Prikkelbare/lekkende darm

evertyankees1

New member
He allemaal, de laatste jaren functioneren mijn darmen steeds slechter en slechter. Op dit moment kan ik nog maar weinig dingen verdragen en ik weet echt niet meer wat ik wel en niet kan eten. Ik slaap slecht en zit ook niet lekker in mijn vel. Ik eet de laatste tijd WAPF (bottenbouillon, ghee, roomboter, eieren.. noem het maar op). Ik zit eraan te denken om de Imupro300 test te doen en dan volgens WAPF te koken. Wat is jullie visie hierop? Dan moet ik tijdelijk wel dingen eten waarop ik reageer, want anders komt dat natuurlijk niet naar voren in de test. Toch?

Graag hoor ik van jullie wat de beste plan van aanpak is als je bijna niets verdraagt. Hoe zijn jullie erachter gekomen waar je wel of niet tegen kan? Want soms heb je een vertraagde reactie met betrekking tot intolerantie. Ik weet gewoon niet meer of ik met iets door moet gaan als ik diarree krijg of juist moet stoppen. Sorry als ik teveel vragen heb. Ik heb dit forum al goed doorgelezen maar zie voor mijzelf nog geen goede oplossing, omdat ik niet weet waar ik wel of niet tegen kan.

Als jullie vragen hebben over mijn situatie, stel ze dan gerust. Want ik begrijp dat het misschien moeilijk is om op basis van dit een advies te geven.
 
Misschien is het gaps dieet iets voor je?
Of probeer sowieso zoveel mogelijk vloeibaar te eten. Zelf gemaakte soepen en stoofschotels. Wel goed bereid natuurlijk. En vooral, bottenbouillons!

Eet en drink je ook rauwmelkse producten?
 
Ik heb rauwe melk geprobeerd, 3 weken, maar had toen alleen maar last van diarree. Vandaar de vraag of de Imupro300 een goed idee is. Het klinkt heel goed maar ben benieuwd naar ervaringen. Ik weet namelijk gewoon niet meer wat te eten. Tegen normale zuivel kan ik al helemaal niet. Dus geen kaas, melk, enzovoort. Tegen rauwe melk blijk ik ook niet te kunnen. Want dan krijg ik alleen maar flinke diarree.
 
@Binc: ik denk, en dat is dus geen feit, dat mijn maagzuur nu niet al te best is. Daarom ben ik begonnen met Betaine.

@Mike: dit boek heb ik inmiddels. Ik las dat je in het begin enkel bottenbouillons mag eten/drinken (tja eet of drink je)? Hier kan je toch nooit vol van zitten? Je moet namelijk best wel een tijd dit volhouden. Heb je dan niet een enorme honger? Als het moet, dan moet het hoor :) Ik vind botten bouillons trouwens heerlijk, dus dat is geen probleem.
 
Ja dat mag. Je kan ook kijken of je het misschien iets minder streng kan doen?
Maar wel zoveel mogelijk vloeibaar en vet genoeg. Zo heb ik het gedaan. Hoewel het advies volgen mij is de begin fase niet over te slaan. Ik heb dat wel gedaan maar heb nergens last meer van voor wat betreft diarree.
 
Het eerste waar ik aan denk is toch een koemelk-allergie. Komt veel voor maar hoeft geen probleem te zijn. Dan zou je misschien wel geitenmelk verdragen en geitenkaas en yoghurt.
Dus eerst alle melk weglaten en aantekeningen maken voor het geval je er weer mee wilt beginnen. Als koemelk ook in andere dingen voorkomt kun je daar dus ook last van krijgen.
 
Alle melkproducten neem ik al niet meer. Het is niet alleen dat, ook kan ik tegen heel veel gekookte groente niet meer. Ook niet meer tegen ei enzovoort. Ik denk dat GAPS dieet de enige oplossing is. Ik ga het boek morgen erbij pakken en zal dan terugkomen met vragen. Wat ik toen geloof ik las is dat je enkel soep mag drinken de eerste weken. Dit stond mij heel erg tegen want dat vult toch niet? Ik ben namelijk een grote eter.

Zijn er mensen die het GAPS dieet gedaan hebben? Wat is jullie ervaring?
 
Op deze pagina http://www.gapsdieet.nl/gapsdieet/gapsdieet-stappenplan/ lees ik het volgende bij het introductie dieet, eerste punt: Blijf uw patiënt deze warme bouillons geven, tussendoor en bij de maaltijden. Over welke maaltijden hebben ze het dan? Ik neem aan dat je enkel en alleen een paar dagen de bouillons moet drinken toch? Of zit ik ernaast? Vandaar dat ik niet snap wat ze met maaltijden bedoelen.

Mag je na deze stap pas naar het volgende punt gaan waarbij je groente toevoegt aan de soepen? Zoals uien, wortelen, broccoli, prei, bloemkool, courgette, pompoen etc.

Dit is mij niet geheel duidelijk sorry.
 
Ik zou het persoonlijk niet zo streng doen als ik jou was. Ik heb bij na 10 jaar dezelfde klachten ervaren als jij. Dagelijks meer malen op een dag diarree tot spierpijnen aan toe.
Alleen bouillon stond mij ook tegen. Ook omdat dit haast niet te doen is met werk.

Je kunt misschien eerst eens proberen om een goeie botten bouillon te trekken. Recepten zijn op internet te vinden. En ik zou gewoon groente mee koken als smaakmaker. Gebruik deze bouillon als basis voor stoofvlees. Je kunt bv lamsstoofvlees kopen. Even aan braden in ruim roomboter. Bij mij gaat er meestal een heel pak in de pan. Na het aanbraden vlees uit de pan en bouillon erbij. Wel eerst verwarmen. Dan vlees weer terug erbij en lang laten sudderen.
Als je veel in 1 keer maakt kun je ook veel in vriezen.

Ik weet niet hoe jij normaliter groente eet? Is dat rauw of gekookt? Je kun evt bij het stoofvlees rode kool maken. Maar dan wel snot en snot gaar gekookt of gesmoord. Beetje witte basmati rijst erbij. Verder zou ik de groentes met vlezige draadjes zoals bv bleekselderij of prei even weg laten. Neem bloemkool of worteltjes. Helemaal zacht gekookt. Eet desnoods een paar dagen hetzelfde. Je hoeft niet te variëren.
Zolang als het voor jou maar helemaal zacht en vloeibaar is. Dan heeft je spijsvertering het minste werk.
 
Je schreef in het topic bij vragen over voeding is gezondheid, dat je nergens last van hebt gehad toen je koolhydraten weg liet en je in een jaar tijd 10 kilo kwijt was. Sinds wanneer heb jij dan zoveel last van je darmen dat je nauwelijks nog iets kunt verdragen als ik vragen mag?
 
Ik heb sinds enkele maanden hier heel erg last van. Na een flinke verplichte anti biotica kuur. ik ga denk ik toch gewoon volledig het plan volgens zoals in de link hierboven. En wel streng zijn met betrekking tot wat ik eet.
 
Ik zie het nu ja. Ik haalde je berichten door de war met die van iemand anders. Sorry, verkeerd gelezen.

Maar goed, je kunt met bovenstaande iets doen wellicht.

Ben ik nog wel nieuwsgierig hoe lang je dit al hebt? Deze klachten?
 
Een half jaar nu ongeveer. En daarvoor waren mijn darmen ook al niet goed. Ik ga denk ik gewoon wat minder vragen en gewoon beginnen. Met alles wat hier te vinden is en in het GAPS boek moet je voldoende handvatten hebben gok ik.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.626
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan