Roos, een uitgeputte moeder.. lactosevrije(?) tips?

GrOos

New member
Mijn naam is Roos, ik ben 27 jaar oud en moeder van twee super lieve jongetjes van bijna 3 en 5 mnd.

Tot mijn oudste 6 mnd oud was at ik slecht.. gewoon slecht. Veel suiker, weinig vet, heel stom.. maar ik wist niet beter. Toen moest ik mijn kind eten gaan geven en toen ben ik na gaan denken over voeding. Nu inmiddels, drie jaar verder weet ik véél meer en eet ik veel gezonder, maar nog steeds vind ik het erg moeilijk.

Ik geef op dit moment al drie jaar borstvoeding, mijn gewicht is laag, net op het randje en ik val erg snel af. Ik was net goed op weg met eten, maar toen werd mijn tweede zoon geboren en hij reageert héél slecht op lactose en soja. Nu is soja niet zo'n probleem, dat eet ik nooit, maar lactose wel! Ik ben nu weer een beetje de weg kwijt, wie helpt mij. Waarom kan hij niet tegen lactose en kan ik nu echt helemaal geen lactose meer eten, of misschien wel rauwe melk?

Ik maak graag de yoghurt smoothie naar het recept van voedingisgezondheid.nl, maar zou ik de zuivelproducten ook ergens anders door kunnen vervangen, om toch een voedzame smoothie te krijgen?

En heeft iemand nog tips wat betreft mijn probleem met afvallen. Waarvan zou ik meer kunnen eten om kilo's te kweken, op een goede manier? Ik wil graag nog minstens twee jaar borstvoeding geven..

Ik ga weer verder rondneuzen op dit fijne forum.. ik leer veel hier!

 
Misschien best eerst eens opschrijven wat je precies eet, dan is het gemakkelijker om tips te geven met betrekking tot afvallen/aankomen.

Lactose uit rauwe melk is alvast beter verteerbaar omdat in rauwe melk een enzym zit dat die lactose helpt verteerbaar te maken, in gepasteuriseerde melk is dat al kapot gekookt. Dat zou je eens kunnen proberen.

Je zou ook room kunnen proberen daar zit heel weinig lactose in. Of kefir daar zit ook al minder in. Ik geef ook al sinds 2009 borstvoeding en ik snap heel goed dat je daar niet mee wil stoppen! Een kindje van 5 maand heeft het ook echt nog nodig, maar het is inderdaad wel belangrijk dat je zelf goed eet, ik zou zeker ook zorgen voor goede bronnen van koolhydraten. In je titel staat uitgeput, speelt er nog meer? Ik ben zelf ook met goede voeding veel afgevallen, dat bleek achteraf echt door stress te komen.

 
Ik at 's ochtends een yoghurtsmoothie, maar nu eet ik ehhh.. havermout, zuurdesembrood of groentesoep (meestal zelfgemaakte pompoensoep met bataat). Ik ben erg aan het zoeken.

Tussen de middag eet ik meestal een stuk vlees met groenten, soms bak ik pannenkoeken (vaak met kastanjemeel, water en ei) en dan soep erbij.

S avonds eet ik vaak soep, vlees, ei met groenten, vis en een keer in de week speltpasta met paddestoelensaus.

Tussendoor eet ik zelfgemaakte koekjes met pitten en zaden, soms roggebrood, gedroogd fruit en raw repen van de natuurvoedingswinkel (voor vulling :) Oja, en 's ochtends een glaasje Sole.

Maar goed, mijn voedingspatroon ligt gewoon overhoop nu ik de zuivel er opeens uit moest laten, soms eet ik opeens een hele dag brood met jam, omdat ik het even helemaal niet meer weet.

Verder neem ik extra levertraan met boterolie, solgar prenatal nutrients als multi en probiotica van solgar.

De mesoloog waar ik vandaag ben geweest raadde me aan om proteïne/eiwit poeder van orthica te gaan nemen extra en gastrol enzymen?

 
Hoi Roos, welkom.

Omdat je zegt vast te lopen met vervanging voor de zuivel wat suggesties: ontbijt met eieren, roerei, omelet, of spiegelei, met groenten en/of spek. Tussendoor leverworst, avocado, gehaktballetjes, zuur fruit, stukjes komkommer, olijven, sardientjes, haringen, makreel.

Proteine poeder niet doen hoor, geen eiwitten zonder vetten eten.

In rauwe melk zit inderdaad nog lactase het enzym om lactose af te breken. In 48 uurs kefir zit nagenoeg geen lactose meer, dus deze dingen zou je kunnen proberen.

 
Roos welkom,

Ga de kefir (van rauwe melk) eens proberen in je smoothie, of yoghurt gemaakt van rauwe melk. En kijk dan hoe je kind reageert na de borstvoeding. Je hebt grote kans dat het nu wel goed gaat.

koekjes, ook al zijn ze zelf gemaakt zijn suikers voor je lichaam. Ook gedroogd fruit, dat is nog erger dan vers fruit.

En de rawrepen bevatten die geen E-nummers of andere toevoegingen waar je lichaam niets mee kan?

Lia

 
Ipv eiwitpoeder zou je ook gelatine kunnen toevoegen. Great Lakes heeft de beste. Je voegt er water aan toe en drinkt het of je voegt het toe aan de bottenbouillon. Ik was ook altid erg licht. Wat mij ook geholpen heeft en heel lekker is, de eerder genoemde kefir. Ik heb die van rauw power en inderdaad veel eieren.

De bron van de stress zoeken en daar iets mee doen is echter nummer 1 geweest bij mij.

Succes Roos!

 
Ik zou ook niet aan de eiwitpoeder gaan maar aan de gewone eieren, je kunt ze ook rauw nemen, door de kefir, of met olijfolie. Noten en aanverwanten zorgt voor een slechte mineraalopname door fytinezuur, ze bevatten ook veel omega 6.

Die rawrepen zijn echt niet goed, zijn het die van roo? die kosten verschrikkelijk veel geld en het is pure suiker ook al staat er op dat er geen suiker in zit. Het is altijd rijststroop of agave met gedroogd fruit, als je dat soort dingen eet blijf je trek houden in suiker en je jaagt je spijsvertering op hol door die hevige suikers. Dat kan best een rol spelen in het afvallen.

Voor een voedzame smoothie zou je misschien ook kokosmelk kunnen gebruiken, evt met room als je zoontje daar tegen kan (ik denk dat dat ligt aan hoe zuiver de room is). Ik weet het niet zo goed ik ben niet zo thuis in de smoothies, ik drink kefir met slagroom, maar als dat niet kan met je zoontje zul je iets anders moeten verzinnen. Is je zoontje wel rustig en tevreden als jij melk en soja mijdt? Groeit hij goed?

Ik vind zuurdesembrood niet slecht als je wil bijkomen, maar doe er dan wel heel dik beleg op, bak eieren met spek in ghee, leg die boterhammen in het bakvet en daar de eieren met spek op. Dat soort dingen. En zorg dat je echt goed brood hebt. Bak het zelf of mennobrood bijv, maar kijk uit met brood uit de natuurwinkel, vaak zitten er plantaardige olieen als canola-olie in en dat is schadelijk. En veel zuurdesembrood dat verkocht wordt is geen echt desembrood maar heeft alleen een desem-aroma.

Zorg vooral dat wat je eet veel goede vetten bevat. Je kunt op dit forum veel recepten vinden en tips! Succes en welkom!

 
Misschien een onverwachte reactie van mij, maar ik zie die neiging om te snaaien als een behoefte aan glucose. gezien ht feit dat je ondergewicht hebt, komt het op mij over dat je lichaam streeft naar koolhydraten, iets wat je keihard nodig hebt om meer lichaamsmassa en gewicht te creeren. Ik denk dus dat het zaak is om zeker niet te laag in kh te gaan zitten en om naast de kwantiteit vooral de kwaliteit van je kh goed te bewaken!

Mike

 
Dank voor alle reacties, daar kan ik wat mee!

De raw repen zijn slecht.. i know, ik heb ze in mijn tas voor momenten dat ik een beetje flauw wordt en iets moet eten. Ik draag mijn jongste zoon altijd bij me in de draagdoek, dus een beetje wiebelig worden is niet handig. Maar het probleem is eigenlijk dat ik dus niet goed eet voor ik weg ga, of onvoldoende tijd neem om te eten.

Ik ga sowieso rauwe kefir en rauwe yoghurt bestellen zo, dat is een goede. Kijken of hij daar op reageert.

Mijn zoon groeit goed en hij is rustig en tevreden als ik geen melk en soja neem. Hij reageert volgens de mesoloog op licht op koffie en kokosvet, dus koffie laat ik vanaf nu staan en kokosvet gebruik ik met maten, afwisselend met ghee.

Heeft iemand nog een idee of gastrozym (Gastrozym is een breed enzymcomplex met uitsluitend vegetarische enzymen die lang actief blijven, waaronder lipase, protease en amylase. Daarnaast bevat Gastrozym lactase, een bewezen effectief enzym voor de verbetering van lactosevertering bij mensen die daar moeite mee hebben.) Zinvol is om te nemen?

Ik heb zelf sinds ik geen zuivel meer eet (ik at veel kaas, yoghurt en rauwe melk) veel last van mijn darmen, vaak diarree. Heel vreemd?

En veel koolhydraten, oke, wat is de beste bron van koolhydraten? Ik vind het zo ingewikkeld allemaal.. maar ik wil zo graag gezond gaan leven.

 
Wat de beste bron van koolhydraten is is afhankelijk van hoe je lichaam werkt. Misschien is het een idee om steeds te zorgen dat je een (kwalitatief goede) boterham bij je hebt in plaats van zo'n reep? Het is ook wel handig dat je kiest voor iets wat je echt lukt terwijl je twee kleintjes rond hebt lopen.

 
Ik zou een fles kefir mee nemen of een stuk rauwe kaas (als je daar tegen kunt en anders aan je eiwit vertering gaan werken), een paar eieren gekookt in een doosje met elastiek er om heen, een stuk stuk leverworst, een paar gehakt balletjes of zoiets. Echt zuurdesem brood of zuurdesem kiembrood (dat minsten een dag heeft gerezen) is een goede bron van koolhydraten. Het beleg dat er op zit moet minstens net zo dik zijn als de boterham zelf en wees zeer royaal met de roomboter (zoveel als je nog lekker vind). Anders is gekookte witte rijst met Keltisch zeezout en crème fraîche ook heel erg lekker en het gaat prima in en bakje met een lepel mee. Zorg wel altijd voor een combinaties van vetten, eiwitten en koolhydraten ook als je nog veel koolhydraten nodig hebt. Quinoa, gierst, amarant zijn ook goede bronnen van koolhydraten.

100 gram drooggewicht (voor het koken) is genoeg voor normale mensen als je wat verder bent dan kan je dat wat minder maar niet onder de 50 gram drooggewicht gaan. Als je meer koolhydraten nodig hebt omdat je draaierig wordt of moe bent en dit over gaat als je iets met koolhydraten heb gegeten. Dan kan je zoals Mike zei beter iets meer eten bijvoorbeeld 125 gram drooggewicht of 150 gram.

Elke maaltijd moet bestaan uit vetten, eiwitten en koolhydraten (in die volgorde) Je kan het beste met vet en eiwitten beginnen te eten en als nog honger hebt de koolhydraten. Ik kan duidelijk merken dat ik genoeg heb van de vetten en eiwitten en dat niet meer hoef maar nog wel koolhydraten nodig heb.

 
maar in rauwe kaas zit ook lactose toch? creme fraiche ook. Rijst met zout klinkt wel lekker, moet het dan alleen nog ergens smeuig mee maken.. misschien zelfgemaakte mayonaise.

dank voor alle tips. Het lastige is zoals kajsa al zegt de haalbaarheid af en toe. Ik ben een groot gedeelte van de dag in de keuken bezig, maar soms lukt het gewoon niet.

 
Ik denk dat Mike vooral bedoeld dat je niet te weinig koolhydraten moet gaan eten en van goede kwaliteit bv. zoete aardappel, witte basmati rijst, quinoa, boekweit, goed bereid of zuur fruit en samen met voldoende goede vetten.

Enzymen zijn niet verkeerd, maar kun je ook uit gefermenteerde groenten en zuivel(kefir, yoghurt) halen of vers fruit (ananas), kiwi.

Hier is ook al wat geschreven over enzymen:

https://www.fatsforum.nl/topic/enzymen

 
Oke, dank Tanja, maar waarmee zou ik dan bijv. rijst kunnen combineren, wat vet betreft? Ik gooide eerst overal rauwe bio slagroom doorheen, maar dat is nu geen optie. Is mayonaise ook een goede, als het zonder zonnebloemolie bereid is?

 
In harde kaas zit geen lactose meer. Dus zeg maar alle kaas die je met een kaasschaaf kan snijden, zelfs jonge kaas. Zachte kaas, zoals brie en cottage cheese, moet je vermijden want daar zit genoeg lactose in om er last van te hebben.

Voor zover ik weet is het enige dat lactose helpt verteren het enzym lactase. Dit is bij de apotheek te koop in de vorm van Kerutabs. Ik gebruik ze nu bijna niet neer (ik vermijd lactose), maar 'vroeger' had ik er 4 nodig om een glas melk van 200 ml te kunnen verwerken. Nu ik op rauwe melk ben overgestapt heb ik het niet meer nodig.

Let trouwens heel erg op met 'onschuldige' pijnstillers als paracetamol. Daar zit vaak meer lactose in (vulmiddel) dan in een glas supermarktmelk.

Manon

 
Daarom zette ik er ook bij dat je er tegen moet kunnen.

Ik zelf kan niet tegen gepasteuriseerde yoghurt, rauwe kaas uit de supermarkt (dus die is zeer waarschijnlijk getermiseerd dat is dan is het eigenlijk ook gepasteuriseerd). Maar melk-kefir, creme-fraiche, slagroom en roomboter (de laatste drie uit de supermarkt) daar kan ik wel tegen.

Van roomboter kan je eventueel ook geklaarde boter of ghee maken (zit een klein verschil tussen) dan zijn alle eiwitten en zo er uit en blijft alleen het vet over.

Mijn indruk is dat vaak standaard lactose wordt gezegd als je niet tegen melk kan en dan wordt niet aan melkeiwit gedacht. Of anders om dan zeggen ze alleen melk-eiwit en denken ze niet aan lactose.

Het is vaak de pasteurisatie waar je niet tegen kan de lactase om de lactose te verteren gaat dan weg en de eiwitten worden kapot gekookt. Als het echt lactose intolerantie is en je niet tegen lactose kan dan is kaas handiger daar zit minder lactose in of melk-kefir die je lang heb laten staan. Bij je zoon is het waarschijnlijk het melkeiwit. Verteer je zelf wel eiwitten helemaal goed? Als dat niet zo is komen er te grote stukken eiwitten in je bloed en dus ook in je melk. Een baby heeft de eerste 6 maanden nog een lekke darm waardoor te grote voedingstoffen dus altijd direct van uit zijn darmen in zijn bloed kunnen komen en hij dus allergisch reageert.

Ik maakt altijd voor meerdere dagen eten en dan warm ik 's avonds een beetje op. Alleen gaat dat natuurlijk wel makkelijker in mijn eentje omdat ik meer over houd. Maar je kan overdag ook prima kliekjes van de vorige dag eten smaak vaak ook koud prima af even een paar minuten in een pan met een klein beetje water op warmen. Toen ik nog rijst at kookte ik 's avonds ook altijd genoeg voor dan en de volgende dag. Ik was ook altijd de hele avond in de keuken bezig eten, koken of opwarmen, eten en melk kefir maar het gaat beter. En misschien is een hele grote slowcooker wat voor jouw? Eentje groot genoeg voor twee keer eten.

 
Ik kook rijst in 1/2 water 1/2 kokosmelk en doe er als het klaar is wat kokosolie/palmvet/sesamolie door (samen met kurkuma en snufje peper) Dit eet ik bij een vette stoofpot van riblap/lamspoulet/kippendijen/garnalen/vis, groenten en bouillon.

Mayonaise van goede vetten/olie kan ook.

 
Inderdaad is lactose waarschijnlijk niet het probleem. (in een klein gedeelte van de gevallen wel)

Meestal is het verhitten van de eiwitten (caseïne) in melk het probleem.

Een 2e punt is het soort caseïne, om het nu niet te ingewikkeld te maken: ga voor producten van melk van oude koe rassen. (even niks van o.a. holstein koeien)

Ik zou even nog geen rauwe melk nemen,

eerst kefir en andere voorverteerde varianten. Daarna kan je weer rauwe melk gaan proberen.

ps. Ghee is ook lekker door de rijst.

 
Ik ben heel erg op zoek naar calloriebom-tips. Ik probeer zoveel mogelijk wapf te eten, maar omschakelen naar een nieuw eetpatroon met twee kleine kinderen vind ik ongelooflijk moeilijk. Op dit moment val ik echt veel te veel af, ik weeg nu 55 kg bij 168, te weinig en ik zie mijn gezicht ook met de dag smaller worden (en mijn gewrichten beginnen pijn te doen).

Ik eet 's ochtends twee stukken roggebrood met twee gebakken eieren, melkkefir en een glas Sole. Tussen de middag vaak een avocado met ui, eidooier zout/peper en een stuk vlees of pannenkoek van kokosmeel of rijst (en af en toe zuurdesembrood).

'S avonds verschilt het, niet altijd wapf. Veel maaltijdsoepen met een stuk vlees/vis. Ik eet een paar appels per dag, een bakje noten,

Ik kan dus geen lactose en soja eten omdat mijn zoon daar niet tegen kan, en het lijkt wel of Overal lactose en soja in zit.. (ik leer wel veel over voeding!)

Hoe krijg ik meer calorie een binnen?

 
Meer kefir, meer eieren, meer vet enz.

Maar als je drie keer per dag zoveel eet als je op kan en dan val je nog af is er volgens mij wat anders aan de hand dat niets met een nieuwe manier van eten te maken heeft.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.626
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan