Voorstellen Frieda

Frieda64

New member
Hoi,

Ik ben Frieda, 49 jaar en ik houd mij bezig met gezondhed en voeding.

Vandaar dat ik op deze site terecht ben gekomen. Op dit moment eet ik koolhydraatarm en ook nog vegetarisch.

Met vriendelijke groet,

Frieda

 
Koolhydraatarm is goed, vegetarisch niet. Maar hoe krijg je het voor elkaar om als vegetarier kh-arm te eten? Een vegetarisch voedingspatroon is per definitie koolhydraatrijk, omdat koolhydraten het domein van het plantenrijk zijn (zij slaan zonlicht en CO2 op als suikers en gebruiken deze als brandstof). Eet je soms heel weinig?

Mike

 
Koolhydraatarm is prima, maar waarom vegetarisch ?....het lijkt mij dat dit dan niet de juiste forum voor jou is.

Jakob

 
Koolhydraten bestaan voor een deel uit vezels en voor een deel uit suikers. Ik eet voornamelijk de koolhydraatarme groenten.

 
Humm ik ben maar een leek, maar 1 van de 'grondwetten' van de Weston Price principe is dat je veelvuldig dierlijke eiwitten tot je neemt om zo je lichaam optimaal te kunnen voeden met mineralen en vitamines. Als je vegetarisch bent en blijft, dan, lijkt het mij, is dit forum geen geschikt medium om specifieke informatie te halen met betrekking tot jouw dieet. Just my 2 cents.

Ik ben overigens wel met je eens dat je hier veel info kan halen over complicaties/symptomen en hoe het menselijk lichaam werkt. De aangedragen oplossingen voor complicaties/symptomen, daar zal je minder aansluiting bij vinden en in jouw oplossingen/theorieen erover minderen gelijkgestemden. Vandaar ook de reacties van de anderen.

 
Hallo Frieda64,

Welkom op dit forum, ik ben het met Boerenkaas eens wat betreft het vegetarisme.

Je bent natuurlijk ook welkom als vegetariër alleen is dat wat WAPF betreft geen optimale keuze voor gezonde voeding.

Je moet dan vlees gaan vervangen door andere dingen zoals noten die veel fytinezuur bevatten en (veel) omega 6.

Daarnaast wordt hennep-eiwit poeder ook sterk afgeraden omdat dit geen voedingsmiddel is dat al eeuwen met succes wordt gebruikt door mensen maar een nieuw bewerkt product.

 
hoi Frieda,

over je passage:
Quote:
Koolhydraten bestaan voor een deel uit vezels


Hier een uitkomst uit een wetenschappelijk onderzoek:
Quote:
"[...] constipation and its associated symptoms can be effectively reduced by stopping or even lowering the intake of dietary fiber"

http://live.scibite.com/site/library/2012_9/1/0/22969234.html

 
'Koolhydraten bestaan voor een deel uit vezels en voor een deel uit suikers. Ik eet voornamelijk de koolhydraatarme groenten.'

Je zult toch aan voldoende energie moeten komen,dus waarschijnlijk meer kh arme groente eten .Ben je dan kh arm aan het eten?

Misschien wil je wel prijsgeven hoeveel en welke groennte je eet.

Je geeft aan dat je je bezig houd met voeding en gezondheid.Is daar een speciale rede voor? Schenk je meer aandacht aan voeding of gezondheid?

 
Tjonge jonge zeg. Nee, ik ga niet vertellen wat ik allemaal eet. En geen zin om mij te verantwoorden. Dank voor jullie hartelijke welkom.

 
Ik ben zelf vegetarier geweest en heb ruimschoots eieren, kaas, boter en vis gegeten. Drie jaar geleden ben ik na 19 jaar weer vlees gaan eten en ik heb in 3 jaar tijd meer gezondheidswinst geboekt dan 19 jaar vegetarisme bij elkaar! Er zitten dus voedingsstoffen in vlees die je niet in andere dierlijke bronnen kunt vinden. Een ervan is CARNItine, dat er zelfs naar is genoemd! Bovendien, wat voor vegetarier ben je dan als je alles eet behalve vlees? Op een gegeven moment was ik ook een lacto-ovo-pecto-vegetarier, oftewel een nep-vegetarier. let wel, we promoten hier GEEN vlees uit de bio-industrie (intensieve veehouderij), maar grasgevoerd vlees van gezonde dieren, al of niet biologisch.

Mike

 
Het is een forum over voeding en gezondheid. Is het dan zo vreemd om te vragen wat iemand eet? Hier in ieder geval niet. Het komt in ieder voorsteltopic terug en zeer regelmatig in de andere topics.

Er is hier volgens mij niemand die zegt dat je niet vegatarisch mag zijn, het strookt alleen compleet niet met de zienswijze van WAPF. En daar gaat dit forum in de basis over.

 
Quote:
Tjonge jonge zeg. Nee, ik ga niet vertellen wat ik allemaal eet. En geen zin om mij te verantwoorden. Dank voor jullie hartelijke welkom.


Een beetje lange teentjes, Frieda? Nu weet ik zeker dat je veel meer dierlijk vet kunt gebruiken...

Mike

 
Oh sorry had idd over heen gelezen dat je kaas, roomboter, eieren en soms vis nuttigt. Dacht dat je vegetariër was in de volle breedte. In ieder geval het lijkt mij dat je op de goede weg bent. Om echt op een optimale manier aan je voedingsstoffen te komen en daarmee je lichaam gezond te houden/krijgen zal je op een gegeven moment moeten overwegen om vlees te nuttigen.

Op dit moment eet ik ook nog niet alle vleessoorten en heb ik mentaal daarin ook een stap te maken. Ik kan mij zo voorstellen dat als er resultaten zichtbaarder/voelbaarder worden nav dit voedingspatroon, dat die stap straks makkelijker te nemen is dan nu. Voorlopig neem ik ook rustig mijn tijd daarin. Het komt wanneer het komt, daar geloof ik heilig in, en ik denk dat jij dat ook wel zo benadert. Ineens radicaal je voedingen- en daarmee je levensstijl omgooien zou alleen maar op wijzen dat je eigenlijk niet achter staat achter het patroon dat je altijd hebt gehad. Dat zou afbreuk doen aan de persoon die je bent, alsof je er niet over hebt nagedacht en dat geloof ik niet bij jou. Dus kom van die kast af (en dat bedoel ik echt op de meest vriendelijke manier die er is :) ) en laat je niet weerhouden je kennis nog meer te verbreden en te verdiepen.

 
Frieda, ook welkom.

Ga eens lezen op 'mijn site', daar vind je informatie vanaf dit forum.

Ook het 'alleen lezen forum' met teksten van Mike is een aanrader.

En verder de 'gebruiksaanwijzing voor nieuwe leden' van Dennis.

En hier vind je meer over fytinezuur in noten, zaden en pitten.

En ga je ook verder inlezen op het forum dan zul je zien dat vegetariërs het hier wel zwaar hebben hoor. Is niet om je te ontmoedigen maar om je wakker te maken.

Lia

 
Hoi Boerenkaas,
Quote:
Humm ik ben maar een leek, maar 1 van de 'grondwetten' van de Weston Price principe is dat je veelvuldig dierlijke eiwitten tot je neemt om zo je lichaam optimaal te kunnen voeden met mineralen en vitamines.



volgens mij adviseert Price om veel dierlijke vetten te eten (niet eiwitten). Tenminste dat lees ik in zijn boek :wink:

Dat lijkt me ook als je vegetariër bent alvast een hele mooie eerste stap (veel roomboter en volle yoghurt en zo).

 
Sorry voor mij reactie. Beetje te druk op 't werk gehad. :-(

Maar nee, ik ga geen vlees eten. Ook al is dat misschien gezonder voor mijn lijf.

In ieder geval is het niet gezond voor mijn geest :). Ik hou niet van dode zoogdieren.

Ik moet ook nog een correctie maken voor wat betreft koolhydraatarm. Ik bedoel eerder koolhydraat beperkt.

Ik let er heel erg op dat ik zo weinig mogelijk geraffineerde suiker, bewerkte koolhydraten zoals wit meel en tarwe nuttig. Ook niet veel aardappelen. Koolhydraten werden vroeger alleen in de zomer gegeten. Niet het hele jaar door.

Wat ik veel eet is: amandelmeel, cocosmeel, kastanjemeel, eieren, avocado, paddenstoelen, noten (walnoten, amandelen, paranoten, macadamianoten, zaden en pitten, kiemen, zuivel (geen halfvol), roomboter, kaas, tempeh, seitan, miso, tofu (niet te veel ivm soja), hennepzaad, chiazaad, allerlei soorten olie (kokosolie, hennepolie, olijfolie, hazelnootolie, macadamiaolie..), vis (makreel, haring, paling, zalm), fruit (blauwe bessen, frambozen, mango, kiwi, appel, sinaasappel, banaan, ananas, etc.etc). Voor de vezels neem ik vaak psylliumvezels, lijnzaad, groente.

Er zit een melktap in de buurt waar je rauwe melk kunt kopen. Daar tap ik geregeld een flesje. Ook drink ik wel alcohol maar met mate (rode wijn vooral, af en toe een biertje of een goed glas whisky!).

Misschien ben ik wat vergeten maar dit is het wel zo ongeveer.

Wat Weston Price schrijft spreekt mij heel erg aan maar het moet geen religie worden.

 
Poekie, bedankt.

Ik zie op je site dat ik behalve het vlees al heel goed bezig ben!

Wat betreft de nachtschades: ik eet al vrijwel nooit aardappelen . De rest zal ik eens onder de loep nemen.

Mooie informatieve site heb je.

Groeten van Frie

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan