Voorstellen en adviezen voor ontgiften: Debsy

G

Guest

Guest
Hallo, ik heb hier al een paar keer gepost maar zal mij hier ook even netjes voorstellen.

Ik ben 32 heb 2 kleine dochters van 2 en 4 jaar. Al meer dan 10 jaar lees ik van alles over voeding en gezondheid en ik heb het boek van Weston Price ook al heel lang in huis. Het is niet zo dat ik een soort dieet doe. Wel heb ik veel dingen meegenomen over die ik gelezen heb maar gezien mijn kennis leef ik niet supergezond ofzo.(wel voor mijn omgeving want wij mijden E-nummers en eten bijna alles biologisch).Ik wil bijvoorbeeld wel eens snoepen/brood met hasgelslag/chocola etc. En ik eet eigenlijk veel te weinig groente (wij maken vaak apjes met de sapcentrifuge).

Misschien is dat door een gebrek aan een chronische ziekte. maar ook een gebrek aan doorzettingsvermogen. Ik wil daar graag verandering in brengen aangezien ik ook ouder wordt . Ik ben wel vaak vroeg moe s`avonds en zou algeheel wat meer energie willen hebben, ik voel al een tijdje aan dat mijn lichaam vraagt om een detox maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Ik heb zoveel gelezen en daar licht ook een beetje mijn probleem ik weet niet zo goed hoe ik daar voor mezelf structuur moet aanbrengen.

Ik las hier over vasten op rauwe melk en dit leek me wel wat aangezien er stond dat het makkelijk was vol te houden en het lijkt me wat minder heftig dan sapvasten (en ik las ook dat vasten negatief kan uitpakken maar had het idee dat dit nniet geld voor vasten op rauwe melk). Ook kan ik vrij makkelijk aan rauwe melk komen.

Daarna zou ik graag een leverreiniging willen doen? Wat is hier aan te bevelene want ik zag er meerdere? Of is het handig om dat boek van Moritz aan te schaffen?

Groetjes Debsy

 
Debsy, welkom.

Ik begrijp dat je een beetje bent vastgelopen en inspiratie nodig hebt.

Zou het misschien handig zijn als je hier je voedingspatroon beschrijft, wat eet je zoal door de dag heen?

Kunnen we er effe op schieten. 8)

 
Hoi poekie,

Ik ben gewoon weer teveel afgedwaald naar het "gangbare" westerse voedingspatroon.

Ik som gewoon op wat ik over het algemeen eet want dat verschilt wel eens.

Smorgens: Koffie met boerenmelk, Yoghurt met banaan gepureerd, een appel, kiwi, 1 broodje kaas

Smiddags: 2 krentebollen met veel roomboter, onbewerkt brood(meestal 2) met roomboter pindakaas/honing of met avocado/ hagelslag, uitsmijters, gekookte eitjes, soms een 2e bakje koffie

s avonds: soep/brood, gierstgerecht, aardappelen groente vlees, pizza met zelfgemaakt sapje

Tussendoor sapje van sapcentrifuge/chips/koek/ontbijtkoek met veel roomboter/dropje (geen zakken hoor), we maken regelmatig tarwegrassap, bijenpollen neem ik af en toe aanvullend, tomaten, stukje komkommer, appels

Drinken: brandnetelthee/gefilterd en gewerveld water/af en toe rood wijntje/ heel soms bio limonade of wat appelsap maar heel gering

Alles is bijna wel van Bio en natuurwinkel kwaliteit en intergreer wel gezonde dingen maar zoals je ziet veel te veel koolhydraten al eet ik volgens mij niet heel veel.

Ik zou ook wel een kilo of twee aan willen komen, mijn 2e dochter heb ik 14 maanden lang bortsvoeding gegeven (frapant is dat ik toenb weinig eetlust had)en de eerste 7 (die stopte er zelf mee) en ik woog daarna 58 kilo met een lengte van 176. Ik hoorde destijds dat ik mager was en werd daar zo beu van dat ik ging snoepen om aan te komen, maar dat heeft niks geholpen btw. Ik ben nu nog steeds onder de 60.

 
Hallo Debsy :)

ik hoop dat dit forum je, net zoals bij mij, nieuwe inzichten mag brengen die de aanzet mogen zijn tot verandering.

 
Hallo Debsy, een tip..begin langzaam en voeg steeds meer gezonds toe en laat dan wat ongezonds weg.

Je kunt beginnen met een sole te maken van keltisch zeezout, en dit 's morgens en 's avonds in een glas water te doen.

Voor ontgifting: schaf H202 aan/foodgrate en bouw dit langzaam op, in hetzelfde glas met de sole.

(verdunnen van 35% naar 3% en dan eerst druppel in glas en om de paar dagen of iedere dag druppel erbij, je gaat zelf voelen wanneer het genoeg is).

Beginnen met rauwe biologische melk, en meer vetten(grasroomboter/ghee/olijfolie) vervang je brood zoveel mogelijk voor glutenvrije granen.

Schrap de onverzadigde vetten, margarines/zonnebloemolie)

Voor leverreiniging kun je de topic hierover eerst eens lezen, er bestaat naast de reiniging van andreas moritz ook een milde, hierin beschreven.

Vraag gerust en neem de tijd om je in te lezen.

En vooral: schrap de suikers,allemaal. Gebruik alleen nog rauwe honing.

 
En koffie, stop alsjeblieft met die verslaving daar boven (van onderen mag weer wel), ga onderstaande link maar eens lezen.

Daar is-tie weer: http://www.fonteine.com/mike_donkers.html

En blijf ook in de natuurwinkel etiketten lezen.

Ook hier wordt er nl. heel veel toegevoegd aan voeding wat er niet in hoort en dus ook niet in jouw lijf.

Je begint met koffie en boerenmelk. Ik zou die koffie weglaten en lekker die boerenmelk tot me nemen.

Dirtsa geeft al aan om alle suikers te schrappen.

Daar horen ook koolhydraten en zetmeel bij: banaan, zoet fruit, pizza, krentenbollen (gedroogd fruit is nog erger dan vers fruit), hagelslag, koek, chips, ontbijtkoek, biolimonade en appelsap.

Oeps....daar staat wel erg veel bij van wat jij ook opgeschreven hebt.

Grapje....nou ja, trouwens ook weer niet.

Maar je moet ergens beginnen toch?

Ik ben 1.73mtr en weeg 60 a 61 kg. en ik voel mij prima.

Het gaat er op een gegeven moment ook om hoe voel ik mij, hoe vind IK dat IK eruit zie.

Mensen om je heen zijn ook niet meer gewend aan slanke mensen.

Ik wens jou heel veel leermomenten toe hier op dit forum.

Dat het je maar veel mag brengen.

 
Dank je wel Dirtsa,

Die sole heb ik al een tijdje staan maar gebruik hem niet met regelmaat. Maar dat zal ik vanaf vandaag wel doen.

Ik heb gelezen waar je waterstofperoxide kan krijgen. Moet je dat perse verdunnen in gedestilleerd water?

En je moet het dus verdunnen tot 3% en daarvan weer druppels doen bij je glas met sole begrijp ik?

Ik eet al heel lang roomboter/ghee maar onverzadigde vetrten zitten natuurlijk ook in koekjes en chips.

Voor de leverreiniging ga ik me even goed inlezen verder voordat ik hierover vragen ga stellen. Ik kan nu al een beetje voort.

 
Nee hoor, in koekjes zitten transvetten, geen goeie dierlijke verzadigde vetten. Dat moet je ecvht nemen door grasroomboter(biologische uiteraard), ghee, kokosolie niet te vergeten. En zeker chips is niet gezond: nachtschade(aardappel) zonnebloemolie, fout zout.

H202 kun je zowel in 3% als 35% kopen (wel foodgrate! ), je kunt de 35% eenvoudig verdunnen.

Begin dus eerst met de 3% verdunning, deze is ook geschikt om tanden mee te poetsen of te gebruiken als ontsmetting bij wondjes.

De meesten beginnen met enkele druppels in een glas water, waar ook de sole in zit, als je op 11 druppels zit kun je dit vervangen voor 1 druppel 35%.

Ik drink als ik wakker ben eerst een glas water met sole, H202, appelazijn en wat honing.

 
Tja Poekie, mijn kennis van voeding is niet minimaal, daar ligt het probleem dus niet. Die dingen die je opsomt daarvan weet ik dat het niet de beste keuzes zijn, maar mij werd gevraagd naar mijn eetgewoontes. Het gaat mij puur om het omschakelen en een detox, zodat deze gewoontes verdwijnen en dat er ook geen behoefte meer naar is.

En Poekie daarin heb je gelijk hoor dat het erom gaat hoe je je zelf voelt. Ik heb ook een keer een steengoede column van Daphne Dekker gelezen hierover, dat als je slank bent dat continue moet hoiren, eet je wel goed wat ben je dun etc omdat de normn tegenwoordig gewoon TE DIK is. Destijds voelde me ik ook best slapjes. Waarschijnlijk omdat alle goede stoffen in de borstvoeding ging zitten en 14 maanden te lang was voor mijn eetgewoontes op dat moment.

Dat bedoelde ik ook Dirtsa van die koekjes, wellicht had ik de zin een beetje raar op geschreven.

Nachtschaden vallen toch ook tomaten en paprika/aubergines onder? Worden die ook niet aangeraden? En waarom niet?

 
typ dit in de zoekfunctie, daar is al over geschreven.

Daphne deckers ziet er echt niet gezond uit hoor, bijna anorexia.

Kijk maar eenjs naar haar programma, next top model, ongezond magere meiden die elkaar de tent uitvechten.

oeps, sorry, te snel gelezen, ik dacht dat er stond: verzadigde vetten zitten in koekjes :D ik dacht echt dat jij deze met een gerust hart zat weg te kanen.

 
Hoi Dirtsa, het was een reactie op wat Poekie zei en het ging me om haar column, niet om hoe zijzelf eruit ziet. ;-)

 
Ik begrijp het hoor Debsy, was zeker ook geen opmerking naar jou toe...maar zeker wel naar Daphne, ik ben bang dat zij echt denkt dat haar figuur de norm zou moeten zijn, en dat is beangstigend. Te dik, althans te dik van de o zo gezonde onverzadigde vetten en het geraffineerde spul is ook geen goed voorbeeld om te volgen maar aangeklede botjes ook niet.

 
Debsy schreef:
Quote:
Het gaat mij puur om het omschakelen en een detox, zodat deze gewoontes verdwijnen en dat er ook geen behoefte meer naar is.


Mike schreef hier over:

Quote:
Waar je nog naar verlangt, dat zit nog in je. Dat heeft iemand mij ooit verteld. Ik heb dit altijd in het achterhoofd gehouden. Als ik dus nog verlang naar chips of snoep, dan komt dat omdat ik dit nog niet uit mijn systeem gezuiverd hebt. Als je nog naar rommel verlangt, dan zit het nog in je. Die waarheid geldt voor iedereen, dus voor mij net zo goed. Houd dit, net als ik destijds deed, in het achterhoofd en je snapt beter wat er gaande is in je lichaam en wat je nog te doen staat.

Zorg voor gezonde alternatieven. Verlang je naar iets zouts en hartigs, eet dan geen chips of friet, maar geef wel toe aan die drang door iets met Keltisch zeezout en vet (bijv. roomboter) te eten. Roomboter met zout is heerlijk en doet het goed op geroosterd brood. Heb je een verlangen naar zoetigheid kies dan voor bijv. die ruwe melassesuiker van Billingtons of voor honing in combinatie met vet. Ik denk dan opnieuw aan roomboter op geroosterd brood met melassesuiker of honing. Zulke snacks zijn supersnel te maken en smaken verrukkelijk. Door er gezondere alternatieven voor in de plaats te zetten kom je uiteindelijk van je verlangen naar rotzooivoedsel af.


 
Hoi Dirtsa,

Dat kwam niet zo goed naar voren in die column, meer dat dik zijn de norm is tegenwoordig.Daarbij ken ik ook wat mensen die dolgraag dikker zouden willen zijn maar dat dat niet lukt. Ik vind het sowiezo moeilijk om over te oordelen. Sommige mensen hebben gewoon een hele fijne bouw en andere breder. Dat verschil zie ik al bij mijn twee dochters. De oudste is heel rank en de jongste veel robuuster. Mensen zijn allemaal zo verschillend. Als iemand er gezond uitziet en zich goed voelt dan is het prima toch?

Ja Poekie bij mij is het niet eens een vcerlangen want zo heel lekker vind ik het eerlijk gezegd niet eens (chips en dropjes) meer een soort automatisme, het eten zelf ofzo.

Die honingkoek met roomboter kan ik trouwens wel echt van genieten.

Als jullie trouwens brood eten wat voor brood eten jullie dan en hoe vaak?

 
Zuurdesembrood van Menno (www.vanmenno.nl) of kiembrood van de natuurwinkel. Zowel tarwekiem of speltkiembrood.

Dit zijn erg kleine broodjes, dus plakjes. Maar vult heel erg. Ik bak deze boterhammetjes in ruim roomboter met 2 of 3 eierdooiers. Echt heel erg lekker.

 
De boerderij waar we onze melk en vlees kopen, verkopen brood van http://www.biobackstube.eu/wij-houden-van-bio.html.

Het is een biologische bakker uit Ahaus, Duitsland.

Ze verkopen brood via diverse natuurwinkels, boerderijwinkels.

Als je een mailtje aan ze stuurt met jouw woonplaats krijg je een verkooppunt bij jou in de buurt.

Ze hebben diverse broden: gistbroden, zuurdesembroden, luxe artikelen.

Wij eten zuurdesembroden van rogge en/of spelt.

De biologische granen komen uit de omgeving van Ahaus en worden gefermenteerd.

Daarna wordt het tot meel gemalen d.m.v. een echte molensteen.

Dan wordt het brood gebakken in een langere tijd en op een lagere temperatuur dan gangbaar.

Er wordt, zeg maar, flink aandacht aan besteed, en dat proef je.

Het brood is wel duurder dan het biologische brood dat je in de winkel koopt maar je hebt er minder van nodig.

Het is heel vast, voedzaam brood, heerlijk.

Als je er dan een dikke laag roomboter, omelet met kaas en ui op doet, met het heerlijke zeezout erover, een kloddertje mayo.

Do I need to say more?

Nou dan heb je aan twee broodjes genoeg.

In de regel eten wij 1x per week brood.

We gaan elke zaterdag naar mijn lieve moedertje en daar eten we dan brood.

Met een dikke laag roomboter, een omelet (die mijn man dan bakt) en rauwmelkse biologische kaas.

Daarbij een grote beker melk.

En zo komen we weer aardig aan ons vet.

 
Debsy,

Quote:
mijn kennis van voeding is niet minimaal, daar ligt het probleem dus niet.


en

Quote:
Ja Poekie bij mij is het niet eens een verlangen want zo heel lekker vind ik het eerlijk gezegd niet eens (chips en dropjes) meer een soort automatisme, het eten zelf ofzo.


Je bent niet voor niks op dit forum. Je ervaart dat je voeding nog beter kan, anders zou je niet mee 'forummen'.

Als je jezelf goed voedt, en bij ons zijn dat vooral vetten, is mijn ervaring dat ik geen behoefte en trek heb in tussendoortjes.

We blijven veel langer verzadigd.

Wij eten onze eerste maaltijd vaak tussen 12-13uur.

Van de week hebben we zelfs gesport (proefles Zumba van 3 kwartier) en daarna pas gegeten.

Een vette smoothie. Ik denk ook dat we door de vet inname dan ook geen last hadden van spierpijn.

Iemand vroeg eens: heb je dan niet de neiging om te zondigen.

Het is maar wat je zondigen noemt.

Mijn antwoord was: dat wij gewoon alle dagen heerlijk eten en genoeg en dat we daardoor geen behoefte hebben in tussendoortjes.

En bovendien komt er ook bij kijken dat we ondertussen weten dat in alle koek, snoep, chips, noem maar op ontzettend veel rotzooi zit. En dat is al een hele goede stok achter de deur om het niet meer te eten.

Men denkt ook, dat als je biologisch eet dat je dan niet lekker meer kan eten. Wat een flauwekul, maar ja, men weet gewoon niet beter.

En ook vaak gehoord: biologisch eten is duur.

Ja, als je alles via een natuurwinkel koopt betaal je de hoofdprijs.

Ga de boer op en koop het rechtstreeks van zijn landje.

Dan mag het misschien nog iets duurder zijn (vaak ook niet) maar je hebt er zo-wie-zo minder van nodig.

En je blijft langer verzadigd, dus heb je minder trek in tussendoortjes.

Dus maakt het dan niet zo veel meer uit, die prijs.

 
Heej Poekie, die bakker uit ahaus levert ook aan onze natuurwinkel. Overigens ligt Ahaus hier niet ver vandaan. En deze bakker tref ik nogal eens op streekmarkten. Grappig.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.715
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan