voorstellen / insulineresistentie? schildklier?: Hans L

Hans L

New member
Ik was zomaar een post op dit forum begonnen , maar het lijkt me makkelijker en overzichtelijkere als ik me voorstel en alles op een rijtje zet.
Dit heb ik dus gedaan. Sorry als er af en toe iets dubbel binnen komt , maar ik denk dat dit efficiënter werkt voor iedereen ,plus ik heb uit voorgaande post al veel geleerd en hier in meegenomen.
de ovirge post was :
https://www.fatsforum.nl/topic/insuline-resistentie-diabetes-2/
Mijn verhaal :

1980 : in militaire dienst liep ik ziekte van Pfeiffer op , waarb ij de lever schijnbaar ook wat meedeed. Ben toen naar mijn gevoel wel erg vroeg terug daarna ( na dienst ) aan het werk gegaan. Sindsdien eigenlijk altijd al vaak moe. Sinds die tijd ook al altijd veel dorst , waardoor ik in het verleden diverse malen op suikerziekte ben gecontroleerd. Negatief.
Ook naderhand nog vaak op Pfeiffer ( Epstein Barr ) gecontroleerd en zelfs weer natuuurdruppels voor genomen. Was echter niets aan de hand ?

Altijd ook veel vaker moeten plassen dan anderen. Dikwijls bij artsen etc aangeroerd , maar niemand zag daar enig probleem in , behalve ikzelf , want het is zo veel dat het echt oncomfortabel is als ik ergens heen ga.

Op zeker moment ontdek ik wel dat ik ernstige suikerspiegel wisselingen heb en ben toen uitvoerig bezig geweest , ook aan de hand van buitenlandse hypoglykemie fora om daar iets aan te doen , wat niet goed lukte

2006 : Er wordt slaap-apneu geconstateerd. Niet heel ernstig , ( > 15 ahi ) maar ik wordt behandeld. Eerst een gebitsbeugel. Helpt niet. Dan CPAP ( = beademingsapparaat ) , maar dat hielp ook nauwelijks. Enige zelfstudie leerde dat gewicht en alcohol wel eens boosdoeners konden zijn. Gewicht door langzaam aan minder te gaan eten van 94 kilo naar 77 kilo gebracht ( over een periode van meer dan twee jaar ) en gestopt met alcohol , wat ik toen veel te veel dronk. ( blijkt achteraf ook door hypoglykemie te kunnen komen )
Het aantal apneus ligt nu rond de 8 ahi , en dat hoeft niet behandeld. Is ook bij normale mensen vaak zo hoog , alleen dat weten ze niet.

1990 : Candida dieet gevolgd op aanwijzing van een natuurgenezer. Bleek achteraf wel mee te vallen met die Candida.

Ayurvedische arts graadpleegd. Geen baat bij.

Vermoeidheid is wel heel vaak aanwezig. Ook altijd onderrugklachten.

In deze tijd is er ook eens een Langdurige Glucose Tolerantietest gedaan. Daarbij schoot de glucose na 5 uur wel wat te laag , maar niet heel veel.

Amalgaamvullingen verwijderd en ontstekingen in kaak weggehaald.

Op allerlei wijzen ook gezocht naar voedsel intoleranties , cq allergieën , hoewel dit niet simpel was.

Heb in deze tijd , omdat ik me bewust ben van mijn stressgevoeligheid , en dat dit inderdaad een aanslag is / geweest op de bijnieren , ook al veel gehaald uit het boek van Wilson.

2011 - 2013 : PRI therapie ( volgens Ingeborgh Bosch ) gevolgd. Dit loste veel jeugd-issues op , die erg stresserend bleken te werken. Ik ben namelijk heel mijn leven al erg stress-gevoelig , maar deze therapie leert je goed waar dat vandaan komt en hoe daar mee om te gaan. Veel aan gehad. Teven ben ik eind 2013 op een andere werkplek begonnen die mij ook niet zo stresseerd.
Wel is mijn vriendin ernstig ziek geweest afgelopen december / januari , wat mij erg veel stress gaf , plus in maart had ik een zware griep , met een begin van een longontsteking erachter aan. Antibiotica gekregen , maar het was een flinke klap op mijn ernergie.

Ik ga dikwijls met de fiets naar het werk , en ben dan als ik s'middags naar huis rijd vaak uitgeput als ik aankom. Dan krijg ik na een half uur ineens een inzinking , alles op , leeg.
Dit werd me te gortig en ben bij een natuurpraktijk toch weer tegen het verschijnsel bloedsuiker / insulineresistentie opgelopen. Die adviseerd Paleo.

24 april 2015 : Paleo
Dit komt overeen met de richtlijnen in het boek
http://www.bol.com/nl/p/syndroom-x/1001004011594412/

dus daar aan begonnen.
Ik ben toen maar eens bloedwaarden gaan meten :

Nuchter altijd tussen 5.4 en 5.6 ( hoewel ik wel flinke energie-dip voel en trillerig )

Na het eten is de hoogste waarde maar 1 keer ongeveer 7 geweest.
Verder altijd onder de 6. Eind van de middag onder de 5 ( 4.7 / 4.9 )

Waarden van voor die tijd weet ik niet.

Wat ik eet / at :

De laatste 10 jaar of zo tot afelopen 24 april zag mijn voedsel er als volgt uit.
ontbijt : speltboterham met roomboter en zonnebloempitpasta
of havermout pap zonder suiker

lunch : 3 speltboterhammen met roomboter en vleeswaren , kaas , of salades ( bv eisalade )

tussendoor : appels of notenreepje ( zit allen verder wat honing in )

avondeten : warm , vaak basmatirijst, met groetnen , kip etc , vis vlees ,
pasta's vrij vaak
aardappelen met groente en vlees

sávonds thee met een koek en soms wat notenmix

altijd alles biologisch , vers en zelfgemaakt
we dachten dus perfekt te eten

wel reageerde ik zeeer heftig op koffie. Als ik nat de luch nog koffie durfde te drinken , crashte ik daar rond 16:00 - 17:00 totaal op

als ik gebak of zo at , of chocola , vroeg dat direkt om meer

ik heb geprobeerd door net voor het fietsen nog iets te eten , maar dat maakte niets uit , hoe of op welke tijdstippen ik iets nam

ik heb altijd redelijk voldoende bewogen , ook ontspanning krijgt bij mij veel aandacht , meditaite & tai chi onder andere
heb geen kinderen dus ook thuis daar weinig stress van

Nu:

zoals ik al zei , ben ik Paleo aan het wijzigen naar Weston Price dieet ( wapf ) , door meer zuivel ,vet toe te voegen. Ga ook levertraan kopen etc.

Klachten :
Vermoeidheid. Op bepaalde tijdstippen trillerig zien. Heftig suikerdips.
Bij ( schijnbare , want de glucosewaarde is goed ) suikerdip trillerig. Wazig zicht.
Altijd rugklachten.
Bij wakker worden stramme armen , benen en handen. Beetje licht pijnlijk bovenop vingers.
Gewrichtsklachten die soms komen en dan weer gaan , bijv knie.
RSI , vooral in arm en nek , door veel computerwerk. ( RSI en rugklachten redelijk goed onder controle door Alexandertechniek lessen , maar wel steeds nog aanwezig )
Hoe veel of hoe weinig ik ook eet , gewicht zakt nauwelijks. 81 kg bij 1.80 meter
buikomvang 106 cm .
Heel veel plassen. Vooral na de maaltijd. Ook vaak op een dag ontlasting, die wel vrij normaal is meestal.
Beetje nachtzweten wel.
Af en toe wat lichte hartkloppingen ( erg licht )
Uit het verhaal hier begrijp ik dat de leverfase 1 ook wel eens vertraafd kan zijn , omdat ik zo verschrikkelijk heftig op koffie reageer.

Supplementen die ik nu gebruik ( op aanraden van het boek Syndroom X ) zijn :

Alfa Lipponzuur ( Lamberts ) 250 mg
Chroom picolinaat ( AOV ) 200 mg 2x dgs
Vitamine E ( Lamberts ) 400 mg 2x dgs
Vitamine C 1000 mg ( NOW ) 2x dgs
Visolie 4 capsules p dg
Mulitvitaminen Dutch Mineral ( NOW ) 1xdgs
Magnsesium af en toe een tablet .

De symptomen lijken erfelijk . Een broer van mij heeft het ook erg. Denk de anderen wat minder , maar toch ook in zekere mate , terwijl mijn ouders eigenlijk best gezond zijn nog met hun dik door de 80 jaar.
Dunne wenkbrouwen aan de zijkant ( buitenkant ) . Schildklier ?

Mijn conclusies : ( corrigeer me als ik het fout heb graag )

Mijn suikerwaarden zijn goed. Ik krijg geen energie , dus ik neem die niet op , lijkt mij insulineresistentie.
Daarnaast heb ik wel een aantal klachten die verdacht wijzen naar schildklier , zoals opgeblazen gevoel , verlies van libido , spierverstijving , gewrichtsklachten. Dit ga ik ook uitzoeken.

Ik ga bloed laten testen en denk nu aan het volgende :

hbA1c ( ivm suiker )
TSH , T3 en T4 ( ivm schildklier )
de normaal gebruikelijke waarden zoals cholesterol , trichlyceriden etc.

zo , een heel verhaal :-)

bedankt alvast voor het lezen

Hans
 
Wat is de grote gemene deler in jouw verhaal, iets wat je al heel lang parten speelt? Stress! Bij mij ging het belletje rinkelen toen ik las van je onderrugproblemen. Dit is een typisch symptoom van bijnieruitputting. Enkele klachten die je noemt zijn zeer zeker ook toe te schrijven aan een trage schildklier, maar het een is het gevolg van het ander: primair ligt het bij de bijnieren en secundair bij de schildklier, omdat overmatige cortisolproductie (gaspedaal) de schildklierwerking onderdrukt (rempedaal). Als ik jou was, zou ik mijn cortisol laten meten d.m.v. een 24-uurstest. Je zou al kunnen beginnen met Adrenacomplex van AOV aan je supplementen toe te voegen.

Mike
 
Hans, in opvolging van de vorige thread ook;
Het is belangrijk om te weten dat alles waar jij te maken hebt aan elkaar hangt (schildklier, bijnieren, hypofose, darmen, allergieen en niet te vergeten de psyche).

Pike gaf mij eerder dit advies, en ik geef het nu aan jou:
Het lijkt mij goed om je cortisol curve te gaan meten, dit kun je hier doen:
http://www.medivere.nl/section/Producten/Speekseltesten/Stressprofiel-speekseltest
Met deze eenvoudige test meet je je cortisol op verschillende momenten van de dag en geeft het je een goed beeld hoe het met je cortisol / bijnieren is gesteld.

Je klachtenpatroon van de laatste tijd neigt naar insuline problemen maar eventuele aanwezige cortisol problemen kunnen hier ook aan bijdragen.

Hopelijk heb je er wat aan!
 
Heeft allemaal te maken met die bijnieren. Samen met de alvleesklier regelen ze de bloedsuiker- en insulinespiegel.

Mike
 
bedankt
ga ik eerst uitzoeken
terwijl ik eigenlijk al lang rekening houdt met de richtlijnen van Wilson
en ik heel veel doe aan stress reductie , maar eerlijk is eerlijk , ik ben er gevoelig voor

@ johan
bedankt voor de link
 
Ik heb je verhaal daar over gelezen Ad

Maar heb metaalachtige smaak, ketosticks verkleuren lichtelijk. Dordt.

Moet wel zeggen dat ik vandaag met fietsen niet meer ineens zo een grote dip had.
 
Ja, ketoseheeft wel een bandbreedte. Je zult zeker goed in de vet verbrandingzitten.En wat maakt het uit ketose of vetverbranding> Je voelt verbetering, daar gaat het om. Zolang je hersenen voldoende energie krijgen uit ketonen/glucose zal het steeds beter gaan(normaal gesproken). wanneer je (nog) niet voldoende ketonen aanmaakt zul je de benodigde extra glucose uit of Kh. of glycerol of eiwitten moeten hale. Blijf dit in de gaten houden,ga niet teveel eigen spieren opteren.
ad
 
Zat te denken aan cb12 kauwgom, die ontsmet en haalt luchtjes weg, maar bevst xylitol. Wel erg weinignatuurlijk.
Zou dit kwaad kunnen. Je wilt toch onder de mensen kunnen komen.
 
Aceton-adem is een teken dat ketose niet goed is voor jou. Jouw lever is niet goed in staat de eiwitten te verwerken, waardoor je teveel ammoniak produceert.

Mike
 
@ mike

bedankt
ik zou uit de symptomen ook kunnen begrijpen dat lever ontgiftingsfase 1 te traag zou zijn
moet ik dan beter de koolhydraten wat opvoeren ? vet ben ik al aan het opvoeren
 
Ik zou als ik jou was gewoon alle maaltijden beter balanceren. Alle maaltijden moeten alle drie de voedselgroepen bevatten, in deze volgorde: vetten-eiwitten-koolhydraten. Dus inderdaad zeker niet te laag in kh gaan zitten.

Mike
 
bedankt
ga er mee aan de slag
val ik dan wel af , want dat schijnt toch ook wel belangrijk te zijn om diabetes 2 terug te dringen , cq voorkomen
buikomvan 106 is te hoog
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan