Voorstellen Barbara

B0101

New member
Hoi hoi,

Wat een hoop interessante dingen staan er op dit forum. En super om te lezen dat er zoveel gelijkgestemden zijn! En bovenal goed om steeds meer te leren over gezonde voeding en het waarom daarvan.

Zoals zo veel mensen heb ik ook eerst klachten gehad voordat ik bewust werd van wat voeding al niet kan doen voor je gezondheid. Mijn verhaal:

Al vanaf het moment dat ik zelf mocht beslissen hoe laat ik naar bed ga ging ik vroeg naar bed. Om 21:30 ging echt het kaarsje uit. Dit is altijd zo gebleven. Toen ik mijn man leerde kennen en we samen op stap gingen, ging ik van te voren nog even 2 uur slapen omdat ik het anders niet trok. Kennelijk hoorde dat bij bij. Wist ik veel.

Op een gegeven moment kwamen er allerlei vage klachten bij. o.a. Altijd koud, snel blauwe plekken en haaruitval. Toen ik daarnaast ook overdag doodmoe was ben ik naar de huisarts gegaan. Ik dacht aan problemen met de schildklier. Diverse bloedonderzoeken wezen niets uit. De huisarts kon niets voor me doen. Accepteren dat ik moe was en niet meer dan 8 uur per nacht slapen was het advies. Ik nam geen genoegen met dit advies en ben terecht gekomen bij een Orthomoleculair genezer.

Temperatuurtest gedaan voor de schildklier. Daar kwam inderdaad uit dat ik last van de schildklier zou kunnen hebben. De Orthomoleculair genezer was van mening dat ik een candida infectie had. Hij stelde dit vast dmv bioresonantie. Zijn advies: Eet geen witmeel producten meer, geen suikers en stop met alcohol. Daarnaast schreef hij een 3-tal supplementen voor (capryspore, maca en jodiol) Doe dit minimaal 2 maanden 100% en ervaar hoe je je voelt. Wow. Dit had ik veel eerder moeten weten! Ik ga nu tussen 23:00 en 24:00 slapen en ben nooit meer moe overdag!

Ik heb ook een gezin wat uit een man en 2 kinderen bestaat. Mijn zoon heeft de diagnose ADHD gekregen. De psychiater schreef mijn zoon Ritalin voor. Dit hebben we geweigerd. We hebben afgesproken om tot en met de zomervakantie (dit jaar) aan de gang te gaan met voeding. Wanneer er geen verbeteringen zijn willen we eventueel Ritalin overwegen. Achteraf snap ik niet waarom ik niet meteen naar het alternatieve circuit gegaan ben ipv een reguliere arts.

We zijn begonnen door het weglaten van alle mogelijke voedingsstoffen waar hij op zou kunnen reageren. Geen suiker, e-nummers, granen, zuivel, pinda's, sinaasappels, soja, cacao. Na 5 weken hebben we om de dag (ongeveer) een groep getest. Ik moet er bij vermelden dat onze zoon ook altijd buikpijn had en last van eczeem heeft. Daarnaast krijg hij 2 supplementen: Andohadin en EYE Q visolie.

We boekten hele goede resultaten obv dit karige dieet. De afgelopen weken zijn we dingen gaan testen.

Resultaten tot nu toe:

Volkorenbrood (biologisch): Buikpijn was weer terug

E-nummers: beetje buikpijn, en drukker / minder geconcentreerd

Cacao (cacaopoeder door smoothies en een stukje chocolade 85% van Green & Blacks): doodziek en daarna stuiteren

Zuivel (alles vol en biologisch): eczeem een dag later weer heel hevig nadat het zo goed als weg was

Sinaasappels en soja waren prima.

Ik ben met de zuivel verder gegaan. Het kan zijn dat melk, yoghurt en kaas andere reacties oproepen. (tenminste dat wordt geschreven).

Resultaat:

Yoghurt (biologische volle yoghurt): eczeem

Kaas: nog niet geprobeerd.

Geitenyoghurt geprobeerd: Vind hij heel vies.

Nu heb ik rauwe melk en yoghurt (ik neem aan dat de yoghurt rauw is) gekocht (hofwebwinkel) en die kan ik morgen ophalen. Wellicht werkt dit beter.

Ik blijf puzzelen. Alle tips en adviezen zijn van harte welkom. En ik ga zeker verder lezen en leren om dit probleem voor ons mannetje zonder medicijnen op te lossen. Het doel is dat we op een nieuw basis dieet komen. Waarbij thuis alles perfect is en dat hij soms als hij wil met een verjaardag oid van af kan wijken. Ik denk dat als de basis goed is het effect van eens een keer afwijken geen grote gevolgen hoeft te hebben.

Ik wil nog benadrukken dat ik het niet erg vind dat onze zoon ADHD heeft. Hij hoeft ook niet naar het VWO / Universiteit oid. Doel is dat hij goed in zijn vel zit en dat hij op momenten dat het nodig is zich beter kan focussen in de klas.

Het is een heel betoog geworden!

Ik ben benieuwd wat dit forum mij gaat brengen en wat ik met mijn bescheiden kennis kan bijdragen!

Barbara

 
Hallo Barbara,

Je bent al goed bezig zeg.

Fijn he, om heel bewust met dingen bezig te zijn en te merken wat wel en niet toepasbaar is en wat het met jou en je gezin doet.

Ik heb hier nog een link naar een ander deel op het forum over een boek over Magnesium van Dr. Marianne Mousain-Bosc.

Mensen met ADHD kunnen ook een tekort aan magnesium hebben. Een zeer interessant boek.

Je kunt ook zelf yoghurt maken van rauwe melk, mocht de yoghurt van de hofwebwinkel toch gepasteuriseerd zijn.

Hier een link hoe je zelf yoghurt en kefir maakt.

Even in beide links naar beneden scrollen totdat je 'poekie' tegenkomt, daar staat de beschrijving.

 
Barbara,

Als je om je gezondheid geeft stop je ONMIDDELLIJK met soja! Soja is een mineralen- en enzymenremmer en een schildklieronderdrukker en verhoogt je risico op borstkanker.

Mike

 
@Poekie, ik zou ook nooit meer terug willen naar mijn oude eet gewoonten. Dat gaat gewoon niet meer. Alles smaakt ook veel lekkerder nu alles (zo goed als) biologisch is. Ik ga eens op onderzoek vwb de magnesium en ben ook benieuwd naar de yoghurt. Ik heb daar in dat onderwerp nog een vraag over gesteld.

Ander ding. Wat is het verschil tussen yoghurt en kefir? Qua smaak en consistentie?

En enig idee waar je een kwalitatief goed yoghurtplantje kunt kopen? Maar misschien staat dat al beschreven in de kefit link. Er is zo veel te lezen namelijk misschien heb ik het over het hoofd gezien.

@Mike

Het is me inderdaad bekend dat je beter geen soja kunt eten. We eten het thuis ook nooit. Ik wilde het toch testen om te weten of onze zoon er een heftige reactie op heeft. We weten nu dat het geen ramp is als mijn zoon eens een keer bij een vriendje soja zou krijgen. Dan hoeft hij daar niet op te letten.

Barbara

 
Thanks Mike,

Ik wist niet dat soja en eczeem met elkaar te maken konden hebben. Dan zorg ik het voor dat hij het buitenshuis ook niet meer krijgt.

Wat is je mening over (biologische) eieren en eczeem? Zelfde verhaal of kan dat wel?

Barbara

 
Veel mensen hebben een allergie of intolerantie voor eieren. Ik heb wel eens gehoord dat dit te maken kan hebben met het feit dat veel vaccins worden geent op kippeneieren.

Mike

 
Quote:
Ander ding. Wat is het verschil tussen yoghurt en kefir? Qua smaak en consistentie?

En enig idee waar je een kwalitatief goed yoghurtplantje kunt kopen?


Hoi Barbara,

kefir yoghurt kun je in de supermarkt kopen. Om kefir melk te maken, kun je zo'n kefirkorrels kopen (meestal van internet), maar ik doe gewoon 2 eetlepels kefir yoghurt in één liter rauwe melk en laat die een aantal dagen fermenteren op kamertemperatuur, zo hoef je geen zo'n plantje te kopen. Ik vind dat het een lekkere, frisse smaak geeft aan de melk en gefermenteerde rauwe melk is nog gezonder dan verse rauwe melk, dus je hebt er alle baat bij. Ik koop trouwens geitenmelk en kan wel begrijpen dat je zoon geiten yoghurt vies smaken vindt, ik vind het ook niet meer lekker als de melk al gefermenteerd is (heel vers proef je die geitensmaak nog niet), maar door kefir toe te voegen, smaakt ze gewoon naar kefir en heb je geen last meer van die doordringende geitensmaak.

 
Barbara, heel erg welkom hier, en fijn dat je je voorstelt, je bent al een heel eind op weg, wat goed dat jullie het aandurven eerst eens te proberen wat je met een ander voedingspatroon kunt bereiken bij je zoon.

Poekie heeft een goede site over kefir, plaatst ze hier nog wel. Ik maak iedere dag nu kefir van rauwe melk, heerlijk. De melk verwarmen tot 30 graden, kefirkorrels erbij doen en 24 uur op temp houden in dekens in een koelbox. Wij doen er vaak nog een fles met heet water bij in de koelbox.

na 24 uur kun je de kefir door een plastic bolzeef uit laten lekken, de kefirkorrels vis ik er weer uit en doe ik in een potje met wat melk, in de koelkast, tot je weer nieuwe kefir maakt.

Bij ei kun je ook nog proberen alleen het eigeel te gebruiken. Ik kan eigeel goed verdragen, eiwit niet altijd.

Heb je ivm adhd al eens gelezen bij www.gapsdieet.nl? Volgens mij kun je daar ook nog veel informatie vinden.

Mijn man maakt ook sinds enkele weken de yoghurt, onze jongste vind deze echt veel lekkerder dan de yoghurt uit de winkel. Dus inmiddels moet hij deze vrijwel dagelijks maken.

 
Hallo Barbara, aangenaam kennis maken. Ik maak mijn kefir ook met kefir korrels en rauwe melk met een flinke scheut slagroom erbij. Ik doe het in lege potten waarin kokosolie van Aman Prana heeft gezeten. Zelf giet ik er de melk en room gewoon koud op. Zet dan de pot weg, voor gemiddeld 36 uur in een donkere keukenla. Het geeft een wat dikkere, romige friszure, licht kolzuurhoudende drank. Ik drink soms wel anderhalve liter op een dag. Neem het ook mee naar mijn werk. In de ochtend neem ik de kefir met rauwe lever in een smoothie.

 
Hieronder de door Dirtsa beloofde link naar een site over kefir.

Daar kun je ook kefir korrels bestellen, gratis afhalen of verzenden tegen verzendkosten.

http://www.makersdiet.nl/Kefir.html

Je kunt de kefir inderdaad warm wegzetten, dan is het na 24 uur gereed.

Of je zet het gewoon op je aanrecht, duurt het wat langer.

Wij doen de kefir in de smoothie die we 's ochtends tot ons nemen.

 
Bedankt voor het warme welkom en voor alle tips over de yoghurt en kefir. Vanmorgen hebben we voor het eerst rauwe melk gedronken. Het heet hier in huis nu al "supermelk". Het smaakt heerlijk. Die 2 liter die ik heb gekocht is al bijna op!

Ook hebben we vanmorgen de rauwe yoghurt geprobeerd. Onze zoon was de enige. (eerst oude voorraad opmaken) Helaas vond hij deze helemaal niet lekker. Ik heb ook geproefd en kan hem geen ongelijk geven. Heel zuur en een soort van stalsmaak. :?:

Voor komende vrijdag bestel ik dus extra veel rauwe melk en ik ga een kefirplantje bestellen. Hopelijk is dat wel onze smaak.

Misschien morgen naar de Genneperhoeve in Eindhoven. Daar kun je voor 1 euro per liter ook biologische rauwe melk kopen. Je moet daarvoor om 5 uur in de stal zijn. Dan zijn de koeien net gemolken. Alles gaat verder naar de kaasmakerij. Je kunt daar ook heerlijke rauwe biologische kazen kopen. Voor diegenen in de regio Eindhoven die dit nog niet wisten, maar dat betwijfel ik... :wink:

Quote:
Ik heb hier nog een link naar een ander deel op het forum over een boek over Magnesium van Dr. Marianne Mousain-Bosc.


Toevallig heb ik mijn man onlangs op de magnesium gezet, ook hij voelt zich hier heel goed bij. Ik heb magensium citraat van Solgar met 200 mg per tablet. In het supplement zit ook magnesium citraat. Onze zoon krijgt hierdoor al 200 mg magnesium per dag binnen. Dat lijkt me prima, of is het slimmer om meer te gebruiken?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan