Vit B Teveel en nu? - voorstellen whx

whx

New member
Hallo iedereen, ik ben Whx, 47 jr jong en enorm tobbende omdat de dokters niet echt meedenken omdat ik niet overeen kom met de theorie boekjes.

Ik kwam erachter wat pantoprazol met me deed, dus afgebouwd, ik ontdekte de Sole en dat na 8 operaties, veel darmproblemem, blijvend stoma. Ze stelde FM vast voor de tweede keer. In mijn ogen klopte het niet en als je je sticker eenmaal heb word er niet verder gekeken heb ik het idee. Gelukkig een nieuwe wakkere zelfdenkende huisarts en die dacht vit B tekort, maar ik blijk erin te verzuipen, vooral in B 1 en B6. Ik weet wat ik eet, weet nu wat de medicatie deed en ben erachter dat er in vele homeopatische middeltjes ook B zit. Oke overal mee gestopt maar hoe kan ik mijn Vit B omlaag krijgen omdat ik qua voeding namelijk niets kan laten. Ik mag niet afvallen ivm met mijn stoma, de boterham die ik eet en de groente en fruit zorgen niet voor een vit B teveel, dus mijn vraag hier is, welk stukje van de puzzel mis ik en waar moet ik zoeken, wat kan ik doen? Ik heb zenuwpijnen, en tintelende ledematen, eigenlijk het hele riedeltje van iemand met B tekort. Ik drink de hele dag water, verse groente en fruitsap, ik eet geen vlees, bestaat er iets om de Vit B af te breken? Ik wil mijn leven graag terug, wat is jullie advies? Met dank voor het meedenken, vriendelijke groetjes....................whx

 
Hallo whx,

Ik denk dat je geen vitamine b te veel hebt maar dat je het niet goed op kan nemen. In je lichaamscellen heb je dus een tekort (vandaar de symptomen ervan). Maar dat kan op de een of andere manier niet in die cellen komen van uit je bloed, vandaar dat je te veel vitamine b in je bloed hebt hoe weinig je het ook via het eten binnen krijgt. Ik zou dus niet werken aan vitamine b verminderen maar zorgen dat de opneembaarheid er beter van wordt.

Er zijn hier vast nog wel mensen die er meer van weten misschien mis je dus iets anders waardoor je de vitamine b niet goed op kan nemen.

We hebben hier andere ideeën over gezond eten dan jij zo te lezen hebt, daar kan je je darmen ook weer mee vooruit helpen maar ik zou er als ik jouw was met jouw darmen niet alles ineen keer om gooien dat kan voor jouw weleens niet goed uitpakken.

www.voedingisgezondheid.nl

En vooral echte bouillon gemaakt van botten (niet een blokje) met de gelatine uit die botten is heel erg helend voor je darmen.

Ik vraag me verder wel af wat FM is?

 
Fybromialgie.

Zit de stoma op de dikke darm of de dunne darm.

Waaraan ben je allemaal geopereerd.

Van nu af aan moet je inderdaad het heft in eigen handen nemen.

Neem in ieder geval een groot schrift en schrijf op wat je allemaal eet - en wat je eventueel verandert - en hoe je daarop reageert. Dat moet iedere dag een gewoonte worden.

Waarom? Omdat de dokters je niet kunnen voorspellen hoe je op alles reageert, want ieder mens is anders.

Het je van het ziekenhuis een dieet-advies gekregen in verband met de stoma?

 
@ Whx

Hier sluit ik me aan bij de reactie van Kaas kan Lekker zijn. Uit je verhaal blijkt niet hoe het zit met je B12 waarde en B12 opname. Dit wordt geregeld door het ileum (een deel van de dunne darm) Ben je al gecontroleerd op vitamine B12 deficiëntie ?

Alle je klachten lijken in deze richting te wijzen.

Bijgaande link ter info.

http://www.mlds.nl/ziekten/60/vitamine-b12-tekort/oorzaak/

 
Tintelende ledematen en zenuwpijnen zijn een symptoom van een TEVEEL aan vit. B6.

Een vitamine B6 waarde hoger dan 110 nmol/L kan wijzen op een overdosering waardoor aandoeningen aan de zenuwen in de armen en benen kunnen ontstaan.

Kijk tussen je supplementen die je nam waar allemaal vit. B6 in zat ( er zijn 2 vormen pyridoxine HCL en pyrodxal 5 phosphate ofwel: p-5-p)

Verhoogde B6 waarden kunnen ontstaan door:

-overmatig gebruik van vitaminepreparaten met veel vitamine B6 (kan zenuwschade veroorzaken in armen en benen),

-een tekort aan zonlicht (zonlicht breekt namelijk B6 af),

- gebruik van de anti-conceptiepil,

- de consumptie van teveel verzadigde vetzuren,

- consumptie van teveel alcohol en door stress en spanningen (zowel fysiek als mentaal)

- omzettingsproblemen in de lever

- gebruik van reguliere medicatie

Voeding met B6:

 Walnoten

 Bananen

 peulvruchten

 bonen

 Kip

 Lever (kippenlevertjes, runderlever, varkenslever e.a.)

 Vis (zalm, tonijn, forel, haring e.a.)

 Eieren

 Hele granen (volkorenpasta, volkorenbrood, ontbijtgranen)

 Zilvervliesrijst / bruine rijst

 
Kan zijn dat je inderdaad omzettingsproblemen hebt in de lever van B6 naar P-5-P, ook eiwittekorten (bv cysteine zit in yoghurt/kaas) kunnen bijdragen aan teveel B6, het vermijden van vlees lijkt me niet zo handig. Magnesium helpt juist bij de opname van vit B, dus misschien dat dat iets kan doen.

 
WHX, het lijkt me handig als je vertelt waaraan je steeds bent geopereerd. Ik neem aan de darmen, maar dan wel 8x?????

Omeprazol is nu afgebouwd zeg je.

Hier op dit forum zijn we van mening dat je nooit omeprazol hoeft te nemen en je darmen gezond moet maken door gezonde voeding. Hebben de dokters het daar wel eens over gehad?

Dan is er nog een stoma-forum. Kijk je daar wel eens rond en vind je daar nog mensen met dezelfde problemen?

Ik heb zelf 6 maanden een stoma gehad en is weer hersteld. Heb jij je endeldarm nog en zou die stoma in principe ooit kunnen worden hersteld? Mits uiteraard je darmen weer gezond worden.

Je moet er iets voor over hebben om gezond te worden, het gaat niet vanzelf.Maar dan win je ook wat.

Verder willen we hier altijd weten wat je eet.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan