Voorstellen - Inge

Hey allemaal,

Ik ben 27 jaar en wonende in België. Ik sukkel al vanaf mijn 19 jaar met mijn gezondheid en ben sindsdien wanhopig op zoek naar hulp en erkenning. Een dik jaar geleden kwam ik eindelijk bij een professor terecht die zei dat het niet 'tussen mijn oren' zat. Ik werd gediagnosticeerd met een chronische bartonella-infectie (parasiet afkomstig van katten), waarvoor ik nu al 3 maanden een zware antibiotica-kuur volg. Ook heb ik lekke darmen, vertraagde pancreassecretie, zware bijnieruitputting (zelf getest-boek Dr. Wilson), vertraagde schildklier, etc.

Graag had ik wat tips om van die lekke darm af te komen, vermits ik begrepen heb dat het daar allemaal begint. Ik ben me ondertussen ook al gaan verdiepen in gezonde voeding en eet geen gluten meer, noch melkproducten (owv caseïne-intolerantie). Zijn er bepaalde superfoods die kunnen helpen? Zijn noten aan te raden?

Alvast heel erg bedankt voor jullie tips!

Groetjes

 
Ik moet er wel nog bij vertellen dat ik SUPER vermoeid ben, het vaak teveel is dat ik mijn bed uitkom en aan de dag begin, ik al meer als een jaar niet meer kan gaan werken, nauwelijks nog een sociaal leven heb en dat de hele situatie me echt een depressief gevoel geeft.

 
Hoi Inge,

Dat is nogal wat, wat je opnoemt in het tweede deel.

Welkom hier, ik hoop dat je een hoop wijzer wordt.

Juiste voeding om je lichaam te helen en je darmen te versterken:

*Granen-zetmeel-suikers weglaten en alleen de juiste koolhydraten nemen, 50 a 100 gram drooggewicht: honing, glutenvrije granen (witte rijst, quinoa, boekweit, gierst, amarant) groenten (gekookt/gewokt/gestoomd).

*Vet inname langzaam aan verhogen d.m.v. dierlijke verzadigde vetten: Roomboter, zuivel, vlees, vis

*Levertraan ev. in combinatie met boterolie (vitamine A en D, omega 3)

*Sole / ongeraffineerd Keltisch zeezout

*Verkeerde vetten/oliën weglaten/weggooien (o.a. margarines, maisolie, zonnebloemolie)

*Geen voeding meer uit pakjes, lees: zonder E-nummers. Dus echte voeding.

*Vitamine C

*H2O2

*Niet liters water gaan drinken, dat verdunt het maagzuur en de spijsverteringssappen.

Probiotica voor de darmen als:

Beestenbottenbouillons

melk - kefir - yoghurt

GAPS dieet

En kijk ook op mijn site voor 'juiste voeding'.

Je geeft aan een melk intolerantie te hebben maar wij noemen het een 'pasteurisatie intolerantie'.

Het zou zo maar kunnen dat je wel tegen rauwe melk kunt.

En nog beter is het om van die rauwe melk zelf kefir en yoghurt te maken. Gefermenteerd is nog beter dan de rauwe melk zelf.

Lia

 
Hoi Inge,

Wat erg voor je, en ik weet waar ik over praat want ik heb mij echt jaren en jaren ook zo slecht gevoeld!

" Het" is allemaal psychisch werd dan vaak gezegd en ja als je niet depressief bent dan wordt je het wel.

Wat betreft een lekke darm is de botten bouillon onmisbaar.

En inderdaad geen gluten meer maar ook geen vezels, behalve dan in groenten.

Daarnaast raad ik je aan geen noten, zaden of graanvervangers te eten, in ieder geval voorlopig, totdat je darm geheeld is.

Dus alleen groente, vlees,vis, ei en rauwe melk en kaas.(misschien kan je daar wel tegen)

Kijk ook eens op gapsdieet.nl

En ik zou als ik jou was mij eerst richten op goede voeding en daarna pas aan bepaalde superfoods met uitzondering van levertaan/boterolie.

Als je nog niet op de site van Poekie hebt gekeken moet je dat ook absoluut doen!

Groetjes,

Remco

 
Bedankt voor jullie reacties!

Kan ik ergens kant en klaar kefir kopen om het eens te proberen? Ik ga er nu van uit dat melk echt slecht voor me is... De site van Poekie zit er mij inderdaad erg interessant uit! Ik moet echter opletten met verschillende voedingsmiddelen (bv tomaten, gerookte vis, kiwi,...)omdat ik een histamine intolerantie heb.

Spijtig van de nootjes, ik at ze dagelijks als tussendoortje :( en ik gebruik ook elke morgen chiazaad in mn havermoutpap.

Ook slik ik al vanaf mijn 19e antidepressiva + synthetisch schildklierhormoon en daar zou ik ook vanaf willen!

 
En ook spijtig van de chiazaadjes en de havermout.. :mrgreen:

Edit: o dat had je al door zag ik net :|

 
Hallo Inge,

Fijn dat je dit forum gevonden hebt.

Wat je caseïne intolerantie betreft zou ik goed voorzichtig zijn met rauwe melk en wellicht voorlopig helemaal niet nemen. Deze intolerantie heb je doordat je pancreas niet de benodigde enzymen aanmaakt voor de afbreking van caseïne (Dipeptidyl peptidase-4 enzym). Dit enzym krijg je niet binnen via voeding in tegenstelling tot het enzym wat je nodig hebt voor lactose, wat lactase is.

Dus ik laat de zuivel voorlopig even voor wat het is en werk eerst aan de overige voeding.

 
Je kunt sowieso je maagzuur versterken, dat is de eerste stap in je spijsvertering.

En die is bij heel veel mensen (met klachten) te laag.

Maagzuur maak je aan met het drinken van sole met appelazijn.

En ook het gebruik van Keltisch zeezout d.m.v. van sole en over je eten.

Lia

 
Bedankt allemaal!

Ik had nog een vraagje over die botten bouillon...moet dat met bio-vlees zijn? en moet die écht zo lang staan te pruttelen?

Ik maak regelmatig groentensoep met bio-bouillon (zonder gist)

 
biovlees, biologische bedoel je toch he? Mag je zelf weten maar ik zou het wel doen.

Vlees uit de 'bio-industrie' is niet goed.

Heel veel koeien uit die groep staan dag en nacht binnen, krijgen 2e hands gras, granen/mais gevoerd.

De landerijen kunnen pesticide bevatten.

Alhoewel, wij hebben twee boeren in onze omgeving die niet (officieel) biologisch zijn. Maar ze zijn wel goed bezig.

Dus daar koop ik ook vlees/melk/kefir.

Koop vlees bij een boer die goed bezig is. Gewoon vragen stellen.

En hoe langer je vlees/bouillon staat te pruttelen hoe meer goede stoffen je er uit haalt.

Kijk even op je potje met bio-bouillon op het etiket en laat even weten wat er allemaal inzit.

Lia

 
Bedankt Lia.

Ik weet alleen zo niet meteen een boer in mijn omgeving...ik koop nu mijn bioligische kip gewoon bij de supermarkt.

Dit zijn de ingrediënten van de bouillon:

Certified Organic Sea salt, onion 14%, carrots 14%, celery 14%, parsley 4%, basil 4%, fennel.

 
Dat is geen bouillon dat zijn kruiden. Je moet het echt zelf maken.

Kippen bouillon is makelijker, een uur of drie pruttelen is genoeg.

 
Dag Inge,

Zelf heb ik onwetend meerdere jaren met een lekkende darm geleefd. Ik kan erover meepraten en het hangt samen met een overgevoeligheid voor gluten en gepasteuriseerde melk. Hierdoor absorbeert je darm te weinig de essentiële vitamines en mineralen en krijg je op termijn al de problemen die je aangeeft.

Nu vraag ik me af of de klachten heftiger geworden zijn sinds de inname van de antibiotica. In mijn jonge leven heb ik dit meerdere malen voorgeschreven gekregen en inmiddels ben ik in de loop der jaren erachter gekomen dat ik een volledige medicijnenallergie heb. Antibiotica kan ook de darmflora ontregelen en het is de kunst van het verhaal om van zodra de kuur klaar is en de bacterie weg is je lichaam te ontgiften. In verband met je bijnieren dien je wel heel voorzichtig te zijn en vooral geen uitgebreide leverreiniging te doen.

Taak 1 : aanpakken van de bijnieren

Wat wel kan is het opvoeren van de dosering sole op de dagen dat je thuis bent(hierover vind je meer op de site van Poekie) en dagelijks de inname van chlorella bij 3 maaltijden tot het moment dat je heel energiek voelt. Dit herken je doordat je op dat moment veel minder gaat slapen. De dosering dien je op te bouwen van 2 capsules naar 6 voor de maaltijd. Zolang je nog niet fit bent mag je de dosering van 6 aanhouden en daarna kan je afbouwen naar 2. Blijft de energie goed, kan je volledig de chlorella laten vallen.

Tevens doen de bottenbouillions veel goed werk.

Taak 2 : aanpakken van de trage schildklier -> opvoeren van de jodiuminname.

In het geval je zeezout of keltisch zeezout bij de maaltijden gebruikt, zit er van nature te weinig jodium in je voeding. Dit kan je aanvullen door het nuttigen van jodiumrijke voeding : eieren, gezouten haring of hollandse nieuwe, kabeljauw, wilde zalm en zeevruchten. Sommige forumleden nemen tijdelijk Lugol's. Meer hierover zie topic jodium.

Voor de rest de adviezen van Poekie goed opvolgen.

 
Bedankt voor je tips Vivianne! Het is heel fijn te weten dat je niet alleen bent en via dit forum steun te krijgen.

Die antibiotica doen me inderdaad niet veel goed (ik ben nog vermoeider), maar ik moet nu eenmaal van die parasiet af geraken...op de tanden bijten dus. De kuur duurt nu al 3 maand en is helaas nog niet gedaan. Ik slik wel een probiotica (Probiotic Pearls Forte van Nutrisan).

Ik ben een beetje bang om op eigen houtje chlorella te gaan gebruiken, ik zou dit liever onder begeleiding doen. Dit zou na de ab-kuur moeten zeg je?

 
Probiotica slikken tijdens een antibioticakuur vermindert de werking van de antibiotica. Je kunt beter eerst de ab-kuur doen en daarna pas pb.

Mike

 
Welkom op dit forum Inge!

Ik had ookal jaren ernstige vermoeidheid en bijna geen sociaal leven.

Ik ken dit nu anderhalf jaar en ik pas het stukje bij beetje toe.

Ik ben enorm blij, want vermoeid voel ik me al tijden niet meer :lol:

En dat na 15 jaar!

Doe rustig aan met dingen veranderen, alle goede dingen komen langzaam!

Je lichaam moet er ook rustig aan aan wennen, anders ervaart het het als stress en dat moet je zeker niet hebben.

Veel kracht en wijsheid toegewenst!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.930
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan