Voorstellen Femme83

femme83

New member
Hallo allemaal,

Ook ik ben nieuw hier en wil me zelf even voorstellen. Aangezien ik ook door alle spreekwoordelijke bomen het bos niet meer zie, hoop ik dat jullie wat tips voor me hebben waar te beginnen.

Ik ben 31 jaar, woon in Tilburg maar ga verhuizen naar Arnhem. Ben afgestudeerd aan het AMFI en werkzaam in de marketing/communicatie. Ik woon samen met mijn vriend en 2 katten. Daarnaast zijn we pas begonnen om te proberen zwanger te worden.

Vroeger: van uit huis niet heel veel info meegekregen over gezonden voeding. Voor en in begin van mijn puberteit was ik extreem mager (mensen dachten dat ik anorexia had), dit vond ik zo vervelend dat ik veel ben gaan eten om die opmerkingen te stoppen. Uiteraard deed ik dat met chips, koekjes, fastfood etc. Dat aankomen werkte natuurlijk maar niet op de gezonde manier. Je raad het al, gevolg is dat ik te dik werd. Dit gebeurde van mijn 16e tot mijn 19e. Op dat moment ging de knop om en begon ik met sporten (wat ik daarvoor niet meer deed). Ik ging extreem sporten (voornamelijk 1,5 uur per dag, iedere dag, cardio en beetje krachttraining). Daarbij at ik op een dag ongeveer een bouillonsoep, een rijstwafel en een verse jus. Uiteraard veel en veel te weinig. Ook hier raad je het al, gevolg is dat het afvallen lukte. Ik was in een half jaar 10 kilo kwijt met een BMI van 16,5. Achteraf kan ik wel zeggen dat deze leefstijl en 4x per dag op de weegschaal wel eens anorexia geweest kan zijn.

En toen: in mijn studententijd ging ik weer meer eten, alcohol drinken (veel) en bleef wel extreem sporten (1,5 uur cardio per dag). Dit ging nog goed (gezond gewicht tot ongeveer 24) totdat ik daarna aan begon te komen, jojoën ook. Ik sportte extreem en volgde vele diëten (aantal keer citroepsapkuur, ziekenhuisdieet, uithongeren, dokter frank, fatburners, een celullosemiddel wat je maag opvulde en weet ik veel wat nog meer).

Nu: ben ik dus 31, vet sla ik door het minste of geringste op. Met name op mijn buik (ik lijk al wel 4 maanden zwanger), heupen en bovenbenen. Ik let op mijn voeding (combi van paleo en hormoonfactor) dus geen zuivel, weinig koolhydraten, goede vetten, wel fruit/groenten. Ik zwom dagelijks maar ben hier mee gestopt omdat dit ook weer cardio training is. Nu doe ik thuis 7 minutes workout en poweryoga (4x per week).

1,5 jaar geleden ben ik ook onder behandeling geweest bij een hormoonfactor coach en bloedonderzoek via orthomoleculair arts. Hier kwam uit dat mijn insuline te hoog was, verlaagde T4, oestrogeen dominantie en te laag cortisol (bijnieruitputting), voor extreem lage B12 heb ik een aantal infusen gekregen. Ik kamp met allerlei allergieën zoals ei, caseïne, histamine, gluten, gras/berk, huisstofmijt en katten. Voor deze allergieën ben ik met succes behandeld d.m.v. NAET. Helaas beginnen ze nu weer op te spelen, ik heb het idee dat het veroorzaakt wordt door bijnieruitputting etc dus dat het dweilen is met de kraan open.

Verder heb ik een aantal jaren geleden last gehad van nierstenen en heb ik nu klachten zoals carpaal tunnel syndroom, pijnlijke gewrichten, last van onderrug, vet opslaan, vermoeidheid en verzuring.

Aangezien ik sport (dit kan ik nog wat meer gaan doen) en op mijn voeding let en dit niet het gewenste resultaat geeft weet ik niet meer wat nu de juiste manier is om te doen. Ik heb allerlei supplementen maar vind dit ook weer eng omdat we proberen zwanger te worden.

Wie heeft er tips of advies??? Mijn dank zou erg groot zijn!

Groetjes Femke
 
Hallo Femme83,

Het lijkt mij vrij duidelijk wat er aan de hand is maar eerst heb ik een vraag aan jou.


Hier kwam uit dat mijn insuline te hoog was, verlaagde T4, oestrogeen dominantie en te laag cortisol (bijnieruitputting), voor extreem lage B12 heb ik een aantal infusen gekregen.

Dus:
Schildklierdisfunctie
Bijnieruitputting
Oestrogeendominantie
Te weinig maagzuur (B12 tekort)
Pre diabetes
Lekke darm (hoogstwaarschijnlijk)

Wat is er, of heb jij, n.a.v. deze diagnose gedaan aan jouw klachten?
 
Hallo Femme83,
Aangezien ik sport (dit kan ik nog wat meer gaan doen)

het sporten lijkt mij eerder een deel v/h probleem en niet de oplossing voor je probleem. Daarnaast vindt ik het onverstandig om onder deze omstandigheden zwanger te worden.
je bent nu eigenlijk uitgeput ook al sla je snel vet op. Op de heupen en bovenbenen zou dit voor een vrouw geen probleem zijn (afgezien wat je er optisch van zult vinden)maar op de buik wel dus. teveel insuline aanmaken en toch maar weinig KH eten geeft al aan dat er iets metabolisch niet in orde is. Ik ben wel benieuwd naar je glucose waarden. Wanneer je glucagon aan blijft maken blijf je steeds weer glucose aanmaken oa door omzetting van eiwitten. je pijnen in gewrichten etc. zijn naast een teken van slechte stofwisseling ook een teken van overbelasting(nog meer sporten?).
ad
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik moest van de coach het dieet volgen en de supplementen slikken, daarnaast krachttraining. Dit heb ik gedaan, al heb ik de krachttraining ook af en toe met zwemmen aangevuld. Ook ben ik onder behandeling bij een acupuncturist.

Ik snap je reactie dat het onverstandig is om zwanger te worden. Omdat ik het zo graag wil denk ik dat ik het probleem een beetje onderschat. Struisvogeltje...

Weten jullie wat ik dan kan doen om weer gezond te worden? Wat voor dieet, supplementen en sport? Ik weet het gewoon niet meer omdat ik overal iets anders tegen kom.

Ik wil graag een baby maar snap dat ik eerst zelf gezond moet worden om een gezond kind op de wereld te kunnen zetten.
 
krachttraining = stress, anders zou er geen adaptatie volgen(mits rust). Trainen om cal/vet te verbranden is nonsens en trainen om de spiermassa te behouden is in jou geval .....niet het juiste moment. krachttraining verbetert de insuline gevoeligheid van de spiercellen maar dat is helemaal niet jou probleem. Je eet immers weinig KH dus is er weinig glucose dat opgeslagen moet worden. Het is meer de insuline resistentie van organen zoals de lever waar je probleem (denk ik ) ligt. Dus je stofwisseling is ziek en dat heeft op van alles invloed.
Je neigt ertoe om de problematiek op te lossen door het o zo gezonde sporten te overdrijven....vooral veel actie dan blijf je gezond is de mainstream gedachte.
Vraagje: hoe voel je je mentaal wanneer je niet gaat sporten...schuldgevoel? Dwing jij je zelf om te sporten of heb je natuurlijke energieke drang om 'iets'te doen?
ad
 
Ik begrijp dat het niet het juiste moment is omdat mijn lijf niet nog meer stress nodig heeft. Ik overdrijf het sporten niet hoor (4x per week momenteel en dan een half uur per keer). Ik heb geen schuldgevoel wanneer ik niet sport, dat is het niet. Ik ben alleen wanhopig omdat ik op mijn voeding let en alleen maar aankom en ongezonder wordt. Ik weet gewoon echt niet meer wat ik moet doen om dit allemaal op te lossen. Ik heb hulp nodig maar weet niet waar of wat ik moet doen!
 
4 x per week is behoorlijk veel hoor.
Maar wat eet je precies dan? Want dit:


dus geen zuivel, weinig koolhydraten, goede vetten, wel fruit/groenten.

Kan echt van alles betekenen. En wat vind jij bijvoorbeeld de 'goede vetten '?
Welke supplementen slik je precies voor je bijnieruitputting, oestrogeendominantie etc?
 
Begin eens met dat intervieuw van Sally te beluisteren. Heel veel info over vruchtbaarheid, zwangerschap en gezonde baby's
 
Tanja, dat ga ik vanavond zeker doen!

Pike, ik ontbijt met havermout met vers fruit, kaneel, rauwe cacoa poeder, camucamu en maca poeder. Ik lunch met omelet en groeten daarin of rijstwafels belegd met avocado en kipfilet of zalm bijvoorbeeld. Ik eet 's avonds groentes, stukje vlees of vis met quinoa of rijst bijvoorbeeld. Ook maak ik glutenvrij brood van teffmeel of boekweitmeel. Ik bak in kokosolie. Supplementen slik ik diverse, vitamines, visolie, magensium, rhodiola, rozenbottel. Ik drink alleen water en kruidenthee (rooibos of brandnetel met cranberry en citroengras) Wel af en toe een wijntje en natuurlijk eet ik ook af en toe iets van koolhydraten.

Ik heb gewoon iemand nodig die me kan adviseren hoe te eten, sport en welke supplementen. Een orthomoleculair arts misschien? Ik kom er zelf echt niet meer uit.

 
Over voeding ga je genoeg vinden op deze site(eerst Sally luisteren). Maak een basis aan de hand van deze informatie en bekijk hoe dit gaat.
Vergeet even het sporten en kom tot rust. frisse lucht (wandelen) is belangrijk. Sporten heeft je tot nog toe niet geholpen, dus wat kan er veel gebeuren wanneer je er tijdelijk mee stopt? Uit je voorstel blijkt dat je van alles hebt geprobeerd , dus uit wanhoop van het ene naar het andere. Dat moet je nu dus niet meer doen, maar je kunt ook niet alles ineens oplossen dus zorg dat je fundament solide gaat worden. Dit vergt wel tijd en een investering van jou kant om de zaken goed te doordenken.
daarna zie je weer verder. Mij lijkt dat wanneer je zo wanhopig bent dit ook niet goed zal zijn voor je relaties of je plezier in leven....dus loslaten.
ad
 
Ik zie dat je valt voor voedselhypes. De havermout komt van de Voedselzandloper en ik zie invloeden uit de raw food/superfood-hoek. Verder zie je keer op keer semi-vegetarisme terugkomen met weinig verzadigd vet en mager vlees (kip, vis). We kunnen onderhand een boekwerk maken van mensen (bijna altijd vrouwen) die zich hier voorstellen en min of meer zo eten en ondertussen ernstige gezondheidsklachten hebben. De hormonen krijgen hun verzadigd vet en cholesterol niet!

Mike
 
Ja ik heb van alles geprobeerd en ben door de hormoonfactor coach op die manier gaan eten, waarvan ik dacht dat het goed was en gezond voor mijn hormoonbalans. Ik heb dus verzadigd vet en cholesterol nodig. Ik ga verder zoeken op dit forum naar wat dan wel een gezond voedingspatroon is voor mij. En ik denk dat ik de hulp in ga schakelen van een orthomoleculair arts of zo. Aangezien iedereen iets anders zegt weet ik het gewoon echt niet meer. Dus ik probeer van alles uit. Voel me wanhopig nu en heb het idee volledig de weg kwijt te zijn nu. Bedankt voor jullie reacties in ieder geval.
 
En bedankt ad ook voor je reactie. Ik ga vanavond Sally luisteren, mediteren en goed slapen. Sporten even staken en hier alle informatie op de site uitpluizen.
 
Orthomoleculaire artsen zeggen ook allemaal wat anders dus of je daar nu echt wat mee op schiet is de vraag.
Ik raad als basis een pro schildklier dieet aan:
http://www.thenutritioncoach.com.au/anti-ageing/be-pro-thyroid-up-your-tempo/

En om de oestrogeendominantie mede te verhelpen dagelijks een wortel :
http://empoweredsustenance.com/raw-carrot-a-day/
Het schijnt echt te werken om je oestrogeen te verlagen.




Because of my own experience in finding that eating a raw carrot daily prevented my migraines, I began to suspect that the carrot fiber was having both a bowel-protective and an antiestrogen effect. Several women who suffered from premenstrual symptoms, including migraine, had their serum estrogen measured before and after the “carrot diet,” and they found that the carrot lowered their estrogen within a few days, as it relieved their symptoms
Ray Peat



 
Uit dat weliswaar beperkte onderzoek bleek in ieder geval van wel.
Je neemt dan nog niet de oorzaak weg maar het is een begin.
 
Kom je eindelijk op een goed forum, wil je weer naar zo'n supplementenboer rennen. Je kan Mike ook persoonlijk benaderen voor 1 op 1 advies. http://www.mikedonkers.com/coaching-advies/
Dat lijkt mij nuttiger. En meerdere mensen op dit forum zijn ook bij www.balans-balans.nl geweest. Zij kan jou goed aangeven waar je op dit moment fysiek staat. Dan kun je ook beter gericht supplementen nemen. Ik adviseer beide in jouw geval.
edit: Berichten hebben elkaar gekruist zie ik.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
505.356
Leden
8.637
Nieuwste lid
nataliedje
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan