orgaanvlees

MariaZee

New member
Hallo allemaal,

Sinds juni 2015 weet ik dat ik chronische lyme heb. De ziekte heb ik nog niet onder controle, maar met mijn voeding ben ik nu bewust bezig. Heb ook hypoglykemie en daarom at ik 6x per dag en dan vooral heel veel brood, omdat dat langzame koolhydraten zouden bevatten. Als je lyme hebt, dan wordt er vaak gezegd dat je te lichaam te zuur is. Nu was mijn lichaam ietwat te zuur destijds dus dat zou kunnen. Afijn ik heb het artikel van Mike op een andere site gelezen en dat vond ik eigenlijk heel logisch. Daarnaast kon ik niet leven op fruit en groente. De hele dag voelde ik me gammel, beverig en koud. Uiteindelijk ben ik bij Paleo terecht gekomen en dat bevalt me wel al ben ik een enorme liefhebber van zuivel. Het enige waar ik niet van houd, is orgaanvlees. Als ik lees wat sommigen van jullie eten, dan zal het misschien ook van het recept afhangen, maar eerlijk gezegd, griezel ik daarvan. Misschien hebben jullie tips voor me? Dat zou fijn zijn!
 
is het de smaak of de gedachte?
Lever en niertjes (van het rund) kook ik 20-40 minuten met zout (niertjes 3x water verversen) en eet ik koud op brood.
Anderen vinden gebakken lever met spekjes en uitjes lekker. Sommige vriezen kleine blokjes lever in eten ze hap slik bevroren en wel.
Als ik een kip slacht, dan wil ik de organen ook wel eens heel fijn snijden voor in de soep of de roerbak en dan hoor ik er niemand over. Roerbak werkt het beste vind ik, maar voor in de soep kun je het ook blenderen natuurlijk, dan vind je er niets van terug.
Ik merk wel als kok en slager dan ik soms meer weerstand kan krijgen. Lang leve de onnozele eter die niets geroken heeft. Dan zou nog een optie kunnen zijn om het eten na bereiding in te vriezen en later te eten als de geur uit je neus is.
Maar vind je leverworst ook vies? Soms ligt het ook aan hoe je iets kruidt.
 
Dank je naief voor je reactie. Ik denk dat het zowel de smaak als de gedachte is. Heeft waarschijnlijk ook met vroeger te maken. Als kind kreeg ik thuis wel lever en dat soort vlees, maar dat werd natuurlijk anders klaar gemaakt als tegenwoordig en dat vond ik maar niks. Net als bij de slager kreeg ik dan een stukje leverworst, vaak ook nog van die grove, maar dat gaf ik buiten de deur aan mijn moeder.
 
De bereiding en kruiding is best belangrijk.
Zo vond ik vroeger rode bietjes altijd vies, maar de versie van mij schoonmoeder is best lekker en zo heb ik nog een heel aantal voorbeelden. Maar je smaak verandert ook hé, spruitjes zijn nu lekker en vroeger vies, het zelfde klaargemaakt.
Afijn je hebt nu negatieve associaties. Dat is lastig hoor. Ik heb dat met vis. Dat wordt ook gepromoot hier (wel naar de vangstregio kijken!). Ik heb wel eens 10 minuten naar een haring zitten kijken en hem toen in de koelkast teruggelegd. Het werd hem niet. Van rauwe melk heb ik ook een afkeer van vroeger overgehouden, maar kefir drink ik wel.
Een dikke plak leverworst of een dunne, dat smaakt ook anders. Ik zou per keer niet te veel orgaanvlees (ik heb dat altijd al wel eerst bereid, een kippenmaag bv is anders veels te taai) pakken en dat goed fijn snijden dat in een roerbak doen en lekker met de kruiden er overheen en er ook je lievelingsvlees bijdoen. 1 stap tegelijk.
 
Of even doorbijten en direct in het diepe springen, als je dit aankunt dan valt de rest alleen maar mee.
http://edition.cnn.com/2014/02/05/travel/how-to-eat-balut/
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.458
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan