Voorstellen Martin

martinm

New member
Beste Allemaal,

Ik had enige tijd geleden al een topic geopend over mijn cortisol waardes:

https://www.fatsforum.nl/topic/cortisolwaarden#post-45223

Ik loop al jaren met vermoeidheidsklachten rond welke allemaal zijn begonnen sinds ziekte van pfeiffer op 14 jarige leeftijd. Inmiddels ben ik 26. Steeds weer wazige klachten. krachtverlies in spieren handen benen armen etc. En ook dubbelzien met enkel oog. Ik dacht vervolgens dus dat ik een bril moest, ogen laten meten, en inderdaad, een bril gekregen. Het dubbelzien met rechts was over, en links was erger geworden. (met dubbelzien bedoel ik overigens een 'ghosting' dus ik zie een schaduwbeeld of een lichte rand ergens omheen). Teruggekomen bij de opticien doorgestuurd naar de huisarts met een verwijsbrief voor oogarts. Oogarts constateerde 2 ontstoken ogen. Vervolgens heb ik oogdruppels meegekregen. Ik moest 4x per dag 10 dagen druppelen met Chlooramfenicol. En 4x per dag 10 dagen met Tobradex.

3 dagen voor het eind van de Tobradex kuur begon ik me topfit te voelen! Ik was enorm blij, het kon niet missen, de oogontsteking had ik lang mee rondgelopen en dat moest het dus volgens mij wel zijn geweest. De blijdschap was niet van lange duur. Een aantal dagen na het stoppen van gebruik Tobradex begon de ellende weer. Moe opstaan, zwaar hoofd, alles eigenlijk zwaar en ellendig. Vermoeid. De donkere kringen die ik al jaren onder mijn ogen had waren wel met 50% afgenomen, die waren binnen een paar dagen weer terug.

Ik weer naar de huisarts, deze heeft mijn ogen bekeken en zegt dat de ontsteking over is. Na wat rondzoeken kwam ik er achter dat Tobradex corticosteroïden bevat. Wat weer samenhangt met de bijnieren zover ik weet, dus zo ben ik bij het boek van Wilson terecht gekomen.

In het verleden meerdere malen getest op Diabetes. Sinds pfeiffer altijd opgezette lymfeklieren in de hals. Links minder erg dan rechts. M'n opgezette lymfeklieren namen zelfs wat af aan het einde van de kuur. Die zijn nu weer net zo als ze waren. Gewoon aanwezig maar niet pijnlijk.

Oogarts zag graag dat ik m'n schildklier nog weer liet controleren. Dus bij het bloedprikken meteen e.e.a. mee laten checken na overleg huisarts. Hier kwam helaas niks uit.

Lyme heb ik ook lang aan gedacht. Echter kan ik me niet herinneren dat ik ooit door een teek ben gebeten. Heb ook nooit van die vlekken gehad.

In 2010 ben ik één keer onderuit gegaan met hyperventilatie. Heb daar een weekje oxazepam voor gehad. Dat soort aanvallen heb ik nooit weer gehad.

Tot overmaat van ramp is de oorzaak van dubbelzien wel boven tafel. Een oogafwijking, keratoconus. (zie verder op google)

De harde lenzen die ik bij de opticien heb gekregen kan ik echter niet verdragen door mijn vermoeidheid. Dus draag ik nu m'n bril. Al met al denk ik dat ik Keratoconus zelf veroorzaakt heb door mijn lange vermoeidheid en veel in de ogen wrijven.

Sorry voor het lange verhaal...

toevoeging:

In de kinderjaren vaak keelontsteking/aanverwanten. Keel en neus amandelen laten verwijderen. Nu nog steeds vaak keelpijn etc.

Wat ik al gedaan heb om me beter te voelen:

Ik weet dat het niet mogelijk is alles in één keer te veranderen. Dat ga ik mezelf dan ook niet aan doen. Wel heb ik allerlei supplementen besteld, ben ik al bezig met de fruit smoothies. Maak m’n eten in kokosolie, eet bouillons. Helaas nog wel grof volkoren brood, soms wat aardappelen, en ook kan ik bier niet laten staan. Verder ben ik gestopt met het roken van een pakje sigaretten per dag, zit nu op 2 per dag.

Mijn dropverslaving heb ik ingeruild voor af en toe kauwgom. Suikervrij.

Frisdranken verbannen.

Sole gaan nemen.

Op tijd op bed lukt me door de weeks prima, in het weekend niet.

Zorgen voor meer beweging, fietsen, wandelen.

Proberen te ontspannen en de tijd voor dingen te nemen. Ook op het werk.

Mijn voornamelijke klachten:

Moe

Enorme donkere kringen onder ogen

Koud/Warm

Schommelende bloedsuikerspiegel en dus duizelig (Zweverig duizelig gevoel)

Spierzwakte

Lichte rugpijnen, variërend.

Etc.

 
Hoi Martin, even over dit citaat:

Quote:
Lyme heb ik ook lang aan gedacht. Echter kan ik me niet herinneren dat ik ooit door een teek ben gebeten. Heb ook nooit van die vlekken gehad.

Bij mij is de lyme uit de tests gekomen, maar ik herinnerde me ook geen teek noch een vlek.

Dubbelzien is een zeer veelvoorkomende klacht bij lymepatienten http://www.lymenet.nl/help/zoeken.h...m97yl0plowu&cof=FORID:11&q=dubbelzien evenals hyperventilatie http://www.lymenet.nl/help/zoeken.h...ttp://www.lymenet.nl/forum/viewforum.php?f=26

Schommelende bloedsuikerspiegel herken ik.

Bij mij was ook de candida daarbij een belangrijke factor.

Misschien heeft het toch ook zin dat/als je gericht jezelf laat testen met levend bloedanalyse/bioresonantie omdat als de lyme in het spel is, dat je die beter ook gericht kan aanpakken, naast jezelf goed voeden.

In suikervrije kauwgoms zit trouwens aspartaam.

Het is maar hoe graag je je hersenen / rest van je lichaam nog verder wil belasten met genetisch gemodificeerde e-coli-poep :?

 
hoi MartinM, ik ben ook nog maar net nieuw hier op het forum dus ik kan je waarschijnlijk niet echt verder helpen. Maar ik herken je klachten maar al te goed , helaas. ook bij mij begonnen na de ziekte van pfeiffer.....

Misschien wel een idee om te beginnen met een aanknopingspunt bij jou. Namelijk dat de cortisonen voor je ogen kennelijk ook werkte voor de rest van je klachten. Dus wat doen cortisonen precies ( immuunsysteem plat leggen toch ) ? en vanuit daaruit verder beredeneren.

 
Uit zoveel punten in je verhaal blijkt bijnieruitputting: ontstekingsgevoeligheid, slecht zicht, duizeligheid, schommelende bloedsuikerspiegel, verslavingsgevoeligheid, schommelende lichaamstemperatuur, etc. Het feit dat je je door de corticosteroiden in de medicatie topfit voelde geeft aan dat bijnierhormoonsuppletie je bijnieren dermate heeft ondersteund dat ze niet voortdurend dubbele diensten hoeven te draaien. Dierlijk bijnierextract zal dan ook op een natuurlijke manier uitkomst bieden.

Daarnaast adviseer ik je om per direct te STOPPEN met:

- fruitsmoothies

- suikervrije kauwgom (vanwege levensgevaarlijke kunstmatige zoetstoffen)

- lichaamsbeweging

- alcoholische dranken

- nachtbraken in het weekend

Het toverwoord voor jou is RUST, RUST en nog eens RUST. Dit betekent: geen enkele vorm van stimulering, niet qua voeding en dranken en niet qua lichaamsbeweging. Totale en absolute RUST. Daarnaast vind je hier meer dan genoeg info over hoe je je voedingspatroon kunt verbeteren. Maar absolute hoofdzaak is RUST.

Mike

 
Allereerst, iedereen bedankt voor de reacties! Oh wat ben ik blij dat ik dit forum heb gevonden!

Zonder hulp kom je er simpelweg niet uit....

@Lievergezond

Mijn dubbelzien wordt veroorzaakt door Keratoconus, een oogafwijking waarbij het hoornvlies dunner word en dus vervormt. Een soort celafbraak. Ik heb ergens een stuk gelezen over een vrouw van rond de 40 die het heeft hersteld met een anti candida diet. Artsen willen hier niet aan overigens. Ik denk dat het gewoon door bijnieruitputting wordt veroorzaakt.

Lyme verdenk ik eigenlijk niet meer, het is voor mij wel duidelijk bijnieruitputting, en redelijk ernstig ook. Hyperventilatie, de aanvallen komen dus niet meer voor, alhoewel ik wel denk niet perfect rustig te ademen. Die test met levend bloed analyse sla ik eerst liever over.

@Zonne

Gekopieerd van Wikipedia:

Cortisol is een corticosteroïde; het is een hormoon dat gemaakt wordt in de bijnierschors uit cholesterol. Bij toepassing als geneesmiddel en bij substitutietherapie bij bijvoorbeeld de ziekte van Addison wordt het meestal hydrocortison genoemd. Het kan worden ingezet als ontstekingsremmer bij allergische reacties en tal van dermatologische condities zoals ernstige vormen van eczeem.

Cortisol speelt een rol bij: vertering van voedsel, slaap-waakritme, afweersysteem

Cortisol wordt soms het stresshormoon genoemd omdat het vrijkomt bij elke vorm van stress, zowel fysiek als psychologisch. Het zorgt ervoor dat bepaalde eiwitten in spieren worden afgebroken waarbij aminozuren vrijkomen. Hiervan kan glucose (energie) worden gemaakt. Deze energie wordt gebruikt om het lichaam weer terug te brengen in homeostase; op het moment van stress komt adrenaline en noradrenaline vrij om het lichaam alerter te maken en klaar om te vechten/vluchten. Cortisol zorgt ervoor dat dit verlies van energie weer wordt gecompenseerd.

Tijdens het ontwaken komt er ook extra cortisol vrij; dit zorgt voor een hongergevoel.

Zie voor de rest de juiste uitleg van Mike.

@fatsnotbad

Inderdaad duidelijk bijnieruitputting. Mijn wallen/donkere kringen verdwenen als sneeuw voor de zon met de medicatie. Ik begon steeds fitter wakker te worden, spierpijnen verdwenen, werd helder in het hoofd, etc. etc. Ik heb hier diverse voedingssuplementen staan, veel die op deze site staan maar ook die uit het boek van Dr. Wilson.

Bedoel je met dierlijk bijnierextract bijvoorbeeld AOV Adrenacomplex 1013 (met bijnier en miltconcentraat)? Of Adrenal Rebuilder van Wilson?

Ik heb veel supplementen staan, maar is het wel handig om heel veel daar van te nemen? Of moet ik een bepaalde volgorde hanteren?

fruitsmoothies: Jammer, vond ze best lekker, volgens jou recept zeg maar. Ik verdeelde het over 3 bekers over de dag.

suikervrije kauwgom: Zijn er alternatieven voor? Ik snoep nu namelijk niet meer, suikervrij snoep bevat allemaal zooi zag ik wel. Ik had dit zelf als alternatief bedacht, aspartaam ben ik van op de hoogte.

lichaamsbeweging: 1 keer in de week een relaxte strandwandeling mag ook niet? Ik vind het juist heerlijk om even in de frisse lucht te zijn (heb een kantoorbaan). En ik mag ook graag een stukje fietsen. (niet uitputtend maar rustig aan)

alcoholische dranken: Ik weet het, maar dat gaat nog een hel worden. Ik ga gewoon zo graag met vrienden in het weekend een biertje drinken :(

nachtbraken: is rond 0.00-1.30 echt te gek?

Rust vinden is voor mij erg lastig. Ik ben ondernemer, maar dat heeft ook weer voordelen. Zo werk ik de laatste tijd 4 ipv 5 dagen in de week. Soms een dag extra als de administratie er door moet, maar goed. Ik ben gewoon van mezelf rusteloos en moet altijd iets doen. Dat heeft me waarschijnlijk ook genekt.

Vroeger was ik zo extreem goed in m'n eigen grenzen overschrijven, simpelweg door altijd naar andere mensen te kijken.... hoe fout.....

 
Quote:
lichaamsbeweging: 1 keer in de week een relaxte strandwandeling mag ook niet? Ik vind het juist heerlijk om even in de frisse lucht te zijn (heb een kantoorbaan). En ik mag ook graag een stukje fietsen. (niet uitputtend maar rustig aan)


Dat klinkt niet heel erg extreem en is aeroob en rustgevend/meditatief, dus gewoon mee doorgaan.

Mike

 
Mike, is er behalve je E-book over bijnieruitputting nog meer nuttige info te vinden op deze site over de bijnieren en dan met name over het juiste voedsel ( en supplementen ) ?

 
Hallo Martin, het hoeft elkaar allemaal niet uit te sluiten: dubbelzien, hoornvliescelafbraak, lyme, candida, bijnieruitputting, hyperventilatie, pfeiffer etc etc

 
Quote:
Mike, is er behalve je E-book over bijnieruitputting nog meer nuttige info te vinden op deze site over de bijnieren en dan met name over het juiste voedsel ( en supplementen ) ?


Daar kan ik kort over zijn:

Voedsel dat rijk is aan verzadigd vet, cholesterol (bouwsteen van ALLE hormoonklieren!), eiwitten en mineralen.

Niet te weinig koolhydraten (min. 50 gram en max. 100 gram per dag). Een zeer streng koolhydraatarm dieet is FUNEST voor de bijnieren!

Supplementen: Keltisch zeezout, dierlijk bijnierextract, vetoplosbare vitamine C (ascorbylpalmitaat) en zoethout.

Mike

 
Volgens mij staat er achterin het e-book een lijstje met aangeraden supplementen.

Het juiste voedsel vind je o.a op de site van Lia:

http://voedingisgezondheid.nl/welkom.html

 
Dank je wel Mike en dank je wel voor de link naar de site van Poekie Pike ( ik kon hem al niet meer vinden ) !

 
Oh ik zie dat die jij post anders is. Daar staan ook geen verhoudingen bij, b.v. hoeveel yoghurt je toe moet voegen etc.

 
Martin, lekker uitproberen proeven en je eigen draai eraan geven, afwisselen met kruiden, besjes etc er is geen vastomlijnd recept.

 
Oké dankjewel. Ik had vanmorgen namelijk al iets geprobeerd maar dat was een grote mislukking. Is in de gootsteen beland zo goor :p

 
Begin anders zonder kruiden, bv ei(geel), yoghurt, kokosolie en honing. En dat steeds een beetje uitbreiden met dingen die je lekker vindt. Totdat je "jouw" mix hebt gevonden.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.476
Berichten
503.984
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan