Siga

Siga

Well-known member
Ik wil me graag even voorstellen. Ik ben Siga en ik heb al veel geleerd over voeding hier op het forum.
Ik ben 49 jaar en woon in Amsterdam.
Ik ben sportief en houd erg van dansen en muziek, vandaar dat ik dat dus ook combineer.
Ik lees veel en ben niet actief op sociaal media.
Voeding heeft al jaren m'n intersse, alleen al vanwege het feit dat ik vaak loop te sukkelen met m'n gezondheid.
Ik heb veel gehad aan m'n bioresenatie therapeute, die ook veelal denkt op de manier zoals hier op het forum. Zij heeft me goed geholpen mbt ernstige buikklachten.
Het laatste jaar ben ik bij een natuurarts geweest, waar ik behalve een lege bankrekening niet veel verder mee ben gekomen. Veel supplementen slikken, waardoor ik diverse disbalansen kreeg mbt vitaminen en mineralen.
Uiteindelijk gaat het met m'n buikklachten een stuk beter d. m. v. gelatine en enzymen.

Het enige nadeel is dat ik echt geen vlees lust. Eens id zoveel tijd probeer ik het weer, maar dan ben ik een week misselijk en loop ik te kokhalzen.
Ik probeer wel 2x per week vis (alleen diepvries) te eten en eet nu gelatine van Great Lakes, 2x daags. Ook ben ik begonnen met het gebruiken van bottenbouillon. Ik gruw van de botten zelf, maar koop dit kant en klaar en doe dit door m'n eten heen.

Ik eet geen nachtschades, gluten en eet voor zo'n 90% biologisch. Ik heb de mazzel dat hier in Amsterdam iedere week een grote boerenmarkt is, waar ik echt heel veel kan halen.


Ik drink kefir van rauwe geitenmelk en deze maak ik zelf. Rauwmelkse kaas .Ook veel boter, Ghee, kokosolie en olijfolie, avocado's.
Aangezien ik snel last heb van intoleranties moet ik alles erg goed afwisselen. Dus de ene dag kefir en de andere dag kaas.

Snoepen doe ik niet en als ik erg behoefte heb aan zoet, vooral na het eten 's avonds dan drink ik zoethoutthee of maak ik carobe drank.

Ik ben door dit forum ook weer meer gv granen gaan eten als: Teff, boekweit, naakte haver, amaranth, gierst en quiona.
Het liefste in de vorm van pap.
Ik week, kiem en/of fermenteer alles.
Ik eet ook notenmeel (amandel, hazelnoot en zonnebloempitten). daar zit minder omega 6 in.
Ik maak ook peulvruchten, maar altijd gekiemd en/of gefermenteerd, zoals linzentempeh.
Soja eet ik niet, behalve natto, vanwege vitamine K2.

Ik gebruik de vlgnd supplementen: Vit D3
Zink
Enzymen
magnesiumspray.
Rozenbottelpoeder vanwege vit. C.

Ik zit met een aantal vragen, die ik niet goed begrijp.

Zetmeelrijke groenten worden afgeraden vanewge de suikers, maar gv granen worden wel geadviseerd. En ook witte rijst, wat de bloedsuiker snel doet stijgen.
Ik zie niet wat er mis is met dingen als knolselderij en pompoen. Wortels snap ik, maar dan mag zoete aardappel weer wel.

Kunnen groene bananen wel? Deze hebben veel resistent zetmeel.

Ik lees hier veel over acerolapoeder, is dat beter dan roznebottelpoeder? Ik gebruik rozebottel omdat daar ook boruim inzit.

Krijg je bij grote hoeveelheden rauwe zuivel geen te hoog calciumgehalte?
Ik lees ook dat jullie het hebben over volle yoghurt. Wordt daar de gewone gepasteuriseerde yoghurt mee bedoelt?
Hoe denken jullie over gethermiseerde yoghurt (55 graden)? Ongehomeniseerd. Deze kan ik op de markt kopen.

Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen adviseren, want soms zie ik door de bomen het bos niet meer.

Oh ja, ik drink ook water met K.z.z. Moet dit voor iedere maaltijd of alleen 's morgens?
Appelazijn drink ik niet meer, omdat ik daarvan tanderosie heb gekregen, ook al dronk ik het met een rietje.

Ik lees hier veel over H.o.2 of iets dergelijks, waar is dat voor?

Als je jodium extra gebruikt, moet dit dat te samen met extra selenium?

Wat is een normale hgoeveelheid groenten op een dag? En hoeveel kaas op een dag?

Oh ja, ik gebruik geen chemische schoonmaakmiddelen en wat ik zelf kan maken, maak ik zelf.

Een hoop vraagjes ....

Alvast bedankt voor het lezen en ik wens iedereen een fijne avond.
 
Ik lees ook dat jullie het hebben over volle yoghurt. Wordt daar de gewone gepasteuriseerde yoghurt mee bedoelt?

Ik koop de volle yoghurt gewoon bij de Lidl, Grieks is lekker dik. Wil je beter? Dan de volle yoghurt bij de melkboer, als je die ergens hebt. Dus ja ik bedoel daar gepasteuriseerde yoghurt mee.

Kunnen groene bananen wel? Deze hebben veel resistent zetmeel.

In elke banaan zit volgens mij veel zetmeel, ik eet ze af en toe maar wel de gele, geen onrijpe banaan.
Wat is een normale hgoeveelheid groenten op een dag? En hoeveel kaas op een dag?

Op dit forum is weinig normaal, ik ken mensen die geen groente eten, ikzelf houd het op een onsje of anderhalf. Kaas gaat in dikke plakken op roggebrood of uit het vuistje (en ik heb flinke knuisten kan ik je verklappen).
Oh ja, ik gebruik geen chemische schoonmaakmiddelen en wat ik zelf kan maken, maak ik zelf.

Baking Soda kende je al denk ik?

Ik zie niet wat er mis is met dingen als knolselderij en pompoen. Wortels snap ik, maar dan mag zoete aardappel weer wel.

Er zit in knolselderij en pompoen veel zetmeel, ik eet ze sporadisch. Wortel eet ik vaker in de week, lekker met andere groentes mixen. Zoete Aardappel mag ook maar heeft volgens mij te maken met Glycemische index die lager is dan bv. pompoen, of zeg ik nu iets raar?

Oh ja, ik drink ook water met K.z.z. Moet dit voor iedere maaltijd of alleen 's morgens?
Je moet niets... Ik drink het af en toe door Spa blauw heen. Maar er zin mensen die het idd elke ochtend drinken ja, dat kan.

Ik lees hier veel over H.o.2 of iets dergelijks, waar is dat voor?
H2o2 zijn waterstofmoleculen / waterstofperoxide, je kunt dmv druppels extra zuurstof toevoegen aan je water. Lees gerust erover want met mijn uitleg kun je misschien niet zoveel.

Als je jodium extra gebruikt, moet dit dat te samen met extra selenium?
Ik gebruik extra Jodium door Kelp tabletten , daar komt bij mij geen Selenium aan te pas.
Krijg je bij grote hoeveelheden rauwe zuivel geen te hoog calciumgehalte?
Ik ben een zuivelfanaat qua volle kwark en yoghurt en rauwe melk, geen last van hoge calcium gehaltes.

Kun je hier iets mee?
Test gewoon uit op je lichaam wat het met je doet, maar dat deed je misschien al.
Als ik het bericht zo lees ben je al erg goed op weg, in elk geval beter dan de massa, maar das makkelijk winnen!

Vetje
 
Hallo Vetje,

Vriendelijkbedankt voor je reactie. 🤗
Helaas heb ik weinig aan je antwoorden...ik had gehoopt op onderbouwde antwoorden van iemand met kennis. 😏

Misschien een te grote verwachting? Normaliter bij het lezen vd andere berichten zie ik vaak goed onderbouwde antwoorden staan.

Hopelijk wil iemand anders ook de tijd en moeite nemen het mij uit te leggen. Want zetmeel en resistent zetmeel zijn 2 verschillende dingen. Om dit als voorbeeld te noemen..🤔

Toch bedankt voor je moeite en fijne avond..😄
 
Er is al eens geschreven over resistent zetmeel.
Misschien kan iemand je helpen zoeken. (aangeven hoe je iets kunt vinden).
 
Ik heb het al proberen te vinden via de zoekfunctie, maar geen resultaat. Helaas...
 
Ik merk dat je heel erg op zoek bent naar protocollen, wat wel 'moet' en niet 'mag'. Je mag alles en moet niets, leer voor jezelf denken i.p.v. obsessief bezig te zijn met voedingsprotocollen. Daarom kan je ook niks met het antwoord van Vetje, terwijl ik denk dat hij het juist perfect heeft verwoord.

Mike
 
He Mike,

Voor een deel klopt dat misschien wel. Voor het andere deel wil ik graag leren over voeding, over wat ik in mn mond stop en het liefst zo gezond mogelijk. Daardoor bepaal ik wat ik wil eten. Op gevoel eten vind ik lastig, want kan niet altijd voelen watwel en niet goed voor me is...
Volle supermarkt yoghurt zou ik zelf niet kopen, maar over gethermiseerde yoghurt is weinig info te vinden qua enzymen enz. en zou daar graag wat over willen weten, omdat ik deze yoghurt kant en klaar kan kopen. Yoghurt die je zelf maakt is toch erg dun...

Over groene bananen en resistent zetmeel is veel positiefs over geschreven, maar weinig negatiefs. Ik wil graag alle kanten weten en op dit forum weten mensen vaak meer....

Weet jij hetantwoord op deze vragen?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.679
Leden
8.631
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan