Planten kweken binnenshuis en buitenshuis met Keltisch zeezout

fatsnotbad

Administrator
Forumleiding
Wanneer we Keltisch zout niet als zout zien maar als een vol-spectrum complex van mineraalzouten, dan verandert onze kijk op dit wonderbaarlijke product en worden de mogelijke toepassingen ervan veel ruimer. Vooral als je bedenkt dat de vele mineralen waar de zeeën rijk aan zijn oorspronkelijk afkomstig zijn van het land. Ooit liepen er hier op aarde gigantische hagedissen rond, dinosauriërs genaamd, en de planten en bomen waren eveneens vele malen groter. Wat zat er toen in de lucht en in de bodem dat er nu kennelijk niet meer in die hoeveelheden is? Het antwoord is zuurstof en mineralen. Er is berekend dat het zuurstofgehalte in de lucht ooit iets meer dan 30% bedroeg. Vandaag de dag is dit iets meer dan 20% en in sommige stedelijke gebieden zelfs minder dan 20%. Bovendien is zowel de lucht als de bodem vervuild. Dit betekent dat we ziek worden door zuurstof- en mineraaltekorten. Anders gezegd ontsteken de twee ‘vonken’ van het leven niet goed meer in ons.

Wat zijn de twee basisingrediënten van zeewater? Juist ja, mineralen en zuurstof. In een gezonde, onvervuilde zeeomgeving is het dieren- en plantenleven vrij van ziekte en is de levensduur minimaal twee maal zo lang als op het land. Een landschildpad kan de respectabele leeftijd van 100 jaar bereiken, maar er zijn zeeschildpadden gevonden van zeker 400 jaar! Zo’n landschildpad heeft een respectabele omvang, maar heb je ooit gezien hoe groot een zeeschildpad kan worden? En wat te denken van de gigantische walvissen en haaien die er in de zee rondzwemmen? Gedurende vele miljoenen jaren zijn de mineralen door neerslag weggespoeld naar de oceanen. Dan is het toch volkomen logisch om deze mineralen, in de juiste verdunning, weer terug te brengen naar het land?

Een veelgehoord tegenargument waar ik veel mee te maken heb, is angst voor verzilting van de bodem. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat deze angst ongegrond is (bedoelde woordspeling!). De verdunningen die ik hanteer, en waarmee ik zeer goede resultaten bereik, zijn bijzonder sterk en bij neerslag spoelen de mineralen weg om uiteindelijk weer terug te komen in de zee, een oneindige en gesloten cirkel met de natuur. De regen is ook je vriend want deze helpt de mineralen dichter bij de wortels te brengen. Bovendien is regen, als verdampt zeewater, eveneens rijk aan zuurstof. Dit is ook de reden waarom planten groener en krachtiger worden op regenwater dan op kraanwater en waarom je huisdier liever buiten regenwater drinkt dan kraanwater binnenshuis. Er kan dus van verzilting van de bodem geen sprake zijn. Daarnaast wordt het belang van natrium voor een evenwichtige bodem onderschat. We moeten beseffen dat alle mineralen ertoe doen, ook natrium.

Tot nu toe heb ik het gehad over het behandelen van bodem en plant in een buitenomgeving. Je kunt zeemineralen echter ook inzetten om je planten binnenshuis sterker en gezonder te maken, of in een kas. Hoe doe je dat dan precies? Op grond van mijn eigen ervaringen kan ik je vertellen dat een verdunning van 2 tot 3 gram Keltisch zeezout op een liter water voor de meeste planten uitstekend werkt. Dit komt neer op een vlakke theelepel Keltisch zout op een liter water. Voor een gieter met een inhoud van vijf liter is dat een vlakke eetlepel. Ga voor zwakkere planten zoals bloemen en kruiden uit van de helft van deze dosis, of zelfs nog minder.

Zorg dat je deze oplossingen zo dicht mogelijk bij de wortels van de plant toedient, daar waar ze de mineralen in zich op kunnen zuigen. Ik ben een grote voorstander van bodem- en wortelbemesting in plaats van bladbemesting. Alle groei begint immers bij de wortels. In nog sterkere verdunningen werken zeemineralen echter ook als bladbemesting.

Je zult merken dat dit complete voeding is voor je planten. Het kan zijn dat je een overdosis toedient aan een bepaalde plant of bloem. Dit uit zich in groeirem of gele of bruine bladeren. Geen nood, verdun de zoutoplossing door een tijdlang uitsluitend water toe te dienen. De meeste planten vinden dan de kracht om te herstellen en alsnog van de juiste zoutverdunning te profiteren.

Voor wie buiten op zijn balkon of in zijn tuintje of volkstuintje wil experimenteren of zelfs op deze basis landbouw wil bedrijven nog wat instructies over het aantal keren dat je zeemineraalverdunningen dient aan te brengen, afhankelijk van de bodemsoort:

- Op zandgrond minimaal zes keer per jaar, maar maandelijks of zelfs wekelijks mag ook. Doe het wel altijd op een droge dag. Hermineraliseren na neerslag is noodzakelijk, aangezien de zeemineralen door de neerslag wegspoelen.

- Op leemgrond niet meer dan drie keer per jaar. Deze grond is vaster van structuur en houdt daardoor beter de mineralen vast, zodat de planten er langer van kunnen profiteren. Altijd op een droge dag aanbrengen.

- Op kleigrond hooguit twee keer per jaar en vaak is één keer per jaar al goed. Kleigrond is nóg vaster en zoutoplossingen zouden al gauw kunnen ophopen tot een overdosis voor je planten als je een kleibodem te vaak mineraliseert.

Door planten en gewassen op zeemineralen te kweken en telen zul je de volgende verbeteringen ervaren:

- betere en snellere groei

- grotere bladeren en vruchten

- beter smakende vruchten en groenten

- een hoger mineraal- en vitaminegehalte

- winterhardheid (planten blijven groen bij vorst)

- een groter fototropisch vermogen (de planten volgen het licht en de warmte van de zon beter, ook gedurende de winter bij weinig of geen zon)

- geen luizen of andere ongedierte

Deze tekst is afkomstig van www.keltischzeezout.com. De teksten daar zijn van mij afkomstig. Dit is ook het adres waar het zout te koop is.

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan