Alle elektronica wordt duurder vanwege de RAMpocalyps
Door Rutger Otto
21 feb 2026
In de rubriek
Schermtijd schrijft techverslaggever Rutger Otto wekelijks over het internet. Deze week heeft hij slecht nieuws: zo'n beetje alles met een chip en een stekker wordt duurder.
Als je net als ik wel weer eens zin hebt om een nieuwe telefoon te kopen, maak dan je borst maar nat. Doordat AI-bedrijven enorme hoeveelheden RAM-geheugen nodig hebben voor hun groeiende datacenters, ontstaan er tekorten voor consumentenelektronica. Daar gaan we de komende jaren dus een stuk meer voor betalen.
Kleine opfrisser: RAM staat voor het werkgeheugen van je computer of smartphone. Daar wordt tijdelijk informatie opgeslagen van programma's en apps die op dat moment gebruikt worden. Hoe meer RAM je hebt, des te meer programma's je probleemloos naast elkaar kunt gebruiken.
Jarenlang zag ik het werkgeheugen in telefoons en laptops groeien. Het hoorde er een beetje bij en liet de telefoons lekker soepel draaien. Maar zo'n vanzelfsprekendheid is die groei binnenkort niet meer.
De prijzen van RAM zijn de afgelopen maanden over de kop gegaan. In sommige gevallen is sprake van een prijsverdubbeling of meer. En het einde is nog niet in zicht. Analist
Counterpoint zag de prijzen in de eerste maanden van dit jaar al stijgen met 80 tot 90 procent.
Minder telefoons, wel duurder
De bekende chipmaker Qualcomm waarschuwt dat telefoonfabrikanten überhaupt een stuk minder telefoons gaan maken. De smartphones die wél uitkomen, worden duurder. "Dat heeft 100 procent te maken met de geheugentekorten", zegt Qualcomm-baas Cristiano Amon.
Een nieuwe telefoon gaat je daardoor misschien wel 50 tot 100 euro meer kosten dan de huidige prijzen, die al niet mals zijn. Laptops krijgen naar verwachting te maken met prijsstijgingen van 100 tot 200 euro per stuk.
En verbeteringen in de hoeveelheid RAM-geheugen hoef je ook nauwelijks te verwachten. Bedrijven houden het geheugen van nieuwe producten waarschijnlijk gelijk aan vorige versies of zijn zelfs genoodzaakt het iets terug te schroeven.
Kortom: elektronica wordt duurder met minder verbeteringen.
Ik ben daarom benieuwd wat de Galaxy S26-telefoon van Samsung gaat kosten. Dat toestel verschijnt volgende week. De vraag is of het bedrijf de prijzen voor zijn nieuwe toptelefoons (met veel AI-functies) een beetje binnen de perken kan houden. Ik hou m'n hart vast.
Uitstel voor nieuwe apparatuur
Er zullen ook veel bedrijven zijn die hun nieuwe producten uitstellen. Simpelweg omdat het lastig is om überhaupt een prijs te plakken op elektronica, want de prijzen van RAM-geheugen wisselen snel. Kies je nu voor een te lage prijs, dan draai je eerder verlies. Maar maak je een product te duur, zijn er weer minder kopers. Een economische catch 22.
Gamebedrijf Valve stelde daarom zijn spelcomputer Steam Machine uit. "De geheugen- en opslagtekorten waar je waarschijnlijk over hebt gehoord in de industrie zijn sindsdien snel toegenomen", schrijft
Valve. "De beperkte beschikbaarheid en stijgende prijzen van deze cruciale onderdelen dwingt ons beter naar prijzen en verzendplannen te kijken."
De ramp met RAM kan er ook voor zorgen dat bestaande apparaten duurder worden. En dat bedrijven
het zwaar krijgen als ze benodigde onderdelen niet kunnen aanslepen.
Wat betreft mijn zin om een nieuwe telefoon te kopen: ik hou mijn hand nog even op de knip. Mijn huidige gaat echt nog wel een paar jaar mee.