️Digitale ID-check bij de bank

️
Krijg je van je bank het verzoek om je opnieuw te identificeren via het uitlezen van de chip in je ID-bewijs en het maken van een selfie/video?
En merk je dat ze die biometrische gegevens verplicht willen verwerken, terwijl het tonen van je paspoort in het filiaal niet meer wordt geaccepteerd?
Ik heb hierover een formele klacht ingediend bij ASN Bank, omdat zij zelfs dreigden onze rekening te blokkeren. Daarnaast heb ik een aantal instanties benaderd om mee te kijken.
Toen ik dit deelde op social media, bleek hoeveel mensen hier vragen over hebben én dat sommige gezinnen al geen toegang meer hebben tot hun eigen geld!
Daarom heb ik mijn klachtenbrieven en alles wat ik ben tegengekomen in de Wwft, de uitvoeringsregelingen, de AVG en de zorgplicht van banken verzameld op één webpagina. Zodat iedereen die een klacht wil indienen of meer duidelijkheid zoekt dit zelf kan nalezen en gebruiken op zijn of haar manier.
Let op: ik ben geen jurist. Alles wat ik deel komt voort uit mijn eigen ervaring en onderzoek. Ik deel het puur ter informatie, zodat anderen zelf hun eigen keuzes kunnen maken en hun eigen oordeel kunnen vormen. Ik deel het omdat ik het belangrijk vind dat wij als bevolking vragen blijven stellen.
Je kunt het hier bekijken:
https://www.johannakoopman.nl/id-check-bank/