Sociaal Krediet Systeem

Volgens de info die ik kreeg kan het ook via je browser met Ockto.
Mijn oude smartphone trekt dit ook allemaal niet.

Maar wat mij het meest irriteert is dat ze een foto van je kop willen (gezichtsherkenning), los van je ID-kaart, én dat ze ook je andere bankrekeningen er aan willen koppelen (in mijn geval Rabo).

Helaas heb ik geen ASN filiaal in de buurt. Nou ja, ik wacht het wel even af.
O, dat van die foto had ik nog niet meegekregen, en andere bankrekeningen heb ik niet. Wat een gedoe en wat een bemoeizucht en wat een controleneurose.

Vanaf volgende maand moet je in Australië je leeftijd -en dus je identiteit- aantonen via je digitale ID en dat ‘om het internet te kunnen gebruiken’.

Zogenaamd ‘om kinderen te beschermen’.
Vrijheidsbeperkingen gaan er bij delen van de bevolking in als zoete koel als ze verpakt worden in een ‘nobel motief’.

Compleet disproportioneel maar wel ‘leuk meegenomen’ dat de overheid zo iedereen kan controleren én via Digital ID vanop afstand eventueel ook de toegang tot het internet kan ontzeggen.

Ik heb een zoon die Australiër is geworden en ik vond het enkele jaren geleden echt een fantastisch land.
Maar sinds de lockdowns en de draconische maatregelen toen, is het land echt de verkeerde kant op gegaan.
Ik kan er een boek over schrijven maar ik wil geen intriest verhaal neerpennen.

Mijn zoon en zijn Australische vrouw wonen er inmiddels niet meer.

❗️Digitale ID-check bij de bank ❗

Krijg je van je bank het verzoek om je opnieuw te identificeren via het uitlezen van de chip in je ID-bewijs en het maken van een selfie/video?
En merk je dat ze die biometrische gegevens verplicht willen verwerken, terwijl het tonen van je paspoort in het filiaal niet meer wordt geaccepteerd?

Ik heb hierover een formele klacht ingediend bij ASN Bank, omdat zij zelfs dreigden onze rekening te blokkeren. Daarnaast heb ik een aantal instanties benaderd om mee te kijken.
Toen ik dit deelde op social media, bleek hoeveel mensen hier vragen over hebben én dat sommige gezinnen al geen toegang meer hebben tot hun eigen geld!

Daarom heb ik mijn klachtenbrieven en alles wat ik ben tegengekomen in de Wwft, de uitvoeringsregelingen, de AVG en de zorgplicht van banken verzameld op één webpagina. Zodat iedereen die een klacht wil indienen of meer duidelijkheid zoekt dit zelf kan nalezen en gebruiken op zijn of haar manier.

Let op: ik ben geen jurist. Alles wat ik deel komt voort uit mijn eigen ervaring en onderzoek. Ik deel het puur ter informatie, zodat anderen zelf hun eigen keuzes kunnen maken en hun eigen oordeel kunnen vormen. Ik deel het omdat ik het belangrijk vind dat wij als bevolking vragen blijven stellen.

Je kunt het hier bekijken: https://www.johannakoopman.nl/id-check-bank/

❗️Digitale ID-check bij de bank ❗

Krijg je van je bank het verzoek om je opnieuw te identificeren via het uitlezen van de chip in je ID-bewijs en het maken van een selfie/video?
En merk je dat ze die biometrische gegevens verplicht willen verwerken, terwijl het tonen van je paspoort in het filiaal niet meer wordt geaccepteerd?

Ik heb hierover een formele klacht ingediend bij ASN Bank, omdat zij zelfs dreigden onze rekening te blokkeren. Daarnaast heb ik een aantal instanties benaderd om mee te kijken.
Toen ik dit deelde op social media, bleek hoeveel mensen hier vragen over hebben én dat sommige gezinnen al geen toegang meer hebben tot hun eigen geld!

Daarom heb ik mijn klachtenbrieven en alles wat ik ben tegengekomen in de Wwft, de uitvoeringsregelingen, de AVG en de zorgplicht van banken verzameld op één webpagina. Zodat iedereen die een klacht wil indienen of meer duidelijkheid zoekt dit zelf kan nalezen en gebruiken op zijn of haar manier.

Let op: ik ben geen jurist. Alles wat ik deel komt voort uit mijn eigen ervaring en onderzoek. Ik deel het puur ter informatie, zodat anderen zelf hun eigen keuzes kunnen maken en hun eigen oordeel kunnen vormen. Ik deel het omdat ik het belangrijk vind dat wij als bevolking vragen blijven stellen.

Je kunt het hier bekijken: https://www.johannakoopman.nl/id-check-bank/
Grok gevraagd hoe het met andere banken zit:

Belangrijkste algemene verschillen.

Frequentie en verplichting: Rabobank, ING en SNS zijn het minst streng – geen brede her-ID voor trouwe klanten.

ABN AMRO, Knab en ASN doen het actiever om aan Wwft te voldoen en boetes te vermijden.

Methode: Bijna allemaal digitaal via app (ID-scan + selfie voor echtheid). Fysieke optie alleen bij banken met filialen (Rabobank, ABN AMRO, SNS, ASN).

iDIN: Standaard voor online identificatie bij derden (bijv. webshops). Niet bij Knab of Triodos (niet in tabel, maar ter info).

Gevolgen bij weigering: Alle banken mogen rekening beperken of opzeggen, maar dit is zeldzaam bij trouwe klanten. Je bent wettelijk verplicht mee te werken als gevraagd.

Voor langdurige klanten: Oude ID's blijven vaak geldig, maar banken mogen updates eisen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.638
Leden
8.693
Nieuwste lid
chiaseeds
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan