Voorstellen Katje

Katje

New member
Hallo, wat een fantastisch forum! Dit is zo’n gigantische bron aan informatie dat ik zou kunnen blijven lezen en lezen. Ik probeer intussen stapje per stapje oude, blijkbaar ongezonde gewoontes af te bouwen en te vervangen door betere.

Even mezelf voorstellen: ik ben 40 en hoewel ik geen zware medische problemen heb, heb ik toch de indruk dat ik te snel degenereer en een en ander moet aanpakken om niet in de problemen te komen. Ik heb op dat vlak mijn genen niet echt mee.

Vaststellingen bij mezelf:

- na het eten soms een drukkende pijn rechts onder mijn ribben die een 6-tal uur later verdwijnt,

- dagelijkse altijd zeer losse ontlasting bij het opstaan,

- gevoelige tanden,

- nogal wat allergieën/intoleranties waar ik weliswaar geen directe klachten van ondervind, maar dokter sprak toch van ‘lekke darm’

- neiging naar lage bloeddruk (haal dikwijls amper 10 als bovendruk),

- met momenten de indruk van onregelmatige en uitdrukkelijk aanwezige vermoeide hartslag,

- mijn ochtendtemperatuur strandde op 36,4°C,

- ’s morgens heb ik steevast te warm, ’s avonds ben ik kouwelijk,

- stressgevoelig,

- zit veel in m’n hoofd

- heb sinds een paar jaar bruine vlekjes in mijn gezicht.

Ik neem geen medicatie, maar Omega 3 doet mij wel goed. Ik zal dat vervangen door levertraan en eventueel boterolie.

Mijn eerst gezette aanpassingen zijn intussen: sole, spek met eieren ’s morgens, rauwe melk en kazen, room, enkel goede vetten, bottenbouillon, lever, binnenkort ook kefir (heb sinds vandaag een paar korrels). Maar er is nog een lange weg te gaan.

Wegens de bruine vlekjes en de sporadische pijn onder mijn ribben, dacht ik aan de leverreiniging. Maar is het verstandig die te doen als er sprake of vermoeden is van lekke darm? Of moet eerst de darm worden aangepakt zodat er geen rommel het lichaam terug inlekt?

Hoe weten jullie of je vetten al dan niet goed verdraagt?

Hoe weten jullie of je eiwitten goed verdraagt?

(Al dan niet constipatie is voor mij bijvoorbeeld geen graadmeter, hoofdpijn ook niet want heb dat nog nooit gehad).

Alvast bedankt!

 
Hallo Katje, welkom.

Ik lees dat je al een goede start hebt gemaakt. Nav de pijn en vlekjes zou ik ook een leverreiniging overwegen, ik geloof niet dat een lekkende darm een contra-indicatie is, maar dat een goede galwerking juist de spijsvertering verbeterd. Bij een lekke darm kun je het beste met kefir en bottenbouillon beginnen dus dat is al werk gezet, verder alle granen schrappen en groenten goed doorkoken.

Als je vetten niet goed verdraagt voel je je niet goed, o.a.moe, misselijk en plakkerige stoelgang, eiwitten o.a. ook moe en last van winderigheid (rotting).

De gevoeligheid van de tanden zou ook af kunnen nemen als je granen vermijd, meer rauwmelkse producten tot je neemt en bottenbouillon drinkt.

Veel leesplezier nog en succes met het aanpassen van de voeding.

 
Bedankt voor de reacties.

Lia, jouw site is voor mij als beginner zeer waardevol. Hij brengt structuur, is zeer overzichtelijk en ik kom er dikwijls. Bedankt.

Quote:
Als je vetten niet goed verdraagt voel je je niet goed, o.a.moe, misselijk en plakkerige stoelgang, eiwitten o.a. ook moe en last van winderigheid (rotting).



Ik kan mij zeer moe en energieloos voelen, met een hoofd vol watten, waarbij ik gewoon moet gaan liggen. Vooral op zaterdagvoormiddag krijg ik soms niets gedaan, misschien als reactie op een drukke werkweek? Ik eet in het weekend niet echt anders dan tijdens de week. Na een uurtje of zo rusten, gaat het dan dikwijls al beter, doe ik dat niet dan blijf ik zo duf rondlopen. Hopelijk gaat het met de aanpassingen op basis van wat ik hier leer, beter. Ik ben nog maar aan het starten.

Ik vraag mij nu af waar ik best eerst aan werk: eerst de darm of beginnen met de lever? Of kan het gewoon samen?

Zijn hier nog mensen die een losse ontlasting hebben of hadden? Wat betekent dat volgens jullie? Want meestal lees ik het omgekeerde. Zou dit misschien een teken zijn dat er te weinig voedingsstoffen worden opgenomen?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan