De meeste mensen reageren vanuit traumapatronen.
Traumapatronen schakelen het verstand uit.
We leven in een traumabased samenleving.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
De video "Never Save These 6 Types of People – Machiavelli's Ruthless Lesson" van het kanaal Mindplicit bespreekt:
zes archetypen van mensen die volgens een interpretatie van Machiavelli's lessen **niet te helpen** of te redden zijn.
Proberen hen te helpen zou je energie uitputten en weinig opleveren:
soms is het meest liefdevolle gebaar dat je kan maken, mensen zelf de bodem laten bereiken.
Dit zijn de zes archetypen:
1. **The Architect of Chaos** (De Architect van Chaos)
– De chronisch ongelukkige persoon die chaos creëert door slechte keuzes en geen verantwoordelijkheid neemt.
2. **The Bottomless Pit** (De Bodemloze Put)
– De ondankbare persoon die altijd meer eisen stelt en hulp als een recht ziet, maar nooit tevreden is.
3. **The Smiling Saboteur** (De Glimlachende Saboteur)
– De jaloerse persoon die vriendelijk lijkt, maar je succes ondermijnt uit afgunst.
4. **The Professional Victim** (De Professionele Slachtoffer)
– De persoon die zijn slachtofferrol weaponiseert, medelijden uitbuit en oplossingen afwijst om aandacht te houden.
5. **The Arrogant Fool** (De Arrogante Dwaas)
– De onleerbare persoon die advies weigert, vasthoudt aan eigen mening en niet leert van fouten.
6. **The Scorpion** (De Schorpioen)
– De herhaalde verrader die belooft te veranderen, maar van nature steekt (verraad pleegt).
De video benadrukt dat dit gaat om zelfbehoud:
niet iedereen wil of kan gered worden, en onbegrensde compassie kan een zwakte zijn.
Dit is een moderne interpretatie geïnspireerd op Machiavelli's ideeën over menselijke natuur, niet een letterlijk citaat uit zijn werken zoals *De Prins*.
Ik heb heerlijk gelachen, wat een grappenmakers zijn dat toch. Helaas zijn velen niet goed geïnformeerd en zullen dit mogelijk serieus nemen. In de middeleeuwen had je kwakzalvers die de meest gekke dingen als geneesmiddel verkochten, er is weinig veranderd.Ab Grap is weer op dreef en doet vast goede zaken:
![]()
Nu ook kitten dood door vogelgriep: 'Dit is niet het begin, we zitten er middenin'
Een Nederlandse kitten raakte besmet met vogelgriep en is overleden. Onderzoekers weten dat allerlei zoogdieren het virus kunnen overnemen. Is dit het begin van een grote uitbraak van de ziekte? Wordt de kans nu groter dat ook wij binnenkort besmet worden? Viroloog Ab Osterhaus legt uit hoe het zit.www.destentor.nl
Dit Go-Fit-scherm moet een alternatief zijn voor het mondkapje, maar is het wel veilig?
10 oktober 2020 · Aangepast: 10 oktober 2020
Aan diversiteit in mondkapjes en gelaatsschermen is er sinds de coronacrisis geen gebrek. Er is nu weer een nieuw soort op de markt: het Go-Fit-scherm. Dat is een soort tafeltennisbatje, gemaakt van plexiglas. Je houdt 'm vast voor je gezicht wanneer je met iemand praat. Maar is dat wel veilig?
© EditieNL![]()
Henk Truijens heeft het nieuwe scherm bedacht
Advertentievrij?
RTL-Premium
Het scherm is voornamelijk bedoeld voor scholen, zodat leraren en leerlingen op een veilige manier kunnen communiceren zonder zich aan de anderhalve meter te hoeven houden.
Bedenker Henk Truijens kwam op het idee in Spanje, waar hij in lockdown de hele dag een mondkapje moest dragen. "Mijn bril besloeg steeds. Ik dacht: dit zou toch anders moeten kunnen?", zegt hij tegen EditieNL.
Lees ook
Danya maakt mondkapjes van gerecyclede tampons: 'Je ziet het blauwe touwtje nog'
Met zijn bedrijf ABC Display maakt hij tegenwoordig kuchschermen van plexiglas. "Daarnaast tafeltennis ik graag. Zo kwam ik op het idee voor dit scherm in de vorm van een batje."
Met de hand vasthouden
Het voorwerp moet je handmatig voor je gezicht houden. "Je houdt het heel dichtbij, bijna tegen je neus aan. Alle adem die je uitblaast slaan tegen het scherm aan. Alle virusdeeltjes – mocht je besmet zijn – worden zo tegengehouden."
Het Go-Fit-scherm kun je gemakkelijk schoonmaken, legt hij uit. "Je kunt het in de vaatwasser doen. En nog een voordeel: je kunt gewoon eten, drinken en roken terwijl je het gebruikt."
Niet veilig
Maar hoe veilig is dit product? Gwen Teesing, onderzoeker aan het Erasmus MC, vindt het niet verantwoord. "Ik vind het een creatieve oplossing, maar veilig is het niet", zegt ze tegen EditieNL.
https://www.rtl.nl/editienl/artikel...ichtig-mondmasker-slechthorend-doof-mondkapje
"Gelaatsschermen zijn er vooral om je ogen te beschermen. Niet voor je mond. Ze zijn bedoeld om te combineren met een mondkapje. Ze zitten niet strak op je gezicht, dus de aerosolen kunnen alle kanten op." Die zouden zelfs nog een meter ver kunnen komen.
Daarnaast raak je het Go-Fit-scherm continu aan met je handen. "Je houdt het vast terwijl je praat. Tijdens het praten komen er dan weer druppels op je handen. Normaal gesproken houd je tijdens het praten je handen niet zo dichtbij. Je zou dan elke keer weer je handen moeten desinfecteren. Dat lijkt me niet handig."
De mainstream kan hier toch niet meer omheen lijkt mij. Dit is te groot en er komt nog meer aan