijke revolutie veronachtzamen of vermijden? Je eigen bewustzijn draagt ook een sfeer uit in de wereld en je eigen lichaam is net zo goed een milieu om respectvol mee om te gaan. Ongezonde leefgewoontes en verslavingen overstijgen is naar mijn idee een prachtig voorbeeld van wat Mahatma Gandhi bedoelde met: Wees zelf de verandering die je in de wereld wilt zien.

DenniS

 
Je hebt helemaal gelijk hoor, pannekoeken maken van zure melk gaat prima. Ik heb dit jaren geleden wel eens gedaan omdat ik iemand kende die zelfs de melk speciaal hiervoor zuur liet worden. Ik stond echter kokhalzend het beslag te roeren.

Ik gebruikte uiteraard destijds geen rauwe melk, dus waarschijnlijk is dat wel anders.

De pannekoeken smaakten heerlijk, vooral veel luchtiger hierdoor.

 
Ik lees hier in een oud kookboek dat je ook gist kunt gebruiken in je beslag. Het beslag wordt gemaakt zonder zout en zonder eiwit. Dit beslag laat je 30-45 min rijzen en dan doe je het zout en de stijfgeklopte eiwitten erbij. Van zout weet ik wel dat het gist kan afremmen, met eiwitten hoef je misschien geen rekening te houden.

Ingredienten:

250 gram bloem

3,5 dl warme melk

30 gram gesmolten boter

2 eieren

2 gram zout

15 gram gist

100 gram boter (deze zal voor in de pan zijn)

Ik ga het binnenkort eens proberen...

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.844
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan