Voorstellen Marvelous

Marvelous

New member
Hallo,

Sinds ongeveer een jaar eet ik volgens het Weston Price principe. Ik heb onder dezelfde naam al eerder een voorsteltopic geopend op het forum, maar deze is verdwenen sinds de hack. Wel heb ik altijd meegelezen op het forum.

Bij deze, een nieuwe voorstelronde. Ik ben 23 jaar, waarvan ik 10 jaar van mijn leven vegetarisch ben geweest. Mijn pubertijd is niet makkelijk geweest. Mijn ouders zijn gescheiden en het was een echte vechtscheiding waar ik erg veel stress van heb gehad. Dit heeft gezorgd voor enorm veel controledrang en was het begin van anorexia. Sindsdien ben ik eigenlijk altijd vermoeid geweest. Toen ik 17 jaar was heb ik ernstige ziekte van Pfeiffer gehad en een jaar lang op bed gelegen. Rond mijn 20e kreeg ik last van ernstige stressklachten zoals spanning op mijn borst en hyperventilatie.

Toch begon ik aan een HBO opleiding. Al vrij vlot stortte ik in. Ik kon de hele dag niets anders dan huilen, huilen en nog eens huilen. Zo kwam ik terecht bij het GGZ. Diagnose: eetstoornis. Als ik zelf terugkijk denk ik eerder aan een burn-out. Ik was moe, kapot en voelde me de hele dag vreselijk. Ik ging in therapie en vanwege het wazige gevoel wat ik constant had ben ik aan de Venlafaxine gezet. Al na 2 dagen ging het gigantisch mis. Ik kreeg het gevoel alsof er duizenden naalden in mij staken en ik werd enorm angstig. Mijn lichaam verkrampte compleet en ik had alleen maar pijn. Mijn psychiater drong aan om door te gaan, maar ik voelde dat dit niet goed was. Ik stopte, maar het vertrouwen in mijn eigen lichaam was ik kwijt met als gevolg een angststoornis.

Het enige positieve wat hier uit voort is gevloeid, is dat dit het begin is geweest van mijn zoektocht naar gezond leven. Ik stopte met het drinken van alcohol, stopte met het eten van brood en zuivel. Ook hier modderde ik wat aan totdat ik vorig jaar in aanraking kwam met Weston Price. Na een tijdje meelezen ging de knop om. Ik ging weer vlees, yoghurt en boter eten.

Nu loop ik nog steeds tegen een paar dingen aan waar ik graag jullie kijk op zou willen hebben. Toen ik begon met Weston Price vlogen de kilo’s er af. Ik had best wel ondergewicht en daarom ben ik meer koolhydraten gaan eten om op gewicht te blijven. Wel blijf ik moe, ik kan op een dag meerdere malen helemaal in elkaar zakken om vervolgens weer enorm veel energie te hebben. Ook heb ik bijna nooit ergens zin in en kijk ik overal tegenop. Wat mij ook opvalt is mijn zeer lage lichaamstemperatuur en lage bloeddruk.

Daarnaast heb ik al sinds maart een enorm grote eczeemplek op mijn been. Volgens mij is deze stress gerelateerd aangezien de relatie met mijn toenmalige partner voorbij ging. Het is nu inmiddels september en door honing er op te smeren lijkt het beter te gaan. Ook heb ik constant eczeemplekken op mijn handen. Deze zijn ooit gekomen na het dragen van een gouden ring. Nu komen ze te pas en te onpas opzetten. Met schoonmaakmiddelen heeft het weinig te doen aangezien ik schoonmaak en afwas met latex vrije handschoen en natuurlijke schoonmaakmiddelen.

Mijn menstruatiecyclus is al zolang als ik menstrueer onregelmatig geweest (niet heel vreemd als ik kijk naar mijn verleden). De laatste tijd ging het echter de goede kant op en menstrueerde ik pijnloos en elke 6 weken. Echter, bij mijn laatste menstruatie ging het helemaal mis. Mijn cyclus is voor het eerst 4 weken geweest en de eerste dag van de menstruatie was zo heftig dat ik niet kon staan, zitten of lopen. Uit paniek een pijnstiller gehad (die ik echt nooit neem) omdat ik alleen maar kon huilen. De pijn kwam echt vanuit mijn voeten, via mijn benen zo naar mijn rug en buik. Magnesium hielp helaas niet. Van te voren had ik wel enorme drang naar kaas, wat ik ook gegeten heb.

Ik loop overigens bij een orthomoleculair therapeut. Ik heb onlangs een darmtest gedaan waarvan ik aankomende donderdag de uitslag krijg. Deze test is gedaan omdat ik ook last heb van prikkelbare darmen. Kan iemand mij zeggen of ik iets over het hoofd zie? Zelf denk ik dat het hormonaal is, maar ik heb geen idee meer waar ik het moet zoeken.

 
Ja hormonen, schildklier, bijnieren, geslachtshormonen, alles van slag lijkt het.
Rust, volwaardige voeding, ontspanning en tijd nemen om de balans te herstellen.
Voor de pijnlijke menstruatie zou je eens 2 cyclussen moederkruid kunnen proberen.

Wat eet je nu? Verteer je het ook goed? Waarschijnlijk niet met je prikkelbare darmen... Wat zegt de peut?
 
@ Marvellous

Hier komt de vraag bij me op of je al getest bent op een mogelijk B12 tekort.

Er zijn meerdere signalen die me in deze richting doen denken :
vegetarisch eetpatroon gedurende een hele lange periode, vermoeidheid, gewichtsverlies en de overgevoelige reactie op de Venlafaxine en de huiduitslag.

Bijgaand enkele links ter verduidelijking :
http://medischebron.nl/vitamine-b12-tekort-symptomen/
https://vitamineb12nu.nl/vitamineb12-klantenservice-interview.php
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/38382-darm-aandoeningen-darmproblemen-malabsorptie-pds.html

Het tekort valt te behandelen met zuigtabletten
Hier een voorbeeld van een tablet met de goede werkzame B12 varianten
http://bonusan.nl/vademecum/Co-enzym-B12-1500-mcg-plus.html


 
Het duurde even voordat ik in de gelegenheid was om te antwoorden, maar in ieder geval bedankt voor jullie reacties.



@ Tanja

Ik heb zelf ook het gevoel dat mijn hormonen overhoop liggen. Vandaag had ik de afspraak bij de therapeut om de uitslag van het darmflora onderzoek te bekijken. Hier kwam uit dat ik van alle goede bacteriën te weinig heb en van de slechte teveel (Katalase en Urease). Verder bleek mijn vertering wel goed te zijn. Mijn slijmvliezen waren daarentegen wel in slechte conditie. Wat ik ook al verwachtte omdat ik veel aften heb, mijn huid slecht is (eczeem) en ook vaak last van mijn keel heb. Dit is even heel kort omdat hij mij de uitslag nog zou e-mailen. 

Zijn theorie is dus om de darmen beter te maken en dat vanuit daar de hormonen ook meer in balans zullen komen.

Wat ik eet? Even heel kort.

Ochtend: yoghurt met handje blauwe bessen en tl honing 

‘ S middags: soep en/of rijstwafels met roomboter (beleg wisselt tussen: zelfgemaakte eiersalade, gebakken eieren in roomboter of een avocado)

Tussendoor: Rijstwafels met roomboter of een zure appel

Avondeten: vaak zoete aardappel gebakken in kokosolie met creme fraiche als vervanger van mayonaise. Wisselende groenten, soms kippenpootjes, soms zelfgemaakte hamburgers van niet mager rundergehakt.

En als ik zin heb nog wel eens in de avond wat extra yoghurt.



@ Vivianne

Ik ben al eens getest op een B12 tekort, niet op homocysteine. Grappig was dat ik nog een formulier van een jaar daarvoor terug vond. Toen was mijn B12 erg hoog en toen was ik ook nog vegetarisch. Toen ik begon met vlees eten kelderde de waarde naar ‘net genoeg’. Ik heb een tijdje B12 geslikt die via je mondslijmvlies werden opgenomen. Niet heel erg lang, maar ik heb toen weinig verbetering gemerkt.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan