Er worden ook zoveel lijntjes uitgezet. Het is voor een leek bijna niet meer te volgen allemaal. Mensen die hier al 8, 10, 12 jaar (dus wat is het Wouter 8, 10 of 12?) inzitten voelen niet meer de behoefte om inhoudelijk in te gaan op kennis of te refereren aan bepaalde zaken – lijkt wel de wetenschap!
De meeste gesprekken worden gevoerd op basis van geloof, intuïtie en ego, maar daar ga je geen eenheid mee creëren. Wat maakt mensen verschillend t.o.v. dieren? Het geloof en vertrouwen in verhalen. En dat heeft de wetenschap goed weten te doen; ze hebben die verhalen in de overtuiging van mensen weten te koppelen aan waarheid – strikt gezien een bepaalde zekerheid van waarheidsbevinding, want de wetenschap/ statistiek stelt dat niks zeker is. Maar goed, als je naar the amazing Polly kijkt bijvoorbeeld (waarvoor dank Medusa!), die vind ik echt sterk alleen al om het feit dat wat ze zegt concreet onderbouwd en haar eigen gedachten in twijfel trekt, hier kan je zelf onderzoek doen omdat ze concrete lijntjes uitzet en belangrijke zaken koppelt. Haar vorm van onderzoek is erg lastig en zeer energie rovend, want het is nou eenmaal makkelijker om op basis van geloof en intuïtie gesprekken te vormen, maar dan ontstaat wel ruimte voor “eilandvorming”.
Ik twijfel er niet aan dat er velen in de Q beweging verdeling zaaien. Kijk alleen maar naar alle memes en zo ook jouw schapenmondkapje, het is grappig bedoelt misschien, maar wat draagt het inhoudelijk bij? Wat mij betreft helemaal niks. Het zorgt er alleen maar voor dat groepen verdeeld raken.
Je creëert idd geen eenheid nee op basis van geloof, ego en intuïtie. Ik mis echter het kopje motivatie. Als je kijkt naar Willem Engel en die naast Wouter zet hebben zij wel degelijk dezelfde motivatie. Je kan van Willem Engel dus net zo goed hetzelfde zeggen. Zijn manier van aanpak is alleen anders. Elke aanpak trekt mensen aan met een bepaalde motivatie afhankelijk van hoe mensen in elkaar zitten. Op die manier creëer je ook eilandvorming onder burgers. De haalbaarheid van het doel is dan ver uit zicht. Ook verdeeldheid dus. Wie weet is Wouter niet eens op de hoogte van Q. Wil je dus een eenheid krijgen zal men de moeite moeten nemen dat uit te leggen. Voor een paar jaar terug was ik ook niet op de hoogte van Q. Geen idee wat het was. Heb het uiteindelijk zelf uitgezocht maar mijn eerste indruk was dat we Q moesten zien als een soort Messiah waarin je moest gaan geloven. Als je dus een doel hebt zul je een eenheid moeten vormen. Tot die tijd kloot iedereen maar aan wat bij hem of haar past. Willem doet in feite hetzelfde. Voor velen is zijn motivatie onduidelijk/onbegrijpelijk. Dan is het zaak helderheid en duidelijkheid te geven. Vooral naar de mensen die naar hetzelfde doel streven. En ja, ook Q gaat gepaard met emotie als je inhoudelijk eenmaal ziet wat er getoond word. Mijn bijdrage over dat plaatje laat zien hoeveel mensen met zo een masker nog rond lopen en dus als kudde dieren doodleuk nog achter Rutte en consorten aanlopen.
Mijn punt is, zolang iedereen zijn oorlog voert vanuit een eigen motivatie bereikt men nooit wat men wil bereiken. Hoeveel geloof je er ook in stopt. Omdat mensen nu eenmaal anders in elkaar zitten.