Voorstellen. Icky

Icky

New member
Hallo allemaal.

Na veel op het forum te hebben gelezen.. Al een keer een introductie te hebben getypt.. en weer weggehaald te hebben.. Nu toch maar even doorgezet om mezelf voor te stellen.

Zodat iemand die zich geroepen voelt te reageren een kritisch oog kan werpen op mijn voedsel patroon:) of tips!

Ik ben Nicky, 24 jaar. Mijn hele leven was ik behoorlijk mollig. Op mijn dikste moment woog ik 81 kilo(1,70 en 17 jaar. Op een gegeven moment ging de knop om. Ik was er zat van en heb een jaar lang het South Beach dieet gevolgd. Hier heb ik veel geleerd over wat voeding in je lichaam doet. Na een jaar woog ik 68 kilo. Daarna heb ik mijn eigen lifestyle gecreëerd aan de hand van verdiepen in voeding. Toen kwam ik er achter dat het South Beach dieet helemaal niet zo gezond was (Zoetstof, lowfat en toch nog aardig wat suikers).. Gaande weg ben ik steeds gezonder gaan eten, Eerst begonnen met biologisch vlees..en in 2 jaar tijd volledig bio+ Demeter. (als student, kan ik je vertellen dat al mn geld opgaat aan voedsel. Nu zit ik alweer 4/5jr stabiel tussen de 55 en 57 kilo.



Voedselpatroon


Op dit moment denk ik dat ik redelijk gezond eet. Redelijk doordat mijn suikerinname volgens de WP methode toch nog wat aan de hoge kant is. Ik probeer tarwe producten zoveel mogelijk te vermeiden maar het blijft zo lekker(en snel:X. Ik eet 2 Gerste-dezem broodjes per dag(zit ook tarwe in). 1 in de ochtend (bijv. met demeter kaas en spek), 1 in de middag(met bijv. ei en groente).

Daarnaast in het weekend af en toe toch een wrap, pitabroodjes of pizza. Allemaal wel volkoren of spelt.. Maar toch..suikers..:)

Nog meer zondigen: elke dag een stukje chocolade (85%) of ontbijtkoek (met een dikke laag demeter of gras roomboter.

Nou, wat ik dan wel goed doe (denk ik zelf).

Ik dronk veel groene thee. Maar kwam er recent achter dat het ook een pepmiddel was dus dit verminderd naar 1 kop per dag.. Verder alleen water.. Lauw water. Ik zet thee water op in mn fluitketel.. en drink het zonder thee zakje.. Geen id. Vind koud water niet lekker. En soms savonds nog een kruiden thee soort. van Yogi thea (womens of classic:))

Bakken doe ik in bijna altijd in kokosolie alleen (boekweitpannekoek) in ghee.

Eet veel ei, vooral gebakken. Maar nog wel zacht. Groentes, Jonge demeter kaas. 1 fruitstuk per dag, soms rozijnen. soms noten.. Bulgaarse yogurt, of andere zuure melk soorten. Zoetten doe ik zelf met honing, ahornsiroop en heeeeel soms rietsuiker:$.

Alleen ondanks deze lifestyle. (wat idd nog niet " de beste" is. Mensen in mijn omgeving vinden nou al dat ik me teveel focus en "spastisch" met voedsel omga. Wat ik zelf overigens niet vind. Want ik eet nog genoeg "troep" .)

"Klachten"

Nu heb ik jullie dus wat laten zien van mijn voedselpatroon en dus achtergrond informatie.. Want ik zit atm nog wel met een aantal (dagelijks gang van zaken verstorende) klachten. Misschien dat iemand weet van. Hee dat is dit,... of je moet dit veranderen door dat..?

Ben vanaf mijn 10e ongesteld.. Altijd met veel menstruatie pijn. 1 dag compleet vd wereld qua pijn. Op mijn 14e aan de pil geweest. Hielp wel. Maar voelde niet goed. Dus na een jaar gestopt. Toen kwam de pijn ook weer. Ik slik al een aantal jaren (5)geen pijnstillers, vroeger wel eens geprobeerd. Maar ze helpen niet voldoende, dus waarom je lichaam verder vervuilen. Ik ga naar een klasieke homeopaat. Maar de middelen veranderen mijn menstruatie alleen maar. (korter pijn), zeg.. 3/4 uur ipv de hele dag. Maar daarvoor wel 2 dagen "griep" symptomen zoals je hele rug/nek spierpijn.. nachtzweten.. Dit is iets wat al lang speelt:)

Meer recentelijk had ik (weer) vitamine D gebrek. De eerste keer was 2.5 jaar geleden. In een tussenstop van studies 2 banen gehad. en 50 uur in de week gewerkt. Dag zonneschijn:p Hallo depressie. Daarna op de foute manier (wist ik toen nog niet) mijn vit D aangevuld via de huisarts met heeele hoge doseringen. Nu, kreeg ik bepaalde symptomen weer.. Pijnlijke plekken.. je emotioneel niet kunnen bijsturen.Maar dit keer ook wat nieuws: zere nek(aanhechtingen), en op een geven moment begon alles te kraken. Van mijn nek/rug. Tot nu ook mijn heupen, pols enz. Niet grappig. Voel me net een oma en veel spierpijn. Mijn homeopate wou me aan de celzouten sillicea, om zo het kraakbeen te versterken. Maar in de tussentijd Vit D laten prikken..En ja hoor zat op 31. Dus weer met mijn homeopate overlegd. Die raadde mij bonusan d3 druppels in extra viege olie aan. Maar nu neem ik de druppels 1800 IE per dag( plus lever(A) Spinazie en andere K soort rijke groentes en cashew noten (e)). Maar niet de celzouten doordat het beide de lever en die nieren belast :/. denk ik?

Hier heb ik gelezen over de levertraan in boterolie.. (en de "confrontatie" van Mike met cavemen. over vitamine D en de verhoudingen.) Voor het echt bijvullen van.. Heb ik ook mijn twijfels bij levertraan.. het in stand houden lijkt het me perfect. Als je uit de zon vitamines haald. Is het toch ook D alleen? Maar ik ben bereid om over te stappen op de levertraan.. Om het zo aan te vullen met meer balans..

Zo ook de celzouten, die ik nog niet heb aangebroken. Over te stappen op Sole!

Keltisch zeezout had ik al wel een tijdje in huis. Vroeger ook wel gebruikt (van http://levendenatuur.nl/ via mijn homeopate) er staat bij dat het zuiver is? Maar heb ook nog een zak in de kast van de ekoplaza..Wat denk ik gelijk is qua kwaliteit.. K heb het gister gemaakt met bronwater in een glazen fles.. Kan me niet heugen dat er een soort van laagje op kwam? (dacht alleen op de bodem)..

Och jee, wat een verhaal al weer.. als de sluis eenmaal open is.. haha..

Nouja, bedankt voor het nemen van de tijd om dit allemaal door te lezen (ook al reageer je niet:)) Vragen, opbouwende kritiek en tips zijn welkom..

Groetjes,

Nicky

 
Hallo Icky, bedankt voor het delen van je verhaal. Ten eerste wil ik je een welgemeend compliment geven over het feit dat je al zo jong bewust met voeding bezig bent. Ik had gewild dat ik op die leeftijd al zo "wakker" was geweest omtrent mijn gezondheid.

Mijn dochter is 25 jaar en ik herken in jou verhaal veel dingen die zij ook heeft. Vooral het enorme vitamine D gebrek en de depressies. Zij is ook gaan supplementeren met hoge doses vitamine D en nu zit ze veel beter in haar vel, mede ook door lekker veel vetten te eten.

Naar aanleiding van het topic dat jij aanhaalt over vitamine D en de confrontatie tussen Mike en Caveman ben ik zelf gestopt met vitamine D suppletie en ben overgegaan op levertraancapsules. Pas geleden heb ik mijn vitamine D laten controleren en bleek dat ik enorm laag zat namelijk op 41. Levertraancapsules was voor mij blijkbaar niet voldoende. Ik neem nu 4000IE vitamine D3 druppels per keer en bestel ze bij Ron Fonteine. Maar ga je eerst flink informeren over vitamine D. Ik had ook een UVB lamp om het op zo'n natuurlijke manier "binnen"te krijgen maar het mocht schijnbaar niet baten.

Ondanks vette, dierlijke voeding.

Vitamine D is heel belangrijk. Ik zit nu alweer veel beter in mijn vel dan afgelopen winter. Ik heb de hele winter gekwakkeld met mijn gezondheid, iets wat al jaren niet meer was voorgekomen. Vermoedelijk doordat ik zo laag in vitamine D zat.

Nou Icky in ieder geval van harte welkom hier op het forum en heel veel leesplezier.

 
Hallo Icky,

Als je toch extra vitamine D wil slikken dan raad ik deze aan:

http://www.iherb.com/Thorne-Research-Vitamin-D-K2-1-fl-oz-30-ml/23517

Met twee druppels hebt je al flink wat D en K2 binnen want om voor je vitamine k afhankelijk te zijn van plantaardige bronnen (k1) is geen goed idee.

Deze hebben bij lange na niet de voordelen die vitamine k2 heeft.

Eet je nu ook nog lever of zie ik dat verkeerd?

Met twee keer per week 150 gram runderlever zit je iig goed hoog in de vitamine A om eventuele nadelige effecten van teveel D op te vangen.

Quote:
Maar dit keer ook wat nieuws: zere nek(aanhechtingen), en op een geven moment begon alles te kraken. Van mijn nek/rug. Tot nu ook mijn heupen, pols enz. Niet grappig. Voel me net een oma en veel spierpijn



Bottenbouillon en MSM.

Eet je eigenlijk wel vlees en vis?

 
Hallo Food en Mood &Pike

Bedankt voor het compliment:).

Ik ben er eigenlijk in gerold.. Door het willen afvallen.. werd automatisch een soort van bewustwording waar ik steeds verder in ben gegaan. hihi..Maar idd. Levertraan is dus waarschijnlijk niet de beste manier om echt een deficentie(31) aan te vullen..Ik zal nog wat meer onderzoek gaan doen naar vitamine D suplementie in combinatie met andere vitamine. Die lamp die lijkt me niks.. Ook doordat je zelf moet sleutelen.. Niet mijn ding;) Food&mood goed om te horen dat het weer wat beter met je gaat!

en Pike, klopt. K1 is idd niet de beste. lees nu dat er veel zit in gras gevoerde vlees en melkproducten zit.. Dit eet ik wel! Ik eet eigenlijk alleen maar biologisch vlees. Hoewel niet elke dag. als ik sochtends spek heb gehad dan heb ik soms savonds geen zin in vlees.. dus zit ik miss op 3/4 keer per week op een vlees gerecht. Verder lever.. Niet echt in een stuk vorm. Wel leverworst (bio). Maar ik zou wel aan (bio) runder lever kunnen komen als dat beter is!

Vis at ik eigenlijk nooit.. meer omdat ik denk dat de zeeën erg vervuil zijn met plastic. ( en nu dus ook radioactief afval) als de vis is gevangen in de grote oceaan..

maarja, Ik ben er sinds 2 weken ook maar weer mee begonnen. *gerookte haring, makreel en tonijn:)

ik zal eens gaan googelen naar Bottenbouillon en MSM.

Beide bedankt voor jullie snelle reactie! K neem deze tips van harte.

 
Dank je wel Pike voor de suggestie van vitamine k2-supplement (al was het voor iemand anders): ik zocht telkens al iets dat niet gemaakt was van soja: en als het over k2 gaat dan is het alles natto wat men te bieden heeft. En ik ben allergisch voor soja naast dat ik als voeding ook (in mijn ogen terecht) niet vertrouw.

Ik gebruik ook boterolie voor k2, maar ik wil in de zomer als ik ga kamperen in de hitte niet alleen van boterolie afhankelijk zijn.

 
Hallo Wilma,

Dat klinkt nog best lekker ook nog! Hoewel meer winterkorst.. Zal het voor mij nu wel goed zijn.. Na winterkorst;) voor sterke botten hehe.. Bedankt!

 
Lievergezond,

Als je allergisch bent voor Soja, oppassen welke supplementen je neemt!.

Want ik las net dat sommige k2 varianten worden gewonnen uit natto.. Maar die gelikt staat idd hypoallergenic bij:)

 
?
Quote:
Thorne's vitamin K2 is MK-4 and is derived from bacterial fermentation; thus, there is no soy in the product.



Natto is soy...

 
hoi Pike, dus dan is jouw sojavrije K2-D3-supplement voor mensen als ik die niet tegen soja kunnen toch goed?

 
Ja lijkt mij wel er staat dat er geen soja in het produkt zit.

Er is ook nog een variant zonder vitamine D trouwens

 
Mmmm nu lees ik dit:
Quote:
Vitamin K2 exerts a more powerful influence on bone than does vitamin K1.* Vitamin K2 is a series of molecules known as menaquinones, some of which are found naturally in fermented soybeans. The most common and well studied of the menaquinones is MK-4. Thorne's vitamin K2 is MK-4.



http://www.iherb.com/Thorne-Research-Vitamin-K2-1-fl-oz-30-ml/21592

En dit, van een review:
Quote:
I'd give it a minus if there was such a rating! Thorne claim they use a mix of GMO and non-GMO products! but REFUSE to confirm the status of any individual products, leaving customers blind! Well, buyer beware! I suggest iherb drop this brand until they become willing to disclose the GMO status of their products


Dus blijkbaar wel van soja gemaakt?! :evil:

Ik dacht dat omdat er staat dat er geen soja in het produkt zit dat er geen soja gebruikt is (ja ik ben mij er eentje :? )

Maar als ik goed tussen de regels door lees is het dus wel van soja gemaakt maar er zit geen soja meer in. Als dat zo is is de gegeven informatie niet gelogen maar meer het gebruikelijke 'liegen door weg te laten'.

Zucht..

 
hoi Pike, tja, als er echt geen of verwaarloosbaar weinig soja inzit en alleen goede bacterien: dan teken ik.

Het is net als met biergist: volgens mij wordt dat ook op glutengranen geteeld en biergist is daarom ook niet glutenvrij (maar zoveel zitten er ook weer niet in).

Maar het aftreksel (de biergist) is dan toch wel echt gezond.

Zo ook met tarwekiemolie trouwens: zitten ook gluten in waarschijnlijk, maar niet veel.

En tarwekiemolie is een superfood: er zit veel vitamine e in.

 
Ik heb nog eens nagedacht over bier. Bier wordt weliswaar gemaakt van een graan, maar wel een gekiemd graan (mouten = kiemen). Het wordt dus eigenlijk gemaakt van een plantje. Vaak wordt beweerd dat bier gluten bevat, maar is dit eigenlijk wel zo?

Mike

 
Ik weet zeker dat er geen soja in het eindprodukt zit. En je neemt maar een paar druppels per dag dus de kans op problemen daardoor (zelfs als er nog een miniscuul deeltje in zit)is echt enorm klein.

 
Mike,

Toevallig net nog wat proberen op te zoeken daarover.

O.a. dit gevonden:
Quote:
Bevat bier nog gluten?

“Bier is een discussiepunt. Op de lijst van de Vlaamse Coeliakie Vereniging staan veel toegelaten biersoorten. Toch zijn er redenen om te twijfelen aan de veiligheid van bier voor mensen met coeliakie. De meeste bieren worden van gerst gemaakt. Tijdens het brouwproces wordt de gerst gekiemd en vervolgens wordt de gekiemde gerst gefermenteerd. Tengevolge van de fermentatie worden de meeste koolhydraten en eiwitten gesplitst. De mout wordt doorgaans uit het bier verwijderd en nadien wordt het bier nog eens gefilterd. Bier bevat dus zeker geen grote brokken eiwitten. Dat neemt niet weg dat bier toch nog sporen van eiwitten en dus gluten zou kunnen bevatten. In feite weet men het niet precies.”

Kan men niet gewoon meten of bier gluten bevat?

“Dat is niet evident. We beschikken wel over goede meetmethoden, maar die zijn niet honderd procent betrouwbaar. Er bestaan namelijk verschillende soorten eiwitfracties in gluten en de bestaande meetmethoden zijn vooral gebaseerd op de bepaling van één soort eiwitfractie, terwijl andere niet meegerekend worden. Dat is niet helemaal correct. Wanneer men zeer kleine hoeveelheden gluten wil opsporen moet men over nauwkeurigere meetmethoden beschikken. Als bier gluten bevat, dan gaat het sowieso om zeer kleine hoeveelheden, die waarschijnlijk onder de norm liggen.”


http://www.bierengezondheid.be/index.php/articles/nl/cid=16/aid=339/

Dit i.v.m. het filmpje van die dame van 'Weston price' die zei dat gluten wel weggaan of verminderen door fermentatie.

Terwijl ik altijd heb gehoord dat in zuurdesem brood e.d., ook spelt, nog net zoveel gluten zit.

En ook mensen met gluten allergie moeten allemaal vreemde broodvervangers eten. Als fermentatie echt zo goed helpt dan zou dat toch niet meer nodig zijn zou je denken.

 
Hoi Icky, welkom.

Ik zie dat je voorsteltopic al aardig ontspoort is in een discussie over soja en bier.(Zo gaat dat hier wel vaker).

Over de voeding waarvan je denkt goed te zitten: rozijnen zijn mini suikerbommetjes en noten bevatten fytinezuur, ook ahorsiroop is pure suiker. Zelf gebruik ik palmsuiker als ik iets wil zoeten, maar de meest aanbevolen hier is de Billingtons melasse (zie: alleen lezen -handige adressen). Als je meer gaat lezen kom je dit allemaal nog wel tegen.

Over menstruatie/hormonen is ook al veel geschreven:

https://www.fatsforum.nl/topic/hevige-maandelijkse-krampen-en-emoties

https://www.fatsforum.nl/topic/overgang-1

https://www.fatsforum.nl/topic/ontregelde-menstruatie

https://www.fatsforum.nl/topic/mittelschmerz

Misschien zijn er anderen die daar meer tips over kunnen geven.

 
@ wilma2109 Ooh, nou. Dan ga ik de benodigde ingrediënten maar eens bij elkaar sprokkelen.. Hij lijkt me lekker!

@ Tanja Haha, ja idd. Maarja zolang mensen er maar baat bij hebben:)

Ik weet dat rozijnen suikerbommetjes zijn en fytinezuur in noten zit. Maar ik maak altijd de afweging van de goede dingen vs de slechte. t licht ook aan de hoeveelheid. Mijn gebruik is minimaal. Probeer zo veel mogelijk af te wisselen. Zo ook met het zoetten. Palmsuiker vind ik niet altijd lekker. Het staat wel in de kast, licht er maar net aan wat ik maak:) Zal eens gaan kijken naar de Billingtons melasse! bedankt voor de tip.

Ik heb de links gelezen over de menstruatie.. Misschien is het wel handig om te vermelden dat mn menstruatie heel regelmatig is. Verder geen rare bloeding of iets. Alleen de 1e dag killerpain:X en nu dus van te voren rare dingen.. Maar dat begon na mijn nieuwe homeopathische middelen..Toch bedankt voor het mee denken ^^.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan