Paradogma stelt zich voor

G

Guest

Guest
Dag WAPFers,

Na een paar weken lang af en toe een avondje te hebben meegelezen vond ik het wel eens tijd om mezelf voor te stellen. Al krijgen jullie niet meer dan een voornaam (Lennart) en mijn leeftijd (27). Ik ben inmiddels een paar jaar bezig met voeding, nadat ik in 2007 m’n hele wereldbeeld heb moeten bijstellen (en de schok nog steeds niet helemaal te boven ben, laat staan dat ik in de acceptatiefase zit) door een ontdekkingsreis via internet.

Het is wat, als je begint te begrijpen hoe geld werkt en hoe de machtsverhoudingen daadwerkelijk liggen. Vooral heel gezellig met familiebijeenkomsten zoals verjaardagen, kerstmis en Sinterklaas. (“Je bent paranoïde; zoiets zouden ze toch nooit doen?”) Enfin, eenmaal het konijnenhol ingedoken begon ik meer en meer over voeding en gezondheid te lezen en te bekijken. Van Dr. “Tangy Tangerine” Fuchs tot Dan “The Man” McDonald, ik heb in de loop der jaren aardig wat opgestoken over voeding.

Terugkijkend heb ik volgens mij wel de toeristische route bewandeld, maar door trial & error begint het plaatje steeds duidelijker te worden. Zeker het laatste jaar, waarin ik veel over de principes van mr. Price heb gelezen (nu met zijn meesterwerk bezig; dank voor de vertaling Mike!).

Ik hoop een bijdrage te kunnen leveren aan de wijze tradities die hier worden herontdekt en natuurlijk veel te leren van jullie.

- Lennart

@ Gezondheid (en Mike) > tot ziens in Winsum!

 
Hallo Lampje,

bij mij zijn de ogen nog niet zo lang open en ja inderdaad je wereldbeeld verandert. Ik ben benieuwd naar jouw inzichten.

 
Welkom Lampje. Dus met 20 jaar gingen jou de ogen open omtrent gezonde voeding? Geweldig, zo jong al!

Bij mij gebeurde dat tien jaar geleden pas, ongeveer (op mijn 42ste). Maar ja, beter laat dan nooit.

Ik hoop dat mijn zoon van 20 jaar zich ook langzaam zelf gaat oriënteren en gaat lezen over gezonde voeding.

Veel plezier nog met het lezen van het boek van Weston Price.

 
Lennart,

Ik denk dat je de acceptatiefase al voorbij bent, als je het 'geleerde' al verkondigt aan anderen.

Welkom en veel leesplezier en wijsheid toegewenst.

Lia

 
Hoi Food&Mood,

Dank :-]

De voeding kwam iets later dan dat, maar inderdaad, ben er gelukkig vroeg bij.

Grappig eigenlijk, waar jij je zoon het e.e.a. probeert bij te brengen (heb je voorstel-topic gisteren gelezen), heb ik dat met m'n moeder (vader lijkt niet echt van z'n koolhydraatverslaving af te willen). Niet alles wordt geaccepteerd, maar ze haalt nu bijvoorbeeld wel kokosolie in huis (woon tijdelijk bij haar in).

Maar vier of meer eieren op een dag? "Dat kan toch niet goed zijn?"

Tja...

Hoi Lia,

Ik zou graag willen dat dat waar was, maar ondanks dat ik het geleerde verkondig, zou ik zeggen dat ik eerder in de boosheidsfase zit (en kan er soms ook ronduit depressief van worden wanneer de ernst van de situatie kennelijk niet doordringt bij de toehoorders).

Wat dat betreft wens ik mezelf ook veel wijsheid toe ;-]

 
Hoi Lampje,

Welkom op dit forum! Wel raar dat je er op kan onder deze naam, want volgens mij heb ik dezelfde naam :?

Nu heb ik door mike een half jaar geleden mijn naam naar Lampje laten aanpassen, misschien dat daardoor de controle op bestaande namen niet goed meer werkt?

 
Dank!

Euhm, dit is inderdaad raar...

Was m'n ontbijtje aan het maken, kom ik terug, heb ik alweer gereageerd!

Ik denk dat je gelijk hebt.

 
ik dacht al, we hebben toch al een lampje!

Wie zegt dat je niet meer boos mag worden als je iets geaccepteerd heb? Je zit gewoon nog vol met jeugdig vuur! Niets mis mee.

Overtuigen van andere mensen? Wel plant hier en daar wat zaadjes en bewaar het water geven voor de zaadjes die in vruchtbare grond vallen. Ik hou dit mezelf ook vaak voor. Je moet wel jezelf beschermen.

 
Lennart,

Zal ik voor de duidelijkheid jou een andere forumnaam geven, want anders wordt het wel heel onduidelijk met welke Lampje we te maken hebben?

Mike

 
Het spreekwoord "twee weten meer dan één" gaat in elk geval niet meer op nu :D Als ik Lampje kan blijven zou dat fijn zijn, vond het al lastig om die naam te verzinnen :)

 
Hallo lampje,

Ben je met voeding bezig vanwege gezondheidsklachten of meer interesse?

En wat de naam betreft wat dacht je van LenTheMan? :mrgreen:

 
Lennart,

Er moet wel een aanpassing plaatsvinden. Er was al een Lampje voor jou en deze heeft daarmee meer recht op deze forumnaam dan jij. Ik kan er inderdaad een cijfer achter zetten of er komt een compleet nieuwe naam, maar iets moet er gebeuren!

Mike

 
Lampje, Len the man of hoe je straks ook mag gaan heten, het is inderdaad grappig dat jij het omgekeerde hebt met jouw moeder.

Ik hoor zo vaak dat jongeren hun ouders nog moeten onderwijzen in voeding en gezondheid.

Het is vooral mijn generatie waar het goed fout is gegaan (vind ik dan hè).

Het overgrote deel ouders van mijn generatie heeft het (onbewust) toch goed verziekt wat betreft hun voeding en die van hun kinderen.

Helaas plukken de kinderen van jouw generatie er nu wel de 'vruchten' van.

 
Quote:
Ik hoor zo vaak dat jongeren hun ouders nog moeten onderwijzen in voeding en gezondheid.


Ja, voor mezelf is het wel haalbaar, ik heb ze echt duidelijk gemaakt dat ik wil overstappen op een ander voedingspatroon en ze respecteren dat wel, tegen mijn moeder(die boek van Weston Price leest) heb ik bijvoorbeeld gezegd dat de degeneratieproces tot zover gaat en niet verder gaat bij mij, maar ook dat ik dit proces perse wil omkeren dus regenereren. Helaas is Winsum te ver weg voor rauwe melk dus zal ik eerst een rijbewijs op mijn zak moeten hebben.

En dat ik mijn ouders moet onderwijzen, het is de vraag of het wel gaat lukken om mijn ouders echt op een ander voedingspatroon te krijgen, dan flitst er meteen haast wel een gedachte op van "vergeet het maar".

Het is erg spijtig om te zeggen maar ik kan er niet omheen dat veel ouders vandaag de dag zo uitgedoofd zijn dat ze niet meer in staat zijn om in te zien wat er met deze wereld gebeurd en dat dat nou juist de product is van opvoeding(sociale conditionering dus) die ze aan kinderen hebben gegeven. Een keer ongezond eten kan geen kwaad hoor, nou dat moesten natuurvolkeren eens proberen, die hadden wel zo tandcariës te pakken.

Maar jij behoort niet tot deze slapende ouders Food&Mood want het is mij duidelijk dat je een ontwakende ouder bent geworden, ik vind je blogs super en leerzaam, ga zo door.

Gezondheid,

 
Ikzelf (33) probeer nu ook af en toe wat te veranderen aan de eetgewoonten van mijn ouders, maar het blijft soms lastig. Ze hebben in elk geval al keltisch zeezout (dat was een makkie :) ) en ze bakken en frituren in kokosolie. Koolhydraten beperken is nog een lastige net zoals roomboter. Roomboter was mij gelukt, totdat mijn vader bij de huisarts hoorde dat zijn cholesterol wat aan de hoge kant was en is toen op advies weer begonnen aan margarine :cry: . Diverse artikelen en gesprekken later wordt de margarine helaas nog steeds gebruikt om "te zien of het helpt". Helaas gaat het opvoeden van je ouders dus met vallen en opstaan 8)

 
Quote:
Ze hebben in elk geval al keltisch zeezout (dat was een makkie )


Ja, zo ook mijn ouders, of nou ja mijn moeder dan maar daar blijft het bij.

Zelfs mijn moeder neemt niet elke dag Keltische Zeezout. Het is echt ongelooflijk en ook zo omgekeerde wereld om als jongere te zien dat de gezondheid van ouders hun niet zo veel toe doet. Gemakzucht overheerst, jezelf in kop in het zand steken en vooral niet wakker worden dat ze ook(door onwetendheid) deze wereld(en hunzelf) naar vuil helpen.

In elk geval respecteren ze mijn keuzes en misschien moet ik hun keuzes ook respecteren, maar ik hoop toch wel dat mijn ouders het in gaat zien en wakker worden na het lezen van Weston Price boek.

 
Nieuwe Lampje,

Als jij niet met een nieuwe forumnaam op de proppen komt, doe ik het. Dus als je nog invloed wilt uitoefenen op de naamkeus...

Mike

 
Hoi Mike,

Was weg vandaag, daarom nu pas een reactie.

Jammer, Lampje is een echte bijnaam die ik met trots draag.

Maar ik wil d'r ook niet moeilijk over doen.

Wil je er dan Paradogma van maken?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan