Voorstellen. Icky

Werden darmklachten ook minder door de haver? Lieten ze dan ook iets weg? bv inplaats van tarwe havervlokken eten?

Waren er nog andere gevolgen behalve een daling van het LDL?

 
Zij nuttigen de havervlokken. Niet de volledige haverkorrel wat terecht opgemerkt niet goed is.

1 geval had in het verleden darmpoliepen en doet suppletie met havervlokken en magnesiumcitraat. Hij laat niets weg. Andere waargenomen effecten zijn gevoel van fitheid en gewichtsafname en stabiele bloedsuikerspiegel wat voor een suikerziektepatiënt een enorme vooruitgang is.

 
Maar komt het dan niet door de extra magnesium? Suikerpatienten hebben bijna altijd een enorm magnesium tekort.

En de extra vezels zullen ook nog wel zorgen voor een iets gelijkmatiger opnemen van de suikers.

Hoe dan ook ik geloof er niet (meer) in. Nu ik vezels mijd als de pest heb ik voor het eerst in tientallen jaren een normale ontlasting zonder buik en darmklachten.

Dr. Eades heeft hier een keer een uitstekende blogpost over geschreven:
Quote:
Into our bowel-regularity-worshipping society there has come a substance that ensures regularity. It’s called fiber. It is sold everywhere in diverse forms. All manner of ‘experts’ from our doctors to our grandparents encourage us to consume plenty of fiber. If we can’t get enough from the foods we eat to achieve regularity, we are encouraged to buy supplements. Everyone is on the regularity bandwagon and, by extension, the fiber bandwagon. The much despised Jane Brody has written countless times on the virtues of fiber, WebMD encourages us to get our share, even C. Everett Coop exhorts us to keep the fiber coming. And, despite numerous studies showing that fiber doesn’t really do squat for us healthwise, everyone continues to recommend it.

To paraphrase John Huston: Evidence? We ain’t got no evidence. We don’t need no evidence. We don’t have to show you any stinking evidence.

Into this society of bowel movement lovers a researcher comes along and writes a paper showing how fiber causes an increase in regularity. Our intrepid researcher’s name is Dr. Paul L. McNeil; he is a cell biologist at the Medical College of Georgia. I’ll let him tell how it all works.

When you eat high-fiber foods, they bang up against the cells lining the gastrointestinal tract, rupturing their outer covering. What we are saying is this banging and tearing increases the level of lubricating mucus. It’s a good thing.

Indeed?

He goes on:

It’s a bit of a paradox, but what we are saying is an injury at the cell level can promote health of the GI tract as a whole.

Really?

He goes on to explain that even though epithelial cells usually live less than a week, they are regularly bombarded, in most of us at least three times a day, as food passes by.

These cells are a biological boundary that separates the inside world, if you will, from this nasty outside world. On the cellular scale, roughage, such as grains and fibers that can’t be completely digested, are a mechanical challenge for these cells.

But in what he and colleague Dr. Katsuya Miyake view as an adaptive response, most of these cells rapidly repair damage and, in the process, excrete even more mucus, which provides a bit of cell protection as it eases food down the GI tract.

As reported in ScienceDaily

In research published in 2003 in Proceedings of the National Academy of Sciences, Dr. McNeil showed proof of his then decade-old hypothesis that cells with internal membranes use those membranes to repair potentially lethal outer-membrane injuries. A recent paper published in Nature in collaboration with Dr. Kevin Campbell’s laboratory at the University of Iowa showed how human disease, including certain forms of muscular dystrophy, can result from a failure of this mechanism.

An outer membrane tear is like an open door through which calcium just outside the cell rushes in. Too much calcium is lethal but that first taste signals the vulnerable cell it better do something quick. With epithelial cells, several of the internal mucus-filled compartments fuse together within about three seconds, forming a patch to fix the tear. In the process the compartments expel their contents so, almost like a bonus, extra mucus becomes available to lubricate the GI tract.

And a final telling paragraph.

The scientists aren’t certain how many times cells can take a hit, but they suspect turnover is so high because of the constant injury. Potentially caustic substances, such as alcohol and aspirin, can produce so much damage that natural recovery mechanisms can’t keep up. But they doubt a roughage overdose is possible.

(You can click here to read this study in its entirety in PLoS Biology)

So, we have a situation where a product causes damage to the cells lining a tube, causing them to produce a lot of mucus in an attempt to protect themselves. In the process many of these cells die and are replaced by new cells. And this is perceived as a good thing.

My question is: is it really a good thing?


http://www.proteinpower.com/drmike/fiber/a-cautionary-tale-of-mucus-fore-and-aft/

 
@ poekie. Ik zal de site eens goed doorneusen!

in de onbeitkoek zit: invertsuikerstroop (ja heul slecht kweet), roggebloem, water,koekkruiden,azijn. en rijsmiddel koolzuur.. (bakkerij bulthuis)

K ga alle info laten bezingen.. en langzaam stukjes doorvoeren. Te beginnen met de nachtschades.. Want die eet k geregeld! Gelukkig valt cougette er niet onder.. hihi

 
@poekie vervolg.

Ik las op je site, dat stuk over magnesium. Is brandnetel thee dan ook geen goede toevoeging. Aangezien dan de magnesium in het water trekt?

en vetten: Roomboter: nooit zuinig, op mijn ontbijtkoek en boekweit crackers. Denk. 20/25 gram per dag. Kokosolie.. Alles wat ik bak&stoof en kook..poewie.. denk. 2 soms 3 eetlepels per dag, verder eet ik vet vlees, (ontbeit)spek, leverworst, salami(af en toe) hamburgers, gehakt.. waar ik maar zin in heb of in de aanbieding is:). Ehu.. verder vette zuivelsoorten. Bulgaarse yogurt(favoriet), (jonge) boerenkaas, Kefir en affidofilus. als er de optie demeter is, neem ik dat. Anders bio. Ik let wel op E nummers..

 
@ Icky

Voor de ontbijtkoek is het zelf maken en afbakken van kruidenkoek een goed alternatief. De negatieve werking van invertsuikerstroop en koolzuur wordt omzeild. De rijskracht van het deeg bevorderen kan gemakkelijk met behulp van keltisch zout en 2 dessertlepels ongeraffineerde rietsuiker. Toevoegen van natriumbicarbonaat kan ook. Onze ervaring is dat dit in sommige gevallen voor een onaangename smaak zorgt.

@ Pike

Terechte kanttekening. Zelf ga ik niet actief haver innemen.

@ iedereen

Quote:
Ramiel Nagel in Cure Tooth Decay hierover:

De beroemde professor en dokter Edward Mellanby schreef dat havermout en tarwekiemen het krachtigst de vorming van een gezond gebit in de weg zaten.


In het verleden zijn er al meerdere discussies op het forum over het gebruik van haver geweest. Als je van een aandoening wil genezen is het voor jezelf een afweging maken van alle bekende positieve en negatieve zaken van het gebruik van iets.

Haver is het een hulpmiddel voor mensen op zoek zijn naar een natuurlijke cholesterolverlager en van de medicijnen willen afblijven of deze geleidelijk aan willen afbouwen.

Positieve zaken

In haver blijkt het cholesterolverlagende bestanddeel beta Glucan te bezitten. Haverzemelen binden het in de darm overtollige cholesterol. Tevens voorkomt het dat het cholesterol vanuit de darm weer in de bloedbaan opgenomen worden waardoor een verhoogd cholesterolgehalte effectief aangepakt wordt.

Andere voordelen van haver zijn :

> aanwezigheid van lignanen : belangrijke vezels voor het behoud van een algehele goede

gezondheid

> rustgevend in het periodes van extreme stress

> reguleren van de hormonenhuishouding

> rijk aan het eiwit tryptofaan die de basis voor de aanmaak van serotonine is.

Serotonine stabiliseert de behoefte naar koolhydraten, regelt onze emotionele

stabiliteit en teven de darmperistaltiek. Tevens wordt vanuit de serotonine de

aanmaak van het slaaphormoon melatonine geregeld.

Negatieve zaken

Gerapporteerde problemen met het gebit en botvorming

Praktijkoplossing

Orthomoleculaire natuurgeneeskundigen houden een maximale dosering haver van 30 tot 40 gram per dag aan tot het moment dat het cholesterolniveau acceptabel is. Hierna is halveren van de dosering het advies. Er wordt geadviseerd om naast haver zo weinig mogelijk andere granen als voeding in te nemen. Het WAPF-dieet patroon is om deze reden ideaal om aan te houden.

 
Nu weer een paar weken verder. Sinds mijn aanmelding bij de site veel gelezen. De site van http://www.voedingisgezondheid.nl/ doorgenomen en verder internet research gedaan naar het WAPF dieet. Bepaalde dingen gaan beter. Anderen juist weer niet.

Ik blijf kraken en knakken..

en wat me vandaag verontruste was dat het heeel lang duurde voordat mijn bindweefsel(?- weefsel onder je huid) weer in zijn oude vorm was. In mijn vingertoppen heb ik dit al wel even (ingedeukte "oude" vingertoppen) Ook mijn gezicht begint een beetje numb aan te voelen rond om mn mond?

Maar dat mijn hand nu vrolijk mee doet is minder prettig.(leunde met mn tand op mn vinger tijdens internetten, dunno why) Normaal als jong ding van 24 zou dat zo moeten herstellen.. en geen donkerrode/paarsige inkeping dat 15 minuten duurt voordat het weg trekt zijn..

Ook heb ik het idee dat ik minder helder van geest ben en sneller wazig zie (heb geen bril, altijd goede ogen gehad). Spieren lijken ook niet snel te herstellen. Ik had gister bij Tai-chi moeite met bepaalde bewegingen.

Na dat ik de huisarts had gebeld kreeg ik de mededeling (met betrekking tot knakken,kraken en slechte ogen): Eigenlijk weten ze niet wat een vitamine D tekort allemaal doet. Welke symptomen er bij horen. Dusuuh wacht nog maar even een paar maandjes en kijk of het beter gaat.. Voor mijn gevoel ben ik in een paar maand tijd veranderd in een 60+er(no offense) qua lichaam en herstel.

----

Om een beeld te geven van mijn voedingspatroon a.t.m (alles is bio of bio/dynamisch):

Klassiek homeopathisch middel (ruiken)

Ochtend, lauw water of kefir of jonge kokosnootsap

thee, brandnetel(heeeel soms groen)

spiegelei, groentes en slami of kaas er over gebakken in een dikke thee lepel ghee of extra viege kokosolie (wissel af door de dag)

Of

Kikker erwten, met tonijn en een gekookte ei.

of

boekweit pannekoeken van karnemelk (heel af en toe)

boekweitkracker met runderlever




nog een kop thee. + 85% chocolade


tot 12:00

dan zoete bataat, gebakken of gekookt en romig gemaakt met roomboter.

cougette, ui of andere groentes.

Met daarbij een stuk vis of kaas.

(ik heb vis toegevoegd aan mijn dieet, pro's vs de con's afgewogen: Vooral gerookte haring, makreel en af en toe tonijn)


tussendoor een stuk zuur fruit. of komkommer, nog een kracker/rijstewafel met dikke laag roomboter en zout+kruiden


16:00

"warm eten"

Groentes en vlees of vis. Maar soms ook alleen maar groentes doordat ik dan sochtends en smiddags al vlees heb gehad.

(werken)

savonds nog een kop thee.. of een bakkie yogurt (bulgaarse)

De vraag is nu eigenlijk.. hoe herstel ik mijn "bindweefsel probleem" ?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.330
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan