Vit D3 rauwe melk

Shan

New member
Vraagje over Vit D3.
Ik heb me altijd afgevraagd waarom zonlicht zo goed werkt en Vit D3 uit voeding toch anders werkt. En nu las ik op Ergomax dat ze niet geheel hetzelfde zijn: Uit zon krijg je Vit D3 sulfaat. Terwijl D3 uit voeding nog door de lever en of nieren moet om daar D3 sulfaat van te maken.

en verder staat er:
Rauwe moeder- en koemelk zijn de enige natuurlijke voedselbronnen van vitamine D3 sulfaat.

Dus dat is voor mij wel een eye opener! Drink rauwe melk voor je immuunsysteem.

Daarbij heb ik 2 vragen/bedenkingen;
- Hoeveel zonlicht (D3 sulfaat) zit er dan in rauwe koemelk?
- En is dit in de winter ook wel het geval? Of komt dit alleen in de melk met bijv. lentegras....
en rauwmelkse boter?  Wei weet er meer.....
 
In de winter staan de koeien op stal en krijgen ze geen zon dus en eten ze kuilgras en dat zorgt voor minder vit. D3 dan als ze de hele dag buiten lopen en vers snelgroeiend gras eten.
Ik hoor voor het eerst van Vitamine D3 sulfaat, interessant. Zodra het weer voorjaar is ga ik weer eens rauwe melk drinken.
 
Ik heb gezocht naar D3 sulfaat maar niets gevonden. Wel dat er 5 verschillende soorten D3 bestaan maar ze hadden het alleen maar over D2 en D3.
Er zit wel D3 in melk maar weinig of niets in fabrieksmelk. Dit is een samenraapsel van wat lezen.
 
Bedankt voor de reacties. Hier op de (kleine) boerderij van onze buren krijgen de koeien 's winters gedroogde Luzerne, lusten ze erg graag zo te zien.

Een studie uit 1980 over D3 sulfaat:
https://www.jbc.org/content/256/2/823.full.pdf

En nog een waar ik niet bij kan:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/j.1753-4887.1970.tb06189.x

D3 sulfaat is blijkbaar een wateroplosbare vorm, lees ik elders.
En doet niet veel met Calcium, wat dan weer gunstig is.
 
Naast dat het vitamine D metabolisme anders gereguleerd wordt door zonlicht, doet zonlicht nog zoveel meer. Onder andere is de lichtintensiteit belangrijk voor veel processen, maar ook infrarood licht is niet te onderschatten zo blijkt uit werk van professoren als Gerald Pollack. Infrarood bevordert stuwing van rode bloedcellen door capillairen (dus circulatie verbeterd), infrarood bevordert de waterstructuur in cellen (het vormt soort kristalrooster) wat 'afvalstoffen' helpt afvoeren (middels een exclusion zone) en ook stimuleert rood/infraroodlicht belangrijke eiwitten betrokken bij de energie aanmaak.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.776
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan