Vanuit eliminatiedieet doorgaan naar GAPS + voorstellen Manon

ManonG

New member
Hallo, ik ben Manon en kom uit het oosten van het land.

Vanwege een onderzoek naar voedselintolerantie volgt mijn zoon een eliminatiedieet. Hij zit nu al een paar weken op een basis van rijst, kalkoen, zout, peper, roomboter, olijfolie, sla, wortelen, bloemkool, prei, bieten, pompoen, appel en spruiten. Verder helemaal niets. De verschillende groenten en appel mag hij maximaal 1 keer per vier dagen eten. Rijst en kalkoen mogen onbeperk, sla om de dag. Hij drinkt elke dag een glas waterkefirdrank gemaakt van biologische gedroogde vijgen. Hij mag vanaf volgende week andere voedingsmiddelen gaan toevoegen om te kijken of hij daarop reageert. Vlees en olijfolie koop ik biologisch, zout is Keltisch zout, de groenten en fruit zijn nog niet biologisch maar dat gaat binnenkort veranderen.

Nu wil ik op niet al te lange termijn verder gaan met het GAPS-dieet. Mijn zoon is nu gewend aan eten zonder suiker, aardappels, granen en melk en dat wil ik graag zo houden. Wat zijn nu handige voedingsmiddelen om toe te voegen om zo makkelijk mogelijk door te gaan met GAPS?

We dachten zelf aan rundvlees, kip of varkensvlees om bottensoepen te kunnen gaan maken, eieren, yoghurt (vind hij erg lekker), honing, peren en aardbeien. Elk nieuw voedingsmiddel heeft een introductieprijs van 10 dagen, dus enige tactiek is wel noodzakelijk want als alles wat op ons eerste wenslijstje staat lukt zijn we al weer twee maanden verder. Ik weet dat rijst niet in GAPS thuishoort, dat zal op termijn ook gaan verdwijnen. Maar nu zit er nog te weinig 'vulling' in zijn dieet en heeft hij het nog nodig.

Ik wil graag een geleidelijke overgang naar GAPS, maar ook geen mogelijkheden laten liggen. Ik ben nu een paar weken bezig met met in te lezen en heb al aardig wat berichten op dit forum doorgespit. Ik heb een biologische boer gevonden voor eieren en rauwe melk, ik heb in het verleden al zelf yoghurt gemaakt, er staat melkkefir in de koelkast en krijg binnenkort een sapcentrifuge. Dus het begin is er. Nu nog beginnen...

Alle hints en tips zijn welkom.

 
Hoi Manon, welkom.

Ik weet niet zo veel van GAPS, maar bottenbouillon is wel de eerste stap. Hoe oud is je zoon?

 
Hallo Tanja.

Mijn zoon is 11 jaar. Hij heeft ADD/ADHD en een autistische stoornis. Het lijkt erop dat zijn ADHD getriggerd wordt door voeding, vandaar dat hij een eliminatiedieet volgt. Al zoekende naar meer antwoorden kwam ik bij WAPF/GAPS terecht. In eerste instantie vond ik het wel erg ver gaan, maar nu het idee al een tijdje borrelt klinkt het allemaal best goed en begin ik spontaan afkeer te ontwikkelen tegen al het voorverpakte en kant en klare spul uit de supermarkt.

 
Wow, wat een enorme prestatie van dat je/jullie dat de voeding al zo ver is aangepast. Dat krijg ik hier niet eens voor elkaar met kinderen zonder autistische stoornis en ADD. Een afkeer van voedingsproducten klinkt gezond en er is op dit forum al meer geschreven over het belang van vetten voor de hersenen.

Heb je Poekies site al ontdekt?

 
Ik had de site van Poekie al eens gevonden toen ik op zoek was naar een recept voor leverworst.

Ik wil niet zeggen dat het makkelijk is voor mijn zoon, maar hij wil het zelf. Hij merkt duidelijk dat hij veel rustiger is geworden. Zijn grote zus eet wel het standaard eten van de Nederlandse puber met af en toe een diepvriesizza of patat, al zijn de normale groentedagen voor haar ongemerkt ook al een stuk gezonder geworden.

 
Hoi Manon,

Wij zijn ook al een tijdje met Gaps bezig. Tot mijn verbazing kwam ik er kort geleden achter dat ik gevoelig ben voor eieren. En op zuivel reageer ik ook zeer slecht. Wat mij betreft besteedt Gaps er te weinig aandacht aan dat een aantal van de basis voedingsmiddelen uit het dieet bij veel mensen toch niet goed vallen. Het feit dat je zoon yoghurt zo lekker vindt kan een signaal zijn dat hij er gevoelig voor is en het juist slecht is voor hem. Blijf goed opletten, op fysieke kenmerken, maar ook op gedragsveranderingen. En hou de q&a's bij op haar website of de nederlandse gaps site, want daarin staan belangrijke toevoegingen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.476
Berichten
503.984
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan