Voorstellen An

An

New member
Hallo allemaal,

Ik ben An, nog een paar dagen 29 jaar, en kom uit Brabant. Al een aantal maanden kom ik steeds om verschillende redenen weer op dit forum uit, en heb inmiddels al heel wat met veel interesse gelezen.

Zo rond mijn 15e zijn mijn klachten begonnen. Eerst met hooikoorts en spontane allergie voor huisdieren, vervolgens de diagnose ‘spastische darm’. Rond mijn 25e kwam hier inspanningsastma bij, en de hooikoorts was inmiddels zo heftig (ook nog van februari tot aan oktober) dat geen enkel medicijn hielp.

Met deze klachten bij een praktijk voor biologische geneeskunde terecht gekomen; van de huisarts ging ik me nl niet beter voelen. Heb nooit begrepen waarom een huisarts zich enkel richt op symptoombestrijding ipv naar de oorzaak te zoeken. Deze arts deed dat wel, en kwam tot de conclusie dat ik allergisch was voor tarwe en bovendien zeer heftig reageerde op suiker.

Vol goede moed ben ik vervolgens aan een suiker en tarwe-vrij dieet begonnen, en in combinatie met homeopatische druppels was mijn hooikoorts warempel enigszins vol te houden. Door het tarwevrije dieet verdween de overgevoeligheid voor tarwe, maar prompt kwam er een overgevoeligheid voor rogge om de hoek kijken? Mijn darmproblemen bleven, maar daar ben ik inmiddels zo aan gewend dat ik dat geen probleem vond.

2 jaar geleden kwam er echter ineens een heftige vermoeidheid om de hoek kijken; van de een op de andere dag was ik dood- en doodmoe. Bloedonderzoek (na maanden verder te zijn)bij de huisarts wees niks uit; behalve dat ik ooit pfeiffer had gehad (nooit iets van gemerkt). Onderzoek op vitamine B en D leverde ook niks op. Ik werd naar huis gestuurd met de mededeling dat ik het maar wat maanden moest aankijken.

Na een half jaar toch maar eens terug gegaan naar de huisarts, ik voelde me inmiddels compleet uitgeput. Mijn haar viel uit, ik sliep van 18.30 tot de volgende ochtend en was erg veel misselijk. Opnieuw bloedonderzoek om vervolgens te horen te krijgen dat er geen enkele reden was om aan te nemen dat er lichamelijk iets aan de hand was met mij. Een aantal minuten vol genante vragen over mijn geestelijke gesteldheid was de volgende fase.

Afgelopen najaar in een wanhopige laatste poging bij een nieuwe natuurgeneeskundige beland. (in de tussenperiode ook nog bij een osteopaat geweest maar ook hier niet veel verder gekomen) Mijn haar bleef uitvallen, en de vermoeidheid in combinatie met inmiddels continue misselijkheid maakte dat ik op het punt stond de ziektewet in te gaan op het werk. Mijn huid was grijs en ik kende mezelf niet meer zonder zwarte kringen onder mijn ogen. Deze natuurgeneeskundige wilde eerst een uitgebreid bloedonderzoek doen alvorens te starten met een behandeling.

Zo gezegd, zo gedaan. Tot het moment dat de uitslag kwam; ik bleek overgevoelig te reageren op zo’n 90(!) voedingsmiddelen. In tegenstelling tot de test bij de huisarts bleek hier bovendien dat er wel degelijk een tekort was aan B12.

In december ben ik dan ook gestart met B12 zuigtabletten, en een strak dieet waarin ik enkel voeding at waar ik niet op reageerde. Binnen een week verdween de misselijkheid, viel mijn haar niet meer uit en werden mijn nagels sterker. Na een maand werd ik voor het eerst sinds jaren weer ongesteld, en na een aantal weken nogmaals. Het is echter bij die 2 maal gebleven.

In januari ben ik bij een atlasprofilax therapeut geweest, nav een aanrijding in het najaar. Deze constateerde een forse dislocatie van mijn atlas (bovenste nekwervel) en heeft deze verholpen. Ik heb hier enorm heftig op gereageerd; heb zeker 2 weken rechtop moeten slapen omdat de vochtzakken onder mijn ogen echt te erg waren. Vlak hierna veranderde mijn altijd zo gave huid in een huid vol bultjes en puistjes (ik word volgende week 30 en heb meer puistjes en ontstekingkjes dan in mijn pubertijd) Het maakt niet uit welke porie je bekijkt, er kan talg uit geknepen worden.

Toen ik dit bij de controle aangaf, werd mij verteld dat ik waarschijnlijk HSP ben. Als ik zo terugkijk heb ik al vanaf ‘het potje’ darmklachten. Harde geluiden en fel zonlicht heb ik ook nooit kunnen verdragen. Emoties? Zo veel dat ik meestal niet snap wat er met me aan de hand is; ik heb geen flauw idee hoe ik hiermee om moet gaan. Mijn reuk is zeer sterk ontwikkeld en ik hoor elk klein irriterend geluidje (piepende apparaten of thermoskannen, etc). Volgens deze therapeut hoort dat er allemaal bij, maar maakt dat dus ook dat ik zo’n onrustige huid krijg; dit is een reactie op het feit dat alles dat door mijn nek loopt, ineens de ruimte heeft die het hoort te hebben.

Nu 9 maanden na de start van het dieet, is mijn dieet langzaam opgebouwd en ‘mag’ ik het merendeel weer eten. Tarwe vermijd ik echter zo veel mogelijk (eet sowieso geen brood of pasta), suiker eet ik helemaal niet. Sinds een aantal weken merk ik echter dat ik weer veel vermoeider ben, en me op momenten weer compleet uitgeput voel. De misselijkheid komt ook weer langzaam terug. Ik word vermoeider wakker dan ik naar bed ga.

Ik merk dat ik gewoon niet zo goed meer weet wat wijsheid is. Elke arts geeft mij in het begin de indruk me te kunnen helpen, maar vooralsnog is het altijd tijdelijk, en weten ze na een aantal keer niet meer wat ze nog kunnen doen. Veelal krijg ik een advies wat haaks staat op het advies dat de ander een paar jaar terug heeft gegeven, en van het internet word ik al helemaal niks wijzer. Zo heb ik bijvoorbeeld maanden paleo gegeten (tot mijn dieet in december) maar ik wil voorkomen dat ik zelf ga lopen dokteren.

Ik weet het dus gewoon niet zo goed meer. Wat ik wel weet is dat ik me weer alles behalve mezelf voel en als de dood ben dat het weer zo ellendig wordt als eind vorig jaar. Wil ik teveel in een te korte periode en ben ik gewoon ongeduldig? Of herkennen mensen dit en zie ik iets cruciaals over het hoofd?

Ik zie vast heel veel over het hoofd maar dit is wat ik zo snel bedacht krijg. Ondertussen lees ik met veel interesse alle berichten op het forum!

Groet, An

 
Hallo An, ik heb je verhaal gelezen en ik kan alleen maar zeggen ¨respect voor jou¨ en ¨welkom hier¨.

Oplossingen zullen nog genoeg aangedragen worden.

Ik heb ook last van vanalles en ben ook nog steeds zoekend.

Ik dokter overigens juist inmiddels liever wel zelf bij nader inzien.

Mijn conclusie: doktoren doen echt niet wat ze moeten doen: eerder het tegenovergestelde https://www.fatsforum.nl/topic/medicijnen.

Eerlijk gezegd is de fantasie van op mijn rug liggen en wachten tot de wijsheid op me afkomt van een witte jas onbewust nog steeds wel hardnekkig actief bij mij.

De doktersromannetjes en medische centrum west-en hebben hun werk gedaan.

Ik moet zeggen dat ik nog steeds graag kijk naar medische programmas en series.

Heel erg:)

Vandaar dat ik mezelf graag regelmatig de volgende spreuken in mijn gezicht wrijf:

Paracelsus, de grondlegger van onze huidige geneeskunde zou gezegd hebben dat de mens die als die 40 jaar oud is nog niet de eigen dokter geworden is, dat die niet helemaal goed wijs is.

En jezus zou volgens de bijbel gezegd hebben: ¨Dokter, genees uzelf¨.

 
Hallo An,

Zo jij hebt al een behoorlijke 'ervaring'zeg.Ondanks alle hulp nog steeds niet beter en of het hier lukt weet ik niet.Maar ik kan je wel zeggen dat je zelf veel onderzoek moet doen met de informatie die je van iedereen hier krijgt.Goed inlezen op de site en enkele boeken lezen , je eigen conclusies trekken een gekozen richting opgaan en dan profiteren van de ervaring die anderen hier met je zullen delen omdat ze die richting al eens gekozen hebben.

Mijn eerste gedachte is ,maagzuur,bijnier/schildklier.die combinatie zul je vaker tegenkomen,maar ja ze staan ook aan de basis van zoveel klachten en dat is ook logisch wanneer je hun functie in gedachte houdt.

Voor nu alvast succes.

ad

 
Hoi An, welkom.

Wat een verhaal, alweer zo'n jonge vrouw met zulke ernstige klachten

Ik dacht hetzelfde als Lievergezond, het wordt tijd dat je zelf gaat (uit)dokteren wat voor jou goed is.

Heb je het e-book van Mike over bijnieruitputting al gelezen? Ik denk dat Ad gelijk heeft.

Als je verteld wat je eet dan weten wij ook wat je bedoeld met dat je alles weer mag eten.

 
Hoi An, Welkom

Ga eerst je maagzuur versterken d.m.v. appelazijn of citroensap in je water dat je als eerste drinkt en ook een half uur voor elke maaltijd. Daar kun je dan ook solehttp://www.voedingisgezondheid.nl/recepten.html

in doen.

Ook zou Betaine hcl kunnen helpen voor meer maagzuur.

Wat Ad al aangeeft zul je zeker een bijnier/schildklier probleem hebben. Lees eens het ebook van Mike (de moderator).

Je neemt geen suikers meer tot je, ik hoop dat je daar ook zetmeelproducten toe rekent, aardappels, knollen. En natuurlijk koekjes en zo. Ik hoop dat je alles vers eet en geen 'pakjes' meer. Daar zitten nl. ook veel verborgen suikers in.

Als je suikers mindert moet je daar verzadigde vetten tegenover zetten: roomboter, ghee, kokosolie, zuivel, eieren.

Wat ook veel voor je kan betekenen zijn bouillons getrokken van beestenbotten (schenkel, mergpijpjes, ossenstaart) en stoofpotjes met vlees.

En als je daar tegen kunt rauwe melk en maak daar zelf yoghurt en kefir van.

En veel rust is er nodig om te herstellen, geef daar aan toe.

Lia

 
In het begin van het dieet mocht ik echt maar een aantal dingen eten, omdat ik volgens de bloedtest op de rest allemaal reageerde. Ik mocht alle vlees en vis, Rogge, Kamut, Hennep, zuivel, een aantal fruitsoorten, cashew-, para- en walnoten, zo'n 9 groentesoorten, linzen, en dat was het zo'n beetje. De afgelopen maanden heb ik dus vooral gegeten wat er volgens de bloedtest in de opbouw paste.

Inmiddels houdt dat in dat ik eigenlijk nog enkel geen maanzaad, koriander en ei mag eten. Dat neemt niet weg dat ik er achter kom dat ik heel veel gewoon niet lekker meer vind smaken na zo'n lange tijd, en het dus ook niet meer eet. Aardappelen, granen en rijst mis ik niet eens dus eet ik ook nauwelijks. Hooguit wat quinoa of gerst.

Grofweg eet ik op een dag het volgende;

ontbijt;

Biogarde met pompoenpitten, chiazaad, rozijntjes, lijnzaad

lunch;

Steeds een verschillende salade (geen sla, maar groente met vis of geitenkaas)

avondeten;

groente en vlees. Ik bak alles in grasboter of kokosolie.

tussendoortjes;

noten of een banaan. Veel water en kruidenthee (3 liter per dag, heb dorst als ik minder drink) als ik er aan denk een theelepel sole in een glas water

Uiteraard eet ik niks uit pakjes en is alles vers.

Ik ga mij eens even inlezen in wat jullie al geschreven hebben, bedankt alvast :)

An

 
Hey an, welkom hier!

vraagje waar haal jij de homeopatische druppels tegen hooikoorts ?

Betreffende je chia/pompoenpitten, deze bevatten fytinezuur, dus beter

laten staan. Lijnzaad bevat oestrogenen, ook niet goed. Als je in de

ketonen verbranding wilt komen, kan je beter ook rozijnen laten staan.

Deze suikerbommetjes, hebben ook totaal geen voedingswaarde.

Bananen zitten veel zetmeel en fructose, ook niet wapf proof dus!

Je kunt je inlezen op de site: voedingisgezondheid.nl, van poekie

gr. zizou

 
Hallo Zizou,

Ik heb inmiddels ook begrepen dat het allemaal niet wapf proof is, maar ik ben lange tijd al blij geweest dat ik het uberhaupt al mocht eten, dat dieet was gebaseerd op een bloedonderzoek, en dus op alles behalve wapf :)

De druppels haal ik bij het centrum voor biologische geneeskunde in Eindhoven. Kan zo even niet bedenken hoe ze heten, heb ze dit jaar niet gebruikt (en nauwelijks nodig gehad bedenk ik me nu). Als je ze belt kunnen ze vast wel vertellen welke druppels het zijn, wellicht kan je ze via het internet bestellen?

gr An

 
Nou heb het e-book over bijnieruitputting gelezen. Oei wat een herkenning; zelfs dingen die ik nooit als probleem heb ervaren worden als symptoom beschreven...

 
Ik lees hier steeds dat koolhydraten in beperkte mate mag. Ik eet dus in de ochtend spelt-knackebrood, (83% roggemeel, de rest speltmeel en vlokken), per stuk iets minder dan 10 gram koolhydraten. Heerlijk met (geiten)kaas, gerookte zalm of ei. Heb je ei al eens geprobeerd, gekookt of gebakken? Je merkt snel genoeg of het bevalt ja of nee.

Al zou het maar eens zijn om eens af te wisselen. In december toen je je strikt hield aan dingen die je niet mocht hebben ging het goed met je. Daarna heb je dingen toegevoegd en ging het weer slechter, toch? Een boekje bijhouden om te zien waar je goed en/of slecht op reageert? Ik schrijf al 5 jaar op wat ik eet. Gaat wennen om dat te doen. of per dag 1 ingredient eten en iedere dag iets toevoegen. allemaal lastig, dat wel, maar het doel heiligt de middelen. In ieder geval wens ik je succes, de aanhouder wint moet je maar denken.

 
Quote:
Ik lees hier steeds dat koolhydraten in beperkte mate mag.



Nergens wordt aangeraden om geen koolhydraten te eten volgens mij Liesje. Wapf Amerika is niet zo van kijken naar de koolhydraten. Mike stelt tussen de 50 en 100 koolhydraten per dag en zeker niet te weinig, aangezien je dan kan crashen op te weinig koolhydraten.

An, ik zou stoppen met zoveel te drinken, je overbelast je (bij)nieren en spoelt de eventuele voeding die je tot je neemt weg. Veel mensen hier gebruiken Adrenal, http://www.iherb.com/Nutricology-Adrenal-Natural-Glandular-150-Veggie-Caps/45935

Wat voor vlees eet je? Hier wordt grasgevoerd en biologisch vlees aangeraden. En niet gekweekte vis.

Kan je rauwe melk verdragen? Ik vindt het een prima dorstlesser en je krijgt gelijk een complete voeding binnen. Kefir van rauwe melk is nog een beterder product, helpt gelijk je darmflora en is een pro-biotica.

 
Liesje, An schrijft:
Quote:
Inmiddels houdt dat in dat ik eigenlijk nog enkel geen maanzaad, koriander en ei mag eten



Verder is het weglaten van voedingsmiddelen niet echt de oplossing, maar symptoombestrijding.

 
Quote:
Veel mensen hier gebruiken Adrena


ik gebruik nu sinds een paar dagen ook adrenal, en ik moet zeggen dat

mijn hooikoortsklachten stukken minder zijn, en zelfs vandaag bijna weg!!

mike had het erover, dat een bepaald enzym -ben de naam nu even kwijt-, die

door de bijnieren worden aangemaakt, de histamine aanpakt in het bloed.

ik weet niet zeker of het te maken heeft met die adrenal, maar ik heb maand last van gehad, en gaat nu al stukken beter, en ben nu bijna klachten vrij! ik nies gelukkig niet meer de hele dag, en mijn ogen jeuken ook niet meer zo! dus wat mij betreft is adrenal wel een aanrader!

 
Quote:
een bepaald enzym -ben de naam nu even kwijt-, die door de bijnieren worden aangemaakt, de histamine aanpakt in het bloed.


@ Zizou: dat is het enzym histaminase denk ik

 
Quote:
Mijn haar viel uit, ik sliep van 18.30 tot de volgende ochtend en was erg veel misselijk. Opnieuw bloedonderzoek om vervolgens te horen te krijgen dat er geen enkele reden was om aan te nemen dat er lichamelijk iets aan de hand was met mij. Een aantal minuten vol genante vragen over mijn geestelijke gesteldheid was de volgende fase.


Dit vind ik zo treffend. Je haren vallen uit je kop en toch is er volgens het bloedonderzoek 'niks aan de hand' en 'zit het tussen de oren'. Grrrrrrrrr!

Quote:
Toen ik dit bij de controle aangaf, werd mij verteld dat ik waarschijnlijk HSP ben.


Je hebt mijn ebook gelezen, dus je weet hoe ik over 'HSP' denk. Dit is geen zegen, maar een vloek! We horen helemaal niet overgevoelig te zijn voor van alles en nog wat, we horen stevig met beide benen op de grond te staan en te blaken van het zelfvertrouwen! Onze samenleving onderdrukt dit echter. Wie zijn kop boven het maaiveld steekt... Je wil niet weten hoe vaak ik 'arrogant' wordt genoemd! Ook wordt mijn duidelijke taal vaak verward met agressie, vooral door vrouwen die altijd maar bezig zijn met de 'lieve vrede'. Het zal allemaal wel. Tijd voor jou om assertiever te worden, An, en jezelf meer te laten gelden!

Ik zie iedere keer die ellendige granen terugkomen. Hier bijvoorbeeld:

Quote:
Door het tarwevrije dieet verdween de overgevoeligheid voor tarwe, maar prompt kwam er een overgevoeligheid voor rogge om de hoek kijken?


Dat is wat ze in het Engels noemen 'a hint and a half'. Duidelijker dan dat kan je lichaam niet zijn, toch? GEEN granen, geen enkele! Gluten zijn een RAMP voor je schildklier en je haaruitval werd/wordt veroorzaakt door een trage schildklier.

Verder heb ik een broertje dood aan zgn. eliminatiedieten. Het is symptoombestrijding. Je bleek overgevoelig te zijn voor maar liefst 90 (!) verschillende voedingsmiddelen. Dat is niet normaal, je hoort bij wijze van spreken een baksteen te kunnen verteren, zoveel maagzuur hoor je te hebben. Op basis van de versie van WAPF die we hier hanteren kun je naar hartelust eten, eet elke dag alsof het kerstmis is! Er zijn slechts een paar voedingsmiddelen die een no-no zijn en dat zijn altijd de zetmeelrijke voedingsmiddelen. Dat gezegd hebbende wil ik wel waarschuwen voor een te lage koolhydraatinname, zeker als je schidlklierproblemen hebt (al of niet gediagnostiseerd)!

Als ik nu kijk naar wat je op dit moment eet, vind ik het niet zo gek dat je weinig energie hebt. Het is merendeels vulling en geen voeding! Daar valt nog veel winst te behalen. Je hebt al de nodige tips gekregen op dit gebied. Ga hiermee aan de slag en kom hier terug met je vorderingen, maar ook met je tegenslagen. Dan kunnen we kijken hoe we e.e.a. kunnen verfijnen.

Mike

 
Dag An,

Eerst en vooral een oprechte welkom. Je topic gisteren reeds gezien en je hebt al heel wat goede tips gekregen. Van mijn kant nog enkele aanvullingen hierop.

Quote:
Mijn darmproblemen bleven, maar daar ben ik inmiddels zo aan gewend dat ik dat geen probleem vond.


Jouw klachten komen hier heel bekend voor en worden inderdaad geleidelijk aan heviger. Er kunnen heel wat jaren over gaan, voordat er duidelijk wordt wat er aan de hand is.

Uit je verhaal blijkt heel duidelijk een glutenintolerantie en andere voedselintoleranties die hier mee samenhangen. Hier ook zelf ervaren dat gluten (tarwe en rogge) en andere voedselovergevoeligheden de darmwerking heel serieus kunnen ontregelen. Het komt er in het kort op neer dat je door een verstoorde darmwerking essentiële voedingsstoffen en mineralen niet voldoende uit de voeding absorbeert waardoor er andere gezondheidsklachten gaan optreden.

Quote:
2 jaar geleden kwam er echter ineens een heftige vermoeidheid om de hoek kijken; van de een op de andere dag was ik dood- en doodmoe. Bloedonderzoek (na maanden verder te zijn)bij de huisarts wees niks uit; behalve dat ik ooit pfeiffer had gehad (nooit iets van gemerkt).


In het boek Nooit meer Moe van Dr. Maes wordt een verband gelegd tussen het oplopen van een virus of een infectie, een niet optimale darmwerking en hieruit voortvloeiende klachten van ontstekingen en oververmoeidheid.

Kern van de oplossing in dat geval is het herstellen van de darmwerking. Hier hele goede ervaringen op dit vlak met de inname van chlorella. Chlorofyl is hierin het werkzame bestanddeel. Hier zelf ondervonden dat dit de beginstap was voor een betere gezondheid, een veel fitter gevoel, goede weerstand en sindsdien opvallend minder behoefte aan nachtrust voor periodes langer dan 8 uur.

Terecht koppelt Mike haaruitval aan een te trage schildklierwerking. Uit je verhaal wordt hier heel duidelijk dat dit de kern van je probleem is. Lees maar even volgende link http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/3585-schildklier-te-trage-werking.html

Wat ik niet uit je verhaal kan afleiden is hoe momenteel met de inname van jodium gesteld is. Te weinig opname of inname van jodium kan de oorzaak van een te traag werkende schildklier zijn.

Zelf hier goede ervaringen met inname van jodiumrijke voeding. Vergeet naast het vlees vooral de vis niet ! Bij ons staat er 2 maal in de week vis op het menu. Hieronder vallen kabeljauw, wildwaterzalm, hollandse nieuwe en mosselen.

Meer over deze materie zie onder topic Trage schildklier, hoe te handelen?

In eerste instantie is het advies om na te gaan hoe je reageert op jodiumrijke voeding of Lugol's in een lichtere dosering. Wat ik je tenslotte ook nog wil meegeven dat in het uiterste geval misschien inname van schildklierhormoon zal nodig blijken. Zelf zou

ik dit in eerste instantie niet doen.Bij inname van schildklierhormoon voldoet een natuurlijk hormoon het beste dat het onmisbare T3 bevat. Armour Thyroid voldoet hieraan. Vraag het voorschrift in dat geval bij een kundig natuurarts.

 
Ik weet eigenlijk niet of ik voldoende jodium binnen krijg; ik eet zo'n 4x per week vis (tonijn, zalm of witvis). Wel dagelijks keltisch zeezout; 'sochtends sole en 'savonds door het eten. Dit is pas de eerste keer dat iemand mijn klachten linkt aan de schildklier, dus heb daar nog nooit bewust over nagedacht.

@Mike; Wat grappig dat je aangeeft dat het tijd wordt om assertiever te worden. Over het algemeen word ik beschouwd als iemand die eerder té assertief is dan te weinig. Wanneer het op mijn gezondheid aankomt heb je echter wel gelijk! Doordat ik het zelf gewoon niet meer weet hoop ik maar dat ergens een (in mijn ogen) deskundige dé oplossing heeft. Wanneer deze uitblijft voel ik me dan ook meteen uit het veld geslagen. Tijd dus om mijn eigen deskundige te worden.

Ik ben nav alle reacties verder het forum aan het doorspitten gegaan en voel me soms een beetje overdonderd door alle info. Ik ga dan ook eerst eens voor mezelf helder een plannetje maken, en zal deze dan eerst hier posten voordat ik voordat ik een kapitaal aan suplementen in huis haal om er vervolgens achter te komen dat ik het net niet begrepen heb :)

Ik ga in ieder geval op zoek naar rauwe melk en beestenbotten. Ik woon vlakbij een waterbuffel-boerderij en op weg van werk naar huis kom ik langs een melkveehouder. Beiden verkopen rauwe melk. Ook heb ik al een adresje voor kaas van rauwe melk. Nu nog goede botten vinden.

Ik ben daarnaast ook aan het opletten dat ik minder water drink, en drink nu 2x per dag een theelepeltje sole in mijn water ipv 1x. Sinds ik daarmee gestart ben heb ik echter knalgroene, stinkende ontlasting. Neem ik dan teveel sole in, of is dit onder het motto 'beter eruit, dan erin' niks om me zorgen over te maken?

An

 
Dat is goed nieuws An. Je bent begonnen met ontgiften! Kan ook door de rauwmelkse kaas komen, dat werkt bij mij ook op de galblaas. Goede botten vind je bij een scharrelslager. Zet ze lekker lang op, gewoon twee volle dagen dan haal je alle mineralen eruit. Ga je nog meer van ontgiften! Scharrelslagers verkopen vaak sowieso mergpijpjes, en botten daar kun je altijd wel even naar vragen. Succes!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.626
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan