Voorstellen: boterbloem

boterbloem

New member
Hi Weston Price forumleden!

Sinds een paar weken lees ik met jullie mee op het forum en wil mij nu dan eindelijk aan jullie voorstellen. Ik ben 25 jaar oud en heb jaren rondgelopen met verschillende merkbare gezondheidsklachten (o.a. acne, onrustige darmen, slechte stoelgang en hoofdhuid problemen), waarvoor ik regelmatig bij de huisarts aanklopte (want ja, dat doe je toch bij dit soort klachten?).

Ruim een half jaar geleden raakte ik bekend met Paleo (Primal Blueprint volgens Mark Sisson) en dit was een enorme eyeopener voor mij. Na het elimineren van granen uit mijn eetpatroon werd mijn buik een stuk rustiger. Het resultaat was bijzonder positief. Ik werd mij steeds meer bewust van mijn voeding en huidsmeerseltjes. Nu gebruik ik natuurlijke producten of gewoon water voor mijn gezicht en mijn huid is er erg van opgeknapt.

Ook ben ik nu ruim een half jaar gestopt met de pil, na deze 5 jaar geslikt te hebben. Een paar jaar geleden heb ik al met mijn huisarts de voors en tegens van de pil willen doornemen, maar daar kwam niet veel uit. Gelukkig eindelijk de knoop doorgehakt en mijn lichaam moet nu nog steeds bijkomen van die synthetische troep (naast het overschakelen op het juiste voedsel). Helaas heb ik sindsdien ook last van haaruitval.

Twee maanden geleden kwam ik het boek van Mike over bijnieruitputting op het spoor en dit was weer een enorme eyeopener! Mijn voeding heb ik door de informatie uit het boek én het forum nog meer gefinetuned en ben nu hard bezig mijn lichaam te geven wat het nodig heeft. Op aanwijzingen van het forum heb ik er inmiddels ook een kleine leverreiniging op zitten en er kwamen al gelijk tientallen groene, wasachtige bolletjes los. Erg vreemd om dat voor het eerst te ervaren, maar het geeft een bevrijdend gevoel.

Dankzij de informatie op het forum zijn vele puzzelstukjes op hun plaats gevallen en kan ik stap voor stap werken aan een goede gezondheid; met om te beginnen Adrenal voor mijn bijnieren, h202 voor de candida en elke maand een Moritz leverreiniging, naast voedzame voeding als rauwe melk, Keltisch Zeezout en veel vet :D! Ook vind ik het heel mooi om mensen in mijn omgeving te mogen helpen met hun gezondheid, mits zij er voor open staan.

Ik wil jullie bedanken voor alle nuttige informatie en ervaringen op dit forum en hoop ook nuttige bijdragen te kunnen leveren.

Groet,

Boterbloem

 
Hi Boterbloem,

Leuk om te lezen dat je zoveel baat hebt bij je switch naar echt eten. Ook ik kwam via een Paleo route destijds op dit forum terecht en heb mij laten inspireren door Robb Wolf en Cordain. Hier is veel goede informatie te vinden maar wees ook kritisch op dit forum. Ook hier zitten we er wel eens naast.

Succes met je herstel.

 
Het lichaam heeft 5 jaar lang de kunstmatige hormonen gecompenseerd, nu blijft die compensatie nog even doorgaan, waardoor er tijdelijk een onbalans is. Dit geeft waarschijnlijk de haaruitval. Als dit inderdaad het geval is, dan gaat het vanzelf over, maar kan je voorlopig wel iets doen: de hoofdhuid insmeren met ui. Verder de natuurlijke balans laten herstellen en geen shampoo geruiken.

 
Hay boterbloem,

voor je acne kun je ook h202 gebruiken, ik maak me gezicht er steeds schoon mee, en als ik eens een grote pukkel heb, maak ik eEn watje nat met h202 3 procent en plak ik die met een pleister voor het slapen gaan op mijn gezicht, ziet er een beetje gek uit hihihi maar het helpt erg goed!

Liefs debje

 
Dag Boterbloem,

Welkom op het forum !

Om een tijdelijke hormonale onbalans goed te krijgen kan desgewenst ook de progesteroncreme van Dr. Lee aangebracht worden. Dr. Lee heeft hier trouwens een heel boek over geschreven waar ik zelf ook veel bruikbare informatie uit gehaald heb. Meer info is hierover terug te vinden op de site van Poekie www.voedingisgezondheid.nl/boeken.

Zelf ben ik er 2 maanden geleden mee begonnen en ik reageer hier heel goed op. Geen gevoel van koude meer 's avonds, geen stemmingswisselingen meer maar een gevoel van geluk voor de menstruatie. Had ik dat maar al jaren eerder geweten dat ik een oestrogeendominantie heb en daarbij hoort ook haaruitval. Gelukkig dat ik een dikke bos van mezelf heb,....

 
@Gerard

Bedankt voor de ui-tip. Doel je hiermee op de zwavel die hierin zit? MSM poeder wilde ik sowieso al aanschaffen.

En de haaruitval was voor mij wel de trigger om te gaan nadenken over shampoo en de frequentie van wassen. Zonder shampoo (no poo) heb ik geprobeerd, maar bica en azijn werken dan beter. Mijn haar werd alleen erg droog en het bleef erg uitvallen. Een natuurlijke shampoo zonder sodium laureth sulfaat maakte mijn haar weer snel vet en de uitval bleef. Nu gebruik ik wasnotenpoeder (gebruik uit India) en dat bevalt enorm goed. Mijn haar is schoon, mijn hoofdhuid is rustig en de haaruitval is minimaal. Ik ben ervan overtuigd dat met de juiste voeding en zo min mogelijk chemicaliën op de huid, de haargroei weer normaliseert.

@debje

Fijn dat h202 bij jou helpt tegen puistjes! Appelazijn werkt ook goed bij puistjes en seborroisch eczeem.

@Vivianne

Jij ook bedankt voor je tip. Ik heb bio-identiek progesteron crème al geprobeerd (van Helen Pensanti, die in de leer was bij Dr. Lee), niet vanwege oestrogeen dominantie, maar mogelijk PCOS. Mijn symptomen leken in dat straatje te passen (zeer onregelmatig ongesteld na stoppen pil, haaruitval en insulineresistentie). Ook heb ik hiervoor de B-vitamine D-Chiro inositol geslikt om meer insuline gevoelig te worden (dit supplement wordt aanbevolen aan vrouwen met PCOS). Ik ben echter met beide gestopt, omdat het voor mij niet goed voelt; door de crème schijn ik vocht vast te houden en het supplement komt wellicht later weer in beeld. Nu wil ik met goede voeding mijn hormoonbalans weer natuurlijk te krijgen.

 
Beste Boterbloem,

Uit je voorstelling blijkt dat je problemen had met de bijnieren die een wisselwerking hebben met de schildklier. Zelf had ik ook het fenomeen van vocht vasthouden door glutenintolerantie in combinatie met een jodiumtekort.

Als ik alles goed doorlees, zie ik momenteel geen jodiumaanvulling. Mogelijkerwijs lost dit de rest van de klachten op.

 
Fijn dat je met mij meedenkt Vivianne!

Lugol's jodium lijkt mij ook een goede aanvulling, maar ik ben er niet over uit of het verstandig is daarmee even te wachten ivm de Adrenal als bijnierondersteuning.

Heb jij ervaring met het gebruik van beide (tegelijkertijd)?

 
In jouw geval zou ik het uit de voeding halen. Dit kan door het 2 maal in de week eten van zeevis b.v. kabeljauw, wildwaterzalm uit Alaska, Hollandse nieuwe en gezouten haring.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.917
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan