Nieuw nieuw nieuw + vragen.. voorstellen: StormenRegen

StormenRegen

New member
Hallo allemaal,

Een nieuw lid heeft zich aangemeld, gaat zich nog introduceren.. maar heeft alvast een vraag ;-).

Ik volg reeds geruime tijd dit forum, waar ik veel wijsheid uit vandaan heb gehaald..

Inmiddels is wel duidelijk dat er hormonale problemen zijn. Zo blijkt uit verschillende testen bij mijn orthomoleculair arts dat ik slecht in mijn progesteron zit (veel te laag), cortisol te laag is, en.. nou ja dat hele riedeltje wat daarbij past.

Te trage schildklier, lekkende darm, candida.. name it. Natuurlijk slaan we niet het belangrijkste over: een ernstige bijnieruitputting.

Focus: VEEL vetten (koskosvet, roomboter en koudgeperste olijfolie)!!!!!! Progesteroncreme van Dr. Lee, veel keltisch zeezout, vette vis en vlees van biologische oorsprong. Probiotica, HCL voor de vertering, paranoten voor de schildklier en zeevruchten/wier etc. Om maar niet te zwijgen over de kefir...

Inmiddels weer nieuwe waarden binnengekregen vandaag, en zo blijkt mijn schildklier toch wel ernstig vertraagd.

T4 is gedaald van 13 naar een ernstige waarde van 9 (en de arts zei dat alles goed was, terwijl de referentiewaarden 12-22 is!!!), waar ik van geschrokken ben. De t3 daarentegen wees een waarde uit van 1.3 (referentiewaarden 1.3-2.8).

TSH is niet gemeten maar was voorgaande keer 1.

Wat kan ik nu vaststellen aan de hand van deze nieuwe uitslagen?

Dat ik door moet gaan op het pad waar ik me nu begeef? En dat het allemaal beter gaat worden? Of zie ik iets volledig over het hoofd?

En... hoe ernstig is mijn t4 waarde, die in een korte tijd zo gedaald is?

(ik zie slecht, haaruitval, broze nagels, droge huid, kringen om ogen, hypo-aanvallen etc.etc.)

Dus: help?!

 
2 Stormenregen,

lastige situatie.Ik kan niets zeggen over je gemeten waarden ,maar veel van je klachten zijn volgens mij toch danken aan je bijnieruitputting.Ik zou me dan ook erop concentreren om deze primair op te lossen.De voedingswijze zoals deze hier veelal beschreven is lijkt mij de enige weg voor jou om op door te blijven gaan.Bedenk dat je niet zomaar in de sitautie terecht bent gekomen. Je bijnieren begeven het zomaar opeens,dus het zal ook een tijdje duren voordat je hersteld bent.Hoelang of met tegenslagen/ Geen idee. Maar welke optie is er?je ziekte beeld zorgt voor stress en je lichaam kan deze niet meer aan,maar vele andere metabolische aspecten gerelateerd aan stress gaan gewoon door,vandaar oa.ook de hypo reactie.Stress-insuline verhoging-weining cortisol en dus een toch al lage bloedsuikerspiegel-verder verlaagt door de insuline.Er zal ook weinig pregnonelone over blijven voor bv.progesteron.

Hoe staat het ervoor met je lichaamstemperatuur?

Het zou ook helpen wanneer je jezelf uitvoerig voorsteld zodat er meer gegevens en dus aanwijzingen naar voren komen zodat de forum leden je goed advies kunnen geven.Het blijft advies ,beslissen doe jezelf.

ad

 
Welkom StormenRegen op het forum.

Helaas heb ik geen kennis van deze materie, dus kan ik je niet helpen.

 
Hallo Stormen Regen,

Bij een lekke darm en candida zou ik elke dag bottenbouillon nemen. Zo veel mogelijk.

Waarschijnlijk verbeteren je schildklierwaarden ook als je darmen beter gaan functioneren.

Je dieet ziet er verder oke uit.

Neem je ook lever?

 
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties! Ik reageer wat laat, omdat ik op vakantie was.

Inmiddels gaat het hier enerzijds beter, anderzijds niet.

Sinds ik bij de orthomoleculair therapeute/hormooncoach ben geweest, heb ik veel inzicht gekregen in mijn situatie.

Bijnieruitputting -> trage schildklier, oestrogeendominantie, candida etc.

Hier zijn duidelijke richtlijnen uitgestippeld, als het eten van veel goede (verzadigde) vetten, om mijn lekkende darm te helen en de candida 'in te pakken'. Ook is de nadruk gelegd op keltisch zeezout en voldoende eiwitten (veel vette vis en witvis voor jodium) ..

Al met al, een duidelijke lijn qua voeding, waar ik in mijn eerste stukje tekst ook over schreef. Dit gaf me houvast, en veel vertrouwen.

Ook werd de link gelegd, met progesterontekort, dit mede door de oestrogeendominantie die ik natuurlijk ontwikkeld heb door mijn bijnieruitputting. Hiervoor adviseerde ze me progesteroncreme te gaan smeren na mijn menstruatie, omdat dit veel aspecten tegemoet zal komen en zal ondersteunen. Dit zal de oestrogeendominantie op gaan heffen en de schildklier mede ondersteunen door de omzetting van t4 naar t3 te helpen, en dit zal er ook voor zorgen dat cortisol aangevuld zal worden..

Sinds de start van deze creme (vorige week) ben ik in verschillende opzichten behoorlijk vooruit gegaan. Ik ben eindelijk heerlijk gaan slapen, de adrenaline was verleden tijd en ook mijn energie nam toe! Ik sliep volwaardige nachten, kon de dag weer aan gaan, en merkte: mijn haar viel niet meer uit. Dit, terwijl ik handen vol verloor.. elke dag weer, tot grootste frustratie aan toe.

Deze voordelen zijn tot op heden nog steeds actief, en ik geniet er enorm van.

Desalniettemin.. zijn er andere ontwikkelingen gaande die juist heel nadelig werken!!! Het lijkt alsof mijn schildklier een opdonder krijgt (?) en er niet helemaal mee om kan gaan. Ik heb voortdurend een drukkend gevoel op mijn hals, waardoor slikken lastig gaat en ik me erg beklemd voel (ik kan niet eens een hoog gesloten shirtje aan, niet dat dat nu erg is met dit warme weer...), ook houd ik heel erg veel vocht vast. Maar dat zal mede kunnen komen doordat ik mijn koolhydraten opgevoerd heb (ik at geen koolhydraten, iets wat de schildklier geen goed doet), ik eet nu minimaal 100gr. koolhydraten per dag (complexe kh).

Mijn therapeute al op de hoogte gebracht, maar ben nog steeds in afwachting van reactie. Het is te moeilijk om de dag nu aan te gaan, ik voel me echt niet oké.

Ik heb besloten wel te blijven smeren, maar in een kleinere hoeveelheid. Zelf ben ik ook een beetje bang, dat ik misschien afgelopen tijd teveel jodium binnen heb gekregen (jodium van Dr. Vogel).. maar ik kan zelf ontzettend gaan vissen naar de reden, ik weet in ieder geval dat ik het niet snap (en ik snapte het zo goed, na het gesprek met haar).

Frustratie alom dus... en ook wel een beetje bang: wat doet mijn lichaam?

 
Koolhydraten: ontbijt boekweit, lunch gekiemd brood/amaranth/quinoa, avondeten quinoa/amaranth/zoete aardappel/rijstnoodles

In fruit: groene appel, kiwi, rode/zwarte bessen, grapefruit (ca. 2 stuks fruit per dag, altijd zuur fruit)

Progesteroncreme: van dr. Lee

 
Te veel jodium lijkt mij niet waarschijnlijk. In die pilletjes van dr Vogel zit 0,2 mg jodium. Ik neem regelmatig het equivalent van 150 pilletjes per dag (in de vorm van lugols) en dat al jaren en heb daar alleen maar profijt van.

Toch zou ik ook in dit geval extra selenium nemen als ik jou was.

Quote:
voldoende eiwitten (veel vette vis en witvis voor jodium



In principe geen verkeerd advies maar in jou geval is het eten van rood vlees erg belangrijk. Dus wat vette vis is oke maar de focus zou m.i. op rood vlees en vooral runderlever moeten liggen.

En voor de jodium heb je de pilletjes van dr Vogel toch al?

Overigens ben ik van mening dat bottenbouillon een must is bij bijnieruitputting/candida/lekke darm :mrgreen:

Maar ik zal er verder over ophouden :wink:

 
Haha die bottenbouillon vind ik absoluut een goede hoor, en heb ik al ervaring mee. Erg lekker, geeft energie en voorkomt suikerdips, en geeft een boost voor de huid!

Rood vlees overigens eet ik ook, maar omdat bleek uit een levende bloedanalyse dat ik te weinig verzadigde vetten at (te zien aan de vorm van de witte bloedcellen, de rode bloedcellen en de bloedplaatjes) moest ik de nadruk leggen op omega 3. Ik had een ernstige vetzuur disbalans..

En zo werd dus ook de candida in beeld gebracht. Interessant!

Fijn om even de bevestiging te krijgen van de jodium zeg, ik maakte me al ongerust, maar het leek me al wat onwaarschijnlijk. Weer een last van m'n schouders dus. Deze blijf ik dus gewoon nemen.

Ik zal er dus nog een selenium supplement aan toevoegen, dit raadde mijn therapeute ook aan maar ik dacht zelf dat ik het wel zal redden met de selenium uit de paranoot. Paranoten + selenium (200mg) is dus niet teveel?

 
StormenRegen,

dit schreef ik vanochtend in een ander draadje:
Quote:
Selenium heb ik pas gelezen zit ook veel in de huid van sardientjes, lees dit artikel:

http://drlwilson.com/ARTICLES/HEALING%20LIFESTYLE.htm

waarin stukje over sardientjes:

3. Bioavailable selenium. The whole fish, and especially the skin, contains a lot of a very bioavailable form of selenium. This is an important mineral today for everyone that is very hard to find in our food supply



misschien ook wat voor jou?!

 
Quote:
Rood vlees overigens eet ik ook, maar omdat bleek uit een levende bloedanalyse dat ik te weinig verzadigde vetten at (te zien aan de vorm van de witte bloedcellen, de rode bloedcellen en de bloedplaatjes) moest ik de nadruk leggen op omega 3



Dat snap ik dus niet helemaal. Je eet te weinig verzadigde vetten en dan wordt je aangeraden om meer vis/omega 3 te eten?

Terwijl in vet vlees juist veel verzadigde vetten zit en niet in vis.

Om je omega 3/6 ratio te verbeteren kan je ook visolie (green pastures) nemen en uitsluitend grasgevoerd rundvlees eten. En daarbij nog twee keer per week wat vette vis, dan moet het helemaal goed komen. Mits je niet aan de omega 6 rijke noten of zaden gaat natuurlijk

Quote:
Paranoten + selenium (200mg) is dus niet teveel?



Ja dat kan in theorie teveel van het goede zijn.

Ik zou voor een van de twee gaan. Niet allebei tegelijk.

 
Toen ik m'n berichtje na las vond ik dat stukje ook raar klinken, ik snap je interpretatie dus.

Ik snap 'm zelf ook niet helemaal, maar uit mijn bloed was in ieder geval af te lezen (hoe dat dan ook te zien was) dat ik juist te weinig omega 3 tot me neem (disbalans vetzuur), vandaar dat ik extra vette vis moet eten. Desalniettemin betekent het niet dat ik geen vlees eet, wat overigens altijd grasgevoerd rundvlees is.

Visolie neem ik ook, krill olie. En noten maar heel minimaal, enkel paranoten voor schildklier..

En dan laat ik het dus ook maar daar bij, een overdaad aan selenium lijkt me niet goed, en ik haal het liefste zoveel mogelijk uit mijn voeding vandaan!

En bedankt Marijan! Nu is alleen het probleem dat ik absoluut geen sardientjes lust.. :(

 
StormenRegen,

Toen wij in Marokko waren hebben we een soort 'sardientjesballetjes' gegeten. Ze hadden sardientjes (met ingewanden en al) met kruiden en al fijngemalen en dat verhit, het leek een soort gehaktballetje. Door de kruiden proefde je helemaal niet meer dat het om vis gaat.

Misschien is dat een idee?

Lia

 
ik snipper nog wel eens een uitje, peper en zout, klodder mayo en de sardien, gekookt eitje misschien erbij.

 
Het is in ieder geval het proberen waard, toch?

Ik ben een moeilijke visiteer, kan je nagaan nu me geadviseerd wordt meer vis te eten. En toch doe ik het, en kom ik zeker aan de vier keer vis per week. De visserige visjes (die echt naar vis smaken.. klinkt raar he?) gaan er bij mij moeilijk in, de zachtere varianten daarentegen gaan me al iets makkelijker af.

Alles voor de gezondheid, dus ook die sardientjes zijn zeker het proberen waard!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan