REHIT (De best mogelijke cardio training?)

JulianB

Well-known member
Met mijn cardiotraining (hardlopen + wielrennen) had ik twee problemen:
  • Te weinig effect naar mijn mening
  • Kost te veel tijd per week
Deze twee houden uiteraard verband met elkaar. Zone 2 training is momenteel razend populair. Maar het levert beperkte conditieverbetering op en je moet er óók nog eens uren per week aan besteden. In een week waarin je veel tijd hebt is het prima, maar in een drukke week sla ik in de praktijk toch echt een training over.

Dat kan niet alleen in kortere tijd, maar ook nog eens veel beter (als je kijkt naar resultaat).
Ik ben er zo enthousiast over dat ik de moeite heb genomen het voor jullie uit te werken

Mijn workout​

Voordat ik uitleg wat REHIT is, 2 a 3x per week doe ik dit:
  • +/- 3 min rustig inlopen (en wat rekken en strekken)
  • 20 s MAXIMALE sprint - zo hard als je kunt
  • +/- 2 min langzaam joggen om bij te komen
  • 20 s MAXIMALE sprint - zo hard als je kunt
  • +/- 3 min uitlopen
Met een minuut of 10 ben je dus klaar met je gehele training!

Waar staat REHIT voor?​

Het is een "Reduced Exertion" variant van de langer bekende High Intensity Interval Training. Dit betekent eigenlijk dat je met zo min mogelijk inspanning, maximaal resultaat bereikt. Het gaat hier om de trainingsprikkel op het lichaam over te brengen. Langer sprinten of vaker heeft daarom geen zin. Je krijgt hiermee wél de prikkel, maar hoeft slechts weinig tijd en energie te investeren.

Dit gebeurd er in theorie​

In hoofdlijnen is dit de gangbare theorie wat er gebeurd:
  • De maximale sprint zorgt voor een energiecrisis (je komt kort in een fight or flight modus).
  • Je spieren maken zo'n 20-30% van hun opgeslagen suiker beschikbaar om energie van bij te maken.
  • Deze extreem snelle leging van je 'suikertank', zorgt voor activering van het AMPK enzym.
  • Dit schakelt PGC-1α in, het 'aan-knopje' om meer mitochondriën (energie centrales op celniveau) aan te maken.
  • Ook zet dit je lichaam aan meer GLUT4-eiwitten aan te maken. Spieren kunnen zo sneller en meer bloedsuiker wegwerken.

Wat levert het op?​

Waar percentages vermeld staan gaat het allemaal om een gecontroleerde trial van 6-8 weken
  • Conditie: stijging VO₂max +10–15 % in 6–8 weken [bron, bron].
  • Bloeddruk: verlaging van bovendruk met −5 % (≈ −6 mmHg) [bron].
  • Bloedsuiker: betere insulinegevoeligheid +28 % [bron].
  • Metabool-syndroomscore: verlaging van −62 % (dit is een formule om je kans op metabole ziekten te berekenen) [bron].
  • Energie op celniveau: ↑ mitochondriën & ↑ GLUT4 → efficiënter suiker- en vetgebruik [bron].
  • BDNF-boost voor beter humeur en hersenontwikkeling [bron].

Hopelijk hebben jullie wat aan mijn bevindingen.
Ik voel me er echt fantastisch door. Het doet even 40 seconden "pijn", maar letterlijk de volgende dag kun je al de voordelen ervaren.

Is rennen niets voor je en heb je wat te besteden?​

Het kan nog efficiënter, namelijk met de CAROL fiets, een AI gedreven trainingsfiets die dit protocol op jouw maximale capaciteit toepast. Er hangt een aardig prijskaartje aan, dus voorlopig houd ik het nog even bij hollen 😉. Maar ooit komt 'ie er wel denk ik.

Laatst bewerkt:

Forum statistieken

Onderwerpen
4.583
Leden
8.681
Nieuwste lid
Drominique
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan