Eerst een korte introductie: Sofie, 35 jaar en sinds enige maanden ben ik suikervrij en sinds enige weken alcoholvrij en zuivelvrij. Ik ben een sportief persoon (lange afstandsloper en veel cardiotraining) en hoewel ik meer dan 15 jaar lang op 57 kg ben gebleven ben ik door niet te drinken en geen suiker te eten in een rap tempo af aan het vallen (in drie weken meer dan 4 kg). Gewichtsverlies was niet nodig en dat is an sich het probleem niet alleen zie je dit terug op de plekken waar je het niet wil (gezicht, torso, armen.) Ik ben bewust suikervrij gaan eten omdat ik merk dat mijn energiepeil beter op orde blijft omdat ik nu "langzame' koolhydraten gebruik ipv 'snelle'koolhydraten. Ik merkte dat mijn loopprestaties beter zijn en ik langer kan lopen op bonen en granen(langzame koolhydraten) dan op fruit en gedroogd fruit (snelle koolhydraten) bijvoorbeeld). Ik ben zuivelvrij omdat ik van mening ben dat een mens het enige zoogdier is dat melk(producten) blijft gebruiken na de zoogtijd en omdat melkproducten een hoog calciumgehalte hebben waar onze maag niet sterk genoeg voor is. Calcium verhoogt de Ph-waarde van onze maag wat ten koste gaat van de zuurgraad en waarmee de vertering minder effectief wordt. Daarnaast ben ik van mening dat koeien (ook de biologisch gehouden koeien) onnodig zogend gehouden worden (een koe geeft melk als er een kalf is dat melk nodig heeft en door te blijven melken wordt de illusie gewekt dat een koe melk moet aanmaken terwijl het kalf vaak weggehaald is waardoor het natuurlijke proces verstoord wordt en mogelijk ook de voedingswaarde van de melk in het gedrang komt.) Om een lang verhaal kort te houden. Ik val af, ongewenst en op de verkeerde plekken. Ik ben meer gaan eten, ik heb meer dierlijke producten (vlees en vis) aan mijn dieet toegevoegd wat niet tot het gewenste resultaat leidt. Ik ben op zoek naar alternatieven. Via een vriend ben ik op jullie site en forum terecht gekomen en ik hoop hier dat alternatief te vinden