Voorstellen Ilse

Ilzutju

New member
Hoi iedereen,

Eindelijk... een forum gelopen wat zo te zien lekker druk bezocht wordt! Ik ben sinds enkele jaren meer en meer aan het verdiepen in gezonde voeding. Ik werk als fysiotherapeut, maar het stukje voeding wordt een steeds leukere hobby die ik hoop nog eens met mijn werk te kunnen gaan combineren.

Zelf ben ik bekend geweest met een flinke koolhydraatverslaving. Ik heb er een paar jaar over gedaan om in het ritme te komen waar ik nu in zit, inmiddels 11 kg. lichter en voel me heerlijk! Ik wil niet verder afvallen, maar lekker zo gezond blijven en als het mogelijk is nóg iets meer energie. Mijn huidprobleem heb ik nog niet helemaal onder controle, smeer nog elke dag hormoonzalf, en wil kijken of ik daar door mijn voeding aan te passen ook nog vanaf kan komen.

Ik ga gelijk een onderwerp starten met mijn eerste vraag!

Groetjes,

Ilse

 
Hallo Ilse,

Het is inderdaad een heel actief forum en dan hebben we het nog niet over de meelezers gehad. Dat worden er, net als de schrijvers, iedere dag meer en meer.

Kan je ons vertellen hoe je eetpatroon eruit ziet?

En voor een overzichtelijke bron van informatie, verzameld van het forum moet je op de site van Poekie zijn: www.voedingisgezondheid.nl

Tip 1, stop met de hormoonzalf, gooit veel te veel in de war en brengt je van de regen in de drup.

 
Bedankt Alexandra!

Die site ziet er inderdaad interessant uit! Gelijk even bij het kopje 'huid' gekeken;).

Ik weet dat stoppen met de hormoonzalf beter zou zijn, maar ik zit dan de volgende dag onder de uitslag in mijn gezicht. Ik vind dat zodanig vervelend dat ik liever niet wil stoppen:( Maar ik probeer wel elke maand om de tijd ertussen te verlengen en als dat gaat te stoppen. Dit is een keer gelukt tot 3 dagen, daarna zit ik weer onder...

Mijn eetpatroon bestaat onder andere uit:

- Havermout

- Elke dag vaak 1 of 2 eieren

- Groene smoothies

- Allerlei soorten noten en zaden

- Veel fruit

- Groenten rauw of kort gestoomd

- Als lunch vaak salade met sla, tomaat, komkommer, bonen of peulvruchten, boekweit of quinoa, zaden

- Ruimschoots olijfolie/lijnzaadolie

- Bakken in kokosolie

- Geen rood vlees, af en toe stukje kip. minstens 2 x p.w. vis

- Verder verwerk ik chlorella, bijenpollen, cacaopoeder/snippers, kombu, gojibessen, chiazaad...

Uhm... zo ben ik al een eindje denk ik. Ben ik op de goede weg?

Groetjes!

 
Dag Ilse,

Een niet sierlijke huid hangt samen met een teveel inname van koolhydraten in het verleden en via de huid wordt er ook ontgift. Meer hierover zie het boek Beter met Voeding van Mia Tjioe-America. Dit boek heeft meerdere raakvlakken met de leer van Weston Price en vind ik vooral een goed hulpmiddel voor mensen met intolerantie voor zowel rauwe als gepasteuriseerde koeienmelk. Ze geeft aan hoe je bepaalde tekorten in het voedingspatroon kan omzeilen en promoot b.v. het gebruik van levertraan in natuurlijke vorm.

Alexandra tekent aan dat hormoonzalf niet goed is. Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens. Het is een kwestie van geleidelijk aan afbouwen vanaf het moment dat alles in balans is. Zelf heb ik goede ervaringen met de progesteroncrème van Dr. Lee, die ik momenteel ook afbouw.

 
Euh.... Nee, nog niet echt Ilse.... Sorry. Maar ik denk dat je wel wat kan hebeben :D

Havermout is niet goed, groene smoothies ook niet, noten en zaden zijn not done, en fruit moet je ook laten staan, behalve zuur fruit. Groente moet je gewoon lekker gaar laten worden. Lijnzaadolie zit ook spul in dat niet goed voor je is en rood vlees is juist wel goed.

Wat dan wel? Kijk op de site van Poekie even voor het recept van de yoghurt smoothie. En er staat ook een kopje met "wat eten wij" (of zoiets).

Ik mis de dierlijke vetten in je menu. Wapf staat voor veel vetten, minder eiwitten en minimaal koolhydraten.

Je genezing moet van binnenuit komen, door te smeren met een hormoonzalf zorg je ervoor dat er geen genezing plaats zal vinden en je werkt jezelf nog verder van huis af.

 
Oja... heb boeken gelezen van Jesse vd Velde- Voor altijd Jong, Ralp Moorman- Hormoonfactor, Richard de Leth- Oersterk, Amber Albarda- Eet jezelf mooi, slank en gelukkig, Julia Kang- 100% gifvrij, Meijke van Herwijnen- Weg met de weegschaal, Onrust en Eten.

Ik heb nog een hele lijst die ik graag wil lezen. 1 Boek uit betekent weer 2 boeken die ik graag wil lezen, het houdt maar niet op;) Maar dan weten jullie alvast op welke toer ik een beetje ben.

 
Hoi,

Kort maar krachtig...

- Havermout eruit (gluten en fytinezuur)

- Smoothies oké, maar niet alleen van groenten en fruit (suikerbom), voeg veel goede vetten toe (slagroom, kokosolie, roomboter, olijfolie)

- Noten en zaden eruit (fytinezuur)

- Fruit beperken tot zuur fruit (kiwi, zure appels, blauwe bessen, etc.) en maar heel weinig

- Groenten zoveel mogelijk gekookt (rauw is voor herbivoren)

- Bonen en peulvruchten eruit

- Lijnzaadolie eruit

- Bakken met rood vlees eten, zo vet mogelijk

Kijk nog maar even goed rond op dit forum en de site van Poekie (www.voedingisgezondheid.nl) om het waarom van bovenstaande te plaatsen en stel vooral veel vragen als je het antwoord op vragen die bij je leven niet kan vinden.

 
Ilse,

Er kan nog heel wat veranderd worden. 1 tot 2 maal in de week vlees van grasgevoerde koeien zoals biefstuk en stoofpotjes. Het zou kunnen dat je een tekort aan ijzer hebt. Beestenbottenbouillion. Wild uit bosrijke omgeving en kalkoenvlees om maar enkele voorbeelden te noemen.

Minder zoet fruit - bevat te veel koolhydraten,....

 
Vivianne, ik begrijp je opmerking over de hormoonzalf. Maar gezien het voorstellen van Ilse ga ik ervan uit dat het een zalf is die voorgeschreven is via de huisarts. Anders had ze het volgens mij wel laten weten dat het vanuit een andere gedachtengang is. De zalf die jullie gebruiken, van Dr. Lee, is in mijn ogen een manier van heel bewust gebruiken en niet, smeer maar en kijk maar wat er gebeurt.

Wij hebben hier maar 1 boek en dat is het boek van Weston Price. Vandaar ook het weston price forum :wink: Eet je slank, eet vet is een goede tweede volgens mij. En zo sijpelen er nog meer boeken langzaam door op de to-read-list. Maar al die boeken hebben een directe connectie met het gedachtengoed van Weston Price.

http://www.succesboeken.nl/?ISBN=9789079872428

 
Quote:
heb boeken gelezen van Jesse vd Velde- Voor altijd Jong, Ralp Moorman- Hormoonfactor, Richard de Leth- Oersterk, Amber Albarda- Eet jezelf mooi, slank en gelukkig, Julia Kang- 100% gifvrij, Meijke van Herwijnen- Weg met de weegschaal, Onrust en Eten.


Ik ben niet erg onder de indruk van je boekenlijstje. Het is al gezegd, HET boek om te lezen is Voeding en fysieke degeneratie van Weston Price, de BESTE voedingsstudie ooit gedaan en nimmer geevenaard. In het verlengde hiervan Eet vet, word slank van Barry Groves en Genees tandbederf van Ramiel Nagel.

Mike

 
Quote:
heb boeken gelezen van Jesse vd Velde- Voor altijd Jong, Ralp Moorman- Hormoonfactor, Richard de Leth- Oersterk, Amber Albarda- Eet jezelf mooi, slank en gelukkig, Julia Kang- 100% gifvrij, Meijke van Herwijnen- Weg met de weegschaal, Onrust en Eten.


Ik heb de meeste van deze boeken ook gelezen en snap dus waar je vandaan komt. In principe zit er in al deze boeken dezelfde goede boodschap: een natuurlijker en biologisch. En dan komen de meeste met een soort paleo aan met veel rauwe groenten en fruit. Richard de Leth is nog het minst koolhydraat fan, maar de rest is zo zoet als wat, vooral Julia Kang kauwt kilo's fruit weg per dag. Jesse verkoopt voornamelijk peperdure superfoods en maakt allerlei rauwe chocolade taartjes als ontbijt.

Al die koolhydraten maken dat je honger houdt, door de suikerspiegelschommelingen. Als je granen weg laat, wat de meesten ook voorstaan, zou je die voornamelijk door groenten, fruit en noten moeten vervangen. Dan zit je nog aan de anti-nutriënten en koolhydraten in plaats van aan de goede voedingsstoffen, de goede vetten, vitaminen en mineralen. Echt ga voeding en fysieke degeneratie lezen, is een eye-opener. Trouwens Richard heeft hem ook aangehaald in zijn boek, hij vermeld terecht dat die volkeren het hele dier consumeerde. Jammer dat hij vergeet dit in zijn recepten te verwerken, want die staan vol met die gortdroge kipfilet, kalkoenrollade en salades ipv vette en voedzame bottenbouillon, stoofschotels en orgaanvlees.

 
Bedankt voor al jullie reacties... Bij nader inzien ga ik er nu vanuit dat mijn voorstelbericht, eetpatroon en boekenlijst wel zeer vreemd over moeten komen in dit forum. Ik ben me dan ook nog totaal niet bewust van het eetpatroon volgens weston price, ben op een andere manier hierop terecht gekomen, niet via zijn boek.

Degene die de boeken kennen die ik gelezen hebben, zullen vast begrijpen dat wat ik hier hoor totaal nieuw is voor mij en helemaal niet aansluit. Waar ik al jaren over aan het lezen ben wordt nu onderuit gehaald... best lastig. Ik vind nog steeds dat er niet 1 waarheid is, dus ik sta overal voor open. Maar zoveel rood vlees eten zie ik echt niet zitten. Ik was zelfs al eens nagenoeg vegetarisch geworden, uiteindelijk toch het beetje vlees gaan eten wat ik nu eet.

Jeej wat een omslag zeg!! Ik ga me eerst eens verder verdiepen voordat ik daadwerkelijk alles weer om ga gooien. Hoe ik nu eet voel ik me namelijk erg goed bij.

Maar nogmaals, toch allemaal erg bedankt!

Groetjes,

Ilse

 
Hoi Ilse,

Ik weet niet wat voor hormonenzalf je gebruikt. Ik heb zelf wel een verhaal m.b.t. hormonenzalf. Ik heb een tijd last gehad van eczeem/rode vlekjes bultjes in mijn gezicht. Vooral rond mijn ogen. Ik ben op doorverwijzing van de dokter naar de dermatoloog geweest. Deze schreef een hormoonzalf voor. Mijn moeder vond het niet prettig dat ik die zalf gebruikte daarom ben ik op haar aanraden naar een natuurtherapeut geweest. Zij gaf aan dat ik verkeerd reageer op fruit. Van de een op de andere dag heb ik fruit laten staan en mijn huidklachten waren over. Ik lees dat je veel fruit eten. Heb je ooit gekeken wat er gebeurt als je met fruit stopt.

Ik reageer ook op nachtschade, voornamelijk tomaten. Dan krijg ik jeukbultjes. Ik had het vroeger zo erg dat slechts een enkele aanraking van nachtschade met de huid al uitslag en jeuk veroorzaakte. Bij mij vertaalt stress zich ook in jeuk. Ik weet nu als ik jeuk heb waar de oorzaak ligt door goed te observeren.

Als ik je lijstje lees met de dingen die je eet denk ik dat je van die hormoonzalf af kan komen door het veranderen van je voeding. Er staan veel dingen op waar ik absoluut slecht op reageer en die misschien in het algemeen slecht bekend staan. Ik denk dat anderen op het forum je dat beter kunnen uitleggen.

Overigens reageer ik niet slecht op al het fruit. Vooral mandarijnen kon ik slecht verdragen en zoet fruit. Het gekke was wel dat ik in Zuid-Amerika op fruit geen gekke reacties heb vertoond.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en op zoek gaat naar andere voeding om van die hormoonzalf af te komen.

 
Dus jij voelt je goed bij een eetpatroon dat je zo'n zware eczeem bezorgt dat je moet blijven smeren met huidverdunnende en hormoonontregelende hormoonzalf, anders heb je binnen enkele dagen je gezicht weer helemaal onder zitten? Dan wens ik je veel plezier met je huidige voeding, want dan kan ik niets meer voor je doen. Zoals al in een andere topic gezegd, kennelijk wil je niet voldoende helen om het roer echt om te gooien...

Mike

 
Wij als wapf-ers weten allemaal dat fruit geen interessante voeding is, en vaak veelste zoet. Fruit word vaak geplukt terwijl het nog niet rijp is, en wordt verbouwt op veramde grond, of op steenwol. Appels bijvoorbeeld liggen vaak wel een jaar in opslag, en dat betekent dat alle vitamines eruit zijn

wanneer ze in de winkel liggen – met name vit C. Ik eet als fruit alleen nog maar

advocaat voor in mijn rauwe melkse smoothy, al het andere fruit eet ik niet meer; zonde van mijn geld ;)

zizou789

 
Ilse, lees eerst een paar maanden mee. Dat had ik ook gedaan. In het begin zul je merken dat alles andersom is. Als je de info toelaat denk ik dat je tot de conclusie komt dat je van allerlei kanten verkeerd wordt voorgelicht. Als je er zelf over gaat nadenken en voelen wat goed voor je is kan je na een tijdtje besluiten waar je voor gaat.

 
nee niet die advocaat met 30% drank erin, moondus; die is meer voor mike weggelegd! ik hou het op een echte advocaat!!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan